Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 6808
Hvordan er det egentlig å bo på østkanten? Jeg har bodd på en liten plass hele livet, men på grunn av jobb må jeg etterhvert flytte til Oslo. Jeg ser derfor etter leilighet å kjøpe, og merker jo veldig fort at de billigste ligger på østkanten. Aller billigst er det på Romsås, Grorud, Ammerud osv. Hvordan er det å bo der? Man hører jo mye om at det er mange innvandrere der, men gjør det noe? Er det mye bråk? Hva slags erfaringer har dere? Tar imot alle innspill med takk.
Synes Ammerud var helt greit jeg, men jeg bodde i boligfeltet og ikke blokkene da
Bodd her i over 15 år og kan si at det er ganske trygt. Det "verste" stedet i Oslo er jo grønland/tøyen området, og selv der er det ikke så farlig heller. Snakker både for innvandrere og etniske nordmenn. Det er ikke så ille heller med kollektivtransport, type 25 min med bane/35 min med buss ned til byen
Sist endret av Nraw; 4. november 2016 kl. 20:21.
Drit langt fra byen da og stress å kjøre bane hver dag. Hadde ikke orket det. Ulempen er stor, du er så langt ute på landet at du tilogmed må betale bompenger om du en dag velger å kjøre inn til byen. Bompenger asså. Nei skal du først bo på landet så tenk Moss, Drammen osv. Like usentralt det som de plassene du titter på. Og like mye stress med pendling.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Drit langt fra byen da og stress å kjøre bane hver dag. Hadde ikke orket det. Ulempen er stor, du er så langt ute på landet at du tilogmed må betale bompenger om du en dag velger å kjøre inn til byen. Bompenger asså. Nei skal du først bo på landet så tenk Moss, Drammen osv. Like usentralt det som de plassene du titter på. Og like mye stress med pendling.
Vis hele sitatet...
At Moss, Drammen osv er like usentralt som Ammerud, Grorud o.l. er bare tull! Fra Ammerud til Jernbanetorget tar det ca 20 minutt. Banen går i tillegg veldig ofte!
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Drit langt fra byen da og stress å kjøre bane hver dag. Hadde ikke orket det. Ulempen er stor, du er så langt ute på landet at du tilogmed må betale bompenger om du en dag velger å kjøre inn til byen. Bompenger asså. Nei skal du først bo på landet så tenk Moss, Drammen osv. Like usentralt det som de plassene du titter på. Og like mye stress med pendling.
Vis hele sitatet...
Så 10-15 km fra Karl Johan er definisjonen av langt på landet? Og driitlangt unna sentrum? Kanskje ta en titt på Norgeskartet, er steder der mennesker i Norge må reise lenger.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Drit langt fra byen da og stress å kjøre bane hver dag. Hadde ikke orket det. Ulempen er stor, du er så langt ute på landet at du tilogmed må betale bompenger om du en dag velger å kjøre inn til byen. Bompenger asså. Nei skal du først bo på landet så tenk Moss, Drammen osv. Like usentralt det som de plassene du titter på. Og like mye stress med pendling.
Vis hele sitatet...
Usikker på om du var sarkastisk eller ikke
Men du har rett rett med bompenger.

Om du har/skal ha bil er det noe å tenke på. Det er bom når du passerer rødtvet/veitvet på vei inn til byen, så ha det i bakhodet. Du må iallfall bo i Linderud om du vil slippe dette. Ellers er det 0 stress.
Ganske mye mennesker der, men ikke like mange som på f.eks. Grønland. Definitivt veldig flerkulturelt.
Jeg synes det er kos, liker sånne steder. Jeg bor ikke der, men har tilbragt en del tid hos forskjellige kompiser. Og venninner . Har aldri følt meg utrygg der eller sett/hørt bråk, hvis bråk betyr slåssing osv.
Lukter mye forskjellig god mat der også

