Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  425 39750
Sitat av Grønnkål
Hvor mange mennesker finnes det i vårt samfunn som eksempelvis ikke tror på den objektive eksistensen av atomer? Ikke mange. Og allikevel sier naturvitenskapen ingenting om hvorvidt universet virkelig består av slike små bestanddeler eller ei.
Vis hele sitatet...
Kvantefysikken er i mine øyne å betrakte som bevist. Ikke komplett, langt fra, men veldig mye av de grunnleggende teoriene er jo etterprøvd opp og ned i mente. Vi kan forutse kjemiske reaksjoner, endre molekylstrukturer, kombinere diverse stoffer og vite hva utkommet blir. Vi kan til og med produsere samme stoffet ved flere forskjellige fremgangsmåter, bestående av totalt forskjellige komponenter og fremgangsmåter, men ende opp med det samme stoffet, men forskjellige bistoffer. Vi forstår oksidasjon, vi kan ionisere stoffer osv..

At vi splitter atomer og overfører energien til elektrisk energi burde jo i seg selv være bevis nok til å godta atommodellen som fakta. Og når forskere nå driver å koliderer bestanddeler av atomer for å se hva de er bygget opp av igjen taler også for at dette er mer enn hypoteser.
Tror ikke Gud er hverken fysisk eller "åndelig" men bare en "måte" for å kunne klamre seg till noe når man sliter med å forstå den harde virkeligheten. Hvis du vet at alt er slutt når du dør er jo de en trist tanke ,men det å klamre seg till en tro om en høyere makt som du slutter deg til når du dør gjør dette mye lettere å se i perspektiv en ellers
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Sitat av DeMenT
Skyfex: Først og fremst veldig hyggelig at du tok deg tid til å lese igjennom!
Vis hele sitatet...
Du skriver definitivt ting som er verdt å lese.

Dette med dine to måter å forklare verden på er også veldig spennende, men jeg må si at jeg har ikke selv sett det som to separate måter hvor kun den ene er sann. Jeg heller mer mot at disse to ”verdenene” er èn, bare at vi mangler store deler viten, som gjør at det fortsatt er et logisk gap mellom dem. Jeg har problemer med å se for meg at noen av dem er oppspinn (for å si det enkelt), da begge disse verdenene virker høyst reelle for meg. Men jeg kan selvfølgelig ikke utelukke at du har rett, og hvis det er sånn, så mener jeg også at det må være komplett umulig, foreløpig i alle fall, å vite hvem som er falsk. Hadde vært interessant å høre litt mer om hvorfor du mener at kun den ene kan være sann.
Vis hele sitatet...
Det blir kanskje litt for enkelt å si at én forklaring er helt falsk og én er helt sann. Men man kan kanskje si at det ene verdenssynet ligger i bunn, mens den andre gror ut av den første.

La oss si at det finnes en kollektiv bevissthet som ligger i bunn, som bestemmer hvordan den fysiske verden oppfører seg.. da er ikke den fysiske verden mindre sann av den grunn. Det er verden vi har blitt enig om å eksistere i. Det er kanskje mulig at jeg kan gå ut og skyte lyn ut av hendene mine akkurat nå.. men hvis jeg skulle gjøre det, så kan like gjerne hva som helst skje. Det ville bare vært kaos.

Men i det motsatte tilfelle, at den fysiske verden ligger i bunn, og det spirituelle kun er noe som eksisterer i hodet vårt.. da kan man kanskje si at den spirituelle er "oppspinn". Men det er fortsatt en forenkling ja. Man kan godt si at de fysiske systemene som styrer bevisstheten vår er så komplekse at det ikke gir mening å forklare dem som noe annet en spirituelt (kan vi noen sinne bli så smart at vi forstår vår egen bevisthet?). Vi kan også si at selv om vi dør, så er det en del av oss som lever videre igjennom handlingene vi har gjort i verden, og menneskene vi har påvirket.
Sitat av DeMenT
Kvantefysikken er i mine øyne å betrakte som bevist. Ikke komplett, langt fra, men veldig mye av de grunnleggende teoriene er jo etterprøvd opp og ned i mente. Vi kan forutse kjemiske reaksjoner, endre molekylstrukturer, kombinere diverse stoffer og vite hva utkommet blir. Vi kan til og med produsere samme stoffet ved flere forskjellige fremgangsmåter, bestående av totalt forskjellige komponenter og fremgangsmåter, men ende opp med det samme stoffet, men forskjellige bistoffer. Vi forstår oksidasjon, vi kan ionisere stoffer osv..

At vi splitter atomer og overfører energien til elektrisk energi burde jo i seg selv være bevis nok til å godta atommodellen som fakta. Og når forskere nå driver å koliderer bestanddeler av atomer for å se hva de er bygget opp av igjen taler også for at dette er mer enn hypoteser.
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hva man mener med "bevis". Kvantefysikken er bevist i den forstand at den fungerer svært godt, og har banet vei for en enestående teknikk; såpass godt at den av mange blir betraktet som den mest vellykkede naturvitenskapelige teorien noensinne. Men kvanteteorien sier ingenting om hvorvidt de fenomenene den beskjeftiger seg med er virkelige eller ei. Det er naturligvis nærliggende å tro at en vitenskapelig teori umulig kan ha stor suksess, uten at den i en eller annen forstand sier noe om hvordan verden virkelig er innrettet. Men denne troen hviler hovedsakelig på en fordom om at vitenskap generelt beskjeftiger seg med "virkeligheten", i betydningen en observasjonsuavhengig (objektiv) ytre verden. Newtons tre bevegelseslover er også en velfungerende og effektiv teori, men det betyr ikke at de "kreftene" som disse postulerer, er absolutt virkelige, kun at de gir oss en viss verdensbeherskelse. Faktisk er det overveldende mye som taler for at hele den zoologiske haven av mikropartikler som fysikerne steller rundt med, ikke har noen objektiv eksistens i noen vanlig forstand av dette ordet. Er f.eks. et elektron en bølge eller en partikkel? I følge kvanteteorien, begge deler og ingen av delene, avhengig av hvilke egenskaper man ønsker å måle. Fysikkens partikler er simpelt hen ikke noe i seg selv, abstrahert fra fysikeren og den apparaturen han benytter i sin undersøkelse av dem; de er ikke ting eller objekter med veldefinerte egenskaper, på samme måte som en stol eller et eple er det.
Skyfex: Det innlegget det gjorde at jeg forstod mye bedre hva du mente, og at denne oppklaringen gjør at gapet mellom sånn jeg ser det, og du ser det, plutselig ble veldig lite, om ikke borte. Veldig spennende betraktninger du kommer med!

Grønnkål: Jeg ser poenget ditt. Og er i og for seg ikke uening. Jeg har ikke selv sett disse mikropartiklene, eller atomer, for den saks skyld. Så på den måten kan jeg også si at de ikke nødvendigvis er virkelige.

