Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 13837
Hei

En bekjent av meg fikk for en stund siden besøk av 7 politimenn. Dette var da omtrent hele politistyrken i den lille kommunen han bor i. De begynte med å prøve å dirke opp låsen, siden de trodde han ikke var hjemme. Vedkommende merket at noen prøvde å bryte seg inn og åpnet heller bare døren for de. Første han spurte de om var ransakelseordre og fikk beskjed at de hadde fått muntlig ordre (oh gawd). De trengte seg inn, la han i jern (før de fant noe) og behandlet han nærmest som en drapsmann. De gikk amok i hele leiligheten og når de var ferdig, så hadde de funnet mellom 1-3 gram med hasj. Han fikk 5000kr i bot. De tok eiendeler som vekt. Den fikk han tilbake, defekt.

Er det vanlig at politiet oppfører seg slikt? Ja, vedkommende hadde brutt loven ved å oppbevare liten mengde med hasj, men politet fulgte heller ikke regler ved å først prøve å bryte seg inn, trenge seg inn uten skriftilig ransakelseordre og ødelegge eiedeler som de ikke har bevis på at det har blitt brukt til narkotika (han fikk jo vekten tilbake, men ødelagt).

Jeg synes selv at dette er helt på jordet. Politiet gjorde 3 lovbrudd og i tillegg brukte nesten hele politistyrken sin i kommunen på å finne 1-3 gram hasj og gi en person 5000kr i bot, noe som er liten selv i trafikkverdenen, hvor "folk flest" bryter lover som kan gi 3 ganger så mye bot og fradragelse av serfitikat.

Diskuter
Altså disse ville historiene har en tendens til å balle på seg litt ekstra. Selv om jeg er i mot rusmidler, så er jeg enig i at politiet burde bruke resurser på andre kriminalitet enn småfisk.
Politiet kunne da ikke på forhånd vite hvor mye hasj som lå der..

Det kan hende han har handlet av en person som er stor innenfor miljøet, og politiet så på det som en trussel.
Det er ikke alltid det er tid nok til å få skriftlig ransakelse, og det kan jo derfor bli gitt per ord.

Om han mener politiet ødela vekta, kan han jo anmelde dem for å ødelegge eiendeler da, men lykke til med den saken. Da vil du nok tape mer enn du vinner om du skulle fått loven på din side uansett.

Det å sende så mange uniformerte politimenn, er mulig å overdrive.. samtidig som å legge personen som bor i huset i jern mens ransakningen foregår, er ikke ulovlig eller uvanlig
Sist endret av MrCryptical; 13. desember 2010 kl. 14:12.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Jeg synes selv at dette er helt på jordet. Politiet gjorde 3 lovbrudd og i tillegg brukte nesten hele politistyrken sin i kommunen på å finne 1-3 gram hasj og gi en person 5000kr i bot, noe som er liten selv i trafikkverdenen, hvor "folk flest" bryter lover som kan gi 3 ganger så mye bot og fradragelse av serfitikat.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om å tjene mest mulig på bøtene, men å "skremme" folk og å vise at de tar selv småfisken i havet.
Sitat av Straffeprosessloven - Kap. 15
§ 200. Før ransaking settes i verk, skal beslutningen leses opp eller forevises. Foreligger det ikke skriftlig beslutning, skal det opplyses om hva saken gjelder og formålet med ransakingen.
Skal noens bolig eller rom ransakes, skal han eller – om han er fraværende – en av hans husstand eller en nabo tilkalles når det kan skje uten opphold. Ved ransaking av redaksjonslokale skal i stedet redaktøren eller dennes stedfortreder tilkalles, når det kan skje uten opphold. Om nødvendig kan det åpnes adgang med makt. Det som er brutt opp, skal så vidt mulig lukkes til etter ransakingen.
Vis hele sitatet...
Ble han opplyst om hva saken gjaldt før husransakelsen begynte?
Ble han forsøkt tilkalt før de begynte å dirke opp låsen?

