Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5569
Har noen forslag til enten å opparbeide egenkapital til bolig, eller måter å få lån på uten tilstrekkelig egenkapital?

- Jeg kan ikke få startlån da jeg ikke fyller kriteriene for dette.
- Jeg har ikke foreldre/andre som kan kausjonere for meg.

Årsaken er simpelthen bare at jeg ikke har tilstrekkelig lønn som tillater meg å spare til egenkapital ved siden av mine faste utgifter.

Jeg vil ikke ha tilbakemelding om at jeg må fortsette å spare, for som nevnt over så er dette vanskelig. Gjerne del av egne erfaringer - det verdsettes :-)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Korleis ser du for deg at du skal få formue utan å spare? Du kan så klart satse på lotto, men sjansen for å lukkast er ikkje spesielt stor...
Budsjettet.

Hvor mye tjener du, og hva bruker du penger på i dag?
Trådstarter
8 1
Sitat av Kompis87 Vis innlegg
Budsjettet.

Hvor mye tjener du, og hva bruker du penger på i dag?
Vis hele sitatet...
jeg tjener ca 350.000 i året. har kuttet ned der jeg kan i forhold til forsikringer, abonnement osv. Bortsett fra dette bruker jeg kun penger på nødvendige ting som mat, husleie mm.
Ok så du har 22k utbetalt ca?

Har du bil? Må du ha bil?
Hvor mye leier du for?

Du bør klare å spare 10-12k måneden
Trådstarter
8 1
Sitat av Kompis87 Vis innlegg
Ok så du har 22k utbetalt ca?

Har du bil? Må du ha bil?
Hvor mye leier du for?

Du bør klare å spare 10-12k måneden
Vis hele sitatet...
Stemmer :-) Jeg har bil, og er helt avhengig av den for å koordinere meg rundt. Imidlertidig så holder jeg på å kvitte meg med den da den er nokså dyr, og heller få en billigere bil.
Leier for 7500,- eks. strøm.
Sitat av Thehedonist Vis innlegg
Stemmer :-) Jeg har bil, og er helt avhengig av den for å koordinere meg rundt. Imidlertidig så holder jeg på å kvitte meg med den da den er nokså dyr, og heller få en billigere bil.
Leier for 7500,- eks. strøm.
Vis hele sitatet...

Da må du ned på standarden. Nei, du har ikke lyst til det? Ok, da blir det ikke hus.

Du kan leie en hybel eller kollektiv for en fjerdedel av den prisen.


Men du er tydeligvis ikke interessert i hjelp med å spare penger. Du vil bare ha en enkel måte å få mer gjeld på.
ja, du må ned på standarden, samt sette opp budsjett. ganske sikker på du har et høyt matbudsjett
Trådstarter
8 1
Sitat av RapTouR Vis innlegg
ja, du må ned på standarden, samt sette opp budsjett. ganske sikker på du har et høyt matbudsjett
Vis hele sitatet...
Da jeg jobber som modell og lever av dette, kan jeg ikke skryte på meg et bredt utvalg i matveien.. Så mat er nok det jeg bruker minst penger på
Sitat av Thehedonist Vis innlegg
Da jeg jobber som modell og lever av dette, kan jeg ikke skryte på meg et bredt utvalg i matveien.. Så mat er nok det jeg bruker minst penger på
Vis hele sitatet...
Hehe okey, men det bør ikke ligge på mer enn maks 2k i mnd
Trådstarter
8 1
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Hehe okey, men det bør ikke ligge på mer enn maks 2k i mnd
Vis hele sitatet...
Det gjør det heller ikke :-)
Men da kommer spørsmålet, hva bruker du penger på da siden du ikke klarer å spare. En vei tar pengene
Sist endret av RapTouR; 20. juli 2019 kl. 21:18.
Trådstarter
8 1
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Men da kommer spørsmålet, hva bruker du penger på da siden du ikke klarer å spare. En vei tar pengene
Vis hele sitatet...
jeg har en bil jeg betaler lån på, som jeg som nevnt har lagt ut for salg og holder på å kvitte meg med. Jeg har forsikring på bilen som er nokså dyr (2019 mod. bil).
Bortsett fra dette så kommer telefon, strøm, veterinær, lånekassen ved siden av. Og til sammen så blir det en del lapper. Derfor innledet jeg dette innlegget med at det er ikke håp for meg å spare per dags dato. Nå går lønnen min rett og slett til helt nødvendige ting. Det jeg er ute etter er om det er noen med lignende erfaringer hvor de har fått topplån for eksempel.
Da vet du hvor pengesuget går henn, og hvordan løse det. men hvorfor kjøpte du deg en såppas dyr bil når du ikke har råd til den da?
Trådstarter
8 1
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Da vet du hvor pengesuget går henn, og hvordan løse det. men hvorfor kjøpte du deg en såppas dyr bil når du ikke har råd til den da?
Vis hele sitatet...
Jeg har råd til den, og jeg har råd til min nåværende situasjon. Men jeg har ikke råd til et boliglån. Bilen ble kjøpt når situasjonen så litt annerledes ut, uten at jeg trenger å spesifisere det
Hvilken bil er det tør jeg spør?
Foreslår at du går igjennom utgiftene dine for de siste 3 månedene og deretter legger ut en oversikt her, slik at det er lettere for andre å se hva som eventuelt kan endres på.

