Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 3363
Dette har sikkert blitt spurt før, og jeg vet at administratorer ikke trenger å forsvare seg på slike fora. Men jeg må alikevel spørre nå.

For noen dager siden satt jeg inn en ny tråd der jeg linket til siste nummer av Zero Four Owned. En slags "avis" som kommer ut fra en blackhat gruppe, og som hacker kjente sikkerhetsforskere, men legger til en ganske tykk moral over.

De har f.eks. et veldig godt poeng i følgende paragraf i siste nummer (som jeg linket til):

Sitat av zf05
The security scene is fucked. You have Dan Kaminsky lecturing you on how DNS
poisoning will destroy life as we know it. You have Matasano harvesting talent
and critiquing everyone, and then Ptacek can only announce the release of....a
graphical firewall management client. There's kingcope killing bugs and
dropping weaponized exploits while making no other contribution except putting
a smile on the face of kiddies. There's iDefense and their competitors selling
exploits and only doing research in how to make more exploits. There's Jeff
Moss running a conference under the hideous misnomer "Blackhat Briefings" where
the same researchers search for glory and present the same shit year after
year. There are people who just live press release by press release. And on top
of it all, somehow you STILL have not got rid of Kevin Mitnick. The industry
cares about virtualization one year and iPhones the next, every year forgetting
the lessons it should have picked up in the last.

If you are just someone looking to pay a fair price to not get owned, you find
out quickly that none of these people exist to help you. Very few people in
this industry have their income model based around actually making you more
secure. At best, some of them have it based around convincing you that you are
better off.

The very concept of "penetration testing" is fundamentally flawed. The problem
with it is that the penetration tester has a limited set of targets they're
allowed to attack, while a real attacker can attack anything in order to gain
access to the site/box. So if a site on a shared host is being tested, just
because site1.com is "secure" that does NOT in anyway mean that the server is
secure, because site2.com could easily be vulnerable to all sorts of simple
attacks. The time constraint is another problem. A professional pentester with
a week or two to spend on a client's network may or may not get into
everything. A real dedicated hacker making the slog who spends a month of
eight hour days WILL get into anything they target. You're lucky if it even
takes him that long, really.
Vis hele sitatet...
Det var ikke noe hysj-hysj med innlegget, for vanlig presse har også fått med seg hendelsen:

http://www.theregister.co.uk/2009/07...minsky_hacked/

Så fint hvis administratoren som fjernet dette kan fortelle meg grunnen, slik at jeg ikke bryter reglene neste gang. For jeg føler at informasjonen i zf05 faktisk er veldig lærerik. Mye bra poenger, mange bra hacks (selv om de ikke sier detaljene, men legger inn kommentarer som "find the vuln" i koden der de antagelig kom inn).

Eller ble det fjernet basert på "perler for svin"?

Jeg synes den teksten er verdig en diskusjon.
Spesielt det etiske aspektet ved så grådig personhest og lekkasje av kode, passord og whatnot og hvorvidt det faktisk vil ha noe å si for disse firmaene med slik "dritt" slengt utover hele Internett.
Jeg var ikke den som sletta posten din, men jeg tipper den forsvant fordi du kun posta en lenke til en enorm tekstfil uten å problematisere eller forklare noe særlig. Hva slags diskusjon skal følge av det? Dette er ingen ren oppslagsvegg og det er greiest hvis folk legger inn et minimum av innsats i å poste, så blir det lettere å moderere også. Hvis det blir presedens for at crew skal lese gjennom alle linker som postes og deretter vurdere om det var verdt å postes blir det fort veldig mye merarbeid.
A real dedicated hacker making the slog who spends a month of
eight hour days WILL get into anything they target.
Vis hele sitatet...
Tåpelig påstand. Man kan fint gjøre sikkerhetstiltak så heftige at ingen kommer seg inn, problemet er bare å gjøre det brukervennlig også samtidig.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Jeg var ikke den som sletta posten din, men jeg tipper den forsvant fordi du kun posta en lenke til en enorm tekstfil uten å problematisere eller forklare noe særlig. Hva slags diskusjon skal følge av det? Dette er ingen ren oppslagsvegg og det er greiest hvis folk legger inn et minimum av innsats i å poste, så blir det lettere å moderere også. Hvis det blir presedens for at crew skal lese gjennom alle linker som postes og deretter vurdere om det var verdt å postes blir det fort veldig mye merarbeid.
Vis hele sitatet...
Det kan stemme at jeg ikke skrev spesielt mye rundt, men jeg presenterte hva innholdet i lenken var - og teamet rundt.

Men jeg forstår det altså slik at i sånne tilfeller, så velger dere å fjerne innlegget istedenfor å bare la den forsvinne nedover siden av seg selv. Selv om innholdet både er nytt, kilden er lite utbredt (fordi media ikke linker direkte dit) og temaet er spot-on det som er temaet i forumet?

Er få sikkerhetsfora som ikke diskuterer denne saken akkurat nå. Spesielt fordi den insinuerer en zeroday i OpenSSH. Og trådene starter nesten alle med link til "avisen" fordi de forrige utgavene er blitt relativt kjent. På dette fora blir den slettet fordi trådstarter ikke presenterer en problemstilling...