Sitat av Straffeprosessloven - Kap. 15
§ 201. Ransakingen foretas så skånsomt som forholdene tillater. Bare i påtrengende tilfelle bør den foretas på helligdager eller om natten (mellom kl. 21 og kl. 06), dersom det ikke gjelder hus eller rom der det også til slik tid er alminnelig adgang.
Vis hele sitatet...
Foregikk ransakelsen så skånsomt som forholdene tillot?
Latterlig hvordan politiet oppfører seg på slike rassiar. Den dritten dems med muntlig ransakelse orde kan dem dra langt ut på jordet med spør du meg.

Bare og åpne døren, gå ut og løse døren igjenn bak deg. Sperr døren og si at dem får komme tilbake når dem har fått ordnet papiret for den slags tull kan du ikke finne deg i. Du vet ikke hvordan loven en rundt dette er. Du har også et egent ansvar ettersom det er din leilighet og du vil ikke ta sjangsen på at du birar til at loven blir brutt. haha!
Når dem først har vært inne hus deg kan du regne med og rydde hele neste dag for dem rydder faen ikke opp etter seg.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Du vet ikke hvordan loven en rundt dette er. Du har også et egent ansvar ettersom det er din leilighet og du vil ikke ta sjangsen på at du birar til at loven blir brutt. haha!
Vis hele sitatet...
Et festelig innspill, men dette kan føre til at du blir siktet for å ha nektet å etterkomme politiets pålegg i tillegg til å ha utført den aktuelle handlingen de egentlig er der for å aksjonere mot.

Sitat av DrPerception Vis innlegg
Når dem først har vært inne hus deg kan du regne med og rydde hele neste dag for dem rydder faen ikke opp etter seg.
Vis hele sitatet...
Dersom du allerede vet at dette blir et faktum kan du jo like gjerne vise hvor godsaken ligger slik at et slikt grundig søk ikke blir nødvendig, og dessuten vil de sikkert bli litt mer medgjørlige også.

En ransakelse skal foregå slik som mentalmelt påpeker i sitt innlegg.
Ettersom politiet fortalte at de hadde fått en muntlig ransakelsesordre er det også nærliggende å tro at de har fortalt hva de var på utkikk etter.

Men jeg ville uansett ha tatt det opp med en advokat slik at han kunne ha sjekket opp i om en politijurist virkelig hadde gitt klarsignal om ransakelse av den siktedes bolig.
Jeg blir så utrolig lei av alle disse "har politiet rett til dette?" trådene på nFF. Nei, de har kanskje ikke rett til å ransake huset ditt uten en skriftlig ransakelsesordre, men du har jo ikke rett til å oppbevare hasj du heller. Å holde politiet unna er enkleste sak i verden det, bare følg den store røde boka!
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Et festelig innspill, men dette kan føre til at du blir siktet for å ha nektet å etterkomme politiets pålegg i tillegg til å ha utført den aktuelle handlingen de egentlig er der for å aksjonere mot.



Dersom du allerede vet at dette blir et faktum kan du jo like gjerne vise hvor godsaken ligger slik at et slikt grundig søk ikke blir nødvendig, og dessuten vil de sikkert bli litt mer medgjørlige også.

En ransakelse skal foregå slik som mentalmelt påpeker i sitt innlegg.
Ettersom politiet fortalte at de hadde fått en muntlig ransakelsesordre er det også nærliggende å tro at de har fortalt hva de var på utkikk etter.

Men jeg ville uansett ha tatt det opp med en advokat slik at han kunne ha sjekket opp i om en politijurist virkelig hadde gitt klarsignal om ransakelse av den siktedes bolig.
Vis hele sitatet...

hehe.. vise dem godsakene, ja det er greit det. de endevender alt uansett. det er jo en ganske så gjennomskuelig måte og henvise dem til en liten stash, sånn at de overser de par kiloene du evt har et annet sted.
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Jeg blir så utrolig lei av alle disse "har politiet rett til dette?" trådene på nFF. Nei, de har kanskje ikke rett til å ransake huset ditt uten en skriftlig ransakelsesordre, men du har jo ikke rett til å oppbevare hasj du heller. Å holde politiet unna er enkleste sak i verden det, bare følg den store røde boka!
Vis hele sitatet...
Da vil jeg anbefale deg å holde deg unna feks. rusforumet som du nettopp har postet i.

