Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3425
Hei!

Jeg røyker flere dager i uka enn jeg ikke gjør, men setter meg ALDRI bak rattet samme dag, noe som for øvrig gjelder alt av rusmidler.
Sett at man blir stoppet i en rutinekontroll og har røyket kvelden før, hvor stor er da sannsynligheten for å bli tatt for noe? Er det fortsatt sporbart uten blodprøve?

Jeg er jo edru i praksis, men hadde vært fryktelig kjipt å miste førerkortet da jeg er avhengig av dette til jobb.
Om det er cannabis du tenker på så er jo da ''standaren'' 3-4 uker. Kan også ta så lang tid som 3 mnd, handler egentlig om hvor mye du røyker, hvor ofte. og det er da vist det er pissing, noe dem vil kreve om dem trur du er ruspåvirka uansett.
Sist endret av xtyranthl; 23. april 2017 kl. 14:40.
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Det skal lite til for at de vurderer deg som ikke skikket til å kjøre bil. Så du må unngå å bli tatt for bruk eller innrømme at du røyker en gang i blant. Blir du tatt så er det bedre å si at det var første gang og at du ikke likte det. Jeg tror ikke det spiller noen rolle om de tror på det så lenge de ikke kan bevise at du har røyka annet enn den ene gangen.

Om du står i den situasjonen så tror jeg det er bedre for deg å velge en blodprøve i stedet for urinprøve. Da er det større sannsynlighet for at du er clean hvis du har vært noen dager uten. Aldri si ja til urinprøve. Nekter du så blir det mer stress, legevakt osv, men de kan ikke tvinge deg til urinprøve. De kan tvinge deg til blodprøve hvis du kjører. Jeg tror de har en form for promilleregning så du kan bli tatt for å ha sporstoffer fra cannabis i blodet, men lave nok verdier til å ikke føre til førerkortbeslag. Så lenge du ikke innrømmer regelmessig bruk. Jeg er ikke sikker på hvor ofte de bare gir bot og prikker i lappen, om det skjer i det hele tatt, men vistnok skal det være rom for det i loven. Eventuelt kan du jo prøve deg på at du var full og trodde det var sigg.

Dobbeltsjekk alt jeg har sagt for jeg er ikke 100% sikker, men dette er min oppfatning.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Røyker man mye, er vel blodprøve like kjipt/dumt som urinprøve? En kamerat ble stoppet 12 timer etter inntak og hadde THC i blodet som tilsa nesten 2 i promille, til tross for at han var edru.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Røyker man mye, er vel blodprøve like kjipt/dumt som urinprøve? En kamerat ble stoppet 12 timer etter inntak og hadde THC i blodet som tilsa nesten 2 i promille, til tross for at han var edru.
Vis hele sitatet...
Riktig, og urinprøve er ikke et alternativ om man kjører bil fordi de er ute etter å vite hvor mye du hadde i blodet når du kjørte.

Det er også fare for å slå ut på spyttprøve selv om du kun har røykt kvelden/natten før. Om du røyker ofte nok er det som regel alltid fare for å slå ut så om lappen er viktig for deg er det lurest å kutte ned litt og vente lenger før du kjører.