Flott
Når blackhats blir forbanna og hacker whitehats
Denne er verdt lesingen:

(hvis du vet hvem Kevin Mitnick, Dan Kaminsky, Halvar Flake osv er vil du le stort og lenge)

http://krash.in/zf05.txt
Vis hele sitatet...
Det er simpelthen under det vi vurderer som minimumsgrunnlaget for en diskusjon her på forumet. Jeg kan jo selvsagt begynne å slenge ut linker i vitenskapsforumet om teoretisk matematikk som "alle" i miljøet diskuterer men er forholdsvis obskurt for folk som ikke har holdt på med det en stund - aller helst skal folk kunne pønske ut ca hva innholdet i lenken går ut på uten å ha en dagsoppdatert kunnskap om det aktuelle domenet inngår i fagfeltets zeitgeist. Å sammenfatte problemstillingen til et par linjer for å vekke interesse og pensle diskusjonen inn på et konstruktivt spor kan da umulig være spesielt vanskelig?
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Å sammenfatte problemstillingen til et par linjer for å vekke interesse og pensle diskusjonen inn på et konstruktivt spor kan da umulig være spesielt vanskelig?
Vis hele sitatet...
Nå er det vel ikke a-typisk av meg å kun poste en link, men som jeg sier over så er jo dette blitt et relativt kjent "blad". Hadde 2600 kommet ut elektronisk, hadde jeg antagelig kun postet en link dit også - uten mer info. For de som er interessert og surfer på et av de få norske foraene rundt temaet bør jo ha hørt om dette tidligere. Og litt forskjell på å poste link til en av kanskje de mest kjente blackhat hackergruppene (de siste årene) sine resultater, og matematiske teorier?
Hvorfor er det det? Vi har et underforum som dekker begge deler og begge to er fagfelt med stor relevans uten at "folk flest" har noe særlig innsikt i problemstillingene. Hvis jeg tror at det er automatikk i at folk kjenner til arbeidene til Tao eller Galois uten videre vil jeg fort få alvorlige formidlingsproblemer. Det koker i bunn og grunn ned til at vi ikke vil at trådene skal bli verdiløse hvis lenken dør og at folk skal kunne vurdere om de interesserer seg for lenken og den eventuelle påfølgende debatten uten å gå inn og lese alt. Et forum er ingen mailingliste eller en avis og følger derfor ikke standard kotyme for noen av dem.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Carrier Return Vis innlegg
Nå er det vel ikke a-typisk av meg å kun poste en link, men som jeg sier over så er jo dette blitt et relativt kjent "blad". Hadde 2600 kommet ut elektronisk, hadde jeg antagelig kun postet en link dit også - uten mer info. For de som er interessert og surfer på et av de få norske foraene rundt temaet bør jo ha hørt om dette tidligere. Og litt forskjell på å poste link til en av kanskje de mest kjente blackhat hackergruppene (de siste årene) sine resultater, og matematiske teorier?
Vis hele sitatet...
Eg sletta tråden din fordi vi ikkje er digg/slashdot/kudos/del.ici.us. Vi er eit diskusjonsforum, og reine lenker er ikkje av interesse for oss. Til den slags finst det eigne arenaer: digg/kudos/facebook etc.

Hadde du greid å komme med ei meining om det du posta, eller skrive fem linjer rundt det istedenfor å kun lenke til det hadde eg ikkje sletta det.
Ja skulle akkurat til å si det, hvis man nesten "bare" poster en lenke, eller en link med en setning, er ikke det twitter, da?
Jeg har selv fått flere tråder slettet, uten at det tilsynelatende skulle bryte med noen regler. Hadde satt pris på om moderatorer kunne sendt en PM etter en slettet tråd, slik at vi ihvertfall fikk en forklaring, isteden for å stå der som et spørsmåltegn og ikke skjønne noe.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av djxfade Vis innlegg
Jeg har selv fått flere tråder slettet, uten at det tilsynelatende skulle bryte med noen regler. Hadde satt pris på om moderatorer kunne sendt en PM etter en slettet tråd, slik at vi ihvertfall fikk en forklaring, isteden for å stå der som et spørsmåltegn og ikke skjønne noe.
Vis hele sitatet...
Det vil aldri skje, med mindre du betaler full lønn til minst en person som kan moderere nFF på heiltid.

Vi sletter såpass mykje at det ville tatt alt alt for mykje tid å skrive PM til kvar enkelt.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg stiller meg bak dette forslaget.. rent personlig synes jeg mange/alle mods eller admins her kanskje er en tanke trigger-happy til tider, og siden man allikevel skriver inn en grunn når man sletter et emne eller innlegg, hadde det kanskje gått an å lage en mod som sender en beskjed til den som skrev det?
kanskje vi kan diskutere avisen no?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg stiller meg bak dette forslaget.. rent personlig synes jeg mange/alle mods eller admins her kanskje er en tanke trigger-happy til tider, og siden man allikevel skriver inn en grunn når man sletter et emne eller innlegg, hadde det kanskje gått an å lage en mod som sender en beskjed til den som skrev det?
Vis hele sitatet...
Dei kommentarane vi skriv vil ikkje folk som ikkje innser grunnen til at ting forsvinner forstå heller - om vi i heiletatt kommenterer slettegrunn så er det et stikkord som er maksimalt ein påminnelse for oss sjølv.

Det sagt så har vi diskutert ulike løsninger for dette i crew, uten at vi har komt fram til ei god løsning.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg skjønner hvordan det å åpne en brukers profil og begynne på en ny PM kan være litt mye, men det skal i utgangspunktet ikke ta så himla mye tid å skrive inn en kort, men forståelig kommentar.

"Upassende innhold"
"Manglende grunnlag for diskusjon"
osv.
Sist endret av robhol; 1. august 2009 kl. 23:36.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg skjønner hvordan det å åpne en brukers profil og begynne på en ny PM kan være litt mye, men det skal i utgangspunktet ikke ta så himla mye tid å skrive inn en kort, men forståelig kommentar.

"Upassende innhold"
"Manglende grunnlag for diskusjon"
osv.
Vis hele sitatet...
Når en sletter ti prosent av innlegga blir det litt tid. Vi svarte lenge folk på kvifor ting vart sletta, vha. tråder i spørsmål og forslag-forumet, men det tok såpass mykje tid at den muligheta var fjerna. Å begrynne til alle er _enda_ meir uaktuelt for min del - den dagen det blir realisert trekker eg meg fra crew på flekken...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg sletta tråden din fordi vi ikkje er digg/slashdot/kudos/del.ici.us. Vi er eit diskusjonsforum, og reine lenker er ikkje av interesse for oss. Til den slags finst det eigne arenaer: digg/kudos/facebook etc.