Sitat av psilonaut Vis innlegg
hehe.. vise dem godsakene, ja det er greit det. de endevender alt uansett. det er jo en ganske så gjennomskuelig måte og henvise dem til en liten stash, sånn at de overser de par kiloene du evt har et annet sted.
Vis hele sitatet...
Du skulle bare visst hvor billig jeg har sluppet unna etter at jeg har vært samarbeidsvillig med politiet.
De så ikke alle lovbruddene for alle de andre lovbruddene var i veien, for å si det på en satirisk måte.

Uansett så er det ingen som lagrer "de par kiloene" hjemme dersom de har vettet i behold.
Sist endret av Knask; 13. desember 2010 kl. 17:06.
Noen som vet helt sikkert om man kan nekte politiet å ransake huset ditt hvis ikke de har skriftlig tillatelse?
Jeg ble truet med "håndgemeng" en gang de stod utenfor min dør i en lignende situasjon.
I tillegg gjorde de seg klare til å bruke peppersprayen.

Dette var en indikasjon på at de var nokså sikre i sin sak så jeg valgte å ikke lage mer bråk, men heller slippe dem inn.
Ifølge advokaten min var dette det lureste jeg kunne gjøre fordi at de faktisk hadde tillatelse til å entre boligen min, altså det var ikke bare en bløff slik som jeg var redd for at det var.
jaja, selvklart. poenget var at de sjelden lar seg "lure" på den måten. det spørs vel hvilken misstanker de har om personen. er nok ikke så mange som bulker kilovis nei.
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Jeg blir så utrolig lei av alle disse "har politiet rett til dette?" trådene på nFF. Nei, de har kanskje ikke rett til å ransake huset ditt uten en skriftlig ransakelsesordre, men du har jo ikke rett til å oppbevare hasj du heller. Å holde politiet unna er enkleste sak i verden det, bare følg den store røde boka!
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke påkrevd at tillatelsen medbringes skriftlig, men om så var tilfellet, skulle man liksom tillate politiet å bryte loven fordi man selv har brutt en annen lov? Hva er logikken i det? Man har da like fullt krav på rettsikkerhet selv om man har utført en straffbar handling.

Dette er forresten rusmiddelforumet, så du må nesten regne med at mange her inne har brutt legemiddelloven, og at dette vil være et gjentagende tema. Hvis du synes dette er så slitsomt, så er du definitivt på feil forum.
Sist endret av mentalmelt; 13. desember 2010 kl. 18:41.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Har selv opplevd at venner/bekjente har havna på glattcelle for bagateller, og mens dem var i cella stjal politiet husnøkler, og låste seg inn til vedkommende og snudde kåkene opp-ned, og litt ting fant dem. Såvidt jeg har forstått, så skal bevis som politiet finner ved en ulovlig ransakelse ikke kunne holde i retten, eller er dette bare tøv? Jeg har iallefall slutta å gå rundt med husnøkler, i tilfelle politiet skulle prøve seg på samme trikset hjemme hos meg. Da må di i hvertfall ordne seg tillatelse for å komme hjem til meg og ta i fra meg røyken min.
Det er vel alt for risky for politiet å komme på døra di uten ransakelsesordre og oppgi at dem har det... Så jeg vil tenke at de i de fleste tilfeller faktisk har dette og at jeg ved å nekte dem adgang bryter enda en lov :P Kanskje det er greit å sleppe dem inn alikevel?
Sist endret av Clr; 24. desember 2010 kl. 03:26.
Sitat av Clr Vis innlegg
Det er vel alt for risky for politiet å komme på døra di uten ransakelsesordre og oppgi at dem har det... Så jeg vil tenke at de i de fleste tilfeller faktisk har dette og at jeg ved å nekte dem adgang bryter enda en lov :P Kanskje det er greit å sleppe dem inn alikevel?
Vis hele sitatet...
Hehe har dem muntlig ransakelse orde er det ofte fordi dem ikke har hatt tid til å lage en skriftlig slik dem skal.

