Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2243
Hei-skulle forleden måned hjelpe en bekjent med å fylle på telenor kontantkort. Påfyllingen med pc,via Firefox, gikk igjennom bare via å fylle i kredittkortnr og cv kode uten å bli videresendt til BankId for verifisering via engangskode fra brikke og personlig passord.

Noen uker senere da det igjen var på tide å fylle på var alt som vanlig igjen og man blir videreført til verifisering via bankid.

Hvordan kunne betalingen gå igjennom første gangen uten bankid som man normalt alltid skal verifisere via? Er det noe som bør gi grunn til bekymring?

Hva jeg vet er ingen unormale transaksjoner registrert på kontoen.
Skal være null stress. Er du bekymret ring Telenor. BankID verifisering er noe som heter 3D Secure. Dette er ikke støtter av alle kort. Eller for alt vi vet kunne den løsningen være nede og det gikk på reserveløsning
Kan jo være at BankID var ute av drift når du betalte.
hollow's Avatar
Trådstarter
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kan jo være at BankID var ute av drift når du betalte.
Vis hele sitatet...
Høres rimelig ut-kanskje var det for mange requests mot BankId serverne den dagen/timen/minuttene. BankId- hvordan fysiskt er det bygget opp-flere servere i en serverhall?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Akkurat BankID både tror og håper jeg har en noe mer sofistikert løsning enn "flere servere i en serverhall", men ja du er nok inne på noe.
Det er dog ikke så rent sjeldent at det er noen småproblemer, og jeg er sikker på at de har kommet frem til at det er bedre å la folk fylle på noen kroner på et kontantkort uten 2fa, kontra å lage et stort nummer ut av en potensiell BankID-feil.
Var det forresten slik at du fylte på samme beløp de to gangene?
Det er vel som taper penger om kort har blitt missbrukt og transaksjonen reverseres, så den økte sikkerheten er ofte for å beskytte seg selv fra økonomisk tap mener jeg. Ikke hold meg til det, jeg er 76,50% sikker.
hollow's Avatar
Trådstarter
Sitat av FatMan Vis innlegg
Akkurat BankID både tror og håper jeg har en noe mer sofistikert løsning enn "flere servere i en serverhall", men ja du er nok inne på noe.
Det er dog ikke så rent sjeldent at det er noen småproblemer, og jeg er sikker på at de har kommet frem til at det er bedre å la folk fylle på noen kroner på et kontantkort uten 2fa, kontra å lage et stort nummer ut av en potensiell BankID-feil.
Var det forresten slik at du fylte på samme beløp de to gangene?
Vis hele sitatet...
Om jeg ikke husker feil skilte det en 100 lapp elns mellom de to gangene.

Om en bankId server gjennomgår oppdatering/driftes så rulleres vel driften til annen server i mellomtiden.

Forresten om kortnr samt cv kode oppsnappes av tredjepart så skjer kanskje det før bankid fasen er gått igang uansett.
Satt på privat hjemmenett.