Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 30375
Sitter og følger litt med på VG angående John Kristoffer Larsgard sin sak i USA. Kort fortalt (den offisielle versjonen);

Nordmann, kjørte feil vei inn i en enveiskjørt gate i USA, og ble møtt av en haug med mennesker som satte lite pris på det. De omringet bilen hans, og han prøvde å komme seg unna. Rygget inn i en fortauskant, og noen meter lenger bak var det en gruppe med mennesker. Han var ikke i nærheten av dem. Mannen til en av damene i gruppen med menneskene klinket til John Kristoffer så han knakk nesen. Han spant avgårde for å komme seg unna, og en dame måtte kaste seg til siden, så hun skrubbet seg litt opp.

John Kristoffer sitter akkurat nå i retten og risikerer 35 års fengsel i Arizona for drapsforsøk.

En liten ekstra greie; i politirapporten stod det at han var "armed". Våpenet var bilen hans (!?)

Hva tenker dere? Er det norsk media som har vridd saken, eller er dette et hinsides justismord?

VG sin oppdatering av saken;

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10073434
Sitat av tagefo Vis innlegg
Sitter og følger litt med på VG angående John Kristoffer Larsgard sin sak i USA. Kort fortalt (den offisielle versjonen);

Nordmann, kjørte feil vei inn i en enveiskjørt gate i USA, og ble møtt av en haug med mennesker som satte lite pris på det. De omringet bilen hans, og han prøvde å komme seg unna. Rygget inn i en fortauskant, og noen meter lenger bak var det en gruppe med mennesker. Han var ikke i nærheten av dem. Mannen til en av damene i gruppen med menneskene klinket til John Kristoffer så han knakk nesen. Han spant avgårde for å komme seg unna, og en dame måtte kaste seg til siden, så hun skrubbet seg litt opp.

John Kristoffer sitter akkurat nå i retten og risikerer 35 års fengsel i Arizona for drapsforsøk.

En liten ekstra greie; i politirapporten stod det at han var "armed". Våpenet var bilen hans (!?)

Hva tenker dere? Er det norsk media som har vridd saken, eller er dette et hinsides justismord?

VG sin oppdatering av saken;

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10073434
Vis hele sitatet...
Denne saken viser at det amerikanske folk og deres myndigheter har en agressiv ryggmarksrefleks.

En annen ting er viljen til å stappe folk og penger inn i et privat fengselssystem, det kan fort bli korrupt.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Resultatet av det drittsamfunnet som Norge har adoptert i veldig mange tiår. Folk er villige til å ødelegge andre sitt liv for å tjene penger der, det er helt sykt.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Hva er de mener han har gjort?? Må være en _Veldig_ frustrerende situasjon for han!
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Har en mistanke om at det er deler av den saken vi ikke ser?

Altså jeg er enig i at det er noen rare regler borti der, men det kan ikke være så ille, kan det vel?
Sist endret av Skauman; 24. april 2012 kl. 23:07.
Mannen kjører feil retning i en enveiskjørt gate, forsøker å snu bilen, BLIR SLÅTT I ANSIKTET, forsøker å flykte fra situasjonen og blir dømt til 7,5 års fengsel FOR Å FORSVARE SEG SELV?! Herregud, dette er fullstendig hinsides!
Breivik som har drept 77 mennesker slipper å være iført håndjern i retten. Larsgard som kjørte i feil kjøreretning må sitte i jern grunnet sikkerhet.
Sitat av NijO Vis innlegg
Mannen kjører feil retning i en enveiskjørt gate, forsøker å snu bilen, BLIR SLÅTT I ANSIKTET, forsøker å flykte fra situasjonen og blir dømt til 7,5 års fengsel FOR Å FORSVARE SEG SELV?! Herregud, dette er fullstendig hinsides!
Vis hele sitatet...
Og det i Usa hvor det er tillatt og skyte en fyr som krysser gresplenen din.
Folkens, dere burde ikke være så raske til å forsvare denne nordmannen selv om det nasjonalistiske instinktet forteller dere at USA er dritt og nordmenn aldri gjør noe feil.