Hadde du greid å komme med ei meining om det du posta, eller skrive fem linjer rundt det istedenfor å kun lenke til det hadde eg ikkje sletta det.
Vis hele sitatet...
Siden 99% av innleggene i denne delen av forumet er spørsmål om scriptkiddie metoder, så er vel det å kalle det "eit diskusjonsforum" å strekke det litt

Sitat av atomet Vis innlegg
Tåpelig påstand. Man kan fint gjøre sikkerhetstiltak så heftige at ingen kommer seg inn, problemet er bare å gjøre det brukervennlig også samtidig.
Vis hele sitatet...
Det er null problem å gjøre noe både brukervennlig og sikkert.
Påstanden om at vektskåla står mellom sikkerhet og brukervennlighet er foreldet.

Faktisk kan sikkerhet gjøre en løsning mer brukervennlig. At utviklere ikke evner å legge inn skikkelig input/output validering, verken til brukeren eller applikasjonen, har ingenting med brukervennlighet å gjøre. Det at man kan eksekvere kode i omtrent alle minneområder har ingenting med brukervennlighet å gjøre. osv.

De fleste sårbarheter som utnyttes aktivt i dag, kan fint patches uten at det endrer brukervennligheten. Det samme gjelder de fleste feilkonfigurasjoner.

Kjernen her derimot, hvis man leser linken, er at sikkerhetsforskere som både i sine blogger, i media og på seminarer omtrent forsøker å fremstå som guder, og blir tilbedt av hordene - ikke klarer å sikre sine egne små systemer engang, ikke får penger av å gjøre vanlige brukere mer sikre og ofte sliter med å se helhetsbildet rundt sikkerhet. Mens man derimot har dyktige blackhats som evner å både se og utnytte systemer som helheter.
Sist endret av Carrier Return; 2. august 2009 kl. 00:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg prøve lese meg frem til hva som kan være potensielle sletteårsaker for en tid tilbake og fant ikke ut så veldig mye. Hvor er reglene for minimumskrav for hva en tråd kan inneholde?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Minimum for en tråd er at den inneholder en eller annen form for diskusjon, eller oppfordring til diskusjon. Dette er ikke sensur, dette er moderering, og det er vanlig praksis overalt i verden - inklusivt på internett. Linker du til en artikkel og skriver et godt innlegg om hva du syns, fremmer et eller annet standpunkt som kan bestrides eller diskuteres, så er det bra - linker du til noe uten tekst som kan føre til videre diskusjon så er det meningsløst.
Sitat av Tias Vis innlegg
Minimum for en tråd er at den inneholder en eller annen form for diskusjon, eller oppfordring til diskusjon. Dette er ikke sensur, dette er moderering, og det er vanlig praksis overalt i verden - inklusivt på internett. Linker du til en artikkel og skriver et godt innlegg om hva du syns, fremmer et eller annet standpunkt som kan bestrides eller diskuteres, så er det bra - linker du til noe uten tekst som kan føre til videre diskusjon så er det meningsløst.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noe problem med å se dette hvis man linker til en enkeltartikkel på vg.no eller et veldig begrenset tema. Men når man fra et Datasikkerhetsforum linker til en større publikasjon der en gruppe blackhats har hacket verdens mest kjente whitehats, whitehats som burde vite hvordan man benytter god "datasikkerhet" (ref. tema for forumet), så burde teksten være såpass altomfattende for hva forumet handler om at den omtrent burde kunne stå for seg selv som et argument/grunnlag. Og at tema for linken var dette, skrev jeg jo.

Men jeg forstår at jeg skulle ha lagt på ei linje som "hvis ikke disse klarer å beskytte seg, hvordan skal vi her inne det" eller lignende her på ff. Linken er som tidligere nevnt postet på en rekke andre fora med omtrent samme tema, bare med en litt annen brukergruppe, og der går diskusjonene for fullt rundt innholdet - fordi det er såpass drøyt mye av det. Gutta som er eid i linken inkluderer tross alt bl.a. han som nok skapte flest it sikkerhetsoverskrifter i vanlig media (inkl. vg.no og db.no her i Norge) i hele fjor. Så bare det at jeg skrev navnet hans i posten min (som jeg jo gjorde) burde jo ha fått en del øyebryn til å reise seg, og diskusjonene til å gå sin gang, som den gjør andre steder.

Anbefaler uansett alle å lese den. Er enormt mye lærerikt og interessant "whitehell" skriver i teksten rundt hvordan de har eid serverne etc.
Sitat av Tias Vis innlegg
Minimum for en tråd er at den inneholder en eller annen form for diskusjon, eller oppfordring til diskusjon.
Vis hele sitatet...
Dette er veldig subjektivt det tenker jeg da. Å lage en problemstilling er jo greit nok, men jeg har tilgode å høre om forum som sletter så mye som 10 % av innleggene. Syntes dere burde ha klare regler jeg, så man kan forholde seg til de og innrette seg. Jeg har ikke vært på noe annet forum med så mye restriksjoner for hva man kan poste og ikke. Doptips er ok, men poster man noe om en umulig kjærste, så er det feil har jeg fått med meg et eller annet sted her inne. Snodig i mine øyne, men greit nok. Man er her "gjest" i noens "stue" og da får man forholde seg til de som bor der, men jeg syntes det blir rart at dere ikke kan sende et standardisert svar og vise til noen regler eller noe. Man pleier være høflig mot gjestene sine, tenker jeg da.

