Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4654
jeg fikk diagnosen manisk depressiv som 17åring, men skjønnte ikke helt hva det betydde eller hva det var.

nå i senere tid har det gått opp for meg hva det egentlig er, og hvorfor jeg er som jeg er. jeg slutta hos psykologen min som 18 åring for jeg hadde ikke noe å snakke med hu om, nettopp fordi jeg ikke visste hva problemet mitt var. men etter å ha sett en dokumentar om manisk depressive så gikk det opp for meg hva diagnosen egentlig innebar, og hvorfor jeg blir som jeg blir av og til.
nå er jeg inne i en depressiv periode og skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom det. jeg har bestemt meg for å gå til legen min igjen og få snakke med psykolog, nå som jeg vet litt mer om hva som er problemet mitt.

jeg har hørt om en medisin som heter lithium. jeg er villig til å prøve det hvis det kan hjelpe meg.

så hvis det er noen her inne som går på det, så si fra hvordan det har virket på dere. event. hvis det ikke har virket på dere.

takk for hjelpen
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Heisann,

du kan skaffe deg litt mer innsikt hva Litium er, hvordan det virker og bivirkninger av stoffet her:

http://www.lommelegen.no/376058/lithium-bivirkninger
http://www.lommelegen.no/326816/behandling-med-litium
http://nhi.no/sykdommer/psykisk-hels...tium-3103.html
Det er beklagelig at posten min ble sletta. Nesegrus tillit til verdien av ICD-10 er nok feil måte å se an ting på.

Ellers er visst "manisk depressiv" en såkalt alvorlig sinnslidelse. I det minste skal visst trådstarter automatisk få rett til støtte for livsopphold. Ja, dessverre er støtte til livsopphold en rett man får, og ikke noe man har.
Sist endret av Nisselue; 3. juli 2010 kl. 12:06.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Nisselue Vis innlegg
Det er beklagelig at posten min ble sletta. Nesegrus tillit til verdien av ICD-10 er nok feil måte å se an ting på.

Ellers er visst "manisk depressiv" en såkalt alvorlig sinnslidelse. I det minste skal visst trådstarter automatisk få rett til støtte for livsopphold. Ja, dessverre er støtte til livsopphold en rett man får, og ikke noe man har.
Vis hele sitatet...
Om ikke jeg husker feil skrev du noe piss som "les litt filosofi så vil du skjønne at du ikke egentlig har noe problem." Skal du ned på din nærmeste kreftklinikk og fremlegge de gode argumentene dine etterpå? Ta deg sammen. Trådstarter spurte ikke om ditt syn på lidelsen hans.
En ting jeg var presis på å forklare, var dette om en forståelse av hva en kan/bør kalle og ikke kalle et "problem". Alle skjønner jo hva man mener når man snakker om at man har et problem, men jeg ville ha frem at man kan med fordel også lære at "et problem" strengt tatt er et intellektuelt anliggende, altså noe som en er seg bevisst. Ellers liker jeg å bruke ordet "vansker" eller "vanskelig" om dette med at noe går "dårlig". Trådstarter har ikke sagt noe om hva som er problemet, og vi må jo da gjette på hva dette betyr får ham/henne.

Det er noe rart med språket. Det er både høyst personlig og likevel allemannseie, så å si. Jeg vil ikke komme inn på spesielle filosofiske poeng, men vil bare si at jeg skjønner jo at jeg f.eks ikke bestemmer hvordan man skal prate/skrive og ei er jeg en såkalt "ekspert" på det norske språket, og innbilder meg ikke at jeg veit best. Mener bare at man kan med fordel forsøke å nyansere språkbruken når det er anledning til det. Og spåkbruk er vel noe vi antagelig bruker hele livet på å lære.

Det går ikke fram av trådstarter at han "lider". Så jeg liker ikke å ta ting for gitt og nærmest stemple sykdommer og lidelser på andre mennesker. Ellers skjønner jeg jo at trådstarter ikke har det så greit uten at jeg egentlig veit noe om forholdene.

Jeg ville ikke krangle her eller noe, bare komme med et poeng. For min egen del så har jeg gjort meg noen erfaringer som har gjort meg spesielt skeptisk inntislt, både til språkbruk og tillit til andre.
Sist endret av Nisselue; 3. juli 2010 kl. 22:04.
Det eksisterer ikke problemer, det eksisterer kun utfordringer.