Men jeg mener at fysikkens atomer har absolutt definerte egenskaper, på samme måte som en stol eller et eple. De er definert i form av at vi vet hvilke stoffer som reagerer med hverandre. Vi vet hvordan edelgassene reagerer om man sender strøm igjennom dem i vakum. Altså hvilke egenskaper det stoffet har. Vi vet også at hvis vi gjør en gitt reaksjon mellom to eller flere grunnstoffer bygger vi en struktur som kalles et molekyl. Når man ser på fysiske ligninger så stemmer de gang etter gang. Ved å sende likestrøm mellom to elektroder i vann vil vann plutselig ikke være vann lenger men bestanddelene av vann H og O. Dette fordi vi tilfører ladede elektroner som gjør gassene stabile i sin egentlige form.

Kan gjøre et annet eksempel med aluminium. Det eksisterer fysisk, og har absolutt definerte egenskaper. Aluminium som blir utsatt for vår atmosfære reagerer konstant med oksygen, og danner irr/aluminiumoksid.

Jeg ser jo den at _egentlig_ så er det eneste som er bevist her, at aluminium utsatt for vår atmosfære danner hvitt puss. Og at ettellerannet man putter inni et lysrør lyser når man sender strøm igjennom det. Grunnen til at jeg ser på det som mer eller mindre fakta, er at det er forklart så nøyaktig, og så korrekt, og at det rett og slett enda ikke har skjedd at et stoff ikke oppfører seg sånn som det vil i følge atom-modellen.

Men ja, til syvende å sist er det jo bare jeg som velger å tro det, på bakgrunn av en enorm bevisbyrde, som sier meg at noe annet ville vært veldig usansynlig.

Men kanskje vi skal si at det holder med fysikk nå Det var jo egentlig gud vi diskuterte.
Sist endret av DeMenT; 27. september 2008 kl. 17:42.
DeMenT:

Ja, ikke for å dra diskusjonen om fysikk lengere ut i denne tråden (debatter omkring "Gud" har jo en tendens til å flyte ut i alle mulige retninger, fordi dette konseptet i forveien er såpass vagt og uavklaret, og derfor en beholder man nærmest kan fylle med det man måtte ønske), men jeg synes allikevel det er viktig å understreke at de overveielsene jeg gjør ovenfor, ikke på noen måte er i uoverenstemmelse med de tankene kvantefysikkens opphavsmenn selv gjorde seg i sin tid, og mange fysikere fremdeles gjør i dag. Generelt er det jo ikke noen god vane i en debatt, kun å sitere autoriteter som understøtter det man sier, uten å gjøre nærmere rede for hvorfor disse mente det de gjorde, men jeg tillater meg allikevel her å paste inn noen sitater, uten videre kommentar, slik at man ikke trenger å gå rundt med formodningen om at det synet jeg forfekter (at fysikkens partikler ikke har objektiv eksistens), ikke fastholdes av fysikere selv, og derfor er overmåte usannsynlig:

"Isolated material particles are abstractions, their properties being definable and observable only through their interaction with other systems."

"There is no quantum world. There is only an abstract quantum physical description. It is wrong to think that the task of physics is to find out how nature is. Physics concerns what we can say about nature. "

- Niels Bohr

"The hope that new experiments will yet lead us back to objective events in time and space, or to absolute time, are about as well founded as the hope of discovering the end of the world somewhere in the unexplored regions of the Antarctic."

- Werner Heisenberg
Det er bare det at dere har "kommet lenger" og tror ikke det er Gud som skapte jorda på 7 dager osv =p. Dere vet Bibelen(+ alle de andre bøkene) er feil, men dere ønsker og ha noe å tro på.
Vis hele sitatet...
Det at bibelen har feilkilder er jeg enig i, men en ting jeg kom over en gang var at istede for dager var det snakk om tidsperioder. Altså Jorda ble skapt iløpet av 7 tidsperioder. Høres ikke det litt mer logisk ut?
Am i right eller høres jeg bare gal ut?
Du vet liksom med at oversettelser forandrer seg gjennom tid osv...
Sist endret av julegave; 29. september 2008 kl. 19:23.
folk bruker bibelen for å ha noe å støtte seg til for alle merkelige og spesielle hendelser som skjer.

det som får meg til å lure, er hvorfor folk syns det de gjorde i "gamle dager" er så fælt og rart, men bibelen skal\kan man stole 100% på. jeg skal ikke si noe bestemt her, da jeg absolutt ikke har noen formening om hva som er sant og ikke sant i bibelen, men ærlig talt; kan man stole på stoffet? hva om det bare var en fyr som hadde lyst til å skrive en liten søt historie om en spesiell mann, og så blir stoffet totalt mistolket?
Sitat av flashback
folk bruker bibelen for å ha noe å støtte seg til for alle merkelige og spesielle hendelser som skjer.

det som får meg til å lure, er hvorfor folk syns det de gjorde i "gamle dager" er så fælt og rart, men bibelen skal\kan man stole 100% på. jeg skal ikke si noe bestemt her, da jeg absolutt ikke har noen formening om hva som er sant og ikke sant i bibelen, men ærlig talt; kan man stole på stoffet? hva om det bare var en fyr som hadde lyst til å skrive en liten søt historie om en spesiell mann, og så blir stoffet totalt mistolket?
Vis hele sitatet...
Noen deler av bibelen er bevist både av historikere og vitenskapsfolk. Men om du velger å tro på det eller ei er ditt valg.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Sitat av julegave
Noen deler av bibelen er bevist både av historikere og vitenskapsfolk. Men om du velger å tro på det eller ei er ditt valg.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at du sikter til Jesusmyten nå?

Jeg utfordrer deg til å finne kilder til historiske bevis for at Jesus har levd.
Sitat av Eplefisk
Jeg regner med at du sikter til Jesusmyten nå?

Jeg utfordrer deg til å finne kilder til historiske bevis for at Jesus har levd.
Vis hele sitatet...
Første søk på google ga meg dette
http://gracethrufaith.com/ask-a-bibl...t-jesus-lived/

The evidence for the existence of Jesus is incontrovertible. Even His enemies agree. The Jews made reference to Him in their Talmud, a companion to their Scriptures. The Jewish historian Josephus, an eyewitness to these things, wrote about him. So did Mohammed when writing the Koran. According to a Time magazine cover story Buddhist documents contain reference to Him
Vis hele sitatet...
Sist endret av julegave; 30. september 2008 kl. 12:00.
Kildekritikk er ikke ditt fortè? Siden du har gravet frem er ikke bare direkte kristen-orientert, men kreasjonistisk også. Tror du virkelig det er en god kilde?

Sitatet ditt er forøvrig uten substans. Hva slags referanse hadde jødene i Talmud? Hva skrev jøden Josephus om jesus? Hvorfor er det relevant at Mohammed, som levde over 600år senere når kristendommen var veletablert, skrev om Jesus? Hvilke dokumenter referer til Buddha?

Skal du overbevise noen må du faktisk gi oss beviser, ikke henvise til evangelister som mener det samme.
For å svare direkte til trådstarter:

Jeg tror aldri jeg ville godtatt noen hendelse som et "bevis på Gud". Jeg tror derimot at med det vi vet nå, er det veldig lett å kalle visse ting "Gud" rett og slett fordi vi ikke forstår det.

