Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2828
Begynte bare å prate med en fyr fra Mexico, nå er jeg ikke helt sikker hvor i Mexico, men han er opprinnelig fra Argentina. Jeg er ikke så kjent med områdene der nede og det er jo laaangt å reise, men spørsmålet er egentlig om det er trygt der nede? Er det ikke mye mafia og skyting, eller er det bare visse områder? Han sier det ikke er det, men jeg vil gjerne oppleve sør amerika, er jo kjempefint der nede ^^

Taaakk!
Sist endret av yomomma; 20. mai 2018 kl. 12:37. Grunn: more info
Jeg reiser en del i jobb, og siden omkring "halve verden" er farlig i følge diverse anbefalninger, har jeg begynt å bruke en annen regel: er det (mye) amerikanske turister, er plassen forholdsvis trygg. Mange plasser i Mexico har mye amerikanske turister... Om plassene med amerikanske turister er interessante er dog en annen sak..
Det er vel flere her inne som har tilbrakt en dag eller tre i Mexico. Blir sikkert mye bra svar her når de oppdager denne tråden!

I mellomtiden tenkte jeg bare å pirke litt, og si at Mexico tilhører Nord-Amerika, ikke Sør-Amerika. Det er et stykke fra Mexico til Argentina! Men det høres ut som en kul tur!

Sist endret av Realist1; 20. mai 2018 kl. 13:35.
yomomma's Avatar
Trådstarter
Oh shit, daså Ja, virker som en veldig interessant kultur. Er dyrt å reise, så tenkte ikke å reise med det første, vil vite litt mer informasjon om kanskje noen brukere her inne som han ene sier her vet om noen steder jeg må besøke der for eksempel.
Det farligste med hele Mexico er fyllekjørere.

Sånn utenom det så følte jeg meg aldri utrygg de to gangene jeg var der. Det var riktignok i 2015/2016, så ting kan ha forandret seg siden da (sånn f.eks. så ble to turister på sykkeltur funnet drept i ei grøft langs en av veiene hvor nso og jeg var på roadtrip for litt siden: https://nypost.com/2018/05/12/cyclin...o-authorities/).

Men sånn generelt er alt det man hører om i media enten geografisk begrenset eller på en eller annen måte knyttet til kartellvirksomhet. Mexico er et svært land, og om man ikke prøver å bli den neste El Chapo, ikke oppfører seg fullstendig idiot (men holder det på ~90%), eller ikke oppsøker de områdene som er mest utsatt så er det bare å ha det gøy og kose seg.

forøvrig. les UD sine råd: https://www.regjeringen.no/no/tema/u...ico/id2416296/ Stort sett alltid verdt ti minutter når man skal på noe annet enn sydencharter
Mexico er absolutt verdt et besøk, har vært der i lengre tid selv, men har ikke vært så alt for mange steder. Oaxaca er veldig fint, god mat, mye fint å se på, og mulighet for både strand med surfing, jungel og fjell.

Mexico City er også kult, men får gjerne nok av det stedet etter en uke eller to. Ellers har jeg hørt gode ting om Yucatan. Det er et veldig variert land, og kan absolutt anbefales, det er flere her inne som enten bor der nå, eller har bodd der i lengre tid. Mistenker at noen andre kan bidra med litt mer info.

Angående sikkerhet så synes jeg aldri det var noe problem, bare oppfør deg pent så har du det stort sett fint der nede. Og ha vett nok til å holde deg unna steder med mye vold, som statene helt i nord, Acapulco o.l.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det er mye vold i Mexico, men det et stort sett gangster contra gangster.

Jeg tror ikke Mexico er mye farligere for turister enn andre land. Vanlige forholdsregler som "ikke være idiot" gjelder selvfølgelig her som ellers i verden.
Sist endret av nso; 20. mai 2018 kl. 15:41.
Bare tull at det er gangster contra gangster. 2017 var en høydare med tanke på drap. Over 23.000 personer ble drept i Mexico i 2017, som slo rekorden fra 2011.

Statistikken viser at det blir verre for hvert år. Tilfeldige turister blir drept og tilfeldige lokale folk blir skutt. Personer som ikke trenger å ha tilknytning til noe med narko å gjøre.

