Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2541
Jeg skal lage en nettside for en båtforening, og planen er å lage en "kino-sal-reservering" sak for båtplassene. Noen som vet hvordan jeg evn. skal få dette til? Jeg kan sikkert få til selve designet med litt SVG og jQuery, men jeg lurer på hvordan dere normalt har gjort det med betaling o.l? Fins det tjenester som gjør dette enklere for meg?
Sitat av impedans Vis innlegg
Jeg skal lage en nettside for en båtforening, og planen er å lage en "kino-sal-reservering" sak for båtplassene. Noen som vet hvordan jeg evn. skal få dette til? Jeg kan sikkert få til selve designet med litt SVG og jQuery, men jeg lurer på hvordan dere normalt har gjort det med betaling o.l? Fins det tjenester som gjør dette enklere for meg?
Vis hele sitatet...
Du må nok ha en server med en form for database (MySQL f.eks).
På denne serveren kjører du ett såkalt server side språk som f.eks PHP eller ASP, som tar imot data fra frontend designet ditt (kinosal reserveringen), sjekker at dataen er riktig formatert, og gjør litt diverse sjeker opp mot databasen for å være sikker på at dataen er riktig, også til slutt setter den denne dataen inn i databasen.
Du vil også måtte lage noen skript som leser data ut fra databasen, og presenterer dette i frontend.

Dette høres ut som en rimelig enkel og grei sak, og kan nok gjøres av en del webkonsulenter (inl. meg selv) for en grei pris. Eventuellt så finnes det nok ferdige løsninger, men disse koster gjerne fort noen tusen kroner.
Er dette snakk om permanente båtplasser? Isåfall er jo båtforeninger (iallefall basert på min erfaring) normalt stappfulle. Og dette er da ikke noe som er verdt å bruke evig mye tid på å utvikle en fancy løsning for. Administrasjonen i båtforeningen har normalt god oversikt over antall ledige plasser. Det du eventuelt vil ha er en enkel counter som sier "X plasser er ledige" og som kan oppdateres ved å trykke på en knapp med +1 / -1 ledig plass.
nøørd
impedans's Avatar
Trådstarter
16 1
Jepp, har drivet med alt dette før (php, mysql) så det skal nok gå fint. Men hvordan har du behandlet betaling før? Har aldri vert bortom det.
Sitat av impedans Vis innlegg
Jepp, har drivet med alt dette før (php, mysql) så det skal nok gå fint. Men hvordan har du behandlet betaling før? Har aldri vert bortom det.
Vis hele sitatet...
Muligens er PayEx det riktige for deg. Vi utviklet en nettbutikk i et skoleprosjekt tidligere, riktignok i .net.

Kanskje ta en titt på denne? :PayEx PHP class
Dette er de to jeg har brukt før.

http://www.nets.eu/no-nb/Pages/default.aspx (tidligere BBS)
http://www.dibs.no/

Du finner ferdige php-klasser for begge, bare google (nets/dibs + php)
nøørd
impedans's Avatar
Trådstarter
16 1
Masse bra her, takk skal dere ha