Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 23955
Hero of Time
bronze's Avatar
Sitat av raze Vis innlegg
Å forklare høyre og venstre til en blind person, er akkurat det samme som å forklare høyre og venstre til en person med syn.
Vis hele sitatet...
Det dårlegaste eksempelet sidan krigen. Du kan berre ta på høgrehanda til personen å seie "alt som er på denne sida av kroppen er mot høgre, alt som er på motsatt side er mot venstre".

Det beste svaret eg har lest er følgande, frå reddit:
Sitat av DerpyGrooves
okay imagine you're eating something. There's the texture, but then there's the flavor okay. That's why root beer doesn't taste like coke, the mouthfeel is the same, but the flavor is different.
Okay now you have sight and you're looking at something. You can see shades and contours and depth and stuff, that's like the texture of food. Color is like flavor for your eyeballs. Sometimes they clash, sometimes they look really good together, but they add flavor to whatever you're looking at.
Vis hele sitatet...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva farge er radiosendinger? Spørsmålet blir grunnleggande sett identisk; radiosendinger er lys, som er utanfor det mennesker kan oppfatte. For blinde er det vi kallar synleg lys òg utanfor det dei kan oppfatte.
Vis hele sitatet...
Nei, det er de ikke. Du har vel opplevd farger i drømmer, f. eks.? Farger, all persepsjon av virkelighet, er nevrologisk konstruert.
Men vil kunne lære en blind person de forskjellige fargene, selv om han ikke vet hvordan se ser ut..
Om jeg serverer en blind person et jordbær, eller en tomat. Så sier jeg at denne fargen er rød. Så kan han jo lære farger via en annen sans enn den vi bruker.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av mroj Vis innlegg
Men vil kunne lære en blind person de forskjellige fargene, selv om han ikke vet hvordan se ser ut..
Om jeg serverer en blind person et jordbær, eller en tomat. Så sier jeg at denne fargen er rød. Så kan han jo lære farger via en annen sans enn den vi bruker.
Vis hele sitatet...
Hvordan kjenner jeg om et eple er grønt eller rødt?
Å se er jo egentlig bare å oppfatte informasjon om noe på avstand. Farger er vel på en måte det som skiller en ting fra noe annet. Litt på samme måte som når en blind person får informasjon om noe gjennom å føle på overflaten på tingen, der man skiller ulike teksturer fra hverandre.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er noen blinde som kan kjenne farger. For eksempel ved å legge hånda på et rødt bilpanser, vil ha kunne si at det er rødt. Antar det har noe med at farger reflekterer lys forskjellig og derfor har forskjellig temperatur?
Det er vel også dyphavsfisker som kan "se" uten øyne. Men, uansett blir det jo bare snakk om å skille farger fra hverandre, ikke å faktisk se rødt sånn som vi gjør det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ArneAnd Vis innlegg
Det er noen blinde som kan kjenne farger. For eksempel ved å legge hånda på et rødt bilpanser, vil ha kunne si at det er rødt.
Vis hele sitatet...
Det vil eg veldig gjerne sjå ei kjelde på.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det vil eg veldig gjerne sjå ei kjelde på.
Vis hele sitatet...
Jeg leste det i en blogg jeg har skrevet selv
Neida, bare tulla. En kompis som var støttekontakt for en totalt blind gutt så det med sine egne øyne. Gutten gjorde det på mange biler, la handa på panseret og sa hvilken farge de hadde. Og den kompisen er ekstremt troverdig, så det så!
Sist endret av ArneAnd; 6. april 2013 kl. 17:30.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ArneAnd Vis innlegg
Neida, bare tulla. En kompis som var støttekontakt for en totalt blind gutt så det med sine egne øyne. Gutten gjorde det på mange biler, la handa på panseret og sa hvilken farge de hadde. Og den kompisen er ekstremt troverdig, så det så!
Vis hele sitatet...
Det er ikkje ei spesielt god kjelde, og det er ein ganske oppsiktsvekkande påstand, så eg håper på litt meir...
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ikkje ei spesielt god kjelde, og det er ein ganske oppsiktsvekkande påstand, så eg håper på litt meir...
Vis hele sitatet...
Enig med slashdot her. "Jeg hørte fra en kompis" er en veldig dårlig kilde.

