Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2071
Hei.

Min kjæreste leie en leilighet hvor kontrakten er tidsbestemt til et år med utløp i august neste år. Kontraktrn definerer også at fremleie ikke er lov. Ho ønsker nå å si opp denne avtalen av ulike grunner.

Jeg så gjennom husleieloven og fant følgende:
§ 7-5.Framleie ved tidsbestemte leieavtaler
Er leieavtalen inngått for en bestemt tid, kan leieren framleie for resten av leietiden med godkjenning fra utleieren. Blir godkjenning nektet uten at framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket, kan leieren si opp med varsel som nevnt i § 9-6.
Vis hele sitatet...

Forstår jeg dette rett om jeg tolker det som at ved tidsbestemt avtale kan ikke utleier nekte leietaker å fremleie leilighet ut resterende av perioden, med mindre han har en gyldig grunn? Og om han ikke ønsker framleie kan ho si opp avtalen med normal oppsigelsestid?
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Den gyldige grunnen står vell i kontrakten der utleier skriver at fremleie ikke er lov?
Ukjent
Trådstarter Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Den gyldige grunnen står vell i kontrakten der utleier skriver at fremleie ikke er lov?
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er hva som er definert som gyldig grunn. For paragraf 7-2 sier man egentlig ikke har krav til å kunne drive framleie. Så på mange måter virker 7-5 som et unntak fra begrensningen, hvor man kan si opp tidsbestemt avtale om utleier nekter framleie. Men jeg er ikke jurist, og usikker på tolkingen.

§ 7-2.Den alminnelige regelen om framleie
Leieren har ikke adgang til å framleie eller på annen måte overlate sin bruksrett til andre uten samtykke fra utleieren, med mindre annet følger av avtale eller lovbestemmelse.
Vis hele sitatet...
Hvis framleie nektes av uteleier, må det gå å si opp leieforholdet. Hva står om oppsigelse i kontrakten da ?
Kan hun ikke ta kontakt med utleier og høre hvilke muligheter det er?
Har selv leid under en slik kontrakt, men der var det også en opsigelsestid på 1 måned. Så rent praktisk betydde ikke datofestet så mye for meg.
Ukjent
Trådstarter Donor
Enig i at det beste er å håndtere det direkte med utleier. Men her har han valgt å være vanskelig og ønsker å si opp avtalen før august neste år - selv om ho for tiden ikke bor i leiligheten. Derfor det er ønskelig å finne ut om det er mulig å komme seg ut av kontrakten. At vi finner ny person til å leie leiligheten var ikke noe han ønsket. Spørsmålet var derfor om han kunne nekte oss å finne ny utleier, fremleie eller si opp kontrakten.

Kontrakten sier kort fortalt:
- Standard ting om ryddighet, depositum osv
- Ikke lov med framleie
- 3mnd oppsigelse
- Tidsbestemt i 1 år, gjeldende til august 2018

Så derfor lurte jeg på om noen var godt nok kjent med lovverket eller tilsvarende saker. Og om jeg tolker det rett som i at lovverket sier at så lenge man har tidsbestemt avtale - så må leietaker godta man framleier leilighet ut resterende periode om vi finner noen som kan ta over leiligheten. Og at om han ikke går med på dette kan vi si opp avtalen med standard oppsigelsestid.

Jeg fant følgende sak i dinside (men den er fra 2009, selv om lovverket ikke ser ut til å være nevneverdig endret siden den gang): http://www.dinside.no/bolig/fanget-a...trakt/62002421

Du må rett og slett finne frem til noen som har lyst til å overta boligen for resten av din leieperiode. Ifølge Øistad har ikke utleier rett til å nekte, med mindre det er saklig grunn til dette.
Vis hele sitatet...
Sist endret av etse; 13. oktober 2017 kl. 14:10.
Anonym bruker
"Forbauset Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja, utleier kan ikke nekte dere å fremleie. Man kan ikke avtale seg til dårligere vilkår enn det husleieloven gir.