Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4639
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. hva vil konsekvensene for meg bli hvis politiet tilfeldigvis har snappet opp en samtale mellom meg og en kar der jeg har forsøkt og ordne en stripe? var i dag hos politiet å fikk se loggen, klarte ikke helt og snakke meg ut av den. noen som har opplevd dette, evt vet hva straffen kan bli?
det er forklart fra oss begge at jeg ikke møtte opp, og det hele ble kategorisert som et "forsøk på og skaffe"
Herregud, gidder de å bry seg om folk som "forsøker å skaffe" seg en stripe? :S
Sist endret av Sol-Nede; 6. april 2017 kl. 18:12.
Du skulle bare nekta på alt, stripe kan bety veldig mye rart.
Si at du oppdaget noen som så ut som politi og prøvde å prænke din kompis ved å spørre om han kunne skrape sammen litt. Og det viste seg å være politi og du prøvde å prænke kompisen din enda mer. men egentlig var det aprilsnarr gone way overboard.
Checkmate coco popo.
Sitat av Sol-Nede Vis innlegg
Herregud, gidder de å bry seg om folk som "forsøker å skaffe" seg en stripe? :S
Vis hele sitatet...
Jeg kan tenke meg TS er i den gruppen mennesker som politiet helst vil straffe. Det blir vel kanskje en prat med foreldre, men er de for gamle til det vil vel politiet gjøre en liten innsats for å få til en form for straff som virker avskrekkende.
Hei. Går ut ifra at karen ble tatt av politiet, og at de dermed fant en sms/chat-utveksling mellom dere.

Forsøk på overtredelse av et straffebud foreligger når en forbrytelse enda ikke er fullbyrdet, men der tiltalte har utvist et fullbyrdelsesforsett og gjort noe i retning av realisasjon av dette. Hovedregelen i norsk strafferett er at forsøk på en forbrytelse straffes mildere enn en fullbyrdet forbrytelse.

Nå skriver du ikke noe om hvilke substans det er snakk om, og kvantiteten du oppgir er ikke veldig målbar. Uansett vil nok dette ende i en bot.

Fra politiet sine hjemmesider: Legemiddellova § 43 gjer all bruk av illegal narkotika straffbart. Dette betyr at det å ha sjølv små mengder narkotika - til dømes eit halvt gram hasj eller ein tablett som inneheld narkotiske verkestoff - er straffbart. Normalt vil ein få førelegg ved bruk av små mengder narkotika. Slike førelegg vil komme på rullebladet til den som blir teken.

For at det å ha noko å gjere med narkotika skal vere straffbart, krevst det som utgangspunkt at det er utvist forsett. Dette betyr at den mistenkte må ha visst at det handla om eit narkotisk stoff i ei nærare bestemd mengde. Men uaktsam omgang med narkotika er også straffbart.
Sist endret av nehmZ; 6. april 2017 kl. 18:36.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
er desverre et par år over den foreldresamtale alderen. livredd som jeg ble så sa jeg at jeg var dritafull å var idiot og at det aldri ble noe av..


men til spm, hva er straffereaksjonene på noe slikt? kan man lette jogge seg ut av dette?
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
flott, takk for svar
Uansett hva du har sagt til politiet så kan du alltids bare ringe ned å trekke forklaringen din, da har de absolutt ingen ting på deg.
Ikke la deg lure av tanken eller at politiet sier det blir for dumt å misstenksomt å bare plutselig trekke forklaringen din. Joda politiet skjønner nok greia, og ja det blir jo litt misstenksomt, men so what? det er ikke sånn systemet fungerer heldigvis. De må nemlig ha noe konkret å vise til i retten for at det skal holde. Det er derfor de prøver å syke ut folk som ikke har peiling, til å bare innrømme alt mulig med en gang (case closed, police win). At noe virker misstenksomt holder ikke.
Hva skal de liksom ta deg på a? at du har snakket om en stripe som aldri ble noe av? nei, denne saken er så godt som henlagt allerede

Sikkert 40% av alle saker (spesielt nark saker) som ikke går til retten som politiet vinner, er grunnet av at folk innrømmer ting de har gjort og tror løpet er kjørt bare fordi at politimannen skjønner greia, men igjen det er ikke nok.
Hva konkret kan politiet vise frem i retten som beviser at du er skyldig, er virkelig noe å tenke på!