Kloke ord man burde ta til seg, og leve etter.

Bipolar er en kjip lidelse, og det å prate er nok noe av det beste man kan mot det, i allefall om man klarer å komme dypt nok.
Finn deg gjerne også ei jente du kan prate om slikt med, og som du samtidig kan flørte med. Ting blir ekstremt mye lettere da =)
nisselue; Jeg skjønte knapt bæret av poenget du forsøkte med å ha en distinksjon mellom ordene problem og vanskeligheter. Jeg tror ikke det var noe grunn for noen å misforstå hva man snakker om, om man ikke skiller dem. Hvis du vil leke med ord så har han et greit intelektuelt problem - humøret sitt.

Uansett; hvis du ikke fikk det med deg så sa trådstarter at han hadde fått diagnosen "manisk depressiv", som vel mer korrekt heter bipolar lidelse. Hvis du vet bitellit om hva den diagnosen innebærer så tror jeg du ville vært enig i at en person som korrekt har fått den diagnosen nok veldig ofte sliter og har det vanskelig. Om du er allergisk bare du kaller noe for diagnoser så kan du vel kikke litt på kriteriene til diagnosen og se om ikke de kan gi et bedre individuelt forklaring på at en kan ha det kjipt.

skyer: Jeg sier som alltid; vær obs på hvordan du trekker lærdom av andres erfaringer med medisin. Medisiner, og spesielt de som skal ha effekt på psyken, har forskjellige virkninger på mennesker. Om 2 personer skriver veldig utfyllende her om erfaringen deres så trenger det absolutt ikke ha samme effekt hos deg (uten at jeg skal si du må avskrive alt). Med diagnosen bipolar lidelse bør du absolutt ha oppfølging av psykolog mens du bruker medisin, og du må være flink til å spør han/henne om effekter og alt mulig. Les også pakningsvedlegget til medisinen - vanlige og uvanlige bivirkninger står skrevet der så du slipper bli tatt helt på sengen om noe uønsket effekt skjer.
Sist endret av Kinseek; 3. juli 2010 kl. 22:42.
Det er ikke rett, rigtig eller lett for meg å si noe om dette, jeg kan ingenting og har heller ikke noe innsikt i emnet.
Men at en lege har gitt en diagnose betyr ikke nødvendigvis at det er slik.
Sitat av keentoo Vis innlegg
Det er ikke rett, rigtig eller lett for meg å si noe om dette, jeg kan ingenting og har heller ikke noe innsikt i emnet.
Men at en lege har gitt en diagnose betyr ikke nødvendigvis at det er slik.
Vis hele sitatet...

Hvorfor uttale seg da?
Du kjenner jo ikke noe som helst til TS, og har dermed heller ikke noe grunnlag til å sette tvil på diagnosen som legen har satt!
Han satte heller ikke tvil på diagnosen, men nevnte bare at en lege ikke nøvdvendigvis alltid har rett. Noe jeg er enig i. Spesielt etter mine erfaringer.
Jeg fikk også denne diagnosen, psykiateren pratet om det når jeg var 15-16 år. Den kom aldri på papirene mine riktignok. Det kan nevnes at jeg har adhd og disse kan visstnok ofte kobles sammen.. For noe tull sier jeg

Bare slutt og tenk på det. Ingen tenkte på slikt for 100 år siden å klarte seg sikkert helt fint. Lever du isolert kan du bare skylde på deg selv. Det finnes mange naturlige metoder mot depresjon som f.eks trening, sex, friluftsliv osv-. Styr unna medisinene om du kan.
Sist endret av jassågitt; 4. juli 2010 kl. 11:38.
Jeg fikk også denne diagnosen, psykiateren pratet om det når jeg var 15-16 år. Den kom aldri på papirene mine riktignok. Det kan nevnes at jeg har adhd og disse kan visstnok ofte kobles sammen.. For noe tull sier jeg
Vis hele sitatet...
Uten at jeg off-hand skal si noe sikkert nå så tror jeg ikke du engang kan/skal få diagnosen bipolar lidelse (manisk depressiv) før du er fyllt 18. Men jeg antar det ikke er unormalt at man lar "alderstvilen" komme frem allerede ved 15-17 år og begynner snakke om det som en mulighet. Men det høres da ut på deg som at dette ikke var en riktig diagnose for deg uansett(eller som gikk over da du ble eldre), da jeg antar du ikke kjenner deg igjen i symptomene idag?