VG har prøvd å dekke denne saken men om du faktisk leser igjennom alt så får vi langt ifra all informasjon om saken. Alltid husk at en sak har to sider. Hvem vet hva John Kristoffer vet?
Sitat av mo3 Vis innlegg
Breivik som har drept 77 mennesker slipper å være iført håndjern i retten. Larsgard som kjørte i feil kjøreretning må sitte i jern grunnet sikkerhet.
Vis hele sitatet...
Tragisk. Rett og slett.

Viktig å bemerke seg at denne karen risikerer mer fengsel enn Anders Behring Breivik.
Sist endret av Hoksalon; 24. april 2012 kl. 23:11.
tagefo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Skauman Vis innlegg
Har en mistanke om at det er deler av den saken vi ikke ser?

Altså jeg er enig i at det er noen rare regler borti der, men det kan ikke være så ille, kan det vel?
Vis hele sitatet...
Jeg tenker litt i samme rute som deg. Det må da være ett eller annet som ikke ser dagens lys her? Det virker helt merkelig.

Siste rapport er at han er dømt til 7,5 års fengsel, minus 230 dager varetekt. Slik jeg ser det nå, er dette helt bak mål.

Har en venninne fra USA som har bodd i Arizona, og hun var ikke overrasket over denne saken, på grunn av rettssystemet i USA, spesielt i Arizona.

En annen ting som er merkelig, men kanskje ikke så rart, er at denne saken er så og si umulig å spore noen steder i amerikansk presse.

Spørsmålet er jo om det kommer noen reaksjoner fra norsk side, nå som dommen er gitt?
Sist endret av tagefo; 24. april 2012 kl. 23:12.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Stakkars mann, men det er tross alt USA det er snakk om.
Sitat av zer0luck Vis innlegg
Folkens, dere burde ikke være så raske til å forsvare denne nordmannen selv om det nasjonalistiske instinktet forteller dere at USA er dritt og nordmenn aldri gjør noe feil.

VG har prøvd å dekke denne saken men om du faktisk leser igjennom alt så får vi langt ifra all informasjon om saken. Alltid husk at en sak har to sider. Hvem vet hva John Kristoffer vet?
Vis hele sitatet...
Aktor kommer med fullstendig irrelevant elementer i et forsøk på å sverte Larsgard. Det er også kjent at dommere i Arizona tidligere har gitt unødvendig strenge dommer mot pengegaver fra tredjepartspersoner. Hele denne rettsaken er en stor vits, og det sjokkerer meg at denne saken ikke har fått oppmerksomhet i USA.
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Han har også sittet i isolat en stund, er ikke helt sikker på om VG er den "trygge" kilden vi bør se til her.

Er noe rart med denne saken. Men absolutt, har lest noen merkelige lover fra det landet der..
Sist endret av Skauman; 24. april 2012 kl. 23:16.
Gitt at vi har alle saksopplysninger her så underbygger det min store skepsis til usa.
Så lavpannet som de er så er det mere skremmende att de har atomvåpen en att Nord-korea har det... (satt litt på spissen)
Sitat av NijO Vis innlegg
Mannen kjører feil retning i en enveiskjørt gate, forsøker å snu bilen, BLIR SLÅTT I ANSIKTET, forsøker å flykte fra situasjonen og blir dømt til 7,5 års fengsel FOR Å FORSVARE SEG SELV?! Herregud, dette er fullstendig hinsides!
Vis hele sitatet...
Han blir ikke dømt til 7,5 års fengsel for å forsvare seg selv, han har blitt dømt for drapsforsøk med dødelig våpen. Ikke at saken ikke er syk nok sånn som den virkelig er...
____________________
Nå har jeg googlet denne fyren litt, og det er da ikke måte på hvor uheldig han er i junaiten.

Her er en sak i fra 2001:
"Du kan være en terrorist"

Føler på mange måter at vi kun får en side i fra sakene.
USA har vel generelt syke straffesystemer. Husker å ha lest for noen år siden om en gutt som risikerte 9 års fengsel for oralsex med en på 15, når han selv var 17år(?) på en fest. Denne saken fikk da masse oppmerksomhet og mange protesterte i saken. Her i Norge får man vel mildere straff for å voldta 12åringer.
Jeg blir veldig trist av dette. Arizona vil nok for alltid være et sted jeg ikke tør å dra til. Det virker jo som at befolkningen der er helt spinnvill.
Dette er en av de gangene jeg er meget glad for å bo i Norge. Sånn med tanke på rettsystemet og hvordan man blir behandlet. For denne saken med Larsgard er rett og slett tragisk!
Han blir behandlet verre enn ABB i retten.