Spør du farmoren min får du et annet svar!
Vokst opp på østkanten og alltid bodd der. Du har nok ikke noe å bekymre deg for, Østkanten har et rykte det ikke fortjener. Det kommer til å gå helt fint. Bråk skjer først og fremst mellom folk som er oppvokst og henger der, da typisk ungdommer. Ingen som gidder å krangle med voksne folk som flytter dit.
Sist endret av kaotisk; 5. november 2016 kl. 13:39.
Jeg flyttet hit for noen år siden. Trives veldig godt i området. Nært nok sentrum og veldig nært marka. Mange matbutikker i nærheten i tillegg til apotek, frisør, spiseplasser, treningssenter osv. Greit å komme seg inn til sentrum med T-bane og så har man linje 31 (buss) i tillegg som går døgnet rundt. Natt til lørdag og søndag går bussen hvert 10. minutt fra sentrum og opp til Grorud. Litt kjedelig at det er utenfor bomringen, men benytter som regel kollektivt uansett.

Jeg leier sammen med en kamerat på Ammerud nå. Han har nylig kjøpt seg leilighet på Rødtvet og jeg leter etter leilighet å kjøpe på Ammerud/Kalbakken. Hvis du ser på prisene på leiligheter på finn, må du legge til 10-20% på den prisen i en budrunde. I tillegg er mange leiligheter under OBOS og medlemmer benytter seg av forkjøpsrett. Dersom du har tenkt å kjøpe leilighet i Oslo og ikke er medlem av OBOS ennå, anbefaler jeg deg å melde deg inn så fort som mulig.
Sist endret av arco3; 5. november 2016 kl. 13:55.
Bor på gamlebyen selv og ser ikke på det som noe problematisk i det heletatt. Eneste gangen det oppstår problemer er den dagen du får barn, man ønsker ikke at sitt barn skal være en minoritet i klassen i sitt eget land, men desverre er det slik at enkelte skoler på østkanten har alt fra 80-98% barn av minoritetsbakgrunn.
Sitat av Kjøteren Vis innlegg
At Moss, Drammen osv er like usentralt som Ammerud, Grorud o.l. er bare tull! Fra Ammerud til Jernbanetorget tar det ca 20 minutt. Banen går i tillegg veldig ofte!
Vis hele sitatet...

Ja jeg også har kart og kompass så jeg vet avstanden er forskjellig - poenget er at om en først skal bo på landet som jo Ammerud er med alt det styret det er å være fast t-bane bruker så kunne en like godt bodd i en annen by med lavere priser og kanskje også jobbet der fremfor å pendle til Oslo.

Du kommer med t-banen hjem fra jobb. Denne dagen så blir det stopp på banen. Flott en 20 minutters tur ble brått til 45-60 minutter. Så kommer du hjem lager middag og har lyst å finne på noe på kvelden. Du orker ikke en tur til til byen samme dag og dropper å møte venna dine på cafe eller pub.

Bare et tenkt tilfelle men jeg har bodd utenfor ring 3 og innenfor ring 3 og det skjer ikke at jeg kommer til å bo utenfor igjen. Sentralt ruler, da er det enklere å være sosial, det er enklere å bruke det byen tilbyr også i ukedagene. T bane suger energien ut av folk.

På den annen side om du bor og jobber i Moss og har 5 minutters sykling til jobb og sentrum så er det enklere å være sosial i Moss, pluss at skal du på noe i Oslo så er det ikke mer enn en tog tur unna. Da får for fordelene av å bo på landet, det gjør du ikke på Ammerud eller i Groruddalen.

Jeg vil heller bo på Grünerløkka eller Grønland enn på landet i Groruddalen.
Sist endret av frtoretang; 5. november 2016 kl. 16:26.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ja jeg også har kart og kompass så jeg vet avstanden er forskjellig - poenget er at om en først skal bo på landet som jo Ammerud er med alt det styret det er å være fast t-bane bruker så kunne en like godt bodd i en annen by med lavere priser og kanskje også jobbet der fremfor å pendle til Oslo.
Vis hele sitatet...
Må du gi deg. At det er T-bane understreker at det er eit urbant område, og på ingen måte er på landet. Kor mange T-banesystem har vi i Noreg? Kor mange av dei ligg utanfor tettbygde strøk?