Sitat av jassågitt Vis innlegg
Bare slutt og tenk på det.
Vis hele sitatet...
Problemet er at en som er manisk depressiv (og vel stort sett alle psykiske lidelser) ikke klarer simpelthen la være tenke på det. Uten at jeg skal si det er et direkte dårlig råd som ikke bør prøves ut, så vil jeg si at det er et utrolig naivt råd fra din side.

Sitat av jassågitt Vis innlegg
Ingen tenkte på slikt for 100 år siden å klarte seg sikkert helt fint.
Vis hele sitatet...
Dette er selvsagt bare tull. Termen manisk-depressiv ble dannet innen pskyologien for litt over 100 år siden (bipolar lidelse kom vel i 1957, og man har uansett endret seg stort siden 1900-skiftet). Så folk tenkt helt konkret slik for 100 år siden.

Men selv om folk ikke hadde tenkt slik (hvis vi hopper 150år eller 200år tilbake) så er det helt urimelig av deg å hevde at folk klarte seg helt fint. Fortidens samfunn var ikke et naivt lykkelig samfunn. Folk tok livet av seg før også. Folk gikk rundt og følte det jævlig om seg selv også i de gode gamle dager, og det var sikkert mye verre da, fordi samfunnet forventet at man skulle holde kjeft (i større grad enn i dag)

Poenget er at det ikke er diagnosen i seg selv som er problemet, men de symptomene som diagnosen forsøker gruppere. Disse vil antageligvis eksistere om man velger la være sette en diagnose, og de symptomene som er gruppert inn i diagnosen til manisk depressiv (bipolar lidelse) er jo kjipe uansett hva man velger kalle dem eller ikke.

Sitat av jassågitt Vis innlegg
Lever du isolert kan du bare skylde på deg selv.
Vis hele sitatet...
...ikke en spesielt god oppfordring til noen som er deprimert og antageligvis ikke har de store vansker med å skylde på seg selv. Jeg tror de trenger oppmuntring og inspirasjon - ikke en konstantering om at de eller andre har skylden (selv om det også kan være nyttig forsøke til tider finne ut om en selv eller andre har skyld, ja andre kan også ha skyld for din egen velvære, så kan det også være en blindvei greit nok)

Sitat av jassågitt Vis innlegg
Det finnes mange naturlige metoder mot depresjon som f.eks trening, sex, friluftsliv osv-. Styr unna medisinene om du kan.
Vis hele sitatet...
Dette var et bedre råd .
Sist endret av Kinseek; 4. juli 2010 kl. 13:23.
Poenget mitt blir mer eller mindre; Jeg har selv vært deprimert til tider og vet det hvertfall ikke for meg hjelper å dytte i meg tabletter og forvente at de skal gjøre jobben for meg. Om man lever isolert og bruker hue for mye kan det lett bli dystert der oppe..man vil gå dypere og dypere..

Kanskje vennene dine har en tendens til å være negative eller pessimistisk? Møt positive blide folk som kan gjøre dagen din bedre..
Sist endret av jassågitt; 4. juli 2010 kl. 18:57.
Man blir manisk depresiv for det at hjernen mangler og klarer som regel ikke å produsere ett stoff som heter litihum, dette kan du få av legen din og tar du det fast så holder du deg som regel frisk.
Sist endret av Awareness; 4. juli 2010 kl. 18:59.
^ Nei det stemmer ikke. Man vet ikke helt hvorfor personer blir manisk depressive, men det er ikke pga. mangel av lithium. Det kan brukes til å få bort de verste symptomene, men det er ikke det samme som at man tilfører noe kroppen hadde for lite av naturlig sett.

Trådstarter nevnte allerede lithium i sin første post, så det var ikke nødvendig å skrive en ny post som introduserer stoffet. Det er ikke sikkert at man holder seg "frisk" selv om man tar lithium, som med alle slike stoffer så er det individuelt hva slags virkning man får.
har en i familien som har det og i følge hun så er det pga mangel av lithium.
Det er nok fremdeles feil, da ingen forskning såvidt jeg har fått med meg viser at manisk deppresive har en mangel på stoffet.