UD burde så absolutt kommet på banen her. Føler man burde startet en slags underskriftskampanje for å få UD til og gjøre noe i saken her...
Tar selv ett av mine år i ingeniørutdanningen i USA, kommer til å holde meg JÆVLIG langt unna Arizona.
Det er en del som skurrer her. Jeg sitter med følelsen av at historien har flere sider enn den VG gir oss.
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Det som er litt dumt er at de som leser VG svelger den historien de legger frem rå.

Folk er litt for ukritiske til medier om dagen..

Tenk om han er skyldig?

Tror ikke selv han er skyldig i alt de anklager han for, men noe kan han ha gjort.
Virker på meg som at lokal befolkningen i Arizona misliker innvandrere sterkt, kan jo faktisk virke som dette er en eller annen syk måte for nasjonalisme.
Drøy sak, en applaus til det korrupte systemet i Arizona og Michael Mendoza. Jeg vil også tippe dommeren steller seg bak det lokalbefolkningen har å si, i forhold til en innvandrer.

Selvfølgelig kan det hende ikke alt stemmer, men nå har jo en norsk konsul vært med på deler av rettsakene og mener det hele er absurd. Men hvis Larsgard var ute etter å skade folk ville han vel kjørt rett inn i folkemengden?
Syns Arizona er en hyggelig stad jeg. Koslige lokalbefolkningen jeg har snakket med i Phoenix området ihvertfall.
haha, folk er overrasket over at det amerikanske justissystemet kan få seg til å gjøre dette her? Man kan sie mye beundringsverdig om det amerikanske samfunnet, men jeg har aldri vært begeistret for rettssystemet deres. Og ikke glem at Arizona er sør i landet, rednecks og hillbillies. Enn kan såklart påpeke at det er masse sider av denne saken, men jeg føler ikke at det å bryte en trafikkregel skal være grunn til å få brukket nesen. Og hvorfor ringte han politet hvis han prøvde å drepe dem? Faens bondetamper fortjener å bli kjørt på når de holder på sånn.
Anbefaler folk å følge George Gooding i denne saken her: http://twitter.com/#!/GeorgeGooding
Gir et langt mer nøkternt syn av alle saker som har med Amerika å gjøre enn norske medier.
uansett har ikke fyren drept eller skadet noen, hadde helt klart holdt med en bot! dette er amerika på sitt beste og akkurat sånn høyre og frp vil at vi skal bli!

stem rødt!
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
uansett har ikke fyren drept eller skadet noen, hadde helt klart holdt med en bot! dette er amerika på sitt beste og akkurat sånn høyre og frp vil at vi skal bli!

stem rødt!
Vis hele sitatet...
Det er en tragisk sak, men å si at Norge kommer til å bli som rettssystemet i Arizona hvis man stemmer H eller FrP blir litt søkt.
____________________
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
uansett har ikke fyren drept eller skadet noen, hadde helt klart holdt med en bot! dette er amerika på sitt beste og akkurat sånn høyre og frp vil at vi skal bli!

stem rødt!
Vis hele sitatet...
Ikke at det har noe med saken å gjøre, men jeg la godt merke til det du skrev om "Uansett har ikke fyren drept eller skadet noen"

Det får meg til å tenke på følgende scenario:
- En fyllekjører vil straffes hardere hvis han kjører over i motsatt kjørebane og treffer en annen bil.
- En som skyter en annen person, straffes hardere om den han skyter blør i hjel enn om han bare får lettere skader.
- Hvis jeg slår ned deg, får jeg lengre straff om du treffer en kantstein med hodet og dør - enn om noen står bak og tar imot deg.

