Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 7479
Permanent idiot
Schileru's Avatar
Hei

For noen mnd siden fikk jeg en del Windows 7 Ultimate lisenser av en kamerat. Fant ut at jeg skulle selge disse videre via Finn, og fikk solgt alle for rundt 400kr stk. Den siste uken har jeg fått en del mailer fra de som kjøpte dem, hvor de skriver at lisensene nå er blokkert av Microsoft. Fant da ut at lisensene ikke var helt ekte, men MSDN lisenser som kun er ment for bedrifter, og ikke lov å videreselge. Vil helst slippe å tilbakebetale 4000 kroner, så jeg lurte på hva som skjer hvis noen av dem finner ut at de skal anmelde meg? Microsoft bryr seg ikke om dette, alle som har klaget til dem har bare fått beskjed om at de ikke kan gjøre noe og anbefalt dem å anmelde det. Men hva vil politiet gjøre? Er dette noe de vil prioritere? Har kundene noe konkret på meg? Hva vil evt straffen være?

Takk
Siden du har solgt via Finn.no vil jeg tro de har et dokumentert salg som bevis.
Har kundene noe konkret på meg?
Vis hele sitatet...
Slo opp svindel og bedrageri på lovdata.no.
though luck dude, har du tatt betalt for noe som ikke funker må du vise deg fra en god side å betale tilbake.
Permanent idiot
Schileru's Avatar
Trådstarter
Alle salgene ble gjort via overføring til nettbank. Jeg var ikke klar over at kodene ville slutte å fungere heller.

Uansett, hvis en fyr anmelder meg for å ha solgt en lisens til 400 som ikke lenger virker, er det sannsynlig at politiet vil bruke tid på det?
Sitat av Boxiom Vis innlegg
Alle salgene ble gjort via overføring til nettbank. Jeg var ikke klar over at kodene ville slutte å fungere heller.

Uansett, hvis en fyr anmelder meg for å ha solgt en lisens til 400 som ikke lenger virker, er det sannsynlig at politiet vil bruke tid på det?
Vis hele sitatet...
Gidd å dra dette ut, du har to valg:

1: Vent og se.
2: Innse at du dreit deg ut, og gjør opp for deg.
selvfølgelig gjør de noe med det, når de får 5-6 klager kanskje 10 på samme pesonen, at han selger falske microsoft lisenser.
Nå får du faen meg ha baller til og stå for det du har gjort!
Sist endret av locking123; 21. juni 2010 kl. 15:42.
Neutral Good
Mith's Avatar
http://www.finn.no/finn/article/finn_info_1
Hvis finn.no finner det for godt så sender de inn all info de har på deg til snuten. Vet ikke om 10 tilfeller er nok.
Sett deg selv i deres situasjon. Kan tenke meg at du ville blitt pissed om du hadde kjøpt noe til 400,- som ikke funker.
tipper at lisensen er rappa fra eks oem-dell maskiner, MEN så er disse blitt installert på acer maskiner. da går det ikke lenge før dem blir banet.
Sist endret av ranvik; 21. juni 2010 kl. 16:00.
Er det ikke mulig at de kan ordne det hele ved å laste ned en windows genuine pass? Eller en crack til den gjeldende w7 versjonen? I alle fall går det an å si det til de som har klaget.
Sist endret av zhpongl; 21. juni 2010 kl. 16:11.
Neutral Good
Mith's Avatar
De er helt sikkert interessert i å betale 400 kroner for å få vite hvordan de cracker windows. Det var vel derfor de kjøpte seg original key i utgangspunktet...
Poenged med å kjøpe en lisens i utgangspunktet er jo for å gjøre det lovlig. Jeg hadde ikke godtatt å bli svindlet for en lisens og så bli fortalt at jeg kunne ordne det selv ved å laste ned crack fra nett.
Skjedde noe lignende meg, bare jeg gikk inn for og svindle dem.
Ble anmeldt av 3-4 stykker, men sakene ble henlagt. Ble aldri kalt inn til avhør en gang! veit ikke ossen det blir med deg, men er utrolig mye stress for 4000,-

Betal dem tilbake, så slipper du sure kunder i 3-4 måneder til å en haug med drapstrusler.
Sist endret av Rallo Tubbs; 21. juni 2010 kl. 16:15.
Sitat av Mith Vis innlegg
De er helt sikkert interessert i å betale 400 kroner for å få vite hvordan de cracker windows. Det var vel derfor de kjøpte seg original key i utgangspunktet...
Vis hele sitatet...
Joda, jeg ser jo den, så absolutt! Men det kan jo hende at ting hadde ordnet seg, noe det sannsynligvis ikke hadde gjort uansett.