Høres ut som at kompisen din enten farer med løgn, eller at det var tilfeldigheter inne i bildet. Hvis du skal komme med sånne påstander så må du nesten kunne backe det opp med beviser og kilder.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Organic artist
I Dào's Avatar
7 2
Jeg tror at det varierer fra person til person. Noen "ser" nok svart, fordi øynene ikke er fullstendig døde. Å være født helt blind, eller med ikke-fungerende øyne, kan man mest sannsynlig sammenligne med å være født helt uten hørsel. En som er født uten fungerende øyne, ser absolutt ingenting. Han "ser" det samme som vi "ser" bak øynene våre. Verken svart eller hvitt.
Dette blir jo selvfølgelig bare teser, siden det er veldig vanskelig å bevise noe som helst når det gjelder dette.
▼ ... flere år senere ... ▼
Vet det er en gammel tråd, men kanskje vi kan få svar ved å spørre henne:

http://www.dagbladet.no/2016/05/08/n.../usa/44155415/
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Vet det er en gammel tråd, men kanskje vi kan få svar ved å spørre henne:

http://www.dagbladet.no/2016/05/08/n.../usa/44155415/
Vis hele sitatet...
Nei, spørsmålet til trådstarter handler om folk som har blitt født blinde. Kvinnen i artikkelen du lenker til mista synet i godt voksen alder før hun fikk det tilbake igjen ved en tilfeldighet. Det blir jo selvsagt ikke det samme.
[NRK – Ekko - et aktuelt samfunnsprogram] Abels tårn 7.10.16
http://podplayer.net/#/?id=22496143

Her tar de opp synestesi når du er blind

*edit* hun hadde syn til hun var 7 , men spørsmålet om blind fra fødselen også
Sist endret av gekko4u; 9. oktober 2016 kl. 22:48.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Skrivebordet Vis innlegg
Jeg postet en tråd tidligere som handlet om man så samme farge: http://freak.no/forum/showthread.php?t=244946

Jeg tenkte litt mer på farger og kom fram til et nytt spørsmål: Går det an å forklare en farge til en som er blind? Med en gang jeg tenkte på det, tenkte jeg at det er jo lett. Det er jo bare å si at rød f. eks. har samme farge som blodet ditt. Men etter noen sekunder kom jeg jo på at en blind person heller ikke kunne se blodet sitt. Og tenk om han var kongelig!

Hvis man i tillegg ser forskjellige farger(henvises til linket tråd)blir det jo enda vanskeligere å forklare en farge til en blind person!
Vis hele sitatet...
Skulle jeg prøvd å beskrive farger for en blind person ville jeg prøvd å forklare det som lyd. Øynene våre gjør nesten samme jobben som ørene våre, ser forskjellige lys frekvenser isteden for å høre lyd frekvenser.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Stjødnå Vis innlegg
Skulle jeg prøvd å beskrive farger for en blind person ville jeg prøvd å forklare det som lyd. Øynene våre gjør nesten samme jobben som ørene våre, ser forskjellige lys frekvenser isteden for å høre lyd frekvenser.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte nettopp på akkurat det samme, og det gir jo egentlig full mening! Feks at en rød-farge er som lyd med høye frekvenser mens feks brun har veldig lave frekvenser, og så er det mellom-toner også. Der har vi jo faktisk plutselig løst en problemstilling som jeg aldri har klart å løse før.

Når jeg tenker meg om så gjør vi jo ofte det samme innenfor psykologi og lignende. Vi forbinder feks sinne med rødfarge og blåfarge med ro og stillhet om jeg ikke husker feil. Det er jo ikke spesielt annerledes enn å forklare farger med lyd.
skulle jeg forklart farger til en som er blind så ville jeg forklart det som mat da at foreksempel rød er det samme som paprika eller chilli, oransje er appelsin, blå er blåbær eller vann, grønn er agurk eller lime, gul er sitron og hvit er melk.

Dere kan jo si hva dere synes om min teori.
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
skulle jeg forklart farger til en som er blind så ville jeg forklart det som mat da at foreksempel rød er det samme som paprika eller chilli, oransje er appelsin, blå er blåbær eller vann, grønn er agurk eller lime, gul er sitron og hvit er melk.

Dere kan jo si hva dere synes om min teori.
Vis hele sitatet...
Men det forklarer jo ingenting til en person som aldri har opplevd farger. For denne personen kan ikke se noe som helst, kun føle på appelsinen.. og si at den er orange eller grønn kan nok muligens forklare personen at det er en forskjell ifra ett eple... men personen vil aldri vite hvordan denne fargen ser ut.
Sitat av Solarfields Vis innlegg
Men det forklarer jo ingenting til en person som aldri har opplevd farger. For denne personen kan ikke se noe som helst, kun føle på appelsinen.. og si at den er orange eller grønn kan nok muligens forklare personen at det er en forskjell ifra ett eple... men personen vil aldri vite hvordan denne fargen ser ut.
Vis hele sitatet...
Noe jeg glemte å nevne er at smak vil ha mye å si i teorien. Si da at rød er chilli. Chilli smaker sterkt og rød er en sterk farge.
Gul er sitron. Sitron smaker bittert/surt. Gul kan man si at er en surer farge.

Dette er hva jeg mener.
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Noe jeg glemte å nevne er at smak vil ha mye å si i teorien. Si da at rød er chilli. Chilli smaker sterkt og rød er en sterk farge.
Gul er sitron. Sitron smaker bittert/surt. Gul kan man si at er en surer farge.

