Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2623
Hei, skal nå kjøpe en PC som skal dra alt av spill på ultra og vare i mange år. Satte opp dette oppsettet:

ASUS PCE-N15 N300 Trådløs Adapter
Corsair Carbide Quiet 600Q Full Tower
Corsair RM1000x 1000W PSU
Intel Core i7-6700K Skylake
Akasa CPU Cooler AK-959CU
Corsair Hydro Series H75 CPU Kjøler
MSI Z170A PC MATE, Socket-1151
Kingston ValueRam DDR4 2133MHz 32GB
NVIDIA GeForce GTX 1080
Samsung PM951 SSD 512GB PCIe
WD Desktop Blue 1TB
MS COA Windows 7 Pro Nordic
MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit

Er det noen som har noen innspill? Deler som ikke passer sammen/burde vært bedre/er overkill? Setter stor pris på svar. Vet det er en i7 prosessor der istedet for en i5, men skal spille noen MMO spill der jeg skal multiboxe så god prosessor er et must, men vet fortsatt ikke om en i7 er overkill...

Setter stor pris på hjelp
Ville vel gått for en Asus Strix gtx 1080 isteden for ethe referanse kort
Sitat av Sandertn Vis innlegg
Ville vel gått for en Asus Strix gtx 1080 isteden for ethe referanse kort
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Hva er forskjellen på kortene?
Resale korta, som den Strix'n, MSI Gamer X/Z, Gigabyte G1 osv kommer med en fabrikkoverklokk og bedre kjølesystemer.
Founder korta har en litt småteit blowback kjøler som "holder" på standard klokkehastighet, men har litt lite ekstra å komme med hvis du finner ut at du skal tune opp kortet en gang.

Og med det budsjettet så hadde jeg gått for 6850k isteden for 6700, just because.
Sist endret av Neptunia; 24. juni 2016 kl. 21:20.
1080 er jo et kort som kommer til å holde i mange mange år uansett om det er overklokket eller ikke så å kjøpe et som er overklokket fra før av virker litt bortkastet for meg, men then again; jeg har lite peiling. Dessuten så kjøper jeg fra komplett (ja vet at det blir mye dyrere osv, men jeg gjør det sånn) og for det setupet jeg valgte der så er det skjermkortet jeg linket det eneste som går an å velge, så med mindre det er en megatabbe å ta det så gjør jeg det.
Men resten av komponentene ser bra ut, og er av like høyt kaliber som skjermkortet? Skal ha en high end Pc her
Asus strix, evga ftw/sc og alle de korta der er billigere og bedre enn founders edition.

bygg pc selv så slipper du å velge dårligere komponenter bare fordi komplett ikke lar deg velge.

edit: utenom det så er over 16 gb ram bortkasta til gaming og det ser ut som du har to cpu kjølere?
Sist endret av mlel; 24. juni 2016 kl. 21:45.
Ser også på 2 forskjellige skjermer, den ene med 2k oppløsning og 165 htz, den andre med 4k, men bare 60 htz. Begge to har fordeler og ulemper? Hva ville deres personlige valg vært og hvorfor?


Dette er skjermene:
Acer 27" LED Predator G-Sync XB271HK
3840x2160 IPS, 4ms, 100m:1, Pivot, HDMI/DP

Acer 27" LED Predator G-Sync XB271HU
2560x1440 IPS, 165hz, 4ms, 100m:1, Pivot, HDMI/DP

Sitat av mlel Vis innlegg
Asus strix, evga ftw/sc og alle de korta der er billigere og bedre enn founders edition.

bygg pc selv så slipper du å velge dårligere komponenter bare fordi komplett ikke lar deg velge.

edit: utenom det så er over 16 gb ram bortkasta til gaming og det ser ut som du har to cpu kjølere?
Vis hele sitatet...
Ja, har vel 2 stykker for det gikk an å velge "Forbedret prosessorkjøling". Er dette noe som er verdt å ha, eller helt bortkastet?
Sist endret av random72742; 24. juni 2016 kl. 21:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
du har valgt i7 6700k, så jeg regner med du skal overclocke, da er det nødvendig med grei kjøling.
Sitat av WopWop Vis innlegg
Ser også på 2 forskjellige skjermer, den ene med 2k oppløsning og 165 htz, den andre med 4k, men bare 60 htz. Begge to har fordeler og ulemper? Hva ville deres personlige valg vært og hvorfor?


Dette er skjermene:
Acer 27" LED Predator G-Sync XB271HK
3840x2160 IPS, 4ms, 100m:1, Pivot, HDMI/DP

Acer 27" LED Predator G-Sync XB271HU
2560x1440 IPS, 165hz, 4ms, 100m:1, Pivot, HDMI/DP



Ja, har vel 2 stykker for det gikk an å velge "Forbedret prosessorkjøling". Er dette noe som er verdt å ha, eller helt bortkastet?
Vis hele sitatet...
Game i 60 hz er en vits. Hadde glatt kjørt på med 144hz, 1440p.