Og kva angår styr, så er det høgst subjektivt. For min del er det å ta kollektivtrafikk og sleppe å tenke på parkering og styr rimeleg avslappande. Eg kunne utmerka fint hatt bil, men halvtime med buss til jobb funker ypperleg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Du kommer med t-banen hjem fra jobb. Denne dagen så blir det stopp på banen. Flott en 20 minutters tur ble brått til 45-60 minutter. Så kommer du hjem lager middag og har lyst å finne på noe på kvelden. Du orker ikke en tur til til byen samme dag og dropper å møte venna dine på cafe eller pub.
Vis hele sitatet...
Kor mange dager i året skjer det? Og kor mange dager i året vil ein bil risikere nøyaktig det samme? Det der er syltynn argumentasjon. Om den halvtimen ekstra det tar fem dager i året øydelegger livskvaliteten din så har du i utgangspunktet svært lite å gå på. FYI har bane og buss uavhengige traseer, så det er lite truleg at eit problem med ein av dei vil ramme begge delar. Og antakeleg er det uproblematisk om du er for sliten til å gå på pub fem dager i året...
Sitat av frtoretang Vis innlegg
T bane suger energien ut av folk.
Vis hele sitatet...
Det er jo høgst subjektivt. Banefaktoren tilseier jo at folk foretrekker skinnegåande kollektivtransport...

Det er klart at det er ulemper med å ha tjue minutter med kollektivtransport til sentrum, men du er jo meir katolsk enn paven når det kjem til stykket.
Selvsagt er det jeg sier subjektivt. Trodde du TS spurte etter et fasitsvar? Eller trodde du kanskje at en kan definere frem et korrekt svar? Om du liker deg på landet så fint for deg.

Urbant i Groruddalen? Nei nå er du som må gi deg. Hvor går du ut i Groruddalen feks? En gjør jo ikke det. En havner på Grønland, Grüner eller på vestkanten.

Hva har dette med vårt langstrakte land å gjøre? Ikke en dritt. At det er usentralt å bo på en øy på Norlandskysten betyr ikke at det er sentralt å bo utenfor bomringen. Alt utenfor ring 3 er for meg landet. Det er for langt til å gå eller sykle til enhver tid, og for dyrt å kjøre bil da en får bompenger på toppen av alle andre bilutgifter. Dermed må en bruke t-bane og må en bruke t-bane OG er utenfor bomringen så ville jeg personlig heller bodd i Drammen, Tønsberg eller Skien.
Sist endret av frtoretang; 5. november 2016 kl. 16:50.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Hvordan er det egentlig å bo på østkanten? Jeg har bodd på en liten plass hele livet, men på grunn av jobb må jeg etterhvert flytte til Oslo. Jeg ser derfor etter leilighet å kjøpe, og merker jo veldig fort at de billigste ligger på østkanten. Aller billigst er det på Romsås, Grorud, Ammerud osv. Hvordan er det å bo der? Man hører jo mye om at det er mange innvandrere der, men gjør det noe? Er det mye bråk? Hva slags erfaringer har dere? Tar imot alle innspill med takk.
Vis hele sitatet...
Helt greit å bo på østkanten, de fleste innvandrere er fine naboer som hilser i trappa og ellers lar deg være i fred.