Har administrert og moderert flere forum selv, for the record.
Er helt enig med deg bækkslæsj, men jeg kjenner dessverre også til utfordringen selv.
Var med å administrerte et større forum tidligere, og alt gikk bra helt til "kidsa" oppdaget stedet. Etter det ble administrasjon et mareritt, og spam ble et kjempeproblem.

Men vi så an hvem som postet, og fjernet sjelden ting fra den eldre garde eller de som vanligvis holdt seg innenfor reglene. Det skapte litt støy i starten, men kidsa forsto saken med at man må gi litt for å kunne ta litt. Ikke bare ta.

Utfordringen med diskusjonen, er selvsagt det å skille person og sak. En administrator vil ofte føle sterkt eierforhold til sitt forum, og tar ofte kritikk av forumet som kritikk av egne handlinger og seg som person. Dette gjør at man ofte går rett i skyttergraven, og forsvarer sine handlinger basert på sin personlige mening rundt hvordan forumet bør være - og kanskje ikke basert på hvordan brukerne fra sitt ståsted opplever og benytter forumet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Carrier Return: er vi interessert i lenker besøker vi digg. Er vi interessert i diskusjoner besøker vi nFF. Det er forskjellen. nFF er ikkje rett medium for å formidle innholdet av ei lenke.

Reglane våre er pokker til klare, og eg ser heilt ærleg ikkje det store problemet om eit innlegg blir sletta - ta det som eit tegn på at det innlegget braut med reglane, og ikkje post det igjen. Vi banner ikkje folk for eit sletta innlegg.
Sitat av Carrier Return Vis innlegg
Er helt enig med deg bækkslæsj, men jeg kjenner dessverre også til utfordringen selv.
Var med å administrerte et større forum tidligere, og alt gikk bra helt til "kidsa" oppdaget stedet. Etter det ble administrasjon et mareritt, og spam ble et kjempeproblem.

Men vi så an hvem som postet, og fjernet sjelden ting fra den eldre garde eller de som vanligvis holdt seg innenfor reglene. Det skapte litt støy i starten, men kidsa forsto saken med at man må gi litt for å kunne ta litt. Ikke bare ta.

Utfordringen med diskusjonen, er selvsagt det å skille person og sak. En administrator vil ofte føle sterkt eierforhold til sitt forum, og tar ofte kritikk av forumet som kritikk av egne handlinger og seg som person. Dette gjør at man ofte går rett i skyttergraven, og forsvarer sine handlinger basert på sin personlige mening rundt hvordan forumet bør være - og kanskje ikke basert på hvordan brukerne fra sitt ståsted opplever og benytter forumet.
Vis hele sitatet...
Veldig enig. Samtidig så tenker jeg heller at det burde være bedre å ha noen få men klare regler, så heller hive ut småbarna som ikke har skjønt det fremfor å editere de og samtidig dra alle andre over en kam. Jeg ville hatt høy takhøyde for de som bidro godt 90% av tiden. Jeg kan også forstå at dette forumet har en tanke bak, en ide om hva de vil stå for, være temabasert osv. Men da må de dele dette med oss da, så vi vet hva vi får her inne og hva vi kan forvente. Klart og tydelig. Jeg kjenner jeg er litt for gammel til å ha et "overformynderi" over meg, selv på nett. Jeg har ikke noe problemer med regler som andre setter, da velger jeg heller å finne meg et annet sted om det er noe problem. Men jeg vil gjerne ha klare linjer.

Det savner jeg her. Ellers er dette et kult forum, selv om jeg føler meg litt ensom i haneflokken her. Syntes et eget underforum er på sin plass "Spør Dr. Bækkslash om alt" eller noe. Jeg savner litt feelings og sånt. lol

Neida. (Håper det er lov å fjase litt her da).

Sitat av slashdot Vis innlegg
Carrier Return: er vi interessert i lenker besøker vi digg. Er vi interessert i diskusjoner besøker vi nFF. Det er forskjellen. nFF er ikkje rett medium for å formidle innholdet av ei lenke.

Reglane våre er pokker til klare, og eg ser heilt ærleg ikkje det store problemet om eit innlegg blir sletta - ta det som eit tegn på at det innlegget braut med reglane, og ikkje post det igjen. Vi banner ikkje folk for eit sletta innlegg.
Vis hele sitatet...
Men står de noe sted? Jeg lurer oppriktig altså. Mulig jeg ikke har fulgt med i timen her, beklager det så fall.
Sist endret av bækkslæsj; 2. august 2009 kl. 12:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bækkslæsj Vis innlegg
Dette er veldig subjektivt det tenker jeg da. Å lage en problemstilling er jo greit nok, men jeg har tilgode å høre om forum som sletter så mye som 10 % av innleggene.
Vis hele sitatet...
Har ikkje peiling på det eksakte tallet, men det er mykje... 10% er ballpark figure.
Sitat av bækkslæsj Vis innlegg
Syntes dere burde ha klare regler jeg, så man kan forholde seg til de og innrette seg. Jeg har ikke vært på noe annet forum med så mye restriksjoner for hva man kan poste og ikke. Doptips er ok, men poster man noe om en umulig kjærste, så er det feil har jeg fått med meg et eller annet sted her inne. Snodig i mine øyne, men greit nok.
Vis hele sitatet...
Det er fordi vi har snevre felt for kva som går her. Vi er eit IT-forum, med narkotika, pyro og et par andre supplerande emner. Kjærester er ikkje eit supplerande emne, og vi har ingen ønsker om å la dette bli eit klara-klok-forum. Difor sletter vi det.

Det finst meir enn eit forum der ute, og om det er noko nFF ikkje dekker så finst det forum som dekker det på ein god måte. Det finst òg fagforum som dekker ting nFF dekker på ein betre måte. Så nytt dei foruma som er relevante for interessene dine. Ikkje vent at eit forum er cure-all.

