Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3851
Før jeg begynner: Tråden er "tagget" med Domeneshop, men i alle fall noen av spørsmålene er av helt generell art.

Det har seg slik at jeg har endt opp med en rekke domener, to e-postkontoer og ett webhotell hos domeneshop. I tillegg ha jeg ett ekstern webhotell (som skal avvikles). I sammenheng med at jeg skal avvikle sistnevnte tenkte jeg å "rydde" litt, da nåværende samling tjenester ikke er hensiktsmessig.

Status per i dag - domener/webhotell

Jeg har følgende domener (med tilknyttede tjenester i parantes):
  • Eurohalo.eu (DNS + webhotell + mail)
  • HaloNorge.org (kun DNS - peker til eksternt webhotell)
  • HaloNorge.com (DNS + mail)
  • HaloNorge.no (kun DNS)
Merk at HaloNorge er ett nettsted, Eurohalo er et annet. Til sammen er det altså to nettsteder. EuroHalo har bare ett domene, mens HaloNorge har tre domener.

HaloNorge.org (uten www.) er domenet som peker til webserveren med en A record. Alle andre HaloNorge-domener (.org/.no/.com med og uten www) har jeg WWW-videresendt til http://halonorge.org. Jeg kaller derfor HaloNorge.org "hoveddomene".

Som dere vil se i det følgende nedover er poenget nå å bytte hoveddomene til HaloNorge.com

Ønske fremover - domener/webhotell
Det første jeg ønsker å oppnå er at webhotellet som er kjøpt sammen med Eurohalo.eu skal betjene alle 4 domener. Eurohalo.eu kjører allerede på webhotellet, så det er ok.

Når jeg nå avvikler det eksterne webhotellet skal jeg kjøre HaloNorge fra samme webserver. Samtidig skal jeg bytte fra HaloNorge.org som "hoveddomene" fra HaloNorge.org til HaloNorge.no. Dette burde forsåvidt gå greit, slik jeg kan se.

Dette har jeg forsåvidt allerede delvis forstått hvordan jeg skal gjøre hos Domeneshop. HaloNorge.no settes pekes til mappen eurohalo.org/halonorge slik at vhost opprettes med rot der. Dette er testet med et random subdomene, og ser ut til å funke.

Men jeg trenger en 301 redirect fra halonorge.org -> halonorge.no når siden er flyttet over. Dette for at søkemotorer o.l. skal få med seg flyttingen. Domeneshop tilbyr såkalt "www-videresending", men dette virker å være 302 redirect (temporary). Er det mulig å gjøre dette om til 301 redirect?

Alternativt, er det noe jeg kan gjøre med DNS og .htaccess-filen på "nye" halonorge.no (eurohalo.eu/halonorge)? Eller lignende fremgangsmåter? Egentlig kunne jeg tenke meg at også HaloNorge.com får 301 redirect til HaloNorge.no.

Status per i dag - mail
Mail er et kapittel for seg. Av historiske årsaker er mailen håndtert av domenet halonorge.com. Der bruker vi 2 av 20 e-postkontoer.

EuroHalo.eu har også mail (pga at det følger med webhotell), men ingen av de 20 kontoene der er i bruk.

Ønske fremover - mail
Dette bør jo konsolideres. Det beste hadde vært å bruke e-posthostingen på EuroHalo.eu, for det må jeg uansett betale for. Dette betyr at jeg må flytte mailarkivet, men det er uproblematisk.

Samtidig vil jeg at e-postadressene skal være på formen *@halonorge.no. Dette betyr så vidt jeg har skjønt at jeg må lage en MX-peker fra HaloNorge.no til EuroHalo.eu. Jeg har forsøkt å gjøre dette, men jeg kan fint lite om mail. De relevante MX-adressene jeg skal peke til ser ut til å være mx01.domeneshop.no osv.