At det har en effekt på psyken og kan brukes i behandling av mani er noe annet.
Det finnes egne medisiner mot bipolar lidelse, som virker humørstabiliserende. Blant annet Abilify (sjekk på felleskatalogen.) Snakk med legen din om hva som vil passe for deg, og prøv ut behandlingsopplegg. Lykke til!
Hei! Jeg kan dele min erfaring rundt det å være depressiv, selv om jeg ikke lider av bipolar.
I perioder kan dette være utrolig slitsomt, da man rett og slett mister motet og ser lite lys i enden av tunnelen, i periodene hvor man er lengst nede. Store humørsvingninger og veldig nærtagende. Skal rett og slett ingenting før begeret renner over, med andre ord. Videregående har jeg ikke klart, rett og slett fordi jeg ikke har hatt overskudd, og i nedgangstider er det vanskelig å gjøre noe som helst, bortsett fra å isolere seg totalt, bli tilbakeholden og rar.
Det er utrolig lett å klandre seg selv.

I oppgangstider derimot, er man kongen på haugen, alt føles som en ferie som aldri ender eller tar slutt. Ting er rett og slett fantastisk. Det er jo tydelig at det er mangel på lykkestoffet serotonin. For én som er depressiv, mangler jo nettopp dette stoffet. Jeg tror at grunnen til at oppgangstidene føles så herlig og fantastisk, er nettopp fordi man ikke har så mye av oppgangstider. Så når de gode tidene kommer, er det som om man føler seg som en ny, energisk, fargerik person. Dette er et nok et resultat av at man mesteparten av tiden er deppa og lei seg. Når den gode tiden kommer, er det som om et mirakel har skjedd, noe man aldri har følt før.
Men jeg synes det er noe positivt ved dette å være depressiv: Jeg vil si det stimulerer deg intellektuelt - til en viss grad selvsagt. Det blir hva du gjør det til, alltid.
En person som er depressiv tenker mye, undrer seg mye over ting, lurer på hvorfor ting har blitt som det har blitt, hva som kan være den utløsende faktoren. Stammer det fra barndommen? Hvem vet. Man blir jo smart av å gruble! Det sier seg selv.

Jeg fikk zoloft for en stund tilbake av legen. De tok jeg i 1 og en halv uke, deretter havnet pillene i toalettet. Ble slapp, apatisk, sløv og jævlig. Det hjalp den lille tiden jeg gikk på det, but for what? Jeg ble følelsløs på en måte. Når jeg sluttet, ble ting mere normalt. Det jeg vil frem til, er at medisinering mot slikt, da gjerne piller som du får på resept, bare blir et midlertidig lokk på problemet. Hva skjer om du blir avhengig? Vel, da kan du se deg i speilet, peke på deg selv og garantere at du er pilleavhengig. Ikke akkurat heldig, men for noen definitivt nødvendig.

Uansett: tren, vær ute i friskluft, vær mye sosial. Det er den beste medisinen du kan få, min gode mann!
Men hva som er best for ditt vedkommende, er opp til legen, eventuelt en psykiater å bedømme.

Lykke til! Jeg vet du har det kjipt.
Det er gitt mange gode råd her i tråden. Manisk depressiv sykdom (eller bipolar lidelse) er ganske utbredt blandt ungdom. De fleste som får det får som oftest diagonosen stilt i ungdomsårene slik som deg. Omlag 1000 nye personer får denne diagonosen stilt hvert år i Norge.

Det er mange tiltak du selv kan gjøre for å få det bedre. Oppretthold en god fysisk helse, så skal du se at din psykiske helse følger samme vei. Ernær deg riktig og tren godt. Prøv også å utfordre deg selv i forhold til følelsene dine. Forsøk og gjøre tiltak som kan snu en lei situasjon, prøv å tenk. Dette kan være vanskelig uten hjelp men du vil kunne klare det.

Mitt råd er uansett å søke proffesionell hjelp. Som du selv vet, så går du bare til fastlegen din med problemet og legen vil da kunne overføre deg til en psykolog/psykiater ved DPS. Der vil du få samtaleterapi som du tidligere har fått. Men nå i en mere riktig retning som du selv sier. Du vil kunne lære deg teknikker og knep for å gjøre hverdagen bedre. Du kan også bli medisinert som du nevner.