Du må være forberedt på å ta et tap på bilen siden den er såpass ny. Er du heldig slipper du, men jeg tviler.

Kjøp av så ny/dyr bil før bolig er en dårlig prioritering uansett hvordan man ser på det.

Budsjett er nøkkelordet her.
Trådstarter
8 1
Sitat av atom Vis innlegg
Foreslår at du går igjennom utgiftene dine for de siste 3 månedene og deretter legger ut en oversikt her, slik at det er lettere for andre å se hva som eventuelt kan endres på.

Du må være forberedt på å ta et tap på bilen siden den er såpass ny. Er du heldig slipper du, men jeg tviler.

Kjøp av så ny/dyr bil før bolig er en dårlig prioritering uansett hvordan man ser på det.

Budsjett er nøkkelordet her.
Vis hele sitatet...
Takk for konstruktiv tilbakemelding. Det høres fornuftig ut og stemmer nok :-)
Det nevnes topplån her. Er ikke ett av kravene i dagens lånereform at lånet ikke kan overstige 85% av boligens verdi?
Sitat av Edeyc Vis innlegg
Det nevnes topplån her. Er ikke ett av kravene i dagens lånereform at lånet ikke kan overstige 85% av boligens verdi?
Vis hele sitatet...
Stemmer det, man må ha 15% egenkapital
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Ekstrajobb? Småjobber? Mer jobb i din nåværende jobb? For å så sette av dette til sparing.
Husbanken evt? De gir lån uten sikkerhet
Sitat av stangut Vis innlegg
Husbanken evt? De gir lån uten sikkerhet
Vis hele sitatet...
Stemmer det, men er visse kriterier man må oppfylle først

https://www.husbanken.no/startlaan/hvem-kan-faa/
Japp. Det r det. Men det fins alltid muligheter utenom de om du tar kontakt.

Bedre enn og ikke prøve
Hva har du utbetalt?

Husleie: 7500
Strøm: 1500 ?
Mat: 2000 ?
Godis og brus: ?
Treningssenter: ?
Forsikringer: ? (innbo, dyr, bil)
Renovasjon: ?
Telefon: ?
Internet: ?

Hva slags dyr har du, som har så store veterinærutgifter at de må nevnes her?


Generelt:
Kjøp matvarer og lag maten selv (matpakker og middag).
Ikke kjøp godis/unødvendigheter.
Se om du kan trene på andre måter enn på treningssenter.

Se om kollektivtransport blir billigere for deg. Eventuelt skaff billigere bil (ikke kjøp et vrak om du ikke kan skru bil).
Husk at bil har masse ekstrakostnader du må ta med i beregningen (forsikring/årsavgift, drivstoff, vedlikehold).

Og når du først skal kjøpe bolig: du bo midt i bykjernen, eller kan du kjøpe noe billigere lengre unna?
Husk også at det koster å eie bolig. Bare for å nevne noen utgifter du må ta stilling til: vedlikehold, utstyr for vedlikehold, forsikring, strøm, TV, internett, renovasjon, vann/avløp, veibrøyting.
Dersom du skal inn i et borettslag, så kan en del dekkes av fellesutgiftene.
Sist endret av Grimdoc; 21. juli 2019 kl. 13:56.
Du jobber som modell, og har studielån? Hva slags studie er det du gikk for å bli modell? Eller har du ikke utnyttet utdanningen din til en relevant jobb? Uansett høres dette ut som luksusfellen.
Kan di hva jeg gjorde: de tre første årene i yrkeslivet tjente jeg dårlig. Bodde for 3400/mnd, strøm, Internett og TV kom i tillegg. Greide vel å få spart opp ca 100.000 kr på de tre årene.

Fikk så tilbud om samme rype jobb et annet sted, mye bedre betalt. Leide ny leilighet for 4000,- inkl. Strøm. En sliten garasjehybel der jeg bodde og levde som en student. Sparte vel rundt 150.000 det året, greide meg uten bil pga offentlig transport og firmabil. Satte inn mitt første bsu-innskudd dette året.
Fikk da kjøpt min første leilighet da, til 1,5 mill sammen med kjæresten, ble sa samboere. Kjøpte en 30.000-kroners bil som vi klarte oss fint med, betalte lån og spara penger videre. Nå klarte vi 150.000-200.000 i året med vanlige jobber begge to. Rundt 4 år senere kjøpte vi enebolig på bygda til 2.500.000 og flyttet dit. Det går an! Spis potetmiddager og lev som en student noen år selv med grei inntekt. Kutt ut uteliv, ferier og dure biler 3-5 år i tillegg så er du der. ��