Er sikker på at om du går ut og står forand døren. Ikke febrilsk sperrer døren, men går rolig ut og snakker med dem og bær dem komme tilbake med en skriftlig før du slipper dem inn tror jeg sjangsen du på og kjøpe deg ekstra tid øker nok til at det er verdt det.
Det er en del tråder lignende denne hvor folk lurer på om polititet har lov til å ransake leiligheter, personer osv. Er det noen som har eksempler på situasjoner hvor politiet har gjort slike ting uten tillatelse/lovhjemmel og i etterkant fått problemer med bevis de har innhentet? Jeg har en liten følelse at vi i Norge ikke har "amerikanske tilstander" hvor alle bevis automatisk blir ugyldige dersom politiet har gått utover sine fullmakter.
Slike historier blir alltid til ti høns når man bare får høre den ene sidens del av historien. Vi vet jo ikke hva slags informasjon politiet hadde. Jeg er sikker på at det var en grunn til at de hadde 7 tjenestemenn med på oppdraget.

Når det gjelder jusen er det jo ikke gjort noe galt her. Muntlig beslutning er like gyldig som en skriftlig. Juristen må bare skrive en beslutning snarest mulig. Du kan derfor ikke kreve at de kommer tilbake når de har den skriftlig. De er jo heller ikke så dumme at de kommer med advarsler før ransaking.

Vi vet jo som sagt ikke hva slags informasjon politiet hadde, men sammen med ransakingsordren kan de ha fått lov til å ta seg inn i leilighetne på andre måter. Du er jo heldig ettersom de valgte å prøve å dirke opp låsen, og at de ikke brukte universalnøkkelen (les:rambukk).

Håndjern kan brukes lovlig mtp bevisforspillelse og unndragelsesfare.

Som andre sier lønner det seg aldri å nekte politiet å komme inn når de sier de har ransakelsesordre. Det vil som regel ende med at du blir lagt i bakken, med eller uten pepperspray, og får en anmeldelse på deg i tillegg.