Om jeg hadde barn som skulle på skolen ville jeg nok bekymret meg litt om innvandrerprosenten på skolen var veldig høy, men om du ikke har barn er det ikke noe stress.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ja jeg også har kart og kompass så jeg vet avstanden er forskjellig - poenget er at om en først skal bo på landet som jo Ammerud er med alt det styret det er å være fast t-bane bruker så kunne en like godt bodd i en annen by med lavere priser og kanskje også jobbet der fremfor å pendle til Oslo.
Vis hele sitatet...
Jeg tok et raskt søk på noen ulike reiseruter på ruter.no. Si du ønsker å være på Jernbanetorget før klokken 08:00 mandag morgen. Fra Ammerud til Jernbanetorget er det 21 minutter med banen, og banen går hvert kvarter. Fra Furuseth er det også 21 minutter med banen, men her går banen åtte ganger i timen på denne tiden av døgnet. Tilsvarende fra Bøler, men nå er reisetiden forkortet til 19 minutter. Det er masse bolighus i gangavstand til alle disse T-banestoppene, og dersom banen skulle svikte er det også god dekning med buss (og noen steder trikk). I rushtiden går det fire tog i timen fra Moss til Oslo S, og de bruker mer enn tre kvarter. Tilsvarende dekning fra Drammen, men toget bruker litt kortere tid. Imidlertid må vi ha i mente at det er få hus i nærheten av togstasjonen. Skal du reise kollektivt fra slike plasser må du påregne minst ett bytte med buss. Dermed har du dødtid mens du venter på overgang, og enda en ting som kan gå galt. Kollektivt er transporttilbudet ganske forskjellig fra Groruddalen.

Nå kan du jo velge å kjøre bil da. Noen synes det er bedre. Det går gjerne en del fortere hvis du kan kjøre utenom rushtiden, men det tar fort minst like lang tid hvis du må stå og stampe i kø. Personlig blir jeg heller sittende fast på bussen med ei god bok enn sittende i kø hvor jeg må følge med på trafikken som ikke beveger seg, men hver sin smak. Nå bør man imidlertid også huske at dersom du bor på en plass hvor det å kjøre kollektivt er et rimelig alternativ så går det også an å droppe bilen. Det er dyrt å eie en bil, selv om du velger deg en gammelhaug. Parkering, bompenger, drivstoff, årsavgift, service, dekk, reparasjoner, forsikring... Jeg tror ikke jeg tar i hvis jeg sier at du klarer minst en halv million ekstra i lån på huset hvis du dropper bilen.


Sitat av frtoretang Vis innlegg
Du kommer med t-banen hjem fra jobb. Denne dagen så blir det stopp på banen. Flott en 20 minutters tur ble brått til 45-60 minutter. Så kommer du hjem lager middag og har lyst å finne på noe på kvelden. Du orker ikke en tur til til byen samme dag og dropper å møte venna dine på cafe eller pub.
Vis hele sitatet...
Det er svært sjelden så store forsinkelser på banen. Og jeg ser virkelig, virkelig ikke hvordan saken blir bedre av å pendle til Drammen eller Moss, enten det gjøres med tog, buss eller bil. Det hender jo at et vogntog parkere sidelengspå E6.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Bare et tenkt tilfelle men jeg har bodd utenfor ring 3 og innenfor ring 3 og det skjer ikke at jeg kommer til å bo utenfor igjen. Sentralt ruler, da er det enklere å være sosial, det er enklere å bruke det byen tilbyr også i ukedagene. T bane suger energien ut av folk.
Vis hele sitatet...
Og... kø gjør ikke det?
Jeg ser argumentene for å bo veldig sentrumsnært. Men måten du presenterer overgangen fra by til land på passer rett og slett ikke overens med virkeligheten.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
På den annen side om du bor og jobber i Moss og har 5 minutters sykling til jobb og sentrum så er det enklere å være sosial i Moss, pluss at skal du på noe i Oslo så er det ikke mer enn en tog tur unna. Da får for fordelene av å bo på landet, det gjør du ikke på Ammerud eller i Groruddalen.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke finner et vannhull i Groruddalen har du virkelig ikke lett særlig bra. Jeg er helt sikker på at jeg skulle klart å finne meg et glass øl på Ammerud. På den annen side er det derimot ikke så altfor mange hus i Moss som ligger fem minutter unna jernbanestasjonen med sykkel. Pluss at i Norge er ikke sykkelseongen så veldig lang, så de fem minuttene blir fort nesten tyve minutter (eler mer) på vinteren. Og så skal du jo komme deg fra huset ditt i Moss til puben, da. Det er vel ikke veldig usannsynlig at du bruker minst tyve minutter på å komme deg dit - husk, bilen må du la stå.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jeg vil heller bo på Grünerløkka eller Grønland enn på landet i Groruddalen.
Vis hele sitatet...
Vel, deg om det. Jeg må si jeg synes kombinasjonen av å ha østmarka utenfor døra, og sentrum av hovedstaden tyve minutter unna med bane var ganske fortreffelig. Nå er det noen år siden jeg flytta fra groruddalen, men jeg likte meg godt der.