Lithionit (Li+ ioner) eller lithium som det kalles brukes mot manisk depressiv sykdom. Virkningen er veldig forskjellig fra person til person, og man kan få stygge bieffekter. Veldig vanlig de første ukene er muskelsvakhet, kvalme, diarè og tørste. Det er også en del andre bieffekter samt kontraindikasjoner på medisinen som burde overses nøye. Det er liten sjangs for at fastlegen din setter deg på lithionit, da det kreves nøye overvåkning og oppfølgning. En lege/behandleren din ved behandlingsstedet ditt vil kunne sette deg på dette.

Det finnes også mange andre medisiner som kan hjelpe deg. Antipsykotika, antidepressiva og diverse. Men det er ikke opp til meg og medisinere deg.
Sist endret av Sommerpils; 4. juli 2010 kl. 21:59.
Jeg skal ikke si at du ikke har noe vansker så ikke ta dette som noe rettet mot deg; men personlig så mener jeg sykdommer som maniskdepressive, adhd og lignende mentale sykdommer er noe vi mennesker bare dikter opp. Legene sa til meg at jeg hadde adhd som forklaring på min så kallte hyperaktivitet. Heldigvis hadde jeg en mor som delte noe av den samme meningen og nektet å gi meg medeciner mot ''sykdommen''! Hvordan kan noe påstå at amphetamin i noen som helst form gjør visse mennesker avslappet og rolige og andre omvendt.

Alle dere med phykiske lidelser kom dere ut å smil til verden, så skal du se at det er den beste medesinen mot alt
Sitat av Voodoo Docta Vis innlegg
Legene sa til meg at jeg hadde adhd som forklaring på min så kallte hyperaktivitet. Heldigvis hadde jeg en mor som delte noe av den samme meningen og nektet å gi meg medeciner mot ''sykdommen''!
Vis hele sitatet...
At det er alt for mange som får diagnoser som er tvilsomme og som ikke har noen funksjon for dem, betyr ikke at sykdommene ikke finnes.

Sitat av Voodoo Docta Vis innlegg
Alle dere med phykiske lidelser kom dere ut å smil til verden, så skal du se at det er den beste medesinen mot alt
Vis hele sitatet...
Da har du ikke en psykisk lidelse; det er lissom litt av definisjonen på en psykdom at man ikke er i stand til å "komme seg ut og smile til verden" uten hjelp. Det betyr ikke at man skal grave seg ned inne på rommet sitt, men at det faktisk fins problemer man må få (og kan få!) hjelp til å komme seg ut av igjen.
Sitat av Voodoo Docta Vis innlegg
Jeg skal ikke si at du ikke har noe vansker så ikke ta dette som noe rettet mot deg; men personlig så mener jeg sykdommer som maniskdepressive, adhd og lignende mentale sykdommer er noe vi mennesker bare dikter opp. Legene sa til meg at jeg hadde adhd som forklaring på min så kallte hyperaktivitet. Heldigvis hadde jeg en mor som delte noe av den samme meningen og nektet å gi meg medeciner mot ''sykdommen''! Hvordan kan noe påstå at amphetamin i noen som helst form gjør visse mennesker avslappet og rolige og andre omvendt.

Alle dere med phykiske lidelser kom dere ut å smil til verden, så skal du se at det er den beste medesinen mot alt
Vis hele sitatet...
Så du mener med lignende sykdommer at dette også sjelder f.eks depresjon, schizofreni, bipolare lidelser og angst? Du vet at i Norge så blir psykiske lidelser stilt på lik linje med fysiske lidelser. Hvis du søker hjelp med en brukket arm, så er det på helt lik linje som å søke hjelp for selvmordstanker. Du har krav på umiddelbar hjelp og videre hjelp til du er helt frisk.

Du kan da umulig påstå at alt kan fjernes bare ved å smile til verden? Det hjelper mye, det gjør det. Men med påstanden din går du jo imot all forskning på område som med bedre og bedre resultater gjennom tiden viser at mye medisiner er til stor hjelp for psykiske lidelser.
psykiske lidelser er noe man havner i selv, enten pga egen livsstil eller pga hendelser i livet.
Like grett å prøve å unngå slikt før man havner alt for langt ute å kjøre.

Men for enkelte som har plankekjørt alt for lenge og havnet i en dyp grøft, er det ekstremt langt ifra enkelt å komme seg opp ifra den uten noen former for hjelp.