Altså, om noen får en massiv følelse av endring eller "frelse", med det mener jeg feks. noen som overlever en sikker død noe mot alle odds, eller kommer seg ut av en umulig situasjon slik som alvorlig narkotikamisbruk eller sykdom og ender opp med noe positivt, tror jeg kan lett kan oppleve det som "divine intervention", eller bevis på "Gud".

Men som sagt, personlig tror jeg det er naivt. Med så mange mennesker i verden vil selvfølgelig *noen* oppleve noe ekstraordinært. Uten at det er noen videre mening med det. Og ivertfall ikke et bevis på "Gud".
Kildekritikk er ikke ditt fortè? Siden du har gravet frem er ikke bare direkte kristen-orientert, men kreasjonistisk også. Tror du virkelig det er en god kilde
Vis hele sitatet...
Hahaha, nei det er bra du er kritisk til kildehenvisningen min
Fant som sagt bare det første jeg fant på google

Edit:
Har funnet noe fra en ikke-kristelig side
In terms of ancient manuscript evidence, this is extraordinarily strong proof of the existence of a man named Jesus in Israel in the early first century A.D.
Vis hele sitatet...
Det er nettop dette jeg prøver å få fram, at det levde en mann ved navnet Jesus i jerusalem for 2000 år siden. Han eksisterte faktisk

Flavius Josephus is the most famous Jewish historian. In his Antiquities he refers to James, “the brother of Jesus, who was called Christ.” There is a controversial verse (18:3) that says, "Now there was about this time Jesus, a wise man, if it be lawful to call him a man
Vis hele sitatet...
http://www.gotquestions.org/did-Jesus-exist.html
Sist endret av julegave; 30. september 2008 kl. 12:16.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Siden du trekker frem Flavius Josephus kan jeg linke til denne wikipedia-artikkelen som langt på vei tilbakeviser ektheten av Testimonium Flavianum skrevet av Flavius Josephus.

Testimonium Flavianum er ikke et godt nok bevis for at den historiske Jesus fantes.

Les også om Kildekritikk av gamle omskrevne verker.
Sitat av julegave
Noen deler av bibelen er bevist både av historikere og vitenskapsfolk. Men om du velger å tro på det eller ei er ditt valg.
Vis hele sitatet...
joda, men jeg tenker hovedsaklig mer på de store hendelsene, f.eks. at jesus gikk på vannet, moses delte havet i to, at det finnes en høyere makt, her kalt gud osv. tviler ikke et sekund på at det har fantes en jesus som likte å fortelle historier, men tror neppe han var mer spesiell enn du og jeg.
Sitat av flashback
joda, men jeg tenker hovedsaklig mer på de store hendelsene, f.eks. at jesus gikk på vannet, moses delte havet i to, at det finnes en høyere makt, her kalt gud osv. tviler ikke et sekund på at det har fantes en jesus som likte å fortelle historier, men tror neppe han var mer spesiell enn du og jeg.
Vis hele sitatet...
Som sagt, alt er en sak om tro, og tro er jo hovedsakelig hjørnestenen i alle religioner.
Altså: Tro er å vite at noe er sant uten selv å ha sett det

Sitat av Eplefisk
Siden du trekker frem Flavius Josephus kan jeg linke til denne wikipedia-artikkelen som langt på vei tilbakeviser ektheten av Testimonium Flavianum skrevet av Flavius Josephus.

Testimonium Flavianum er ikke et godt nok bevis for at den historiske Jesus fantes.

Les også om Kildekritikk av gamle omskrevne verker.
Vis hele sitatet...
Det vil altis være spørsmål om de kildene man leser er sikre eller ei. Du ville ha bevis fra andre kilder enn bibelen at jesus eksisterte, og jeg fant det til deg.
Som flashback sa: tviler ikke et sekund på at det har fantes en jesus som likte å fortelle historier and so on, jeg vil bare bevise til deg at det fantes en mann ved navn jesus som levde for 2000 år siden..

Her har jeg mer til deg

Some of the more important historical evidences of Jesus include the following:

The first-century Roman Tacitus, who is considered one of the more accurate historians of the ancient world, mentioned superstitious "Christians " ("named after Christus" which is Latin for Christ), who suffered under Pontius Pilate during the reign of Tiberius. Suetonius, chief secretary to Emperor Hadrian, wrote that there was a man named Chrestus (or Christ) who lived during the first century (Annals 15.44 ).
Vis hele sitatet...
Og alt dette er hentet fra en seriøs ikke kristelig side
http://www.gotquestions.org/did-Jesus-exist.html
Sist endret av julegave; 30. september 2008 kl. 23:56.
Sitat av julegave
Som sagt, alt er en sak om tro, og tro er jo hovedsakelig hjørnestenen i alle religioner.
Altså: Tro er å vite at noe er sant uten selv å ha sett det
Vis hele sitatet...
At tro hovedsakelig er hjørnestenen i alle religioner, er en sterk overdrivelse. At den er hjørnesten i dagens utslitte bokreligioner er riktig, men det betyr ikke at den var det i deres utspring (tvertimot er alle religioner empiriske i deres utspring), eller at det ikke finnes levende religioner i dag, som baserer sin virksomhet på direkte kontakt med guddommer, uten noen vektlegging på abstrakt "tro" i vår moderne betydning.

De som er interesserte i å få et lite innblikk i en levende (samtids)religion kan ta en titt på denne dokumentaren:

Demons of Ghana

Legg forøvrig merke til den intolerante og militante kristendommen i kontrast til landsbybeboernes fredelige demondyrkelse: "Not only do they (de kristne) bring a doctrine, but they bring a sword with it", som en av prestinnene i dokumentaren uttrykker det. Eller som Jesus selv sier: "Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd. Jeg er kommet for å sette skille: Sønn står mot far, datter mot mor, svigerdatter mot svigermor, og en manns husfolk er hans fiender" (Matteus 10: 34-37).
At tro hovedsakelig er hjørnestenen i alle religioner, er en sterk overdrivelse.
Vis hele sitatet...
Jeg sikter hovedsakelig til dem som frivillig velger å tro på noe, ikke dem som blir tvunget.
Det vil altis finnes de som tar med seg religion med sverdet. Det var hovedsakelig det som skjedde her i Europa, og var vel det som banet veie for kristendommens utbredelse
Sist endret av julegave; 1. oktober 2008 kl. 07:50.
Sitat av Skyfex
Så langt har jeg ikke sett en eneste ting som har overbevist meg at det finnes en Gud, eller en "intelligent designer". Jeg har heller null tro på at en eventuell Gud ville blandet seg i menneskelige afærer direkte slik det sies i bibelen eller koranen. Men jeg har av og til stilt meg spørsmålet, hva slags bevis ville overbevist meg om at det finnes en Gud? Og hvis jeg var Gud, hva ville jeg gjort som kunne røpet min eksistens?