Sorry, men dette regnskapet ditt går virkelig ikke opp.
Nå sa jeg jo at en kunne bo på begge sider av Oslofjorden om en også jobbet der en bor. Så en slipper å pendle. Hopp på sykkelen også er det 5 minutter til jobb. Det er digg det. Ikke et kvart årsverk bortkastet hos NSB.

Ellers er jeg helt enig, om en begynner å regne på det så tåler man brutalt mye mer lån om en bor slik til at en ikke trenger bil. Og kan man bo så sentralt at man man faktisk har ork til å bruke tilbudene som finnes i byen der en bor og jobber også i ukedagene så vil det for svært mange være en kjempegevinst. Men alt kommer selvsagt an på interesser. Bodde feks nesten på slutten av bane 3. Det eneste fine med å bo der var at Sognsvann var utenfor stuedøren. Men sosialt så ble det ofte et ork å møte folk i byen i ukedagene. Er mye enklere å treffe andre eller dra på forskjellige events om en har alt i umiddelbar nærhet.
Sist endret av frtoretang; 5. november 2016 kl. 17:14.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Drit langt fra byen da og stress å kjøre bane hver dag. Hadde ikke orket det. Ulempen er stor, du er så langt ute på landet at du tilogmed må betale bompenger om du en dag velger å kjøre inn til byen. Bompenger asså. Nei skal du først bo på landet så tenk Moss, Drammen osv. Like usentralt det som de plassene du titter på. Og like mye stress med pendling.
Vis hele sitatet...
Jeg tar banen ca. 20 min hver vei, og dette kan på ingen måte sammenliknes med å ta toget fra og til Moss, som LETT tar dobbelt så lang tid og i tillegg er mindre praktisk hvis man skal andre steder enn Oslo S og (kanskje) National. Drammen vet jeg ikke, men man må vel ta buss eller tog derfra også.

Banen har de fordelene at det går raskt, at NSB ikke er involvert, at den er innom flere steder (mindre sjanse for å måtte bytte hvis man skal til sentrum), NSB er ikke involvert, det er veldig sjelden det er noe som helst galt med den, det koster en tredjedel, den går oftere, NSB er ikke involvert...
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Nå sa jeg jo at en kunne bo på begge sider av Oslofjorden om en også jobbet der en bor. Så en slipper å pendle. Hopp på sykkelen også er det 5 minutter til jobb. Det er digg det. Ikke et kvart årsverk bortkastet hos NSB.