Jeg ser ikke noen annen løsning enn å rett og slett bare tilbakebetale de sinte kundene. Mulig det kanskje svir litt på pungen, men i utgangspunktet er det jo din feil. Da har du kanskje lært til neste gang også

Uansett, lykke til! Håper det ordner seg uten skrubbsår
drapstrusler??? tror du noen mener alvor over 400...
Sitat av Voodoo Docta Vis innlegg
drapstrusler??? tror du noen mener alvor over 400...
Vis hele sitatet...
Trodde du noen mente alvor med drapstrusler ? :P
Sitat av Voodoo Docta Vis innlegg
drapstrusler??? tror du noen mener alvor over 400...
Vis hele sitatet...
Jeg fikk da drapstrusler for 700kr, er ikke så utrolig mye mer!
Er utrolig hva folk gjør når dem vet at dem ikke får igjen pengene sine.
Det spiller ingen rolle om det kostet 400 kr, poenget er at du har solgt dem noe de har fått forståelse for at skal være en lovlig lisens. Hadde du solgt en sokk med hull i hadde det vært et konkret objekt, men en lisens har noe med hele dataen å gjøre og er svært irriterende for brukerne det gjelder.

Betal tilbake, du har nettopp gjort det fortjent til det. Uansett kroner så er det et prinsipp i saken.
Sist endret av tafsern; 21. juni 2010 kl. 16:50.
Hadde jeg vært deg ville jeg bitt i det sure eplet og tilbakebetalt pengene ganske så kjapt. 4000 kroner er ikke mye. Det er mye bedre enn å få dette på rullebladet.
Jeg tror ikke du fikk lisensene fra en kamerat engang, jeg.
Permanent idiot
Schileru's Avatar
Trådstarter
Sitat av sukkerfri Vis innlegg
Jeg tror ikke du fikk lisensene fra en kamerat engang, jeg.
Vis hele sitatet...
Neivel? Og hvorfor skal jeg pynte på historien på et anonymt forum?
Sitat av Boxiom Vis innlegg
Neivel? Og hvorfor skal jeg pynte på historien på et anonymt forum?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke?

Med mindre du er en idi*t, syntes jeg du skal betale pengene tilbake til pårørende.
Sist endret av Spelly; 21. juni 2010 kl. 17:55.
Du har bare å beklage overfor kjøperne at nøklene viste seg å være ugyldige og betale tilbake pengene.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du vet Noen ting er for utrolige til å være sanne, du får liksom bare ikke en drøss av lisensnøkler til Win7.
Sitat av Boxiom Vis innlegg
Neivel? Og hvorfor skal jeg pynte på historien på et anonymt forum?
Vis hele sitatet...
Fordi dette ikke er et anonymt forum.
Refunder de kundene du tror kunne kommet til å gå til politiet!
Permanent idiot
Schileru's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Du vet Noen ting er for utrolige til å være sanne, du får liksom bare ikke en drøss av lisensnøkler til Win7.
Vis hele sitatet...
Ikke? Sånne lisenser går for $1 stk på hackforums.net.

Sitat av Scabby_Gabby Vis innlegg
Refunder de kundene du tror kunne kommet til å gå til politiet!
Vis hele sitatet...
Er nok det jeg kommer til å gjøre.
Sitat av Boxiom Vis innlegg
Ikke? Sånne lisenser går for $1 stk på hackforums.net.
Vis hele sitatet...
Hvorfor kjøper du ikke bare 10 lisenser derfra for $10 da, så slipper du å betale 4000?

Jo nettopp fordi det ikke er ekte lisenser og de kommer mest sannsynlig til å bli bannet.
Permanent idiot
Schileru's Avatar
Trådstarter
Sitat av A Goat Vis innlegg
Hvorfor kjøper du ikke bare 10 lisenser derfra for $10 da, så slipper du å betale 4000?

Jo nettopp fordi det ikke er ekte lisenser og de kommer mest sannsynlig til å bli bannet.
Vis hele sitatet...
Hele poenget er jo at jeg ikke visste at de ville bli bannet og at de kom derfra.