Altså: Hvordan får jeg mailserveren, som er hostet under domenet "EuroHalo.eu" på domeneshop til å også tjene mailadresser på domenet *@halonorge.no?

tl;dr
Har en rekke domener med spredte tjenester. Vil konsolidere, slik at en server håndterer alle domener og all mail. Alt hostet/registrert hos domeneshop.
Sist endret av Øby; 26. april 2016 kl. 00:15.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
1: Mailserveren må settast opp til å akseptere e-post for domenet. Det må du snakke med hostingprovider for å få til.
2: Du set MX-records på alle domena du har gjort #1 på til mailserveren. På Eurohalo.eu har du følgjande:

Kode

eurohalo.eu.            3600    IN      MX      10 mx01.domeneshop.no.
eurohalo.eu.            3600    IN      MX      10 mx03.domeneshop.no.
eurohalo.eu.            3600    IN      MX      10 mx04.domeneshop.no.
eurohalo.eu.            3600    IN      MX      10 mx02.domeneshop.no.
Å ha dei med samme prioritet er rart - vanligvis ville dei hatt prioritet 10,20,30,40 etc, og kan nok føre til at mailen din bruker et par minutter ekstra på å nå deg. Ingen big deal alt i alt...
Øby's Avatar
Trådstarter
Takk for svar vidarlo. Har også funnet ut at www-videresendingene til domeneshop faktisk er 301 redirects. Jeg må ha sett feil i går kveld.

At MX-serverne har samme prioritet synes jeg også at var rart. Men det er faktisk standardkonfigurasjonen til Domeneshop.

Om jeg forstår det du skriver om MX-records og mailserveren riktig, er dette altså en ganske tilsvarende fremgangsmåte som for å sette opp en DNS peker? Altså: (1) peke DNS/MX til webserver/mailserver, (2) konfigurere webserver/mailserver ved å legge til en ny vhost/et nytt "maildomene"?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Å ha dei med samme prioritet er rart - vanligvis ville dei hatt prioritet 10,20,30,40 etc, og kan nok føre til at mailen din bruker et par minutter ekstra på å nå deg. Ingen big deal alt i alt...
Vis hele sitatet...
Hvorfor kan det føre til forsinkelse på ett par minutt?

Det er ikke rart i det hele tatt å ha flere servere med lik prioritet. Alt dette kommer ann på hvordan man har satt opp miljøet til MX-serverene.
Sitat av Øby Vis innlegg
Om jeg forstår det du skriver om MX-records og mailserveren riktig, er dette altså en ganske tilsvarende fremgangsmåte som for å sette opp en DNS peker? Altså: (1) peke DNS/MX til webserver/mailserver, (2) konfigurere webserver/mailserver ved å legge til en ny vhost/et nytt "maildomene"?
Vis hele sitatet...
Dette kan vi kalle Virtual Hosting.
Blant annet DNS, epost og web støtter slikt. Man er ikke nødt til å opprette en egen server for hvert domene, nei
Sitat av nomore Vis innlegg
Hvorfor kan det føre til forsinkelse på ett par minutt?

Det er ikke rart i det hele tatt å ha flere servere med lik prioritet. Alt dette kommer ann på hvordan man har satt opp miljøet til MX-serverene.
Vis hele sitatet...
Fordi du kan ende opp med å prøve samme serveren på nytt ganske mange ganger, selv om den er nede. Legg på litt time out mellom hver gang den prøver så kan det fort ta noen minutter.

Men for alle praktiske formål så er det bare slik at legacy klienter ikke prøver en annen addresse om den får flere i retur, og det derfor kan være problematisk om alle er vektet likt. Når du gjør en spørring mot en DNS-server så returneres svaret i en tilfeldig rekkefølge, er det da samme addressen som du prøvde sist som står øverst, så prøver den igjen. Rinse and repeat.

Men i dag har ganske mange andre metoder å sørge for last balansering. Hadde mail støttet flere oppslag i response så kunne vi droppet hele greia, men så er mail nesten eldre enn Internett selv, som har lagt ganske store føringer. Så det er litt spesielt å ha lik vektig på alle da det brekker hele poenget med vektingen. Å ha flere på samme vekting er bare en enkel måte å distribuere trafikken over flere IPer. Hvis den feiler på en av de så vil den gå til en med høyere vekting, selv om det er flere på samme vekting.
Øby's Avatar
Trådstarter
Har hatt en dialog med Domeneshop i dag om dette med e-post, og blir ikke veldig klok av support. Mulig det er jeg som formulerer meg galt, og at det er årsaken til at support ikke er på bølgelengde. Derfor slenger jeg dialogen inn her.