Ellers er jeg helt enig, om en begynner å regne på det så tåler man brutalt mye mer lån om en bor slik til at en ikke trenger bil. Og kan man bo så sentralt at man man faktisk har ork til å bruke tilbudene som finnes i byen der en bor og jobber også i ukedagene så vil det for svært mange være en kjempegevinst. Men alt kommer selvsagt an på interesser. Bodde feks nesten på slutten av bane 3. Det eneste fine med å bo der var at Sognsvann var utenfor stuedøren. Men sosialt så ble det ofte et ork å møte folk i byen i ukedagene. Er mye enklere å treffe andre eller dra på forskjellige events om en har alt i umiddelbar nærhet.
Vis hele sitatet...
Ah,ok. Så TS lurer på hvordan det er å bo i Groruddalen, og svaret ditt er at han bør flytte til Moss og skaffe seg arbeid der? Hvorfor ikke Halden? Eller Vinstra? Valdres er veldig fint, Lofoten ligeså. Personlig synes jeg TS like godt kan flytte til Mexico: Der er det trivelig kultur, masse fine puber fulle av sosiale mennesker, lave priser og bedre klima.
Jeg ville leid en leilighet i et år, så lærer du å kjenne byen og finner ut hvor du føler deg mer hjemme. Jeg var ikke veldig glad i Ullevål da jeg bodde der, holdt på å krepere da jeg bodde i Lillestrøm og fant meg tilrette på Carl Berner. Det tar litt tid før man finner sitt sted.
Jeg bor på Tveita og har bodd der i 20 år. Jeg trives som bare det. Sentralt med bane og buss til nesten hele Oslo. Ca. 12 min til sentrum. Også er det stille og ikke bråk som det er i sentrum. Ja, også bor jeg 100 meter fra en gård da som driver med hester. Så hvis det betyr bøgda så... Eneste kjedelige er at det ikke går nattbusser på hverdager. Også er det innenfor bomringen.

Du får vurdere hvor utbant du vil ha det. Sentrum er DYRT. Du kan ta mye taxi for den lavere boligprisen utenfor sentrum.
Ja sentrum er dyrt men man kan jo gå en runde med seg selv og avgjøre hvor mye plass man egentlig trenger.
Tenker at neste gang jeg bytter bolig så skal jeg bo så smart og smått som mulig uten at det ødelegger bokomforten. Er fascinert av den tiny house bevegelsen. Trenger feks et enslig menneske 50 kvm? Men god planløsning så ville kanskje 25 vært helt konge.

Så er det jo beliggenhet. Kampen, Gamlebyen. Undervurdert og greit priset i forhold til lengre vest. Veldig sentralt og du når alt på sykkel.
Sist endret av frtoretang; 5. november 2016 kl. 23:36.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ja sentrum er dyrt men man kan jo gå en runde med seg selv og avgjøre hvor mye plass man egentlig trenger.
Tenker at neste gang jeg bytter bolig så skal jeg bo så smart og smått som mulig uten at det ødelegger bokomforten. Er fascinert av den tiny house bevegelsen. Trenger feks et enslig menneske 50 kvm? Men god planløsning så ville kanskje 25 vært helt konge.

Så er det jo beliggenhet. Kampen, Gamlebyen. Undervurdert og greit priset i forhold til lengre vest. Veldig sentralt og du når alt på sykkel.
Vis hele sitatet...
Igjen så glemmer du at sykkel passer dårlig mesteparten av året, du var vel på sykkeltur i dag ikke sant?

25 m2 er mye penger med boligprisene i Oslo, du får mer for pengene på "landet". Hadde det ikke vært for at jeg har barn hadde jeg pælmet bilen, maken til bortkastet tapsprosjekt, køhælvette hver eneste dag.
Venter glatt noen minutter ekstra på bussen.

Men det vi reagerte på var vel definisjonen på landet, jeg er født på ett sted med 1000 mennesker, 1 matbutikk. Thats it. Det er landet.

Edit: Var kanskje færre, ble født folk etter meg.
Sist endret av SinHazzard; 5. november 2016 kl. 23:55. Grunn: ettertanke
Jeg sykler stort sett hver eneste dag, fordi det er praktiskt og det gjør at jeg sparer litt tid. Kan feks ta en ekstra kopp kaffe hjemme før jeg drar ut. Ja året rundt sykling er blitt ganske vanlig etter hvert. Det er kanskje ikke for alle, men det kan absolutt anbefales. Piggdekk kan være smart spesielt om man er uvant. Med gode dekk og gode klær er det forbausende kjekt å sykle også i regn og snø. Nå skal det sies at jeg har el-sykkel så jeg får jo litt hjelp der om jeg ønsker det. Men har også en helt analog DBS fra 1984. Akkurat idag har jeg ikke vært utenfor døren pga dårlig form.

