Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4616
Har ett kjapt spørsmål. En bekjent av meg jobber i helse sektoren i en liten kommune og har vanlig vis ca 20k utbetalt men pga sykdom og ferie på lønningskontoret (bare en som jobber der) har det kun blitt utbetalt 14k de 2 siste måndene. dette er et automatis system som gjør pga faste vakter. Det blir også nevnt at resten av lønn blir etterbetal.

Er dette vanlig måte og gjøre det på?
Det enkle svaret er: ja.
Hvis du har fått for lite i lønn utbetales gjerne resterende beløp neste lønningsdag eller den dagen det utbetales forskuddslønn, for de som har det.
Regner med at som svært mange andre i helsesektoren så har den det gjelder gradert stillingsbrøk, feks 33 % stilling og får nå bare betalt i hht arbeidskontrakt og at timelister ikke er registrert hos lønningskontoret.

Om dette skaper problemer for vedkommende så bør det være mulig å få ut et forskudd tilsvarende utestående lønn fra timelister.
I værste fall så kontakt rådmannen. Her bør virkelig kommunen være smidig, 2 måneder er gått alt og selv pga ferie og sykefravær så må en forvente å få korrekt utbetalt lønn når hele 8 uker alt er gått.
Sist endret av frtoretang; 7. september 2016 kl. 18:13.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Nå har ikke jeg tall men tror han jobber 56% fast men tar alltid alle vakter som er ledig og han ligger på 90 til 100% arbeid per måned.
Alle timer føres digitalt når vakt er avsluttet . Merk, dette er en liten kommune og alle i kommunen er gode venner og driter i resten. hun som er lønnings dame har fått sykemeldig på ubestemt tid. har vart 3 uker nå. ha har tatt det opp med sjefen og hun sier hun må snakke med lønnings ansvarlig når hun kommer tilbake.

Det skaper jo egentlig ikke noe problemer men man mister jeg litt i renter.
Ja, og med en rente på mellom 0,2 til 1,2 (på høyrentekonto) er det ikke store beløp det er snakk om.

Off tonic: Det som værre er, er jo praksisen i helsesektoren (og det offentlige generelt) med 40-60 prosent stillinger. Uansett hvor mange måneder på rad man har jobbet opp mot 100% så får man jo ikke mer enn stillingsprosenten tilsier. Heller ikke blir du stående i kursiv hos de aller fleste bankene i landet med 56% stilling.. Veldig synd utvikling.

Fikk ikke til å redigere men: altså, ved sykdom får man ikke mer enn stillingsprosenten man har kontrakt på mente jeg.
Sist endret av zub_Zer0; 7. september 2016 kl. 19:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg

Fikk ikke til å redigere men: altså, ved sykdom får man ikke mer enn stillingsprosenten man har kontrakt på mente jeg.
Vis hele sitatet...
Får man ikke? Ved foreldreperm legger man reell (gjennomsnittlig) prosent til grunn mener jeg.
Sist endret av entropi; 7. september 2016 kl. 20:18.
Sitat av entropi Vis innlegg
Får man ikke? Ved foreldreperm legger man reell (gjennomsnittlig) prosent til grunn mener jeg.
Vis hele sitatet...
Jo. Som regel gjennomsnitt siste 4 uker.

Sykepenger fra arbeidsgiveren

Arbeidsgiver utbetaler sykepenger for de første 16 kalenderdagene, og skal fastsette et sykepengegrunnlag for denne perioden. Sykepengegrunnlaget er den inntekten som sykepengene blir beregnet ut fra, det vil si den gjennomsnittlige ukeinntekten din før du ble arbeidsufør, som regel de siste 4 ukene. I arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter kan en lengre periode legges til grunn. Hvis du har fått varig lønnsendring i løpet av de siste 4 ukene, regnes inntekten fra lønnen ble endret. Det er bare arbeidsinntekt som er med i sykepengegrunnlaget. Særgodtgjørelse som bilgodtgjørelse, diett og lignende regnes ikke med. Heller ikke overtids- eller feriegodtgjørelse.