Har selv opplevd at venner/bekjente har havna på glattcelle for bagateller, og mens dem var i cella stjal politiet husnøkler, og låste seg inn til vedkommende og snudde kåkene opp-ned, og litt ting fant dem.
Vis hele sitatet...
Jeg er sikker på at hvis du prøver å hate litt mindre og tenke litt mer, så skjønner du at de har lov til å ransake i disse tilfellene og at det å bruke nøkkel er den mest skånsome måten å ta seg inn på.
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Jeg blir så utrolig lei av alle disse "har politiet rett til dette?" trådene på nFF. Nei, de har kanskje ikke rett til å ransake huset ditt uten en skriftlig ransakelsesordre, men du har jo ikke rett til å oppbevare hasj du heller. Å holde politiet unna er enkleste sak i verden det, bare følg den store røde boka!
Vis hele sitatet...
Hva om jeg er uenig med den røde boka? Jeg setter cannabis høyere enn de norske lover, og ganske mange andre der ute gjør det. Ikke la din egen fornuft manipuleres av en bok, om det så gjelder lovlydighet, religion eller politisk tenkning.
Sitat av EoT Vis innlegg
Hva om jeg er uenig med den røde boka? Jeg setter cannabis høyere enn de norske lover, og ganske mange andre der ute gjør det. Ikke la din egen fornuft manipuleres av en bok, om det så gjelder lovlydighet, religion eller politisk tenkning.
Vis hele sitatet...
Om du er uenig med den "store røde boka", hvorfor maser du om dine rettigheter da? Skal du ha helt andre rettigheter fordi du setter cannabis høyere enn meg?
Sitat av Troennes Vis innlegg
Om du er uenig med den "store røde boka", hvorfor maser du om dine rettigheter da? Skal du ha helt andre rettigheter fordi du setter cannabis høyere enn meg?
Vis hele sitatet...
Jeg vil aldri akseptere lovforbud som hindrer meg i å gjøre hva jeg vil med min egen kropp. Om jeg så arresteres for det, arresteres jeg for det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg vil aldri akseptere lovforbud som hindrer meg i å gjøre hva jeg vil med min egen kropp. Om jeg så arresteres for det, arresteres jeg for det.
Vis hele sitatet...
Da har du i utgangspunktet svært lite å klage over. Ein ting er å vere ueinig i dagens lovgjeving, og å forsøke å endre det gjennom politiske kanaler. Å sutre over at lovbrot du gjer med åpne auge blir straffa er derimot særs lite konstruktivt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Da har du i utgangspunktet svært lite å klage over. Ein ting er å vere ueinig i dagens lovgjeving, og å forsøke å endre det gjennom politiske kanaler. Å sutre over at lovbrot du gjer med åpne auge blir straffa er derimot særs lite konstruktivt.
Vis hele sitatet...
Jeg har da ikke sutret heller? Synes det bare er dumt og ganske slemt å arrestere meg for å gjøre noe jeg liker. Jeg gir jo faen i hva resten av Norge gjør på fritida si.

Det mest effektive er å forandre vanlige menneskers meninger, derfor er jeg aktiv i debatter og diskusjoner ang. temaet. Du veit vel ikke hva min innsats for legalisering innebærer? Skjønner ikke hvorfor du kritiserer meg en gang.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 25. desember 2010 kl. 19:55.
Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg har da ikke sutret heller? Synes det bare er dumt og ganske slemt å arrestere meg for å gjøre noe jeg liker. Jeg gir jo faen i hva resten av Norge gjør på fritida si.

Det mest effektive er å forandre vanlige menneskers meninger, derfor er jeg aktiv i debatter og diskusjoner ang. temaet. Du veit vel ikke hva min innsats for legalisering innebærer? Skjønner ikke hvorfor du kritiserer meg en gang.
Vis hele sitatet...
Tankevekker: "Jeg liker å kjøre usakelig fort og drepe cannabisrøykende forumdeltagere, jeg må ha egne regler/lover for meg". Skremmende å se hvilket syn du har på samfunnet gutt, selvfølgelig har lovbrudd en konsekvens, likt for meg som for deg. Skal brannmanskapet og ambulansen kunne redde de som de føler for også heller? Trodd jeg hadde fått oppsigelsen relativt fort hadde jeg nektet å utføre min plikt.

Hva du gjør for legalisering og dine meninger/handlinger ellers om temaet, vel jeg er uenig med deg, men jeg respekterer ditt valg. Det er du som må ta konsekvensene for det.
Sitat av Troennes Vis innlegg
Tankevekker: "Jeg liker å kjøre usakelig fort og drepe cannabisrøykende forumdeltagere, jeg må ha egne regler/lover for meg". Skremmende å se hvilket syn du har på samfunnet gutt, selvfølgelig har lovbrudd en konsekvens, likt for meg som for deg. Skal brannmanskapet og ambulansen kunne redde de som de føler for også heller? Trodd jeg hadde fått oppsigelsen relativt fort hadde jeg nektet å utføre min plikt.

Hva du gjør for legalisering og dine meninger/handlinger ellers om temaet, vel jeg er uenig med deg, men jeg respekterer ditt valg. Det er du som må ta konsekvensene for det.
Vis hele sitatet...
Tankevekker: "Når jeg røyker pot skader jeg ingen andre enn meg sjøl, og knapt det"...

