Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3494
Hei,
har fortiden brygget en del vin med Le Baron vin-sett man får kjøpt på europris, bruker da de settene med tørket frukt man koker opp for å få smak i selve vinen, det inneholder tørkede eple biter, rognebær og rosiner.

Det jeg lurer på er om disse tørkede bærene har noen som helst annen effekt en å lage smak i selve basen? Om det er noe i bærene som hjelper på gjernings prosessen, planen er nemlig å prøve å koke opp den første blandingen av sukker og dette med smak, bare å bytte ut denne blandingen av tørkede bær med te for å smaksette blandingen med dette istedet. Er det noen her som har noen erfaringer eller lignende angående dette?

Og er det noen som har en anbefaling på hvor mye sukker man bør tilføre etter gjæring for og få en passende sødme? Har fortiden ikke Ochevekt.. Gjærer forøvrig oftest vinen helt ut, gjærer den på 22-23 grader i overkant av to uker så den virkerlig har fått gjæret seg ferdig.
Bærene kan ha en liten effekt siden de vil inneholde noe sukker/fruktsukker, men dette burde det være mulig å kompensere for med tilsetning av sukker.

Passelig sødme er ganske så individuelt, og vil variere fra gang til gang avhengig av hvor mye av sukkeret som ble omdannet til alkohol. Det er, mener jeg, tilnærmet umulig med et hobbysett å få en så konsistent gjæring at man kan si noe om dette på generell basis. Hva du lager vinen på, gjærens kvalitet, mengde sukker før gjæring, for den saks skyld faktorer som hvor mye det har regnet de to ukene den gjæret, det er ørten variable som påvirker sluttproduktet.
Så du har nok ikke så mange andre muligheter enn å smake.
Merkelig at dem bruker rogn! For i rogn er det sorbinsyre (navnet kommer av det første vitenskapelige navnet på rogn Sorbus aucuparia), og sorbinsyre og dets salter (kaliumsorbat) er et velkjent konserveringsmiddel. Ellers så er det antageligvis bare å prøve seg frem med forskjellige bær og frukt. Banan, blåbær, epler, plommer (uten steiner disse inneholder blåsyre) og nyper er sikkert godt! Men ikke bruk multe og tyttebær, disse inneholder bnzosyre, som er opphavet til natriumbenzoat (også et konserveringsmiddel).
Manuehl's Avatar
Trådstarter
Tusen takk dosern, da blir det til at jeg prøver med en te for å få laget smak etter eget ønske neste gang.
Har klart å kaste pakningen vinen kom i nå så vet ikke hvor mange gram tørkede frukter det var i den pakken, men det er vell bare å slå opp innholdet i de forskjellige fruktene og bærene å regne ut sånn ca hvor mange gram sukker det tilsvarer.

Mulig jeg prøver å smaksette det med bærene og fruktene du nevnte også amdb73, men det får bli en annen gang da jeg ikke helt vet hvordan jeg skulle fått sørget for at smaken av dem kommer ordentlig ut i blandingen. Kan se for meg at om jeg skulle brukt en fersk banan for å smaksette det foreksempel at det da kunne oppstå en del problemer i forhold til råttning osv, men vet ikke om det problemet kanskje forsvinner i gjæringskarret da det jo er lufttett og det eneste som er inne i bøtta er CO2'en som produseres i gjæringsprosesen?

Skjønner, da blir det vell og smake til den neste batchen jeg har gående nå da, så får jeg se om jeg ikke får investert i en oechslevekt til neste batch er ferdig.
Du må jo ha pinlig ren gjæringsbeholder, og koke frukt/bær du skal ha oppi. Helst skal begge deler så og si kokes, så de blir sterile. Da råtner ikke f.eks. banan, bortsett fra gjærcellene da (som egentlig er en form for tidlig råtning).
Sitat av Jakobet Vis innlegg
Tusen takk dosern, da blir det til at jeg prøver med en te for å få laget smak etter eget ønske neste gang.
Har klart å kaste pakningen vinen kom i nå så vet ikke hvor mange gram tørkede frukter det var i den pakken, men det er vell bare å slå opp innholdet i de forskjellige fruktene og bærene å regne ut sånn ca hvor mange gram sukker det tilsvarer.

Mulig jeg prøver å smaksette det med bærene og fruktene du nevnte også amdb73, men det får bli en annen gang da jeg ikke helt vet hvordan jeg skulle fått sørget for at smaken av dem kommer ordentlig ut i blandingen. Kan se for meg at om jeg skulle brukt en fersk banan for å smaksette det foreksempel at det da kunne oppstå en del problemer i forhold til råttning osv, men vet ikke om det problemet kanskje forsvinner i gjæringskarret da det jo er lufttett og det eneste som er inne i bøtta er CO2'en som produseres i gjæringsprosesen?

Skjønner, da blir det vell og smake til den neste batchen jeg har gående nå da, så får jeg se om jeg ikke får investert i en oechslevekt til neste batch er ferdig.
Vis hele sitatet...
Mengden sukker i frukten tror jeg er nokså neglisjerbar i forhold til sukkeret du har oppi. Igjen, det er så mange andre forhold som vil påvirke alkoholmengden som gjæren produserer at å regne på gram blir bortkastet tid. Derimot vil mengden frukt ha betydning med tanke på hvor mye du trenger for å få riktig smak - men der har du neppe annet valg enn å eksperimentere litt. Forskjellige frukter/bær/te vil antagelig også variere på hvor mye smak de avsetter.

Skal du bruke te kan det muligens være en ide å bruke sirup snarere enn å ha teen rett i vindunken - tenker da at du koker sterk te, reduserer denne og blander den rett i karet.
Manuehl's Avatar
Trådstarter
Helt ren vindunk er en selvfølge, vasker altid alt utstyret og dunkene nøye med balong og flaskerens før start. Skal se om jeg ikke får prøvd det på måten du beskriver snart amdb73.

Skjønner, jeg får vell bare smake meg frem ang det med sukkringen. Greia er den at jeg tenkte jeg skulle ha i teen i det jeg lager selve basen, og da koker jeg opp 3l vann for å løse opp sukkeret som skal spises av gjæren for å danne alkoholen. Så jeg tenkte rettåslett bare å hive i en haug av teposer oppi der å la det trekke for så helle alt over på dunken hvor blandingen så gjæres.
Man om det blir forlite smak etter at vinen er ferdig gjæret vill dette med å lage en mer konsentrert te slik du nevner helt klart være lurt, ettersom at jeg da slipper å senke prosenten merkbart med dette.