En idé jeg har hatt er at hvis menneskeheten finner en måte å skape energi på ut av ingenting kunne det vært et ganske godt bevis for at det finnes en form for gud. Altså en måte for oss å bryte termodynamikkens første lov. Det er et par kriterier: mekanikken for å gjøre dette må være relativt obskur, slik at det aldri vil skje spontant. Det må være en metode som kun er mulig for høyt utvilklet intelligent liv. Helst såpass vanskelig at det fortsatt er mange hundre år til vi eventuelt hadde funnet ut av det. Tror denne Guden ville vært ganske sikker på at menneskeheten var blitt en fredelig skapning før vi fikk tilgang på noe slikt.

En annen idé jeg har hatt var om vi fant en måte å åpne portaler eller reise raskere enn lyset. Det er ganske slemt av Gud å skape et slikt enormt univers og ikke la oss utforske det, i tillegg til å dømme oss til uungåelig utryddelse. Se, men ikke ta på! Det måtte vært de samme kriteriene som over, etter som jeg vet at noe slikt ville brutt en hel del energilover. Men jeg er litt usikker på om det er en god idé i det hele tiden, siden en slik teknologi, om jeg har forstått relativitetsteorien, ville skapt en del tidsparadokser. Dessuten, om den forrige idéen var virkelig kunne vi komme oss til andre planeter uten store problemer.. det ville bare tatt veldig, veldig lang tid. Dessuten: Om universet ikke var skapt kun for menneskene ville en slik teknologi vært ganske destruktiv. Effektivt sett ville den første rasen som fikk teknologien tatt over hele galaksen (evt. universet)

Hva ville du tolket som et bevis på Gud?
Vis hele sitatet...
Gud kan ikke bevises, hvis man kunne bevise at det fantes en gud hvile gud ikke eksistert, siden gud baserer seg på tro og vitenskap mot beviser tro. (Det er sånn ca sånn det blir forklart i haikerens guid til galaksen(altså filmen))

Nei det finnes ingen bevis på at gud finnes, det beste bevise på at gud eksisterer er hvis du tenker på hvor uffatelig mange meneker som har trodd og ofret livet for han opp gjennom historien.

Det finnes selvsagt en lettere forklaring og mer sansynlig. Alle de var blitt manipulert eller var rett og slett dumme.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Sitat av julegave
Som sagt, alt er en sak om tro, og tro er jo hovedsakelig hjørnestenen i alle religioner.
Altså: Tro er å vite at noe er sant uten selv å ha sett det


Det vil altis være spørsmål om de kildene man leser er sikre eller ei. Du ville ha bevis fra andre kilder enn bibelen at jesus eksisterte, og jeg fant det til deg.
Som flashback sa: tviler ikke et sekund på at det har fantes en jesus som likte å fortelle historier and so on, jeg vil bare bevise til deg at det fantes en mann ved navn jesus som levde for 2000 år siden..

Her har jeg mer til deg



Og alt dette er hentet fra en seriøs ikke kristelig side
http://www.gotquestions.org/did-Jesus-exist.html
Vis hele sitatet...
Aller først: Jeg ville ikke kalt en side som har denne overskriften før søkemotoren en seriøs og ikke-kristelig side:

http://img390.imageshack.us/img390/9012/picture3mc7.png

"The Bible has the answers, we'll find them for you!"

Høres det upartisk ut synes du? Ikke-kristelig kanskje?

For det første er det ingen førstehåndsbeskrivelse av Jesus, Tacitus ble født 20 år etter Jesus angivelig døde på korset. For det andre stilles det sterke spørsmål til ektheten av denne pasasjen om den er føyd til senere.

Les mer om Tacitus her
Og om Tacitus og Jesus her
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det jeg mener er "Gud" er alle natur hendelser rundt i verden, fra jordskjelv til flom u name it.
Sitat av CakeThief Vis innlegg
Det jeg mener er "Gud" er alle natur hendelser rundt i verden, fra jordskjelv til flom u name it.
Vis hele sitatet...
Det har vi allerede et ord for: "natur", og har lite med den betydningen av "Gud" som tråden tar opp (en slags bevissthet/intelligens).
Jeg for min del holder med Humanistene. Det er bevist at mennesket har utviklet seg fra organismer. Liker ikke Juhovas Vite noe særlig heller...

Høy på Humanerne!
Sitat av Tias Vis innlegg
Nå er jeg ingen fysiker og jeg har lite personlig erfaring med forskning, men er ikke det å motbevise teorier et sentralt element i den vitenskapelige metode? Altså det vi vet om termodynamikk, som igjen vil si det som danner grunnelementene i lovene, er utelukkende det vi har observert og til nå ikke har kunnet motbevise.

Kan vi ikke motbevise teorier så blir de stående. Kan vi derimot motbevise de så må teorien forkastes eller modifiseres. Det er nettop slik vi får fremgang i vitenskap, og det å motbevise en teori, uansett om den er så sentral som denne termodynamikkens første lov eller ei, virker ikke som særlig annet enn nettop vitenskap.

Hvis jeg ikke har misforstått noe her så syns jeg personlig ikke at dette er et særlig godt bevis for en Gud.
Vis hele sitatet...
Så med dette sier du altså at ALT vi vet, er bare teorier intill det motsatte er bevist?

Og i dette tilfellet, kan du motbevise at det finnes en Gud?
Originalt skrevet av Tias
Nå er jeg ingen fysiker og jeg har lite personlig erfaring med forskning, men er ikke det å motbevise teorier et sentralt element i den vitenskapelige metode? Altså det vi vet om termodynamikk, som igjen vil si det som danner grunnelementene i lovene, er utelukkende det vi har observert og til nå ikke har kunnet motbevise.
Vis hele sitatet...
Det er en elementær metode å observere hypoteser i virkeligheten for å observere hvordan utfallet av eksperimentet samsvarer med respektive postulater. En hypotese som har gjennomgått en rekke kritiske tester, observert som korrekte, og presentert beviser som da ikke kan bli falsifisert, vil da bli en vitenskapelig teori.
Sist endret av adiabatic; 17. desember 2008 kl. 12:32.
Noen som har hørt om thetahealing?
http://skaperkraften.wordpress.com/s.../thetahealing/

ThetaHealing lærer oss å bruke vår naturlige intuisjon og at vår indre skaperkraft utfører arbeidet. Ved å ta kontakt med din vår skaperkraft kan vifaktisk se skaperkraften manifestere øyeblikkelig fysisk og emosjonell helbredelse.

Som utøver av ThetaHealing observerer vi univserset og blir ett med skaperkraften. Vi samskapermed skaperkraften ved å være i thetatilstanden - en dyp hjernebølgefrekvens. Fra denne tilstanden av sameksistens med skaperkraften kan vi manifestere helbredelse og mirakler. Som observatør bevitner vi at helbredelse og endringer skapes i vår virkelighet. I thetatilstanden er språk ren energi som gir informasjon til de andre nivåene i skaperverket.