Jævla dust, hvordan kan du sammenligne mord med å røyke en urt? Jeg nekter å la andre bestemme over min kropp. Har ikke noe i mot at samfunnet setter grenser for atferd som skader andre. Og ikke bruk hersketeknikker og kall meg "gutt", i følge samfunnet er jeg voksen, og politiet har ved flere anledninger behandla meg som en voksen (i form av glattcelleopphold), så da bør jeg vel også bli regna som voksen i samtaler som dette.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 26. desember 2010 kl. 18:18.
Så du mener bestemt at ingen lider av ditt forbruk? Hvor kommer det fra, hvordan blir det behandlet og distribuert? Står narkotikabransjen i ordnede og klare forhold liksom? Har du noen gang tenkt over det.. Du bidrar til organisert kriminalitet og begår en kriminell handling slik staten Norge ser det, enkelt og greit. Hvordan du, alene, som individ ser det ann, er jo likegyldig. Få det heller legalisert, bruk heller din energi på det, enn å klage over att du har fått huset ransaket og havna på cella. Slik narkotikaloven er i dag, må du regne med reaksjoner når du bryter loven, enkelt og greit.
Sitat av Troennes Vis innlegg
Så du mener bestemt at ingen lider av ditt forbruk? Hvor kommer det fra, hvordan blir det behandlet og distribuert? Står narkotikabransjen i ordnede og klare forhold liksom? Har du noen gang tenkt over det.. Du bidrar til organisert kriminalitet og begår en kriminell handling slik staten Norge ser det, enkelt og greit. Hvordan du, alene, som individ ser det ann, er jo likegyldig. Få det heller legalisert, bruk heller din energi på det, enn å klage over att du har fått huset ransaket og havna på cella. Slik narkotikaloven er i dag, må du regne med reaksjoner når du bryter loven, enkelt og greit.
Vis hele sitatet...

Jeg har tenkt over det mange ganger, men ser ikke hvordan det er så veldig mye værre etisk sett å støtte cannabis-miljøet enn det er å støtte Burger King, McDonalds eller Coca Cola. Uansett er dette et resultat av dagens lovgivning! Om det var lovlig kunne jeg dyrka min egen tjall uten stress, så hadde jeg ikke vært avhengig av noen. Syns det blir idiotisk å bruke dette som argument mot cannabis generelt.

Hvorfor skal jeg "regne med det"? Hvorfor skal jeg akseptere at det er slik? Om en av hobbyene eller vanene dine ble kriminalisert tviler jeg på at du bare hadde godtatt at du ble fengsla for det. Og ja, det var mitt valg å begynne å røyke, men det valget gjorde jeg da jeg var 16/15, og jeg er en annen person i dag. Jeg var ikke klar over hva det innebær rettslig eller personlig for meg. Syns jeg har all rett til å klage og være misfornøyd.

Hvis du hadde lest tråden så hadde du fått med deg at det ikke er meg det er snakk om her.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 26. desember 2010 kl. 19:36.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg fikk besook av politiet for ca. 1 aar siden hjemme hos meg. Jeg rooyket hjemme med venner og etter 2 timer kommer vekteren inn til rommet mitt (jeg bor paa en studentbolig hvor det er vakthold ) og sa at han kom fordi det luktet marijuana... han stakk og 12 timer etterpaa, kl. 02:00 paa en tirsdag banker politiet paa dooren imens jeg fortsatt sov og kom seg inn til rommet mitt uten at jeg rakk aa aapne dooren. (vekteren aapnet for dem) De ransaket hele rommet og fant 0.3 gram weed.
Fikk litt under 5000kr i bot og lurer paa fortsatt om politiet gjorde alt riktig under lovverket.. hva synes dere?
Sist endret av losi1; 10. januar 2011 kl. 15:40.
@Troennes: Noe av forskjellen her er jo at politiet har mer makt i samfunnet, selv om de ikke har noen naturlig rett til å ha makt over meg eller deg. De har ikke blitt valgt, de har kun fått makten gjennom en utdanning. Da skal det stilles visse krav til hvordan de utøver denne makten. Å sammenligne at noen er i besittelse av ulovlige stoffer med at politiet evnt misbruker sin makt blir for dumt i mine øyne.
Sitat av Elber Vis innlegg
@Troennes: Noe av forskjellen her er jo at politiet har mer makt i samfunnet, selv om de ikke har noen naturlig rett til å ha makt over meg eller deg. De har ikke blitt valgt, de har kun fått makten gjennom en utdanning. Da skal det stilles visse krav til hvordan de utøver denne makten. Å sammenligne at noen er i besittelse av ulovlige stoffer med at politiet evnt misbruker sin makt blir for dumt i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Hva sikter du til her? Hadde politiet her misbrukt sine maktmidler under ransakelsen og beslaget, vel, jeg mener definitivt ikke det. Nen jeg mener heller ikke att misbruk av makt fra politiet kan "legaliseres" ved en annens overtredelse av loven.