Hehe ja det er helt klart forskjell på hva man anser som "landlig". Selv tenker jeg etter å ha bodd i mange byer både her og utenlands at når en først velger å bosette seg i en by enten det nå er London, Oslo eller Barcelona så er det gjerne noe som gjør at en velger det urbane bylivet. Kanskje trives man godt med å ha tett kontakt med folk, eller man liker å dra ut å spise med venner, ta et glass vin eller to eller kanskje bare en bedre kopp kaffe. Mulig jeg har et snevert syn på dette men jeg mener verdien av å bo sentralt - altså gå/sykkelavstand er optimalt for det urbane livet. Enkelt å dra på kino, cafè, museum eller på konsert eller andre kulturopplevelser. Jo nærmere man er tilbudene jo enklere blir det å faktisk bruke de. Akkurat som jeg brukte marka mer når jeg bodde i enden av bane 3.

Jeg ser at for min del så bruker jeg byen mye mer aktivt jo nærmere byen er.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Personlig synes jeg TS like godt kan flytte til Mexico: Der er det trivelig kultur, masse fine puber fulle av sosiale mennesker, lave priser og bedre klima.
Vis hele sitatet...
Men språket da? Og er det lett å få oppholdstillatelse der?
Lindeberg er stedet :-) Bortsett fra det med bom og utlendinger så er det perfekt. Jeg er utenlandsk selv, men nen ganger blir det mye. Men sånn er verden blitt. Mange av dem er også veldig hyggelige. Sånn som akkurat her på lindeberg er det faktisk veldig rolig og mye barnefamilier. Stille å rolig, pent å pyntlig. :-)
Vet ikke hva du mener med bråk, om det er naboen som spiller musikk eller rett og slett tull. Men her er det verken tull eller høy musikk f eks. Å oslo er ikke så "farlig" som folk skal ha det til. Kolbu i østre TOTEN er like farlig om man spiller med feil kort.
Sier meg enig med personen over meg. Lindeberg i Oslo har perfekt beliggenhet og gode kollektiv muligheter.
Har man bil i tillegg, så kommer man seg svært enkelt rundt om nord for byen (Som uansett har de beste shoppingmulighetene).
Ikea på andre siden av veien er heller ikke det værste.

Bodd nå i Oslo i 6 år, prøvd meg på flere steder i og utenfor byen.
Og litt avhengig av hva man skal gjøre i byen og hvor mange man er, så er det forskjellige plasser som vil være aktuell.


Hvor i Oslo er det du skal jobbe? - Dette er svært viktig å finne ut av. For bosetter du deg på feil plass og er avhengig av kollektiv, så kan du fort bruke en halvtime-time ekstra på å komme deg på jobb. - Ta utgangspunkt i hvor du skal jobbe og sjekk ut kollektiven til jobben din.

Hvilken livsstil har du? - Har du familie og barn, ville jeg personlig aldri bosatt meg midt i Oslo, men heller satset på Akershus-nord. (Fet, Skedsmo, Lørenskog, Ullensaker osv osv)
Om du ennå er ung og singel, og elsker å gå ut på byen, så bør du tenke på hvor nattbussene går. - Gåavstand er nok ikke aktuelt for deg, siden du allerede titter på østkanten.


Generelt så er nordover (østover) veien å se. Her finner man rimeligere boliger/leiligheter, samtidig som kollektiv og reisevei med bil ikke er spesielt ille.
Fra Lillestrøm er det knapt 15 minutter med tog til Oslo S (2 ganger i timen). Til sammenligning er det 7 minutter fra Helsfyr til Oslo S med t-banen (XX ganger i timen).
Lillestrøm har også et OK uteliv, slik at du ikke trenger å reise til Oslo for å gå ut. Men om du velger å gjøre det, så går det nattbusser hver helg.

Skal du bo sentralt i Oslo, men samtidig billig, så er det nok uansett Lindeberg-Tveita som er det beste valget. Her får man "mest for pengene" av min erfaring. Samtidig som man ennå bor i Oslo. - Reisemessig er tho Lillestrøm et like godt valg så fremt du ikke kjører bil.