Selv mener jeg medisiner er det siste man burde benytte som hjelp. Prøv alle andre metoder først i allefall.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
psykiske lidelser er noe man havner i selv, enten pga egen livsstil eller pga hendelser i livet.
Like grett å prøve å unngå slikt før man havner alt for langt ute å kjøre.
Vis hele sitatet...
Sa du virkelig det der? At det er like greit å prøve og unngå slikt før man havner alt for langt ute å kjøre. At man skal prøve å unngå psykiske lidelser? Det er ikke noe man unngår dersom man er disponert for slikt. Døme: 'Bare unngå det du, så slipper du psykiske lidelser'. Skulle gjerne ønske det var så enkelt.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
psykiske lidelser er noe man havner i selv, enten pga egen livsstil eller pga hendelser i livet.
Like grett å prøve å unngå slikt før man havner alt for langt ute å kjøre.

Men for enkelte som har plankekjørt alt for lenge og havnet i en dyp grøft, er det ekstremt langt ifra enkelt å komme seg opp ifra den uten noen former for hjelp.

Selv mener jeg medisiner er det siste man burde benytte som hjelp. Prøv alle andre metoder først i allefall.
Vis hele sitatet...
Unskyld meg? Virkelig, hmm. Men da sier jeg herved til meg selv: Du får ikke lov til å føle deg deprimert, redd, urolig eller alene i verden. Du har nå lært at du bestemmer selv, derfor gjør du det. Kast medisinene dine og, for de trenger du da ikke nå som du ikke får lov til å gjøre deg selv vondt!
Sist endret av Sommerpils; 4. juli 2010 kl. 23:21.
Drikk alkohol
Trådstarter
3 4
tusen takk for fine svar.
jeg vil nok kalle meg en oppegående og sosial gutt, men er de periodene som er tunge man blir litt rådløs. så jeg vil igjen takke for fryktelig mange fine og skikkelige svar.
Så dere mener at depresjon er noe man automatisk får 100% uten videre, eller noe man er født med?

Ja, lykke til i den troen.


Depresjon er noe som blir opparbeidet over tid pga flere faktorer, f.eks miljøet og omgivelsene man har rundt seg, eller hendelser som skjer i livet og påvirker deg såpass at du stenger omverden ute ifra din egen verden.
Videre så kan man bli manisk depressiv aka bipolar.

Det samme gjelder en del andre psykiske lidelser, men ekstremt mange psykiske lidelser er også arvelig og noen får man uten videre, men det var nå ikke de det var snakk om her nå.

Om man merker at man starter å bli depresiv, så nytter det virkelig ikke å sette seg i en mørk krok alene på et rom. Ting blir ikke bedre da!
Så man kan på mange måter forebygge depresivitet ved å gjøre ting som får opp humøret bare man har vilje nok.
Sist endret av Blackkoz; 4. juli 2010 kl. 23:51.
Sitat av jassågitt Vis innlegg
Bare slutt og tenk på det. Ingen tenkte på slikt for 100 år siden å klarte seg sikkert helt fint. Lever du isolert kan du bare skylde på deg selv. Det finnes mange naturlige metoder mot depresjon som f.eks trening, sex, friluftsliv osv-. Styr unna medisinene om du kan.
Vis hele sitatet...
Er nok ikke bare og slutte å tenke på det for en person som har rasende tankekjør og svingende humør uten kontroll. Det var nok uhyre mengder med forvirrelse, raseri og urotilstander for 100 år siden i oss mennesker, forskjellen er bare at ingen kunne hjelpe deg på en forsvarlig og skånsom måte som idag.
Enig i at man skal prøve naturlige metoder, men medisin mot bipolar hjelper utrolig mange, så jeg ville heller ikke utelukket det på noen måte.
Om du skulle velge en medisinell behandling, så blir det nok forsøkt andre medisiner enn Lithium, iallefall i første omgang.

( Dette pga utfordringene rundt mengden Lithium i blodet, ikke for mye eller for lite, altså gjentatte blodprøver og analyser. Dette gjelder også andre tilsvarende medisiner, men mener at Lithium er det som er mest "tricky".)

Jeg vil anbefale Lamictal, brukte det selv en periode. Forferdelig få bivirkninger og gir rask effekt

Lykke til