Og begynner det først å skli ut så er det meir tidkrevjande å holde det innanfor rammene. Difor køyrer vi relativt strict linje.
Sitat av bækkslæsj Vis innlegg
Man er her "gjest" i noens "stue" og da får man forholde seg til de som bor der, men jeg syntes det blir rart at dere ikke kan sende et standardisert svar og vise til noen regler eller noe. Man pleier være høflig mot gjestene sine, tenker jeg da.
Vis hele sitatet...
Du får eit tilbod, heilt gratis. Vi som administrerer dette tilbodet bruker av fritida på å halde orden på forumet, og da blir det visse prioriteringer - slik som at det å fortelle folk om grunnen havner laaaangt langt nede på lista over ting vi vil gjere - for min del rett under punktet for elektrotortur mot kroppsåpninger.
Sist endret av vidarlo; 2. august 2009 kl. 12:51.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Carrier Return: er vi interessert i lenker besøker vi digg. Er vi interessert i diskusjoner besøker vi nFF. Det er forskjellen. nFF er ikkje rett medium for å formidle innholdet av ei lenke.

Reglane våre er pokker til klare, og eg ser heilt ærleg ikkje det store problemet om eit innlegg blir sletta - ta det som eit tegn på at det innlegget braut med reglane, og ikkje post det igjen. Vi banner ikkje folk for eit sletta innlegg.
Vis hele sitatet...
I siste post snakker jeg generelt rundt problemstillingen og temaet, og nevner ikke nFF eller dere direkte. Den var også basert på egne erfaringer, da jeg mang en gang har vært forbanna på forumbrukere selv. Selv om reaksjonen din jo understreker siste avsnittet i posten min, var det altså ment generelt.

Det er ikke lenge siden digg, twitter osv oppsto, så du får ha oss i den eldre garde unnskyldt for at vi fortsatt kun benytter en temakanal til informasjonsdeling.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av bækkslæsj Vis innlegg
Sitat av slashdot Vis innlegg
Carrier Return: er vi interessert i lenker besøker vi digg. Er vi interessert i diskusjoner besøker vi nFF. Det er forskjellen. nFF er ikkje rett medium for å formidle innholdet av ei lenke.

Reglane våre er pokker til klare, og eg ser heilt ærleg ikkje det store problemet om eit innlegg blir sletta - ta det som eit tegn på at det innlegget braut med reglane, og ikkje post det igjen. Vi banner ikkje folk for eit sletta innlegg.
Vis hele sitatet...

Men står de noe sted? Jeg lurer oppriktig altså. Mulig jeg ikke har fulgt med i timen her, beklager det så fall.
Vis hele sitatet...


http://www.freakforum.nu/forum/vis_regler.html

Du godtar forresten reglene, som du skulle ha lest i samme stund, når du registrerer deg på forumet....
Sist endret av Cheroxx; 2. august 2009 kl. 12:53.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du får eit tilbod, heilt gratis. Vi som administrerer dette tilbodet bruker av fritida på å halde orden på forumet, og da blir det visse prioriteringer - slik som at det å fortelle folk om grunnen havner laaaangt langt nede på lista over ting vi vil gjere - for min del rett under punktet for elektrotortur mot kroppsåpninger.
Vis hele sitatet...
LOL. Skjønner, skjønner.....


Cherrox: Takk. Jeg har en tilstand som medfører dårlig hukommelse. Godtatt er ikke det samme som memorert.
Leste de nå og får ikke så mye mer ut av det. Men greit nok, jeg får bare prøve ikke irritere meg eller vende til bake til Barn i magen eller noe. *knegg*

Fin tråd, får oppklart litt.
Sist endret av bækkslæsj; 2. august 2009 kl. 13:03.
Et par kjappe refleksjoner:
- Vi har ingen interesse av folks privatliv og det tror jeg ikke mange andre på forumet har heller. Vi er ikke ute etter å først og fremst være en støttegruppe, men hvis du klarer å løfte diskusjonen om kjæresten din opp til et allmennetisk nivå eller noe så overlever emnet sikkert. Det finnes noen sånne emner som har overlevd om alskens privatproblemer fordi diskusjonen blir nyttig, men stort sett reduseres det til noen ganske triste greier...
- Litt føringer på åpningsinnlegget er minimumslisten vi har satt her. En inkonsekvens i forhold til å slette innlegg fra brukere med ansenitet og de uten er prinsippielt problematisk fordi det legger en stor mengde subjektiv makt i hendene på moderatorene.
- Et innlegg som bare linker til noe dør enten av seg selv eller så blir det kaos fordi ADHD-generasjonen ikke åpenbart klarer å trekke ut hva de skal diskutere fra linken og søpler ned eventuell konstruktiv debatt med forvirra innlegg. Det er jo i og for seg forventa, som tidligere nevnt, hvis jeg poster noe fra et smalt teknisk tidsskrift jeg personlig har bakgrunn for å forstå så blir det fremdeles eksponert for alle brukerne på forumet. En kjapp forklaring av linken er ikke bare god folkeskikk, men også nyttig for moderatorer som vurderer innkommende innlegg. Hvis vi åpner for subjektive vurderinger av hva som krever og ikke krever beskrivelser slipper vi kanskje inn noen som har rett forståelse av konseptet, men også ti tusen folk som ikke gjør det. Husk at jevnt over er det mye trafikk på forumet og hvis posten krever at du trykker på en link og leser gjennom innholdet så øker du, uansett viktigheten av lenken, merarbeidet for driftsfolka.

Jeg så tråden og lot den i utgangspunktet stå fordi jeg personlig tok referansene, men jeg kan ikke si jeg har problemer med slashdots sletting heller. Det at vi krever at litt innsats legges inn i førsteposten er ikke noe vi kommer til å fravike med det første fordi vi har sett nøyaktig hvor det bærer hen når vi firer på det kravet.
Dette er sikkert et innlegg som blir slettet:

Ærlig talt, HVA er problemet med å lese hva administratorene her sier? Er altfor mange her som ikke har forstått dette:
nFF er ikke drevet av staten. Det er drevet av noen stakkars privatpersoner som må streve med å forklare dere brukere hvorfor innlegg blir slettet. Er ikke vanskelig å forstå at det er en administrator som har sletta innlegget fordi administratoren mener at innlegget ikke oppfyller visse krav fra regelverket.