Ideelt sett burde kanskje forseelser straffes etter intensjon og ikke utfall, men det blir vanskelig å gjennomføre et slikt prinsipp i praksis. I hvert fall i USA, med deres rettsystem. Nå burde man kanskje ikke skrike høyest i dette landet, hvor man får en strengere straff om man snylter på skatten, jukser med CVen kontra det å voldta nabokjerringa.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Denne karen har vært i media før;

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/10/12/287340.html
Sitat av daimeno Vis innlegg
Denne karen har vært i media før;

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/10/12/287340.html
Vis hele sitatet...
Leste du artikkelen og da eller? Syns litt synd på fyren...
Når jeg ser saken så tenker jeg med en gang at det er synd på fyren, men har store problemer med å forstå at det kan være slik vg skriver.
Ett familiemedlem bodde i Usa noen år, rundt en time unna denne byen Winslow. Og jeg kan avkrefte mye av påstandene her inne om innvandring, rednecks osv. Har selv vært i Winslow.
Nordmenn har ett godt rykte i denne delen av Usa, så jeg tviler på at dette er justismord, er nok noe som ikke kommer frem her..
Ooog da ble han dømt til 7,5 år i fengsel. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10073434
Finnmarking
Denne Larsgard fyren er jo åpenbart tilbakestående, bare se på video reportasjen til VG. Her er det en side av saken som vi ikke har kjennskap til.
Sitat av lihku Vis innlegg
Denne Larsgard fyren er jo åpenbart tilbakestående, bare se på video reportasjen til VG. Her er det en side av saken som vi ikke har kjennskap til.
Vis hele sitatet...
Er det videoen som viser pågripelsen og et kort intervju av Larsgard du sikter til? Stakkaren har vært innelåst stort sett i isolat de siste sju månedene, og det er klart at det gjør noe med et menneske å være avskåret fra omverdenen på den måten, samtidig som han blir dårlig behandlet i fengselet. Kan du forklare hvorfor du påstår at han er tilbakestående? Og hva tenker du på når du sier at det er en side av saken vi her ikke har kjennskap til?
Finnmarking
Utifra det jeg kan se på videoen til VG, synes jeg at hele utseendet på Larsgard og væremåten virker obskur. Og at han har vært i media sitt søkelys i statene før hjelper ikke akkurat på. Og hvorfor skal myndighetene i arizona utføre et justismord på en random normann? Det MÅ jo ligge noe bak disse anklagene.
For å være ærlig så tror jeg ikke helt på historien fra den dømte sin side, det MÅ være noe vi ikke får vite i saken her.
Syns ikke det intervjuet av forklaringen til moren virket så troverdig, virker som de prøver å skjule noe.

Kansje er jeg litt paranoid, men jeg skal hvertfall ikke dømme noen, dette er bare hva jeg tror om saken.
Hvor er UD hen? De engasjerer seg når 3 små tøser prøver å smugle kokain ut av Sør-Amerika og to gutter som har sett for mange voldsfilmer dreper sjåføren sin, men her engasjerer de seg ikke. Redde for å gjøre store bror Amerika forbanna?
Hvor er UD hen?
Vi må huske på at i USA er ikke 7,5 år i fengsel å renge som LENGE. Vi snakker jo om et straffesystem som kan dømme folk til døden og til flere livstidsdommer for samme menneske. Folk har vel blitt dømt til over 400 års fengsel der borte....

Jeg tror også saken er feil framstilt fra VGs side. Hvis det virkelig er slik at han are har snudd bilen og kjørt ut derfra igjen, hadde ikke dette vært en sak. Jeg har mistanke om at han har vært ute av kontroll og kjørt villmann i folkemengden.

I såfall har jeg ikke noe problem med å forstå at han har fått 7,5 års fengsel. Kjører man tulling inne i en folkemengde hvor det også er barn som er ekstra utsatt, er det helt klart å regne som drapsforsøk.

Synes heller denne karen bør prise seg lykkelig over at det "bare" ble 7,5 år. Husk at han risikerte opp til 35 år..
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Jeg blir irritert over at dette ikke er tatt høyere opp hos utenriksministeren. 7,5 år er lenge hvor som helst, når du kanskje kunne sluppet unna med en bot, inndradd førerkort, noen dager i fengsel og samfunnstjeneste.
Det er ikke norsk lov som gjelder i utlandet, selv om du er nordmann.
Kan han ikke anke til en høyere instans?

Og til dere som sier at det er noe han forsøker å skjule - hele rettsaken ble streamet på vg, da hadde det kanskje kommet fram noe mer?
Sitat av Snøbark Vis innlegg
Kan han ikke anke til en høyere instans?

