Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1629
Nå har kløna klart å søle brus i tastaturet noe som gjør knappene svært vanskelige å trykke inn, og de henger seg ofte opp... Noen med tips til å rense det uten at tastaturet tar skade? (brukte lang tid på å skrive dette korrekt btw)
Putt den i en bøtte varmt vann i 30 min.
Tørk i 3 dager over en ovn.
Om det er noe kliss igjen, isopropanol-2 (også kalt blå rens til 99,- litern)
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Om det er noe kliss igjen, isopropanol-2 (også kalt blå rens til 99,- litern)
Vis hele sitatet...
Om dette er noe som fungerer skal det desidert handles inn i tilfelle en senere ulykke. Hvor får man kjøpt det? Uansett.. Jeg tenkte på noe enkelt jeg kan renske opp med i natt.. Prøvde litt forsiktig med en halvfuktig klut, men kom ikke til mellom tastene helt...
Jeg tok på varmt vann i dusj'n over hele greia i et par minutter, lot det tørke i sola i 2 dager.

Vask, tørk, 'dat qwerty lives once again!
Sist endret av Volch0k; 31. desember 2013 kl. 04:19.
Sitat av BongRips Vis innlegg
Om dette er noe som fungerer skal det desidert handles inn i tilfelle en senere ulykke. Hvor får man kjøpt det? Uansett.. Jeg tenkte på noe enkelt jeg kan renske opp med i natt.. Prøvde litt forsiktig med en halvfuktig klut, men kom ikke til mellom tastene helt...
Vis hele sitatet...
Med mindre du har et super fancy eller evt. super trashy keyboard så skal det gå ann å fjerne tastene vel?
Popp ut tastene, legg de i en bøtte med vann over natten og tørk de etterpå. Vask nedi tastaturet etterpå.
Eller evt google "how to clean [tastaturnavn]".
Sitat av BongRips Vis innlegg
Om dette er noe som fungerer skal det desidert handles inn i tilfelle en senere ulykke. Hvor får man kjøpt det? Uansett.. Jeg tenkte på noe enkelt jeg kan renske opp med i natt.. Prøvde litt forsiktig med en halvfuktig klut, men kom ikke til mellom tastene helt...
Vis hele sitatet...
Jernia og sikkert flere maleforretninger.

Brukte det til å rense hovedkortet til en macbook pro som hadde cola i seg.
Funker fortsatt i dag.
Sitat av BongRips Vis innlegg
Om dette er noe som fungerer skal det desidert handles inn i tilfelle en senere ulykke. Hvor får man kjøpt det? Uansett.. Jeg tenkte på noe enkelt jeg kan renske opp med i natt.. Prøvde litt forsiktig med en halvfuktig klut, men kom ikke til mellom tastene helt...
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du har mekanisk, eller hvordan dette vil fungere på mekanisk, men jeg har et tastatur med membran og demonterte mitt tastatur helt ned til scratch for å spraye litt WD-45 (kreativiteten lenge leve) på en irriterende knirkete mellomromstast.

Det var da også utrolig enkelt å ta ut enkelte taster og få rengjort skikkelig.
Jeg har forøvrig Logitech G110.

PS! Dersom du prøver deg på denne løsningen, så sørg for at du løsner ALLE skruer! Sitter den litt fast, har du oversett en. Det er helt ufattelig mange skruer, og anbefaler deg å ha orden på hvilke skruer som skal hvor.
Sist endret av MrCryptical; 31. desember 2013 kl. 04:23.
Jeg tok mitt Razer Anansi i vasken og skylte god overalt. Lot det ligge i skuffen i 3 dager, funker som bare det
Er det ingen som er såpass nevenyttig at de skrur tastaturene (ikke mekanisk) sine fra hverandre og renser dem på den måten.
Jeg bruker stort sett ikke mere en 20 minutter på en full rens i vasken.

Demonterer det først, og fjerner elektronikken, tar bilde av tastene med mobil eller kamera, plukker dem av, og vasker hele dritten i vasken.
Pass bare på og fjerne bøylene som er under de større tastene. Kan være lurt å vaske disse tastene separat for å beholde mest smurning.
Så er det bare å vaske tingene inni og tørk godt..

Er du usikker, tar du bilde når du åpner tastaturdekslet.
Sitat av MicroWar Vis innlegg
Er det ingen som er såpass nevenyttig at de skrur tastaturene (ikke mekanisk) sine fra hverandre og renser dem på den måten.
Jeg bruker stort sett ikke mere en 20 minutter på en full rens i vasken.

Demonterer det først, og fjerner elektronikken, tar bilde av tastene med mobil eller kamera, plukker dem av, og vasker hele dritten i vasken.
Pass bare på og fjerne bøylene som er under de større tastene. Kan være lurt å vaske disse tastene separat for å beholde mest smurning.
Så er det bare å vaske tingene inni og tørk godt..

Er du usikker, tar du bilde når du åpner tastaturdekslet.
Vis hele sitatet...
Ta bilde av tastene? Fucking casual...
Du kan raskt bli i tvil når du skal sette dem på plass. spesielt de du nesten aldri bruker.
Sitat av MicroWar Vis innlegg
Er det ingen som er såpass nevenyttig at de skrur tastaturene (ikke mekanisk) sine fra hverandre og renser dem på den måten.
Jeg bruker stort sett ikke mere en 20 minutter på en full rens i vasken.

Demonterer det først, og fjerner elektronikken, tar bilde av tastene med mobil eller kamera, plukker dem av, og vasker hele dritten i vasken.
Pass bare på og fjerne bøylene som er under de større tastene. Kan være lurt å vaske disse tastene separat for å beholde mest smurning.
Så er det bare å vaske tingene inni og tørk godt..

Er du usikker, tar du bilde når du åpner tastaturdekslet.
Vis hele sitatet...
Jo det er faktisk det hvis du leser posten min rett over :P

Og ta bilde av tastene da gitt...
Ja, men 3 dager uten tastatur, eller med et jeg ikke liker... huff.. synes 20 minutter er alt for mye..
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Alltid kjekt å ha et 99 kroners tastatur fra clas eller lignende på lur, i tilfelle slike uhell som har skjedd nå.
Sitat av TarAldar1on Vis innlegg
Kjøp et nytt
Vis hele sitatet...
Da har jeg kjøpt et nytt tastatur fra Elektro. RAPOO XI800. Fungerer da helt fint for hundralappen..