Satte sammen en build igår til rundt 21k. Selv hadde jeg heller gått for den isteden.

https://www.komplett.no/wishlists/96...f-c19142845dcd
Det kommer kommer jo helt ann på om du vil spille på 4k eller ikke.
Men, kan si deg rett ut med et gang at du får ikkje kjørt tunge spill i 4k/60fps/ultra settings med et enkelt 1080 uansett.
Har du 2 så går det bra på det som er ute nå, men ja...
Vet ikke helt hva du tenker når du sier at et 1080 "holder i flere år".
GTAV som begynner å bli smågammelt klarer fint å makse ut et GTX 1080 med alle advanced settings skrudd opp til 11, og det på bare 1440p eller bare 1080p tilogmed.
Witcher 3 på 4k er helt i grenseland på 4k, og med litt reshaders eller enb grafikkmods så ser på 15-20fps på et enkelt GTX1080 i 4k.
Så det er ikke slik at kortet er magisk og bare knuser alt du kaster på det de neste 5 åra fremover uansett (har et 2xGTX1080 oppsett selv akkurat nå, og overheaden er ikke sånn utrolig enorm).
Vil anbefale deg å heller tenke som så at du bygger slik at du kjører de spilla du spiller i dag så glatt som mulig, så oppgradere når det trengs isteden for å tenke "10 års pc build".
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Det kommer kommer jo helt ann på om du vil spille på 4k eller ikke.
Men, kan si deg rett ut med et gang at du får ikkje kjørt tunge spill i 4k/60fps/ultra settings med et enkelt 1080 uansett.
Har du 2 så går det bra på det som er ute nå, men ja...
Vet ikke helt hva du tenker når du sier at et 1080 "holder i flere år".
GTAV som begynner å bli smågammelt klarer fint å makse ut et GTX 1080 med alle advanced settings skrudd opp til 11, og det på bare 1440p eller bare 1080p tilogmed.
Witcher 3 på 4k er helt i grenseland på 4k, og med litt reshaders eller enb grafikkmods så ser på 15-20fps på et enkelt GTX1080 i 4k.
Så det er ikke slik at kortet er magisk og bare knuser alt du kaster på det de neste 5 åra fremover uansett (har et 2xGTX1080 oppsett selv akkurat nå, og overheaden er ikke sånn utrolig enorm).
Vil anbefale deg å heller tenke som så at du bygger slik at du kjører de spilla du spiller i dag så glatt som mulig, så oppgradere når det trengs isteden for å tenke "10 års pc build".
Vis hele sitatet...
Ja, er litt sånn jeg tenker, skal kunne spille alt som er nå på max på 2k, 144 htz (bestemte meg for det nå). Men ser jo helst at setupen holder iallefall noen år, noe jeg tror den gjør.
For den vil vel holde et par år med de delene jeg har nå og fortsatt kjøre tungespill på høy oppløsning?

Som sagt så har jeg funnet disse skjermene

Acer 27" LED Predator G-Sync XB271HK
3840x2160 IPS, 4ms, 100m:1, Pivot, HDMI/DP

Acer 27" LED Predator G-Sync XB271HU
2560x1440 IPS, 165hz, 4ms, 100m:1, Pivot, HDMI/DP,

Men valgte å gå for den siste pga htz'en. Vil ha over 144. Er det noen som har noe annet enn akkurat den jeg fant som er å anbefale? Pris har ikke så mye å si

Sitat av mlel Vis innlegg
du har valgt i7 6700k, så jeg regner med du skal overclocke, da er det nødvendig med grei kjøling.
Vis hele sitatet...
Var ikke tanken å overclocke nei. Tenkte at denne prosessoren var bra nok/ på lik linje med 1080'en bare i prosessor om du skjønner.
Som sagt er jeg veldig blank på dette og prøver å lære....Burde jeg gått for en bedre prosessor?
Sist endret av random72742; 24. juni 2016 kl. 22:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av WopWop Vis innlegg
Ja, er litt sånn jeg tenker, skal kunne spille alt som er nå på max på 2k, 144 htz (bestemte meg for det nå). Men ser jo helst at setupen holder iallefall noen år, noe jeg tror den gjør.
For den vil vel holde et par år med de delene jeg har nå og fortsatt kjøre tungespill på høy oppløsning?