Første svar fra Domeneshop når jeg ba dem om å sette opp mailserveren til eurohalo.eu til å også motta mail fra halonorge.no var som følger:
Dette løser du ved å bestille oppgradering til eposttjeneste for halonorge.no.

*INSTRUKSER*

Du vil nå ha en ny fane tilgjengelig på domeneoversikten din, merket "Epost". Her kan du selv administrere epost-kontoer og epost-adresser for domenet, og koble adressene mot eurohalo.eu slik du ønsker.
Vis hele sitatet...
Jeg regnet med at han hadde misforstått og skrev følgende tilbake:
Jeg er ikke ute etter å oppgradere til eposttjeneste for HaloNorge.no. Jeg har allerede flere enn nok e-postkontoer på EuroHalo.eu (20 stk). Disse er allerede inkludert i webhotellet som er knyttet til EuroHalo.eu.

Det jeg ønsker er altså at disse 20 e-postkontoene -- som jeg allerede har -- skal betjene to domener. Både EuroHalo.eu (som er standard) og HaloNorge.no. Teknisk skal dette være mulig, så fremt mailserveren på deres side konfigureres til å akseptere e-post for domenet HaloNorge.no. Altså et "virtual mailbox domain", om jeg har forstått det rett.
Vis hele sitatet...
Nytt svar fra domeneshop var som følger:
Alle eposttjenester hos oss er "virtual mailbox".

Vi har ikke et separat produkt for epost uten epostkontoer.
Vis hele sitatet...
Snakker vi forbi hverandre? Bruker jeg feil terminologi?

Eller er det virkelig slik at domeneshop krever at jeg betaler for mailhosting på alle domener som skal motta mail? Kanskje noen andre kunder av domeneshop med flere domener har noen innspill?
Sitat av Øby Vis innlegg
Snakker vi forbi hverandre? Bruker jeg feil terminologi?

Eller er det virkelig slik at domeneshop krever at jeg betaler for mailhosting på alle domener som skal motta mail? Kanskje noen andre kunder av domeneshop med flere domener har noen innspill?
Vis hele sitatet...
Nei, Domeneshop har rett. Du må betale per domene.
Det er dette de tjener penger på.
Øby's Avatar
Trådstarter
Snakker du av erfaring/har du lest det som står ovenfor?

Det virker ganske spesielt å kreve betalt for 20 ekstra e-postkontoer når det det spørres om kun er at de skal gå inn og opprette en vhost på den (virtuelle) mailserveren man allerede leier... Ut i fra det jeg har klart å google meg frem til er dette noe mange andre tilbyr helt standard, gjennom cPanel e.l.
Vell for deg virker det sikkert ganske dumt, men det er dette Domeneshop tjener pengene sine på, så de har ikke lyst til å gjøre noen serlige endringer på systemene sine bare for at det mer beleilig for deg

Jeg har selv kun 1 domene hos Domeneshop og synes ikke de har den beste admin panelet for å administrere det
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Øby Vis innlegg
Det virker ganske spesielt å kreve betalt for 20 ekstra e-postkontoer når det det spørres om kun er at de skal gå inn og opprette en vhost på den (virtuelle) mailserveren man allerede leier.
Vis hele sitatet...
Jeg synes domene- og epostadministrasjonen hos Domeneshop er ganske grei, men så har jeg også brukt dem i mange år. Jeg har registrert flere domener uten webhotell men med epost selv om jeg bare skal bruke videresending og ikke skal bruke noen av de 20 tilgjengelige epostkontoene. Det er enkelt og fleksibelt å administrere og det koster ikke mye ekstra. Du har også mulighet til selv å legge inn MX-records, men etter min vurdering er det altså så lite å spare ved det at jeg ikke har tatt bryderiet.

Jeg administrerer også domener hos andre domene-leverandører (ISP) men er nok ikke like imponert over funksjonaliteten og heller ikke prisene i forhold til det som leveres.