Du kan få sykepenger tilsvarende full lønn, men du har ikke rett til et sykepengegrunnlag som overstiger 6 G (folketrygdens grunnbeløp). Noen arbeidsgivere som forskutterer sykepengene, gir sykepenger også utover dette. Kontakt arbeidsgiveren din for å undersøke hva som gjelder på din arbeidsplass.
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Ja, og med en rente på mellom 0,2 til 1,2 (på høyrentekonto) er det ikke store beløp det er snakk om.

Off tonic: Det som værre er, er jo praksisen i helsesektoren (og det offentlige generelt) med 40-60 prosent stillinger. Uansett hvor mange måneder på rad man har jobbet opp mot 100% så får man jo ikke mer enn stillingsprosenten tilsier. Heller ikke blir du stående i kursiv hos de aller fleste bankene i landet med 56% stilling.. Veldig synd utvikling.

Fikk ikke til å redigere men: altså, ved sykdom får man ikke mer enn stillingsprosenten man har kontrakt på mente jeg.
Vis hele sitatet...

Joda man får det man skal ha om man blir syk, dvs om reel arbeidstid overstiger kontraktsfestet stillingsbrøk så skal det regnes ut siste 4 uker evt. siste 12 uker om det blir mer korrekt. Men veldig populær blant bankene blir man ikke men liten stillingsbrøk. Stat og kommune er jo verstingene på akkurat dette med å ansette i for liten stillingsbrøk.

Til ts, be din kamerat om å kreve sin rett. Ikke engang kommunen kan gjemme seg bak en sykemelding. Og slettes ikke når det er sykemelding på ubestemt tid. Worst case så kommer den sykemeldte aldri tilbake.

Og når det ikke var ordnet med korrekt lønnskjøring før ferien og det nå er 2 måneder på etterskudd så ville jeg drete i å "være hyggelig". Veldig mange mennesker trenger de pengene som kommer inn hver måned. Og forskudd er det minste kommunen må gjøre for sine ansatte.
Problemet er vel at om man har hanglet en stund før man blir sykmeldt har man kanskje tatt færre ekstravakter enn man ville gjort ellers.
Ja det er sant nok det entropi, men ærlig talt om jeg var ansatt "på falske premisser" i helsesektoren og ikke fikk en kontrakt som gjenspeiler reel arbeidstid så ville jeg blitt nødt til å tenke på meg selv og min økonomi først og fremst. Og hadde jeg blitt krank og klein, vel da måtte jeg gått til doktor'n og blitt sykemeldt. For hadde jeg hanglet meg gjennom det og kanskje byttet vakter internt slik mange gjør når de blir dårlige så er det kun en taper. Den som går på feil kontrakt.

Jeg er ellers stor fan av å ikke utnytte velferdsgoder fordi det uthuler og bygger ned disse godene over tid. Samtidig så er jeg heller ingen fan av at arbeidsgivere utnytter sin arbeidskraft - slik stat og kommune altfor ofte gjør spesielt innen helsesektoren. Og dette startet jo ikke igår. Når en snakker med sykepleiere el som har lang fartstid så har det vært på samme viset siden 1980 tallet. Hva kan man gjøre som enkeltmenneske? En betaler jo skatt mer eller mindre med glede. Men at man skal tape penger på sykdom blir helt feil - så da ville jeg personlig fått en intern konflikt som nok hadde endt i at jeg hadde satt min egen økonomi først og ordnet sykemelding. Og kanskje måtte jeg ordnet sykemelding noen ekstra dager bare for å være på den sikre siden.

Og hvor ender slikt? De ansatte tar ut sykemeldinger før de er helt slutt for å unngå å tape penger. Og stat og kommune står på sitt og kniper på kontrakter. Ingen gir seg og alle taper. Catch 22.

Eller må de kanskje bare mønstre av skute å gå over i det private der det er mulig, bedre lønn og mer ordnede former.
Sist endret av frtoretang; 8. september 2016 kl. 01:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.