Som sagt så har jeg funnet disse skjermene

Acer 27" LED Predator G-Sync XB271HK
3840x2160 IPS, 4ms, 100m:1, Pivot, HDMI/DP

Acer 27" LED Predator G-Sync XB271HU
2560x1440 IPS, 165hz, 4ms, 100m:1, Pivot, HDMI/DP,

Men valgte å gå for den siste pga htz'en. Vil ha over 144. Er det noen som har noe annet enn akkurat den jeg fant som er å anbefale? Pris har ikke så mye å si



Var ikke tanken å overclocke nei. Tenkte at denne prosessoren var bra nok/ på lik linje med 1080'en bare i prosessor om du skjønner.
Som sagt er jeg veldig blank på dette og prøver å lære....Burde jeg gått for en bedre prosessor?
Vis hele sitatet...
Hadde personlig gått for builden jeg linket over. Den 6 kjerner i7en der kommer til å holde sikkert i 10 år til gaming.
Jeg skjønnner, men om jeg hadde gått for 6700k'en så vil vel ikke den bottlenecke på minst et par år?
Sist endret av random72742; 25. juni 2016 kl. 17:19.
Sitat av WopWop Vis innlegg
Jeg skjønnner, men om jeg hadde gått for 6700k'en så vil vel ikke den bottlenecke på minst et par år?
Vis hele sitatet...
Neppe. Folk som kjøper 6850k til gaming-pcen sin er lettlurte idioter som tror høyere prislapp automatisk oversettes til bedre ytelse.

I en del spill vil du heller ha høyere klokkefrekvens enn mange kjerner, og til typiske paralleliserte oppgaver som utnytter mange kjerner så kan mange av disse enten bruke GPU, eller så er de av typen det spiller fint liten rolle om du bruker 2 timer eller 3 timer på å kjøre ferdig oppgaven.

Spar heller de ekstra pengene 6850 koster til neste gang du skal oppgradere en komponent, f.eks. når nvidia eller amd kommer med noe som gjør at du får lyst til å bytte ut skjermkortet (eller kjøpe et ekstra kort og kjøre SLI)
Realistisk sett, nei.
Du skal ikke slite med noen bottleneck på en 6700k.

Men vil ikke si man "lettlurt idiot" selv om man kjøper en 6850k.
Sånn personlig så har jeg like mye morro med å crunche benchmarks og syntetiske tester som å faktisk spille, så man kjøper jo utifra det man vil ha.
Sist endret av Neptunia; 25. juni 2016 kl. 18:23.
Sitat av WopWop Vis innlegg
Var ikke tanken å overclocke nei. Tenkte at denne prosessoren var bra nok/ på lik linje med 1080'en bare i prosessor om du skjønner.
Som sagt er jeg veldig blank på dette og prøver å lære....Burde jeg gått for en bedre prosessor?
Vis hele sitatet...
Om du ikke skal overclocke er det ingen poeng i å kjøpe 6700k, kjøp heller 6700, det er samme cpu bare uten de samme mulighetene for overclocking, så sparer du noen kroner, om du ikke overclocker trenger du heller ikke å ha spesielt bra kjøling.
Sitat av mlel Vis innlegg
Om du ikke skal overclocke er det ingen poeng i å kjøpe 6700k, kjøp heller 6700, det er samme cpu bare uten de samme mulighetene for overclocking, så sparer du noen kroner, om du ikke overclocker trenger du heller ikke å ha spesielt bra kjøling.
Vis hele sitatet...
Tull. 6700k kommer med 4.0ghz core clock, mens 6700 kommer med 3.4ghz. Uavhengig om man skal overclocke eller ikke, så utgjør 600mhz litt. Så er det bare snakk om 200kr forskjell.
Den PSU'en er jo veldig overkill da. 750w holder i massevis. 650w for den saks skyld.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Tull. 6700k kommer med 4.0ghz core clock, mens 6700 kommer med 3.4ghz. Uavhengig om man skal overclocke eller ikke, så utgjør 600mhz litt. Så er det bare snakk om 200kr forskjell.
Vis hele sitatet...
De fleste intel prosessorer treffer max turbo boost under høy workload så forskjellen blir i praksis rundt 200 mhz.

200 mhz for 200 kr er ikke noen god deal.
Sitat av mlel Vis innlegg
De fleste intel prosessorer treffer max turbo boost under høy workload så forskjellen blir i praksis rundt 200 mhz.