Noen byer er definitivt verre enn andre, og sier ikke at hele Mexico er farlig, men gjør GRUNDIG research før du drar dit.
Det mexicanske kartellet har brutale metoder og de sies å være verre enn IS når det kommer til tortur og drapsmetoder. Du er heldig om du slipper unna med ei kule i hodet, for de har ingen problemer med å kappe av tær og fingre med en sløv kniv før de dreper deg foran dine nærmeste.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Bare tull at det er gangster contra gangster.
Vis hele sitatet...
applaus for at du avfeier erfaringene til to som har bodd/bor i landet som tull …

Ja, det er rekordhøyt antall drap i 2017. Og nærmest selvfølgelig hender det også at volden går utover uskyldige. Men i all hovedsak er all vold tilknyttet kartellene og man trenger ikke gjøre så fryktelig mye for å unngå det.

https://elcri.men/en/municipios-map.html har plottet mordkart, og de eneste typiske feriestedene man finner der er Cancun/Playa del Carmen og Acapulco
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Av de 23000 var 150 ikke Mexikanere, og av de 150 var mesteparten fastboende. Altså ikke langt på nært så skummelt for turister som statistikken som ble sitert vil ha det til.

Jeg holder fremdeles fast på at det er få måter å få seg drept på her jeg bor. Enten ved å selge knark eller å stjele noens land.

Mordraten i Mexico er ~24 per 100k, noe som er halvparten av raten til Brazil. New Orleans i USA har en rate på 46.
Sist endret av nso; 20. mai 2018 kl. 19:02.
yomomma's Avatar
Trådstarter
Sitat av Forconin Vis innlegg
Mexico er absolutt verdt et besøk, har vært der i lengre tid selv, men har ikke vært så alt for mange steder. Oaxaca er veldig fint, god mat, mye fint å se på, og mulighet for både strand med surfing, jungel og fjell.

Mexico City er også kult, men får gjerne nok av det stedet etter en uke eller to. Ellers har jeg hørt gode ting om Yucatan. Det er et veldig variert land, og kan absolutt anbefales, det er flere her inne som enten bor der nå, eller har bodd der i lengre tid. Mistenker at noen andre kan bidra med litt mer info.

Angående sikkerhet så synes jeg aldri det var noe problem, bare oppfør deg pent så har du det stort sett fint der nede. Og ha vett nok til å holde deg unna steder med mye vold, som statene helt i nord, Acapulco o.l.
Vis hele sitatet...

Tusen takk for masse tips! Det går nok fint, tror jeg hadde vært veldig uheldig om jeg som turist hadde blitt drept der nede.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Oaxaca- og Chiapas-regionene, er de forholdsvis trygge? Skjønner man fort hva man skal unngå, eller er det lett å havne i en mørk bakgate med lugubre folk?
Sitat av hallohallohallo Vis innlegg
Oaxaca- og Chiapas-regionene, er de forholdsvis trygge? Skjønner man fort hva man skal unngå, eller er det lett å havne i en mørk bakgate med lugubre folk?
Vis hele sitatet...
Har bodd på kysten nord i Oaxaca (i Puerto Escondido) i litt over 1 år. Følte meg sjelden utrygg der. Som nevnt tidligere i tråden vær fornuftig og ikke dra på idiotiske steder midt på natten og oppfør deg høflig så skal nok det meste gå finfint.

Oaxaca er forøvrig en utrolig vakker stat som anbefales på det sterkeste. Oaxaca City er ekstremt vakker og det er veldig mange flotte steder langs kysten.

Maten og drikkevarene kan også anbefales på det sterkeste.

Ellers så er det jo andre her på forumet som bor der/har bodd der langt lengre enn meg og nok har bedre og mer oppdatert innsikt å bidra med.
Takk for svar! Ikke ekstremt turistifisert, eller? Jeg regner ikke med å være eneste turist, med vil unngå de verste stedene. Nå tenkte jeg på f.eks. Oaxaca City. Ellers noen byer ved kysten som er rolige og fine å være litt i?