Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1580
Etter å ha sett J. Edgar med Leonardo DiCaprio i hovedrollen som J. Edgar Hoover lurer jeg litt på hvor godt han treffer på aksenten. Jeg har sett flere filmer hvor DiCaprio har roller med en spesiell aksent, ofte tilnærmet lik denne.

Jeg vet lite om aksenten til de/den aktuelle rollen(e). Så jeg lurer på om DiCaprio velges for disse rollene fordi han er flink med dialekter, eller fordi han har en slik(eller tilnærmet lik) dialekt i utgangspunktet.

For meg virker det troverdig på en merkelig måte. Jeg synes ikke han overbeviser helt, men samtidig kan det være fordi jeg mangler en grunnleggende forståelse for amerikanske aksenter, samt karakterene han spiller.

Er fyren bare rett og slett flink, eller er det noe "off" med han?
Kronisk stein
Navnl0s's Avatar
Fordi han er flink og trekker publikum.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av Navnl0s Vis innlegg
Fordi han er flink og trekker publikum.
Vis hele sitatet...
Var ikke helt svaret jeg håpet på. At han er flink vet jeg, og det var ikke spørsmålet. Jeg spurte spesifikt om hans evner i forhold til dialekter. Fyren er absolutt en god skuespiller, og det er dermed også naturlig at han trekker publikum. Men det var altså ikke det jeg spurte om.
Han er en god skuespiller. Dermed er det også naturlig å anta at han er god på dialekter, ettersom det er en vital del av yrket hans.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av flexd Vis innlegg
Han er en god skuespiller. Dermed er det også naturlig å anta at han er god på dialekter, ettersom det er en vital del av yrket hans.
Vis hele sitatet...
Det er mange som kan ansees som å være gode skuespillere som fortsatt ikke klarer å fylle rollene som DiCaprio har fått de siste årene.

Jeg vil på nytt påpeke at jeg er ute etter hans talenter i forhold til aksenter, ikke ellers skuespiller-messige prestasjoner. Jeg har allerede anerkjent "leo" som en god skuespiller, jeg trenger ikke flere poster på at han er en sådan.

At han er en god skuespiller, betyr ikke nødvendigvis at det finnes kausalitet mellom hans talent for aksenter og talent for skuespill.
klarte ikke å se hele blood diamond pga dialekta i den. fysj så dårlig.
Sitat av Sqq Vis innlegg
klarte ikke å se hele blood diamond pga dialekta i den. fysj så dårlig.
Vis hele sitatet...
Da har du snytt deg selv for en meget god film.

Om så filmen hadde vært elendig så hadde den likevel vært verd å se pga. måten han sier "jaja" på.
Elsker det!

http://www.youtube.com/watch?v=WFJmOpWTCeo
True phreak.
Sitat av Sqq Vis innlegg
klarte ikke å se hele blood diamond pga dialekta i den. fysj så dårlig.
Vis hele sitatet...
Ehm. Aksenten (ikke dialekt) han har i den filmen er dønn troverdig. Hvis du noen gang har hørt en sørafrikaner prate, så skjønner du hva jeg mener.

Jeg leste et sted at Leonardo DiCaprio er ganske drøy på forberedelser til roller som du prater om her, han lever seg virkelig inn i rollen han skal spille, og det er derfor han får til disse aksentene så bra. Før Blood Diamond, f.eks, tok han visstnok mange turer til Sør-Afrika kun for å lære hvordan de prater der.
Sitat av Sqq Vis innlegg
klarte ikke å se hele blood diamond pga dialekta i den. fysj så dårlig.
Vis hele sitatet...
Han treffer jo spot-on! Tror selv sør-afrikanere ville slitt med å hørt forskjell.
Han er enkelt og greit en svært begavet skuespiller, og da kan han prate akkurat slik han vil med litt øvelse.
Sitat av Sqq Vis innlegg
klarte ikke å se hele blood diamond pga dialekta i den. fysj så dårlig.
Vis hele sitatet...
Så dårlig er vel noe av det mest subjektive man kan skrive.
Syntes filmen var skikkelig kul, om måten folk snakker på er et problem syntes jeg oppriktig synd på deg.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Flere gode svar her

At han øver mye tok jeg som en selvfølge. Men at han er så god at man omtrent ikke hører forskjell i f.eks Blood Diamonds var jeg ikke klar over. Han har virkelig utviklet seg som skuespiller de seneste årene, omtrent alt han tar i blir jo til gull nå for tiden.
Det er det som kalles å være en god skuespiller. Han har en Irsk i "Gangs of New York", Bostonaksent in The Departed
og Sør-afrikansk (Rhodesia) in Blood Diamond. Han kan også tysk og italiensk. Måten han trener seg opp på er å f.eks tilbringe mye tid med lokale innbyggere, og noe som kalles "accent coach". Hva dette går ut på ligger vel i ordet, i grunnen. Hva andre som faktisk kan språket synes har jeg også undersøkt. De fleste later til å synes han gjorde en god jobb selv om den ikke var hundre prosent solid. En annen skuespiller med stort talent innen dette er Christoph Waltz.
Sist endret av Lucy In The Sky; 4. mars 2012 kl. 16:44.
Sitat av Knask Vis innlegg
Da har du snytt deg selv for en meget god film.

Om så filmen hadde vært elendig så hadde den likevel vært verd å se pga. måten han sier "jaja" på.
Elsker det!

http://www.youtube.com/watch?v=WFJmOpWTCeo
Vis hele sitatet...
For ikke å glemme hvordan han som først fant diamanten sier "i am the cameraman".