Dette er hva jeg mener.
Vis hele sitatet...
Joda skjønner godt hva du mener, da lærer personen at frukt har forskjellige farger og kan lære seg disse "fargene" men personen vil aldri vite hvordan dem ser ut uansett.. Nå kan nok personen si fargene på eple,banan,sitron etc.. men å si at denne pennen skriver i rød farge.. so what ? Personen vet ikke hvordan det "ser" ut?
Men hvis farger er lys som reflekteres og vantablack er det nærmeste vi har fravær av reflektert lys, kan en ikke anta at svart er ihvertfall det nærmeste en kan forklare det med?

Eller er dette også bare ennå en tanke som resultat av manglende forståelse / en virkelighet jeg ikke har begreper for?
Uansett kan jeg jo ikke akkurat spørre en blind person om det ligner vantablack, men det er et latterlig interessant spørsmål.
Halloen, håper det er greit at jeg sniker inn min personlige erfaring med å mangle en sans: Hørsel.
Jeg hører ingenting, jeg er fullstendig døv. Jeg kunne ikke forestille meg hva lyd var for noe, hvordan det ble oppfattet, hvordan går det an å kommunisere med lyd? Dette var spørsmål jeg stilte meg helt til jeg fikk operert inn Cochleaimplantat: https://no.wikipedia.org/wiki/Cochleaimplantat

Etter at jeg fikk høre for første gang, forsto jeg fremdeles ikke hvordan det gikk an å kommunisere gjennom lyd. Kanskje det handler om lydkvaliteten eller hvordan jeg oppfatter lydene, men det er fremdeles svært utrolig for meg at hørsel er en sans som eksistrerer.

Per i dag bruker jeg ikke dette implantatet, jeg foretrekker å være døv.

Har du et mer utfyllende spørsmål, svarer jeg gjerne på det!
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Solarfields Vis innlegg
Men det forklarer jo ingenting til en person som aldri har opplevd farger. For denne personen kan ikke se noe som helst, kun føle på appelsinen.. og si at den er orange eller grønn kan nok muligens forklare personen at det er en forskjell ifra ett eple... men personen vil aldri vite hvordan denne fargen ser ut.
Vis hele sitatet...
Det vil åpenbart være helt umulig å forklare for en person som ikke kan forestille seg eller tenke hvordan en farge faktisk ser ut. Men det er fullt mulig å sammenligne hva farger er som jeg sa med lydfrekvenser feks eller med smaker som Øyvind95 sier. Det vil rett og slett være det nærmeste man kommer, men det er rimelig spot on i forhold til det.

Sitat av VidarT Vis innlegg
Etter at jeg fikk høre for første gang, forsto jeg fremdeles ikke hvordan det gikk an å kommunisere gjennom lyd. Kanskje det handler om lydkvaliteten eller hvordan jeg oppfatter lydene, men det er fremdeles svært utrolig for meg at hørsel er en sans som eksistrerer.

Per i dag bruker jeg ikke dette implantatet, jeg foretrekker å være døv.

Har du et mer utfyllende spørsmål, svarer jeg gjerne på det!
Vis hele sitatet...
Hvorfor foretrekker du egentlig å være døv? Hvorfor prøver du ikke å bli vant til implantatet? Jeg regner med at med tid så vil du lære deg hvordan man kommuniserer med lyd osv, men det vil nok ta litt tid.
Sist endret av Dongerino; 9. april 2017 kl. 01:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hvorfor foretrekker du egentlig å være døv? Hvorfor prøver du ikke å bli vant til implantatet? Jeg regner med at med tid så vil du lære deg hvordan man kommuniserer med lyd osv, men det vil nok ta litt tid.
Vis hele sitatet...
Tror kanskje det handler mest om miljøet rundt meg. Når jeg bruker implantatet, og folk vet at jeg hører, er det svært sjeldent at de forstår at det ikke bare er å prate i vei. Dvs. deres forventinger til meg er høyere enn jeg kan levere. Derfor er det bedre å ikke høre noe og kun basere meg på å lese på leppene, noe jeg er ekstemt god til.
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Tror kanskje det handler mest om miljøet rundt meg. Når jeg bruker implantatet, og folk vet at jeg hører, er det svært sjeldent at de forstår at det ikke bare er å prate i vei. Dvs. deres forventinger til meg er høyere enn jeg kan levere. Derfor er det bedre å ikke høre noe og kun basere meg på å lese på leppene, noe jeg er ekstemt god til.
Vis hele sitatet...
Deler samme erfaring som deg, men for min del går det mest ut på at jeg blir fortere sliten av å høre, jeg hører ting jeg ikke trenger å høre, og siden jeg ikke er vant med det, så er det et irritasjonsmoment.

Jeg kan heller ikke velge å la være å lytte på trafikken for eksempel, implantatet gir meg ikke den muligheten. Da må jeg rett og slett bare slå av...
Kan noen forklare meg hvordan ultrafiolet ser ut?