Og til dere som sier at det er noe han forsøker å skjule - hele rettsaken ble streamet på vg, da hadde det kanskje kommet fram noe mer?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg blir også irritert av disse bedreviterne som mener det er så mye VG skjuler for oss i denne saken. Dette er jo USA, hvorfor er vi i det hele tatt overrasket? Eller tror at noe mer ligger "bak"?

Uansett, dette er hva Utenriksdepartementet skrev til meg angående denne saken.

"Utenrikstjenesten er kjent med saken og kan forsikre om at det ytes bistand til den norske borgeren. Vi kan imidlertid ikke påvirke eller involvere oss direkte i straffesaker i utlandet, like lite som utenlandske myndigheter kan påvirke en rettsprosess ved en norsk domstol."
Sist endret av ThwiX; 25. april 2012 kl. 22:46.
Sitat av ThwiX Vis innlegg
Ja, jeg blir også irritert av disse bedreviterne som mener det er så mye VG skjuler for oss i denne saken. Dette er jo USA, hvorfor er vi i det hele tatt overrasket? Eller tror at noe mer ligger "bak"?
Vis hele sitatet...
Et viktig prinsipp i Norsk presse er at motparten skal ha evne til motsvar. Her er motparten det amerikanske rettsvesenet og de som anklager han for lovbruddet. Enn så lenge de ikke har intervjuet noen av de så mangler en vesentlig del av saken og jeg vil da si at saken er uobjektiv.

Det er rart VG ikke har prøvd å få noen info fra disse, det ville ha belyst saken i mye større grad.
Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Et viktig prinsipp i Norsk presse er at motparten skal ha evne til motsvar. Her er motparten det amerikanske rettsvesenet og de som anklager han for lovbruddet. Enn så lenge de ikke har intervjuet noen av de så mangler en vesentlig del av saken og jeg vil da si at saken er uobjektiv.

Det er rart VG ikke har prøvd å få noen info fra disse, det ville ha belyst saken i mye større grad.
Vis hele sitatet...
VG har jo prøvd å kontakte vitnene og de innvolverte, men de ville jo ikke kommentere saken, og selv om de hadde kommentert saken så ville jeg ha stilt meg spørrende til deres inhabilitet da det viser seg at alle de innvolverte var i slekt.
Sist endret av ThwiX; 26. april 2012 kl. 00:05.
Tror ikke det er alt vi får vite egentlig.
Mannen så jo nesten ut som han var blind på det en øyet i et intervju..? Kan jo hende han vinglet til sidene og holdt på å treffe noen unger mens han prøvde å komme seg unna? Og da har noen syke småbarnsmødre gått amokk for å gjøre alt de kan for å gjøre livet så surt som mulig for han.

Uansett, 7,5 års fengsel for noe sånt. Det er rett og slett galskap! UD og ambassaden bør virkelig gjøre noe her.
Sist endret av Soppinfeksjon; 26. april 2012 kl. 00:05.
Sitat av ThwiX Vis innlegg
VG har jo prøvd å kontakte vitnene og de innvolverte, men de ville jo ikke kommentere saken, og selv om de hadde kommentert saken så ville jeg ha stilt meg spørrende til deres inhabilitet da det viser seg at alle de innvolverte var i slekt.
Vis hele sitatet...
Hva med aktor? Hva med dommerne?

De har intervjuet Larsgard og moren hans, de er like inhabile som de som sitter på andre siden av benken.

Hele greia er at saken ikke er skikkelig belyst, da er det vanskelig å trekke konklusjoner. Er enig i at hele greia virker syk, men jeg kunne gjerne tenkt meg mer informasjon før jeg drar en konklusjon.
Larsgard kommer i feil kjøreretning. Rednecksa blir hissig og en velger å punche larsgard i nesa så den brekker. Larsgard blir redd og prøver å flykte.

Dette ender opp i at en redneck-kjerring og hennes barn blir traumatisert av hendelsen og sier de blir merket for livet og blir psykisk syk av hendelsen grunnet "drapsforsøk". Dette er noe spm vistnok spilte en rolle i rettsaken.

Når Norge redder kokainsmuglere, burde de klare å redde dette ofret fra dette absurde landet med deres tullerettsystem. De kunne like gjerne sendt han på "Judge Judy".
Sist endret av mo3; 26. april 2012 kl. 01:29.