Jeg syns dette er nok bevis for at en skaperkraft faktisk eksisterer og at den finnes i alt og alle, men mange vet det bare ikke enda. Uten at jeg skal være alt for påstålig leste jeg også at vitenskapsmenn hadde forsket på dette og hadde sett forbløffende resultater da de så instant healing ved en thetahealing sesjon. Cellene i kroppen ble forandret øyeblikkelig.

Selv har jeg fått thetahealing og jeg er overbevis om at dette ble gjort av en høyere makt/Gud/Skaperkraften. Jeg ble kvitt sykdommen min før jeg visste den var borte, så det er bevis nok for meg at det finnes en slags skaperkraft i oss alle som vi kan ta del i og bruke til vårt fulle "potensiale" som mennesker.

Det er fler og fler som går denne veien nå og jeg vil tro fler og fler vil bli like overbevist som meg xD
Sist endret av thomson007; 17. desember 2008 kl. 13:52.
Sitat av thomson007 Vis innlegg
Uten at jeg skal være alt for påstålig leste jeg også at vitenskapsmenn hadde forsket på dette og hadde sett forbløffende resultater da de så instant healing ved en thetahealing sesjon. Cellene i kroppen ble forandret øyeblikkelig.
Vis hele sitatet...
Da har du selvsagt ingen problemer med å gi oss litt kilder på denne forskningen?
<<John Wheeler, mannen som står bak begrepet ”sorte hull” og som var en kollega av blant andre Albert Einstein og Niels Bohr, har stilt spørsmålet ”Hvordan blir liv til?” Det kan komme en dag da fysikerne klarer å bevise at det å observere kan forandre virkeligheten.

For å teste denne teorien har vitenskapsmenn utført et eksperiment. Lys sendes gjennom to parallelle spalter og treffer en remse fotopapir. Eksperimentet utføres på to måter som gir forskjellige resultater. Når man plasserer fotondetektorer ved siden av hver spalte, kan fysikerne observere fotonene etter hvert som de passerer. Hvert enkelt foton observeres mens det passerer gjennom den ene eller den andre spalten. Fotonene oppfører seg med andre ord som partikler, men i det andre eksperimentet får man et merkelig resultat.

Nå fjernes fotondetektorene, men for øvrig utføres eksperimentet på nøyaktig samme måte. Det fotosensitive papiret viser et resultat der lyset nå fungerer som en bølge i stedet for partikler. Vi vet at lys har en tosidig natur og kan opptre både som partikler og bølger, men det virker som om selve observasjonen påvirker måten det agerer på. Denne ”reaksjonen på observasjon” fungerer også universelt. Eksperimentet er også blitt utført ved bruk av lys som er blitt sendt mot jorden tvers over galaksen. Resultatene var de samme. Lyset reagerte forskjellig basert på om det ble observert eller ikke. Det virker med andre ord som om selve observasjonen påvirker lysbølger/-partikler som ble skapt for millioner, til og med milliarder av år før vi ble født. Det viser seg at tanken også kan forandre fortiden, eller som John Wheeler sier det: ”Informasjon er kanskje ikke bare det vi lærer om verden. Informasjon er kanskje det som utgjør verden.”

Hvis vi ser på hvordan dette påvirker theta-teknikken, vil de eteriske stiene som skapes mellom healeren og klienten og den Kreative Kraften kunne ses som små ”markhull”. I tid og rom åpner disse markhullene for at følgende faktorer trer i kraft: Vi kan krysse dimensjoner og utføre healing og foreta avlesninger uten å komme i konflikt med tid og andre faktorer, i tillegg til at vi opprettholder en åpning til den Kreative Kraften slik at vi kan utnytte denne energien. I kvantemekanikken påvirker observasjon resultatet. Theta-healing er observasjon. Theta-teknikken er kvantemekanikk, og vi må lære kunsten å visualisere for at det skal bli mulig å samskape. Det er derfor det er så viktig å ”være vitne til” theta-healingprosessen. Når healeren er vitne til at healingen skjer, overføres den til vår virkelighet. >>




Vianna Stibal, som fikk kanalisert metoden Theta healing, helbredet seg selv for kreft på sekundet med Theta healing. Hun har siden hatt over 40.000 klienter med fantastiske resultater. Det rapporteres at brukne ben og vonde rygger helbredes, dødstruende syke mennesker leges, sykdommer og plager forsvinner og folk får et bedre og mer gledesfylt liv.


Jeg syns dette er bevis nok.
alle teorier som er i bibelen ang. det ved at noen har hatt personlig kontakt eller noe slags for for kontakt med intet levende vesen, bl.a gud er blitt 100% motbevist, men det er da så mange overoptimiste folk her i verden så de får da bare drive tullet sitt videre.

en ting er fint med reiligion er at folk får en slags etisk lov å følge etter som SOM REGEL er en fin vei inn til å bli en hyggelig og grei person.

men når det kommer til ekstremreligiøse så er det meste de sier er sprøyt. selv om de sikkert har lest bibelen ofteren enn hva de skifter sokker så påstår mange at gud fant fram blekkpenna si og en bunke med ark å startet å skrive en bibel og fikk "trykt det opp" i en del bøker å gav det til noen utvalgte personer som er bare sprøyt. det var tilhengerne til de som trodde på noe som skrev korte historier etc som ble satt sammen som en dag blir tolket som ordene til gud.

men en ting som skepsisen min erger seg over, når det gjelder utenomjordisk kontakt eller hva jeg nå skal kalle det, det er hvordan alt oppsto, alt må ha startet et sted, og noe måtte ha starta og noen måtte ha starta det igjen og over og over..
Sist endret av imba; 18. desember 2008 kl. 01:49.
Sitat av Bassalf Vis innlegg
Så med dette sier du altså at ALT vi vet, er bare teorier intill det motsatte er bevist?

Og i dette tilfellet, kan du motbevise at det finnes en Gud?
Vis hele sitatet...
Det han sier er at vitenskapen driver med vitenskaplige teorier. Dette er teorier som bekreftes av eksperimenter og observasjoner.

"Gud" er ikke en vitenskaplig teori. Det er en 'hypotese' som aldri har blitt påvist.

thomson007: Det du kopierte der har ingenting med vitenskap eller kvantemekanikk å gjøre. Det er pseudovitenskaplig tåkeprat, spesielt skrevet for å lure folk til å tro det ligge noe vitenskaplig bak.
Makk spurte forresten om kilder til /forskningen/, som for eksempel rapporter som viser at det er effektivt. Det er usannsynlig at seriøs forskning på det eksisterer om det du kopierte er deres "offisielle" forklaring på hvordan systemet fungerer.
Originalt skrevet av Bassalf
Og i dette tilfellet, kan du motbevise at det finnes en Gud?
Vis hele sitatet...
Det er den som har fremmet et postulat som innehar bevisbyrden. Det er sånn det være for at vitenskap, og verden generelt, skal fungere.

Originalt skrevet av nitrous
"Gud" er ikke en vitenskaplig teori. Det er en 'hypotese' som aldri har blitt påvist.
Vis hele sitatet...
I fare for å virke blatant eller kverulerende: Det er vel strengt tatt ikke det engang; gude-begrepet er fiksjon - et resultat av fri fantasi.