Det dere gjør her, er å kvelurere hva administratorene gjør. Fatt det: kan du selv ikke forstå hvorfor ditt innlegg blir slettet før du poster det, trenger du ikke klage på at innlegget blir slettet heller..
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av ivioynar Vis innlegg
En inkonsekvens i forhold til å slette innlegg fra brukere med ansenitet og de uten er prinsippielt problematisk fordi det legger en stor mengde subjektiv makt i hendene på moderatorene.
Vis hele sitatet...
I tillegg handler det om hvilket signal vi sender til brukerne. Hvis vi lar ti tråder om ferietur til Ibiza leve fordi noen «normalt sett» er gode bidragsytere, antar nok et flertall at slike tråder er noe vi er interessert i. For nei: Vi er ikke interessert i ti tråder om ferietur til Ibiza – med mindre det er vinklet enten mot eksempelvis musikk- eller rusmiddelfora.
Sitat av VLK Vis innlegg
Er ikke vanskelig å forstå at det er en administrator som har sletta innlegget fordi administratoren mener at innlegget ikke oppfyller visse krav fra regelverket.
Vis hele sitatet...
Kan du gå inn i regelverket og peke på hvilket konkret krav jeg brøt med innlegget som ble slettet? Evt. hvordan jeg automatisk skulle vite at akkurat det kravet du mener gjelder, også ibefatter posten min?

Ikke jeg heller. Derfor jeg valgte å spørre, så kan jeg lære til senere.

Og som administratorene liker å poengtere er dette et "diskusjonsforum", så da må det være lov å diskutere?

Sitat av Cadex Vis innlegg
I tillegg handler det om hvilket signal vi sender til brukerne. Hvis vi lar ti tråder om ferietur til Ibiza leve fordi noen «normalt sett» er gode bidragsytere, antar nok et flertall at slike tråder er noe vi er interessert i. For nei: Vi er ikke interessert i ti tråder om ferietur til Ibiza – med mindre det er vinklet enten mot eksempelvis musikk- eller rusmiddelfora.
Vis hele sitatet...
Igjen; ingen problemer med å forstå dette.
Men det var jo et veldig svart/hvitt eksempel.

Jeg følte når jeg postet, at jeg la ut noe som antagelig ville være av interesse for folk her inne, samtidig som linken alene har skapt metervis med debatter andre steder. Når det så ble slettet valgte jeg å spørre.
Sist endret av Carrier Return; 2. august 2009 kl. 13:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vet ikke hva du brøt for at innlegget skulle bli slettet, men jeg understreker:
Man trenger ikke være et forbanna geni for å FORSTÅ at en admin. har sletta innlegget ditt fordi du brøt et eller annet. HVA du brøt, og hvorfor de sletta tråden kan du ta i en PM.

KP for den siste linja di.
Sitat av VLK Vis innlegg
Jeg vet ikke hva du brøt for at innlegget skulle bli slettet, men jeg understreker:
Man trenger ikke være et forbanna geni for å FORSTÅ at en admin. har sletta innlegget ditt fordi du brøt et eller annet. HVA du brøt, og hvorfor de sletta tråden kan du ta i en PM.

KP for den siste linja di.
Vis hele sitatet...

Jeg fikk slettet en tråd tidligere en gang, og da sendte jeg PM.
Fikk aldri svar. Men mellom linjene over forstår man at admin'ene her antagelig sletter rimelig mye, og da også får relativt mange spørsmål rundt temaet på PM - og derfor har en /dev/null tankegang rundt alle PM'r som omhandler temaet.
Jeg har blitt banna fordi jeg gjorde som du, bare litt mer rettet mot en stakkars admin.
Den dag idag innser jeg at alt jeg gjorde her var feil, og at den adminen aldri har gjort noe galt ovenfor mine poster, da det var jeg som brøt regla
Sitat av Carrier Return Vis innlegg
Kan du gå inn i regelverket og peke på hvilket konkret krav jeg brøt med innlegget som ble slettet? Evt. hvordan jeg automatisk skulle vite at akkurat det kravet du mener gjelder, også ibefatter posten min?
Vis hele sitatet...
Dette er da alt besvart.
Du postet kun en link, uten at du oppfordret til noen diskusjon rundt det linken inneholdt.

Hva skjer hvis innholdet på linken slettes?
Hva ville du med linken? Bare at vi skal vite at siden finnes?
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Jeg ser faktisk ikke problemet her. Det er på grunn av, ikke på tross av den halv-nazi modereringen at jeg og sikkert flere henger på dette forumet. Det er bedre med ti kvalitetsposter enn å måtte pløye gjennom hundre 'lol'. Så selv om linken du postet i seg selv er aktuell og kan skape debatt er det vel sånt som går med i dragsuget når det kun er én linje tekst ved siden av.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Dette er da alt besvart.
Du postet kun en link, uten at du oppfordret til noen diskusjon rundt det linken inneholdt.

Hva skjer hvis innholdet på linken slettes?
Hva ville du med linken? Bare at vi skal vite at siden finnes?
Vis hele sitatet...
Her finner du det jeg postet:

Når blackhats blir forbanna og hacker whitehats
Denne er verdt lesingen:

(hvis du vet hvem Kevin Mitnick, Dan Kaminsky, Halvar Flake osv er vil du le stort og lenge)

http://krash.in/zf05.txt
Vis hele sitatet...
Mulig jeg overvurderte forumet, da navnene over burde skape oppmerksomhet alene. Og greit at dette ikke er digg, men det er da heller ikke en avis, så jeg var ikke klar over at det var en regel for artikkellengde rundt posten min på forumet.