200 mhz for 200 kr er ikke noen god deal.
Vis hele sitatet...
En prosessor uten K, vill bli bottlenecket flere år før enn som har K? Hadde ikke jeg kunne overclocket cpuen min som er 1.gen i5 til 4.5ghz hadde den vært bottleneck for 3 år siden. Gikk opp 30 fps i f eks battlefield med overclock på cpuen siden battlefield slukte alle ressursene den hadde å tilby.
Sitat av WinterStone Vis innlegg
Den PSU'en er jo veldig overkill da. 750w holder i massevis. 650w for den saks skyld.
Vis hele sitatet...
Ja, PSUen er litt overkill, men om jeg skal overclocke noen deler om en 3-4-5 år istedet for å kjøpe nye med en gang er det greit å ha litt ekstra power. Også; høyere W = mindre varme = delene holder seg bedre?
https://www.proshop.no/RAM/RipjawsV-...xxxx=pricesite

Rimeligere enn de du har fra før i listen. Ville ikke stusset på å kjøpt de i stedet.
Sist endret av Jens1; 26. juni 2016 kl. 18:17.
Da er PCen bestilt og det kom seg på litt over 22k. Tok og bestilte 6700k prosessoren og gikk litt ned på strømforsyningen. Men jeg har et annet spørsmål og har en PC med denne setupen:


Silver Power SP-S750 750W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard, 4x 6+2pin PCIe, 14x SATA, 7x Molex

Intel Core i7-4770K
Socket-LGA1150, Quad Core, 3.5GHz, 8MB, 84W, HD4600, Boxed w/fan, Haswell

MSI Z87-G55, Socket-1150
ATX, Z87, DDR3, 2xPCIe-x16, SLI/CFX, VGA, DVI, HDMI, SB Cinema, Haswell

Cooler Master Seidon 120V CPU Kjøler
775/115x//2011/2011-3/1366, AM2(+)/AM3(+)/FM1/FM2, 600~2400 RPM, 19.17~86.15 CFM,

Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT
16GB kit (8GBx2), Sport,1600MHz, 1.5V, CL9-9-9-24

Gainward GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA
PCI-Express 3.0, GDDR5, DL-DVI-I + DL-DVI-D, HDMI, DisplayPort

Kingston HyperX 3K SSD 240GB 2.5"
SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555MB/510MB/s read/write, SandForce®, Navi Project

Er det vits i og oppgradere dette? Tenker nytt skjermkort og prosessor..Om så, vil noe annet bottlenecke ganske fort? Og passer for eksempel gtx 1080 og en 6700k prosessor her og? Burde kanskje oppgradere til DDR4 ram? Tillater hovedkortet DDR4, 1080 og 6700k?

Edit: Denne tråden ligger i "hardware" og ikke "kjøp av hardware" underforum. Om en admin vil flytte tråden istedet for å slette den blir jeg glad
Sist endret av random72742; 27. juni 2016 kl. 13:09.
Du trenger nytt HK med 1151 socket.
Da får du også støtte for DDR4 samtidig.
Sist endret av Neptunia; 27. juni 2016 kl. 13:40.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Du trenger nytt HK med 1151 socket.
Da får du også støtte for DDR4 samtidig.
Vis hele sitatet...
Okei, takker for svar. Men om jeg da kjøper et nytt Hk og setter in en 6700k prosessor og gtx 1080 så vil den funke bra? Ikke noe annet småplukk som vil bottlenecke etter en liten stund da? Og om jeg kjøper et nytt HK vil det være vanskelig og ta fra hverandre og sette sammen for en person som aldri har gjort det før?
Ingen grunn til å bytte ut det? Overklokk cpu om du ikke har gjort det og oppgrader skjermkortet
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Ingen grunn til å bytte ut det? Overklokk cpu om du ikke har gjort det og oppgrader skjermkortet
Vis hele sitatet...
Så du mener at alt er bra på PCen? Bare overklocke prosessoren litt og smette inn et nytt skjermkort så vil den holde noen år til? Hvilket skjermkort ville du gått for? Passer et 1080 inn ?
Du kan jo sammenligne den med en 4790k når den er overklokket. Om skjermkortet passer kommer jo an på kabinettet. Kommer an på bruken, men ett 1070 kort er jo ikke direkte dårlig det heller og var det jeg ville brukt pengene på
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Du kan jo sammenligne den med en 4790k når den er overklokket. Om skjermkortet passer kommer jo an på kabinettet. Kommer an på bruken, men ett 1070 kort er jo ikke direkte dårlig det heller og var det jeg ville brukt pengene på
Vis hele sitatet...
Jeg har dette toweret: https://www.komplett.no/product/7574...oredirect=true

Aaaner ikke hvordan man finner ut om det passer eller ikke
Du har plass til ett skjermkort som er 29.5 cm langt med hdd buret tilstedet, fjerner du det kan du ha skjermkort 43 cm langt.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Du har plass til ett skjermkort som er 29.5 cm langt med hdd buret tilstedet, fjerner du det kan du ha skjermkort 43 cm langt.
Vis hele sitatet...
På komplett.no står det at 1080'en er 29.8 cm... så det er med andre ord 3 mm for langt til å passe i toweret mitt?
Sitat av WopWop Vis innlegg
På komplett.no står det at 1080'en er 29.8 cm... så det er med andre ord 3 mm for langt til å passe i toweret mitt?
Vis hele sitatet...
Hdd bays er til for å fjerne.