@thomson:
Det er intet annet enn et forsøk på å legitimere svada ved å dra paralleller til vitenskap. Theta har ingenting med vitenskap å gjøre; det er bare enda en new-age humbug metodikk.

And just for the record(kort om ormehull):
Ormehull er hypotetiske topologiske "snarveier" i tidrom. Det er ormehull - teoretisk sett - kan gjøre, er å skape en snarvei mellom to punkter i tidrom. De gjør det sånn at man kan reise mellom to punkter i universet uten å ferdes den faktiske distansen. De åpner også for tidsreiser: Hvis man skulle beveget seg inn i ett, så kan man komme til det stedet man entret det, før man gikk inn i det.
Men jeg har hittil tilgode å høre noen seriøse teorier som omhandler healing.
En enkel illustrasjon av et ormehull:
Men litt mer om TS sitt spørsmål:
Det jeg ville tolket som et bevis på gud, må først og fremst være en enighet om hva det er; og så ville jeg ønsket veldokumenterte observasjoner av dette.

Et greit sted å begynne i jakten på gud ville være en godt utarbeidet teori. Slik gud stiller seg i dag, kan det være hva som helst, kan oppholde seg hvor som helst, og man kan ikke vite for sikkert om det virkelig er noe overhodet.

Det pseudo-argumentet "bare se rundt deg[osv]" vil jeg ikke engang ta til etterretning. Dét er kun et bevis på at den materien vi ser eksisterer - ikke et bevis på hva som har skapt den; det kan fremdeles være hva som helst. Bare for at noe ser for komplekst ut til å ikke være skapt av et intelligent liv, beviser ikke det at det er det. Det er ingenting som indikerer at det er noen skaper.

Edit: Beklager trippelposting, men jeg antok at de ville bli sammenslått.
Sist endret av adiabatic; 18. desember 2008 kl. 13:32.
Sitat av thomson007 Vis innlegg
<<John Wheeler, mannen som står bak begrepet ”sorte hull” og som var en kollega av blant andre Albert Einstein og Niels Bohr, har stilt spørsmålet ”Hvordan blir liv til?” Det kan komme en dag da fysikerne klarer å bevise at det å observere kan forandre virkeligheten.

For å teste denne teorien har vitenskapsmenn utført et eksperiment. Lys sendes gjennom to parallelle spalter og treffer en remse fotopapir. Eksperimentet utføres på to måter som gir forskjellige resultater. Når man plasserer fotondetektorer ved siden av hver spalte, kan fysikerne observere fotonene etter hvert som de passerer. Hvert enkelt foton observeres mens det passerer gjennom den ene eller den andre spalten. Fotonene oppfører seg med andre ord som partikler, men i det andre eksperimentet får man et merkelig resultat.

Nå fjernes fotondetektorene, men for øvrig utføres eksperimentet på nøyaktig samme måte. Det fotosensitive papiret viser et resultat der lyset nå fungerer som en bølge i stedet for partikler. Vi vet at lys har en tosidig natur og kan opptre både som partikler og bølger, men det virker som om selve observasjonen påvirker måten det agerer på. Denne ”reaksjonen på observasjon” fungerer også universelt. Eksperimentet er også blitt utført ved bruk av lys som er blitt sendt mot jorden tvers over galaksen. Resultatene var de samme. Lyset reagerte forskjellig basert på om det ble observert eller ikke. Det virker med andre ord som om selve observasjonen påvirker lysbølger/-partikler som ble skapt for millioner, til og med milliarder av år før vi ble født. Det viser seg at tanken også kan forandre fortiden, eller som John Wheeler sier det: ”Informasjon er kanskje ikke bare det vi lærer om verden. Informasjon er kanskje det som utgjør verden.”
Vis hele sitatet...

Dette er greit nok, informasjon om en variasjon av dobbeltspalteforsøket kjent fra vanlig fysikk.


Sitat av thomson007 Vis innlegg
Hvis vi ser på hvordan dette påvirker theta-teknikken, vil de eteriske stiene som skapes mellom healeren og klienten og den Kreative Kraften kunne ses som små ”markhull”. I tid og rom åpner disse markhullene for at følgende faktorer trer i kraft: Vi kan krysse dimensjoner og utføre healing og foreta avlesninger uten å komme i konflikt med tid og andre faktorer, i tillegg til at vi opprettholder en åpning til den Kreative Kraften slik at vi kan utnytte denne energien. I kvantemekanikken påvirker observasjon resultatet. Theta-healing er observasjon. Theta-teknikken er kvantemekanikk, og vi må lære kunsten å visualisere for at det skal bli mulig å samskape. Det er derfor det er så viktig å ”være vitne til” theta-healingprosessen. Når healeren er vitne til at healingen skjer, overføres den til vår virkelighet. >>
Vis hele sitatet...
Dette er derimot bare tull! Antagelser, svulstig ordbruk og total misforståelse av prinsippene i kvantemekanikken! Dette er bare samme newage-svindel som har blitt kjørt i årevis, pakket inn i pene ord for folk som ikke forstår vitenskap... Kvantemekanikk handler om subatomære partiklers oppførsel utsatt for observasjon, ikke om healing og at verden kan styres med magiske tanker.



Sitat av thomson007 Vis innlegg
Vianna Stibal, som fikk kanalisert metoden Theta healing, helbredet seg selv for kreft på sekundet med Theta healing. Hun har siden hatt over 40.000 klienter med fantastiske resultater. Det rapporteres at brukne ben og vonde rygger helbredes, dødstruende syke mennesker leges, sykdommer og plager forsvinner og folk får et bedre og mer gledesfylt liv.


Jeg syns dette er bevis nok.
Vis hele sitatet...
Har du noen uavhengige kilder på dette? Medisinske journaler? Hvis du godtar en linje tekst om dette, så kan jo følgende være sant:
"Brukeren ivioynar fikk superkrefter etter å ha spist arsenikk. Han kan nå gå gjennom vegger og transmutere kopper om til kålrot."

Dette synes jeg er bevis nok.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Sitat av thomson007 Vis innlegg
[... masse bullshit ... ]

Jeg syns dette er bevis nok.
Vis hele sitatet...
Vær varsom med å tro på random healing crap.. Det finnes tusenvis av healing-metoder som kan virke relativt logisk for enkelte. Men faktum er at vitenskap er relativt fordomsfri: Hvis en healing-teknikk faktisk hadde fungert hadde det vært lett å bevise, og hvis det var bevist kunne du spurt legen din om det. Den eneste dokumterte effekten er placebo-effekten, og til det foretrekker jeg gratis sukkerpiller hos legen.

Når det gjelder partikkel/bølgedualiteten, så trenger du ikke spiritualitet for å forklare effekten. Du kan tenke på det som å skulle observere en vannstråle når du er blind og døv. Hvis du tar på den ved enden hvor den treffer en vegg, eller halvveis uti strålen, så vil du observere samme vannstrålen, men effekten av hvordan strålen ser ut ved veggen vil være to helt forskjellige ting.