Dette har jeg nå lært (fordi jeg spurte).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Navna er velkjente nok, men lenker passer som sagt bedre på digg/twitter/facebook/whatever, eller eit forum som har tradisjon for det. Vi har det ikkje, fordi vi i hovedsak ønsker å vere ein diskusjonsarena. Det er godt mulig det kunne blitt debatt av det, men erfaring tilseier, som moyner påpeiker, at det blir rimelig tam og verdilaus debatt av slikt - enten dør den etter tre poster eller så blir det 10 sider søppel.

Derfor krev vi at innledninga er litt betre enn det der - det går ikkje på lengda på innlegget, men om det er eit innlegg som er egna til å skape debatt eller ikkje.
Jeg ser ikke helt poenget med at brukere slenger seg på for å forsvare freakforum, det klarer vi ærlig talt helt fint selv. Carrier return hadde et legitimt spørsmål og fikk svar deretter - hvis noen skal forsvare freakforums policy er det egentlig bare oss som faktisk utøver den, mener jeg
Sitat av slashdot Vis innlegg
Navna er velkjente nok, men lenker passer som sagt bedre på digg/twitter/facebook/whatever, eller eit forum som har tradisjon for det. Vi har det ikkje, fordi vi i hovedsak ønsker å vere ein diskusjonsarena. Det er godt mulig det kunne blitt debatt av det, men erfaring tilseier, som moyner påpeiker, at det blir rimelig tam og verdilaus debatt av slikt - enten dør den etter tre poster eller så blir det 10 sider søppel.

Derfor krev vi at innledninga er litt betre enn det der - det går ikkje på lengda på innlegget, men om det er eit innlegg som er egna til å skape debatt eller ikkje.
Vis hele sitatet...
Greit nok.
Da kan jeg fortelle alle s'kids og mailboxhackere her inne at de bør ta en god titt på linken.
Den beskriver mye av det mange av dere ønsker å oppnå, og metodene for å komme dit (mellom linjene)...altså inn i mailboksene til folk, inn på bloggene, forstå passordrutinene folk har hvis man først har knekt ett passord osv.

Dette er den femte utgivelsen, og de andre bør også sjekkes ut.
Kan man litt fra før, er slike utgivelser noe man kan lære enormt av.



Kommentaren ang. "artikkellengde" var mer rettet mot argumentasjonen til vedkommende enn dere som admins.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Carrier Return Vis innlegg
Greit nok.
Da kan jeg fortelle alle s'kids og mailboxhackere her inne at de bør ta en god titt på linken.
Den beskriver mye av det mange av dere ønsker å oppnå, og metodene for å komme dit (mellom linjene)...altså inn i mailboksene til folk, inn på bloggene, forstå passordrutinene folk har hvis man først har knekt ett passord osv.
Vis hele sitatet...
Nåja, eg leste gjennom den, og vil sei at den i hovedsak var drittslenging og ikkje så fordømt givande...

Forøvrig er det du skriv der prima grunn til å poste det på digg - du vil spre lenka til ei gitt gruppe - det er ikkje ei god innledning til debatt.
Motivasjonen er jo drittslenging, så dette er det jo absolutt mest av ja.
Men dette fikk jeg ut av lenka utenom dette (hvis man skummer kommentarene bl.a. kildekode og annet):

- Eksempler på php kode, hvor de hevder å ha kommet inn via
- Enda mer mistanke til 0day i OpenSSH
- Eksempler på hvordan visse applikasjoner som jeg ikke har tilgang til selv, forsøker å sikre seg
- Et innblikk i hvordan grupper som dette går frem for å komme inn (mye vet man jo fra før, men det var interessant)

m.m.

Men kanskje viktigst av alt...den snakker mye om at det er de enkle tingene som fortsatt fungerer.
Uansett, fått svar på hva denne tråden initielt ville frem til.

Takk. Ha en fabelaktig søndag!
Sist endret av Carrier Return; 2. august 2009 kl. 14:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg synes helle den tården her er bare bull fra starten. (lest mellom alt, alt bare svada dritt)
kort forklart, tråden starter "prøver" å starte diskusjon om sikerhet. ALLE som jobber med det veit det er tradeoff med brukervenlig/sikerhet. (som nevt tiligre)

eks: hvis du sette en server midt på jord UTEN noen inet eller noe, så murer du en bunker over den. (self er den safe for hack) men LITE bruker venlig at dem må rive bunker får å komme til den.

Den tråden du linka til er helt normal måte å komme inn på server på. (står mellom linje hvordan dem gjorde det)
1. exploits mot web server(php kode)
2. hente ut hash fra server.
3. kjøre den mellom rainbowtabel
4. loge inn med bruker navn/password hans.


ontopic (bokstavlig talt) Hvordan fungerer sensuren her? <- hva har den med innlegget å gjøre.
mer passende topic hadde vært : Dan Kaminsky privat server hackt.

NB: internet er INGEN livs rett, du dør ikke hvis du ikke får inet.
Sitat av ranvik Vis innlegg
Jeg synes helle den tården her er bare bull fra starten. (lest mellom alt, alt bare svada dritt)
kort forklart, tråden starter "prøver" å starte diskusjon om sikerhet. ALLE som jobber med det veit det er tradeoff med brukervenlig/sikerhet. (som nevt tiligre)
Vis hele sitatet...
Selvsagt vil en løsning med en viss grad av sikkerhet være litt mer kompleks å benytte enn en løsning der alt ligger åpent. Men poenget mitt er at det er mulig å lage sikre løsninger der man fortsatt har brukervennlighet. Det er ikke svart/hvitt.