Og jo, det er faktisk veldig ekte lisenser. Det er MSDN lisenser som da tydeligvis blir bannet etter en stund fordi de er ment for bedrifter og ikke videresalg.
Dumt av deg å poste her. Har funnet enda en som du potensielt har solgt til.
Gi alle sammen en cd hver med WAT?
_JEG_ personlig, så ikke vitsen med og starte denne tråden engang.. Må vel for faen ha nok i skallen til og forstå at du MÅ(?) betale tilbake dette.. hadde blitt jævli forbanna selv jeg.. enten de hadde kostet 10kr/stk eller 10,001kr..
1. Du må jo vere såpass oppegående at du forstår at slike billige lisenser ikkje er ekte når du får/kjøper dei???
2. Det samme gjelder kunden egentlig som kjøper for 400kr..
3. Betal tilbake til alle og bli ferdig med det. Er det verdt å få rulleblad for 4000 spenn????
Er det lov å kjøpe slikt på gata i det heile tatt da?

Bra dumt av kundene eigentlig, stikk heller på elkjøp(eler noko anna) ffs og ver 100% sikker, seier no eg.
Sist endret av Fyllingz; 22. juni 2010 kl. 03:18.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Er det lov å kjøpe slikt på gata i det heile tatt da?

Bra dumt av kundene eigentlig, stikk heller på elkjøp(eler noko anna) ffs og ver 100% sikker, seier no eg.
Vis hele sitatet...
Var snakk om www.finn.no?
Skal jo være til og stole på det vettu..
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Greit ironisk at trådstarter selv har en tråd om å bli svindlet og å få pengene tilbake på dette forumet.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Greit ironisk at trådstarter selv har en tråd om å bli svindlet og å få pengene tilbake på dette forumet.
Vis hele sitatet...
Haha, og jeg siterer fra den tråden;
Er det noe jeg kan gjøre for å få pengene tilbake? Har lest litt og funnet ut at jeg kan gjøre et "chargeback"? Hvordan gjøres da dette? Hvilke bevis trenger jeg? Vil helst ikke at disse skal stikke av med pengene mine.
Vis hele sitatet...
Betal til bake, blir som om eg hadde solgt deg ein bil til 500 000 tusen for 100 000, og så måtte du lease i tilleggg, dette er bare dårlig gjort, betal tilbake, 4000 er ikkje så mykje penger. skaff deg ein jobb slik som andre folk. Kolrleis ville du føt det og blitt lurt på den måten? sjølv om selger handler i god tro så er dette bare piss. betal tilbake pengane, eventuelt gi dei ekte lisenser, det er du som har "drete på draget" her. gjer opp for deg.
Hva blir det til? Har du tenkt å betale tilbake?
Permanent idiot
Schileru's Avatar
Trådstarter
niks .
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Boxiom Vis innlegg
niks .
Vis hele sitatet...
Betal tilbake til de som klager. Liten sannsynlighet for at du blir tatt for dette, men er litt kjipt å bli tatt for 400 kr.
Til de som sier at du kan drite i det fordi politiet ikke kommer til å gjøre noe...

Hvis det var jeg som hadde kjøpt noe slikt, hadde jeg anmeldt det med en gang.

Hvis polititiet hadde henlagt saken (noe jeg ikke hadde blitt overrasket over), hadde jeg gjort det som sto i min makt for å oppnå "rettferdighet".

Det har ingenting med beløpet på 400 kr å gjøre. Det er bare det at jeg ikke godtar å bli lurt, og jeg hadde absolutt ikke akseptert at noen skulle slippe unna med det uten at det fikk følger.
Blind vold løser kanskje ingen ting, men det er det ikke sikkert kjøperne vet...
Betal tilbake alt, Boxiom.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg håper faktisk du får deg en (eller femten) på kjeften, dette er virkelig lavmål.
Sitat av Boxiom Vis innlegg
niks .
Vis hele sitatet...
Da er du like dum som jeg trodde.
Sitat av advanced Vis innlegg
Var snakk om www.finn.no?
Skal jo være til og stole på det vettu..
Vis hele sitatet...
For ingen svindler på finn.no...
Vist du fikk de av vennen din så taper du jo ikke noe med å levere pengene tilbake, da er du tilbake på null igenn, det du nå har gjort nå er å stjele 4000kr...Dust -.-