Sitat av Bassalf Vis innlegg
Så med dette sier du altså at ALT vi vet, er bare teorier intill det motsatte er bevist?

Og i dette tilfellet, kan du motbevise at det finnes en Gud?
Vis hele sitatet...
Man kan ikke forholde seg til ting bare fordi man ikke har bevis for at det IKKE eksisterer.

Hvis man skal bevise noe i vitenskapelig forstand må man formulere en hypotese, foreslå et eksperiment som vil motbevise hypotesen, og utføre eksperimentet. Hvis eksperimentet feiler, er det plausibelt at hypotesen er sann.

Sånn ville ikke den originale argumentasjonen min vært noe vitenskapelig bevis. Det er kun noe som ville overbevist meg om at universet var skapt for liv, og at vi ikke bare er et produkt av uungåelig kompleksitet.

Jeg synes forsåvidt det ville vært et veldig interessant tankeeksperiment å skulle bevise gud vitenskapelig. Det vil si å formulere et eksperiment som er mulig å utføre, som ville motbevise guds eksistens. Men da må man jo først bli enig om en definisjon på gud.
Sist endret av Skyfex; 18. desember 2008 kl. 15:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som sagt så nevnte jeg dette med thetahealing og vitenskap uten å være FOR påståelig.

Jeg la ved noe kilder for å forklare litt nøye hva det egentlig går ut på. Sier ikke at SÅNN er det. Men det er fler og fler forskerere og leger som prøver å finne ut av hva som egentlig skjer under en thetahealing og jeg tror nok det vil komme noen skikkelig bevis etter hvert.

Skjønner godt at mange ikke tror på det. Dere vil ha bevis. Bevis nok for meg i dag er at alle som har fått denne typen healing sier at det virker. De blir kvitt sykdommer og alvorlig skader umiddelbart. Det må finnes noe større der ute. Men hva? Jeg tror ikke det er meningen vi skal finne det ut.
Sitat av imba Vis innlegg
alle teorier som er i bibelen ang. det ved at noen har hatt personlig kontakt eller noe slags for for kontakt med intet levende vesen, bl.a gud er blitt 100% motbevist, men det er da så mange overoptimiste folk her i verden så de får da bare drive tullet sitt videre..
Vis hele sitatet...
Det er slike utsagt som går om og om igjen gjennom denne tråden. Respektløst og ikke særlig gjennomtenkt. Dette gjør at jeg som kristen ikke engang gidder å delta i denne debatten. Bare fordi dere sitter annonym bak en pc-skjerm, betyr ikke det at det er greit å bare fyre løs mot alle kristne.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av thomson007 Vis innlegg
Som sagt så nevnte jeg dette med thetahealing og vitenskap uten å være FOR påståelig.

Jeg la ved noe kilder for å forklare litt nøye hva det egentlig går ut på. Sier ikke at SÅNN er det. Men det er fler og fler forskerere og leger som prøver å finne ut av hva som egentlig skjer under en thetahealing og jeg tror nok det vil komme noen skikkelig bevis etter hvert.

Skjønner godt at mange ikke tror på det. Dere vil ha bevis. Bevis nok for meg i dag er at alle som har fått denne typen healing sier at det virker. De blir kvitt sykdommer og alvorlig skader umiddelbart. Det må finnes noe større der ute. Men hva? Jeg tror ikke det er meningen vi skal finne det ut.
Vis hele sitatet...
Kan du hive inn en link eller to til noe som backer opp påstandene dine? Hvis de har klart å overbevise deg såpass som de tydeligvis har, bør det være _solide_ bevis.
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Når det gjelder partikkel/bølgedualiteten, så trenger du ikke spiritualitet for å forklare effekten. Du kan tenke på det som å skulle observere en vannstråle når du er blind og døv. Hvis du tar på den ved enden hvor den treffer en vegg, eller halvveis uti strålen, så vil du observere samme vannstrålen, men effekten av hvordan strålen ser ut ved veggen vil være to helt forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Enig med deg i at man ikke kan ta kvantefysikk til inntekt for "thetahealing" (hva nå i granskauen dette skulle være for noe), og er også enig i at man ikke trenger "spiritualitet" for å forklare ikke-lokalitet i kvantefysikken, men at man trenger noe som per i dag ligger utenfor de sedvanlige materialistiske forklaringsmodellene, er nokså utvilsomt.

Jeg synes også analogien med en vannstråle er misvisende (til tross for at du påpeker at observatøren er blind og døv), hvis denne skulle representere en kvantepartikkels bane fra emisjon til absorbsjon, fordi noe av det "mystiske" ved kvanteobjekter jo nettopp er at de ikke kan sies å ha noen bane eller faktisk eksistere i tid og rom overhodet, abstrahert fra observasjon.
Sitat av Graapho Vis innlegg
Kan du hive inn en link eller to til noe som backer opp påstandene dine? Hvis de har klart å overbevise deg såpass som de tydeligvis har, bør det være _solide_ bevis.
Vis hele sitatet...
Jeg selv trenger ingen kilder eller vitenskapelig bevis da jeg selv ble healet på sekundet for sykdommen min, men forstår selfølgelig at mange må ha det for å tro på det. Jeg var ikke akkurat troende selv.

Håper at en gang i fremtiden at alle får erfare at det funker. Uansett om en er troende eller ikke. Det har ingenting å si. Hvorfor skal 40.000 mennesker gidde å juble for at de har blitt helbredet for kreft, hjerteinnfarg, migrene, angst og diverse sykdommer?

Men nå er vel jeg kanskje bittelitt utenfor temaet. Ingen som har bevis for at Gud (Hva du nå enn kaller det) EKSISTERER. Hvor er han? Eller hvor er DET? Tror heller ikke det er meningen vi skal få noe vitenskapelig bevis på det.

Vi kommer nok heller etter hvert til å vite at VI faktisk er Gud.

Påstandene mine? Hvem er de? Jeg har ikke blitt overbevist av noen personer. Har blitt overbevis av jeg ikke kan forklare.
Sist endret av thomson007; 18. desember 2008 kl. 20:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Jeg skrev ikke den forrige posten min for å provosere, men fordi jeg faktisk har lyst til å sette meg inn i hva det du prater om egentlig er. Det er i mine øyne helt usaklig at noen skal kunne kurere kreft uten at det er noe medisinsk inn i bildet, men siden førti tusen folk er overbevist om at det fungerer må det da være ett eller annet ved det, om ikke annet ihvertfall litt interessant lesestoff.
Forstår det.

Ikke rart legene blir måløse. Det ER noe ved det, men det kan ikke bevises.. Enda. Jeg er uansett overbevis. Skal selv ta kurs i dette etter hvert og leke meg litt med "skaperkraften" så kan jeg jo overbevise fler også med det samme
Takk til ivivoyner og nihil i denne diskusjonen her... the voice of reason.

thomson007: Det er nok svært få leger som er målløse. Svært få, om noen, seriøse leger vil la seg overbevise av analogisk bevis (personlige historier) i noe tilfelle. I så fall ville vi hatt et ganske kaotisk helsevesen.