Sitat av losi1 Vis innlegg
Jeg fikk besook av politiet for ca. 1 aar siden hjemme hos meg. Jeg rooyket hjemme med venner og etter 2 timer kommer vekteren inn til rommet mitt (jeg bor paa en studentbolig hvor det er vakthold ) og sa at han kom fordi det luktet marijuana... han stakk og 12 timer etterpaa, kl. 02:00 paa en tirsdag banker politiet paa dooren imens jeg fortsatt sov og kom seg inn til rommet mitt uten at jeg rakk aa aapne dooren. (vekteren aapnet for dem) De ransaket hele rommet og fant 0.3 gram weed.
Fikk litt under 5000kr i bot og lurer paa fortsatt om politiet gjorde alt riktig under lovverket.. hva synes dere?
Vis hele sitatet...
Vel vel, slik jeg tolker Straffeprosseslovens kap. 15, så var vel dette greit nok det. Men jeg lurer på om du fikk vite hvorfor det ble utført en ransakelse,om du personlig ble ransaket og hvordan skjellig grunn til mistanke fattet.
De brukte unnskyldningen "ferske spor" for aa ransake meg og rommet mitt. De ransaket meg foorst, hvor de fant 0.3 g. weed
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Slik som jeg har forstått det kan de få godkjennelse fra en dommerfullmektig, og trenger derfor ikke å vente på papirer, men da skal de ha ganske stor mistanke. Vanskelig å si om det var det siden vi bare hører en 3 parts side i saken.

En annen ting er at de beslagla pc'en min fordi de påsto at noen av msn loggene (jada teit å lagre logger, har lært nå ) fikk tilbake pc'en 1.5 år etterpå, og den starter ikke engang lenger.
Har jeg noe rett til å klage på det? nå er det nok litt for seint siden jeg fikk tilbake maskina for ca 1 år siden, men greit å vite til ettertid
Sitat av losi1 Vis innlegg
De brukte unnskyldningen "ferske spor" for aa ransake meg og rommet mitt. De ransaket meg foorst, hvor de fant 0.3 g. weed
Vis hele sitatet...
"De brukte unnskyldningen", hahaha, det kalles skjellig grunn til mistanke det. Og siden ransakelsen ga funn, så var mistanken beretigett. Ser den du heller?
Er vel ikke en sak vi trenger flere innlegg om.
Sist endret av Troennes; 16. januar 2011 kl. 19:25.
Sitat av Troennes Vis innlegg
Tankevekker: "Jeg liker å kjøre usakelig fort og drepe cannabisrøykende forumdeltagere, jeg må ha egne regler/lover for meg". Skremmende å se hvilket syn du har på samfunnet gutt, selvfølgelig har lovbrudd en konsekvens, likt for meg som for deg. Skal brannmanskapet og ambulansen kunne redde de som de føler for også heller? Trodd jeg hadde fått oppsigelsen relativt fort hadde jeg nektet å utføre min plikt.