Sitat av ranvik Vis innlegg
Den tråden du linka til er helt normal måte å komme inn på server på. (står mellom linje hvordan dem gjorde det)
1. exploits mot web server(php kode)
2. hente ut hash fra server.
3. kjøre den mellom rainbowtabel
4. loge inn med bruker navn/password hans.
Vis hele sitatet...
Jepp. Det er helt korrekt. Men poenget, litt mer detaljert hvis man vil det, er at gutta som hacker her lager 0days og parsere on the fly, og angriper programvare som er fullt oppdatert og satt opp av noen av verdens mest profilerte sikkerhetsforskere. Det setter innholdet i en litt annen kontekst. For burde ikke disse forskerne som omtrent blir forgudet ha "forsket seg frem" til disse enkle sårbarhetene på sine egne systemer?

Sitat av ranvik Vis innlegg
ontopic (bokstavlig talt) Hvordan fungerer sensuren her? <- hva har den med innlegget å gjøre.
mer passende topic hadde vært : Dan Kaminsky privat server hackt.

NB: internet er INGEN livs rett, du dør ikke hvis du ikke får inet.
Vis hele sitatet...
Dette er selvsagt ikke den opprinnelige tråden. Kanskje du ikke leste igjennom alt alikevel? Poenget i denne tråden er jo at den opprinnelige tråden ble slettet. Den opprinnelige tråden hadde selvsagt et annet subject.........duh.

Sitat av atomet Vis innlegg
Jammen så innihælvete da, slutt å sippe om forumreglene, og start heller en interessant diskusjon.
Vis hele sitatet...
Ingen sipper.
Sist endret av Carrier Return; 2. august 2009 kl. 17:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorvidt man burde kunne forvente at brukermassen i et spesielt underforum burde ha kjennskap til enkelte ting og kunne trekke konklusjoner og spørsmål som oppfordrer til diskusjon utifra feks. originalposten til Carrier Return er jo en interessant diskusjon i seg selv.
Sitat av Carrier Return Vis innlegg
Selvsagt vil en løsning med en viss grad av sikkerhet være litt mer kompleks å benytte enn en løsning der alt ligger åpent. Men poenget mitt er at det er mulig å lage sikre løsninger der man fortsatt har brukervennlighet. Det er ikke svart/hvitt.




Jepp. Det er helt korrekt. Men poenget, litt mer detaljert hvis man vil det, er at gutta som hacker her lager 0days og parsere on the fly, og angriper programvare som er fullt oppdatert og satt opp av noen av verdens mest profilerte sikkerhetsforskere. Det setter innholdet i en litt annen kontekst. For burde ikke disse forskerne som omtrent blir forgudet ha "forsket seg frem" til disse enkle sårbarhetene på sine egne systemer?



Dette er selvsagt ikke den opprinnelige tråden. Kanskje du ikke leste igjennom alt alikevel? Poenget i denne tråden er jo at den opprinnelige tråden ble slettet. Den opprinnelige tråden hadde selvsagt et annet subject.........duh.



Ingen sipper.
Vis hele sitatet...
ser du har bomma på flere ting her. når du sier det ikke er svart/hvit , så blir det fortdet. eks : hvis du skal være så siker som det går. så vil det si du ikke kan bruke noen programer/verjson som har feil/bugs. Da vil normle bruker ikke få brukt pc'en sin.

det meste 0day stuff, det vil og si pirat kopierte ting. kommer veldig ofte fra en "insider" som lekker det. (IKKE noe nytt der, du bør sjekke ut:
http://www.welcometothescene.com/ )

du blir aldri flink på hack hvis du bare skal lese boka, det handlere veldig ofte å tenke på ut siden av box'en, når en skal forske etter hull gjelder det å samle så MYE info/fakta/debuger om produkte så du får en hellehet i programert. ofte hvis det finner et "hull" er det ofte en bitte liten som kan utnytes for å finne støre feil.
Sitat av ranvik Vis innlegg
ser du har bomma på flere ting her. når du sier det ikke er svart/hvit , så blir det fortdet. eks : hvis du skal være så siker som det går. så vil det si du ikke kan bruke noen programer/verjson som har feil/bugs. Da vil normle bruker ikke få brukt pc'en sin.

det meste 0day stuff, det vil og si pirat kopierte ting. kommer veldig ofte fra en "insider" som lekker det. (IKKE noe nytt der, du bør sjekke ut:
http://www.welcometothescene.com/ )
Vis hele sitatet...
Nå tenker du veldig binært.
Jeg sier aldri at man skal lage noe så sikkert som det går, men at man kan lage tjenester sikre uten at det går utover brukervennligheten. Har man allerede bestemt seg for at tjenesten skal eksistere, så har man også vedtatt et visst nivå av sikkerhet tjenesten bør ha.

Ta f.eks. bloggersoftwaren som er diskutert i linken. Man vet allerede at programvaren må ha et visst nivå av sikkerhet. Ting som "kun den som har brukernavn og passord skal ha tilgang" osv. Alikevel finner man enkle bakdører fordi man ikke har tatt seg tid til å revidere koden. Slike feil kan fjernes uten at dette går utover brukervennligheten. Mens det faktum at tjenesten kan bruteforces fordi den benytter brukernavn/passord er en risiko man mener man kan leve med osv. (dette er kun et eksempel).

Mens du mener tydeligvis at det kun finnes to typer programvare:

1) sikker programvare
2) programvare med funksjonalitet for brukeren

Sitat av ranvik Vis innlegg
du blir aldri flink på hack hvis du bare skal lese boka, det handlere veldig ofte å tenke på ut siden av box'en, når en skal forske etter hull gjelder det å samle så MYE info/fakta/debuger om produkte så du får en hellehet i programert. ofte hvis det finner et "hull" er det ofte en bitte liten som kan utnytes for å finne støre feil
Vis hele sitatet...
Og? Hva det bare et avsnitt du hadde liggende til en passende anledning? Hva har dette med denne tråden å gjøre?