Ordentlig medisin gjennomgår ekstremt krevende tester for effekt og bieffekter før de kan hevde noen slags form for virkning. Blant disse er eksempelvis store subjektgrupper mot kontrollgruper (placebo).

Alternativ "medisin" kan i praksis være alt mulig; men de store er jo eksempelvis healing og homeopati. Fellesnevneren for alle disse er at de aldri har vært gjennom noen seriøs testing under vitenskapens strenge krav eller holdt ut et kritisk blikk fra andre leger under peer review. Hadde de gjort det hadde det ikke lenger vært alternativ "medisin", da hadde det vært medisin!

For å si det enkelt. Alternativ medisin er ting som ikke funker. Og de lever på personlige historier fra mennesker som av et utall forskjellige grunner kan føle at det har hatt effekt. Disse blir som regel helt frelst - noe vi sjelden ser noen bli på konvensjonelle legemidler. Kulten i disse miljøene kan for utenforstående virke nesten religiøst (spør du meg).


Men men... antar du er typen som ikke forstår bæret av empirisk bevis. Så da kan jeg legge til et lite analogisk "bevis" mot alternativ medisin.

Ikke bare funker det ikke, det er livsfarlig. Moren til en god venn av meg døde for ett år siden av en helbredbar brystkreft. Hun sverget imidlertid til alternativ "medisin" og hadde flere ganske forvridde prinsipper om å ikke gå til lege. Hun gikk med kreften til ulike healere, akupunktører, soneterapi og whatnot (alt bre prøvd) i månedsvis til hun ble så svak at til sist gav opp sin tro. Da var det imidlertid blitt for sent og kreften hadde spredd seg.
Sitat av flashback Vis innlegg
joda, men jeg tenker hovedsaklig mer på de store hendelsene, f.eks. at jesus gikk på vannet, moses delte havet i to, at det finnes en høyere makt, her kalt gud osv. tviler ikke et sekund på at det har fantes en jesus som likte å fortelle historier, men tror neppe han var mer spesiell enn du og jeg.
Vis hele sitatet...
Han var nok litt mer spesiell, sannsynligvis var han for det første en veldig god forteller, i tillegg tror jeg nok han også var en veldig god leder, mye bedre enn de fleste av oss, og generelt en veldig karismatisk og spesiell fyr. Men guds sønn osv? Nope.
Vi kommer nok heller etter hvert til å vite at VI faktisk er Gud.
Vis hele sitatet...
God didn't create the human mind, the human mind created God.

Nei vi kommer ikke etter hvert til å få vite at vi er Gud. Dette er fordi Gud er skaperkraften, og mennesket som rase har eskistert rundt drøye 10 000 år. Jorda derimot er så mye eldre. Så hvordan i huleste kan mennesket være skaperkraften? Du er frelst av spiritualisme og new-age bullshit, virker det ihvertfall som for meg. Som de sier kjærlighet gjør blind. Du har latt være å ta i betraktning det største argumentet mot en Gud i religiøs forstand, og den teorien at mennesket er Gud; Evolusjonsteorien. Først fremlagt av Charles Darwin i The origin of species, så er dette det sterkeste argumentet mot Gud som mennesket generelt ser det, men ikke Gud som beskrevet i starten av denne tråden.

EDIT: Jeg er ateist og tror ikke på noen høyere makt enn regjeringen.
Sist endret av Skambank; 20. desember 2008 kl. 17:36.
Tviler sterkt på at du kommer til å se Gud fysisk. Han var her for 2009 år siden, sånn ca. Mye uenighet rundt det der. Om du vil se tegn fra han, trenger du ikke lete så mye. Jeg kjenner folk som har fått en knekt tå helbredet, jeg har selv fått ryggen helbredet, ja, der finner du mange tegn som ikke kan forklares på noen annen måte enn at det er helbredelse fra Gud. Har selv blitt beskylt for skuespill av ryggskaden, men hadde en fysioterapaut som kunne motsi at det var skuespill, hun kjente det var noe gale, men hun klarte ikke fikse det. Hun prøvde mye, men ingen ting hjalp, jeg fikk også en ny, heller ikke han fant ut hvordan du skulle fikse det. Jeg gikk i menigheten til en kompis, vi ba for ryggen min, og vips, der var jeg fin. Ikke noe mer enn bønn i ca. 15 sekunder.

Jeg har også et spørsmål angående teorien om The Big Bang. Jeg regner med en del her tror dette var begynnelsen, og kanskje vet mer enn meg om denne teorien: Det jeg har hørt, er at to atomer traff hverandre, og etter dette har alt utviklet seg. Det er forståelig nok at kjemiske reaksjoner skjer, og dette kan stort sett dokumenteres, men hvor kom de to atomene fra? Bare var de der pluteslig?
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
kjuagutt; det jeg lurer på er hvorfor er det ingen som blir helbredet av bønn når det er observatører tilstede? Hvis dette skjer så ofte som du påstår og er så pålitelig som du sier, hvorfor kan du ikke vise til noen forskningsrapporter som underbygger dette? Det at en knekt tå blir helbredet på 15 sekunder av bønn skulle jeg gjerne sett beviser for annet enn "at en venn av deg sa det". Det ville faktisk vært en medisinsk sensasjon hvis dette var sant.

Hvis du vil lese noen triste historier om å velge bønn istedet for medisin kan du ta en kikk på denne linken. >> Klikk her <<

Her er en liten smakebit:
A 16-year-old boy in Oregon died of a treatable urinary tract condition after he refused medical help, believing prayer would heal his illness.
Vis hele sitatet...
Sitat av thomson007 Vis innlegg
Forstår det.

Ikke rart legene blir måløse. Det ER noe ved det, men det kan ikke bevises.. Enda. Jeg er uansett overbevis. Skal selv ta kurs i dette etter hvert og leke meg litt med "skaperkraften" så kan jeg jo overbevise fler også med det samme
Vis hele sitatet...
When something seems too good to be true, it often is

Som folk tidligere har sagt, hvis dette var en metode som virkelig virket, hvorfor er det fremdeles kjent som alternativ medisin?

Det du neglisjerer å ta med som en forklaring på uforklarlige hendelser er at psyken til et menneske faktisk har mye mer innvirkning på kroppens fysiske helse enn man trodde for noen år siden. Det er en grunn til at placebo virker som en medisinsk metode.
Det er fremdeles mye ukjent ved kroppens funksjoner, men jeg velger å tro at det finnes en fysisk forklaring på alle disse tilfellene, og da mener jeg ikke disse tullete ormehull teoriene.
Det jeg virkelig lurer på angående disse som har fått skader healet osv, er hvor skadet de faktisk er..

ellers vil jeg takke for en del bra argumenter jeg kan bruke mot morra mi når vi diskuterer det tullet her.. Hun er overbevist om denne healing-okseavføringen