Hva mener du engentlig med at politiet "snappet opp en samtale"?.. Der hørte det med egne ører liksom?
Anyways, her er det jeg ville ha gjort:

1. Ring ned til politiet å si at du vill trekke forklaringen din (samme gjelder for kompisen din)
2. Avlegg en ny forklaring der du sier at politiet har missforstått, eller at hele greia var en veldig intern spøk av noe slag. Vær super kort i forklaringen din å ikke si noe mer.
3. Vent noen uker/mnd så kommer det nok ett brev i posten om at saken er henlagt
Sist endret av Alge; 7. april 2017 kl. 00:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Politiet er litt uforutsigbare sånn, de lar masse dop skli ut på gatene i en sak, mens de i en annen sak kan endevende hele huset ditt pga 0.2.
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Politiet er litt uforutsigbare sånn, de lar masse dop skli ut på gatene i en sak, mens de i en annen sak kan endevende hele huset ditt pga 0.2.
Vis hele sitatet...
Mye sannhet i dette. En bekjent mistet lommeboken sin - en ærlig sjel leverte den til politiet. Inne i lommeboken, sammen med legitimasjon, lå det ca 0,5g marihuana. Det førte til at de kom på razzia.

Denne personen bodde hjemme hos foreldre med småsøsken. Han forklarte at de var nøye. Dvd'er var en ting på denne perioden, så for å gi et eksempel på hvor nøye de var kan jeg fortelle at de åpnet alle 200 dvd'coverne. Dette ble utløst pga 0,5g marihuana.
Sitat av nehmZ Vis innlegg
Mye sannhet i dette. En bekjent mistet lommeboken sin - en ærlig sjel leverte den til politiet. Inne i lommeboken, sammen med legitimasjon, lå det ca 0,5g marihuana. Det førte til at de kom på razzia.

Denne personen bodde hjemme hos foreldre med småsøsken. Han forklarte at de var nøye. Dvd'er var en ting på denne perioden, så for å gi et eksempel på hvor nøye de var kan jeg fortelle at de åpnet alle 200 dvd'coverne. Dette ble utløst pga 0,5g marihuana.
Vis hele sitatet...
Jeg har vert med på samme greie der jeg mistet lommeboken med 1 gram kokain i. Den ble levert inn til politiet og kom til meg på razzia et par dager senere. Rotet gjennom hele huset men fant ingen ting selv om de åpnet hvert eneste dvd og sjekket inni høytalerene.

Politiet kjenner meg og visste jo godt at det var min kokain, men jeg nektet på at jeg hadde kjøpt å brukt i avhør og saken ble henlagt.

Så til TS, ring ned å trekk forklaringen din. Når du blir kalt inn til avhør må du bare nekte på at det er du som har sendt melding. Siden du allerede sa du var full kan du bare si at du lånte tlf til en fyr på byn. En melding er null bevis.
Man får som regel 2000kr i forsøk på å kjøpe narkotika, det fikk hvertfall jeg på helt like hendelse hvor jeg forklarte at jeg ikke turte å møte opp.
Sitat av Calzan Vis innlegg
Man får som regel 2000kr i forsøk på å kjøpe narkotika, det fikk hvertfall jeg på helt like hendelse hvor jeg forklarte at jeg ikke turte å møte opp.
Vis hele sitatet...
Jævla ran ass! 2k for å tenke tanken på å kjøpe narkotika!!

Men igjen, denne kunne du lett ha vridd deg unna. Da det eneste legit beviset politiet hadde på deg var din innrømmelse på at du hadde prøvd å skaffe narkotika
Sist endret av Alge; 7. april 2017 kl. 12:40.
Sitat av nehmZ Vis innlegg
Denne personen bodde hjemme hos foreldre med småsøsken. Han forklarte at de var nøye. Dvd'er var en ting på denne perioden, så for å gi et eksempel på hvor nøye de var kan jeg fortelle at de åpnet alle 200 dvd'coverne. Dette ble utløst pga 0,5g marihuana.
Vis hele sitatet...
En kompis av meg oppbevarer også cash og shit i dvd og spillcover, politiet har aldri sjekket et eneste cover de gangene han har hatt razzia. (kan jo være fordi han har langt over 3000 forskjellige cover og at det ville tatt for lang tid å sjekke)
De har vært nøye med mye annet, selv knust ting som de ikke rydder opp etter seg.
Ene gangen hadde de bestemt seg på forhånd at de skulle finne 1kg weed der, noe som ikke stemte men de skulle være der i flere timer for det med bikkje uten grunn.
Sitat av nehmZ Vis innlegg
Forsøk på overtredelse av et straffebud foreligger når en forbrytelse enda ikke er fullbyrdet, men der tiltalte har utvist et fullbyrdelsesforsett og gjort noe i retning av realisasjon av dette.[/i]
Vis hele sitatet...
Kan man ut i fra det TS forteller her kunne si at det er utvist et fullbyrdelsesforsett? Hvis TS ikke har oppsøkt kompisen så har han vel ikke gjort mer en å snakke om ulovlige ting. Noe som ikke kan pådømmes uten at vi snakker om terrorister.
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det går en grense mellom straffefri forberedelse av et lovbrudd, og straffbart forsøk. Hvis du frivillig ombestemmer deg før lovbruddet er gjennomført, har du ikke gjort noe straffbart. Så hvis man f.eks. sender noen en meliding om kjøp av en stripe, men så ombestemmer seg, kan man så vidt jeg skjønner ikke straffes.