Hva du gjør for legalisering og dine meninger/handlinger ellers om temaet, vel jeg er uenig med deg, men jeg respekterer ditt valg. Det er du som må ta konsekvensene for det.
Vis hele sitatet...
Er du helt blåst i hodet eller???
Blir skremt av og lese hvor naive og trangsynte noen folk er..
Sitat av losi1 Vis innlegg
Jeg fikk besook av politiet for ca. 1 aar siden hjemme hos meg. Jeg rooyket hjemme med venner og etter 2 timer kommer vekteren inn til rommet mitt (jeg bor paa en studentbolig hvor det er vakthold ) og sa at han kom fordi det luktet marijuana... han stakk og 12 timer etterpaa, kl. 02:00 paa en tirsdag banker politiet paa dooren imens jeg fortsatt sov og kom seg inn til rommet mitt uten at jeg rakk aa aapne dooren. (vekteren aapnet for dem) De ransaket hele rommet og fant 0.3 gram weed.
Fikk litt under 5000kr i bot og lurer paa fortsatt om politiet gjorde alt riktig under lovverket.. hva synes dere?
Vis hele sitatet...
Du bor på en studenthybel, da er det så og si fritt fram da du ikke eier boligen. Du har sikkert skrevet under på at du ikke skal bringe noe ulovlig med inn.
Altså det er jo ikke lurt å ryge inne i en bygning der det bor flere, og du ikke er eieren.
Sitat av james Vis innlegg
Er du helt blåst i hodet eller???
Blir skremt av og lese hvor naive og trangsynte noen folk er..
Vis hele sitatet...
Og hvor var jeg naiv og trangsynt i mine tidligere innlegg?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tankevekker: "Jeg liker å kjøre usakelig fort og drepe cannabisrøykende forumdeltagere, jeg må ha egne regler/lover for meg".
Vis hele sitatet...
Litt av en sammenligning? Er utrulig hva folk forbinder cannabis med. Ikke minst hvor alvorlig lovbrudd det er, da det til tider sammenlignes med mord,råkjøring,kjøra under rus,våpen osv.

Har dere sett en fyr som kjører en gammel volvo 240 med reven i kjeften med ak'en ut sideruta som skyter vilt rundt seg mens han kjører rundt og rundt en barnehage siden slike sammenligninger dukker opp?
Sist endret av sneipen; 27. januar 2011 kl. 16:25.
Sitat av sneipen Vis innlegg
Litt av en sammenligning? Er utrulig hva folk forbinder cannabis med. Ikke minst hvor alvorlig lovbrudd det er, da det til tider sammenlignes med mord,råkjøring,kjøra under rus,våpen osv.

Har dere sett en fyr som kjører en gammel volvo 240 med reven i kjeften med ak'en ut sideruta som skyter vilt rundt seg mens han kjører rundt og rundt en barnehage siden slike sammenligninger dukker opp?
Vis hele sitatet...
Herregud, har du vansklig for å fatte å jeg her samenlignet med hans generelle syn på ikke følge "boka", han skulle ha loven tilrettelagt seg, og jeg det samme med mitt utsagn? Hvor har jeg sammenlignet cannabis med noe i mitt utsagn, jeg sammenlignet med meg med han og hans!!
de er jo talentløse uansett. Sist var det over 2 hekkere de ikke fant, meen, ACAB! Pass dere btw. for uro aksjonene som kommer rundt omkring nå, Stæsj gjerne utendørs i tilfelle det blir luktende svinelabb.

peace
▼ ... over en måned senere ... ▼
i kampen mot narkotika kan politiet så og si gjøre hva de vil,sånn som med kameraten din.det er ingen domstol i norge som ta medhold hos anklagede fordi politiet ikke fulgte reglene.har selv hatt dem rekende på dør.det var fint vær og som vanlig står dørene mine vidåpne om sommeren så jeg så de kom. det va mannen min de var ute etter. jeg sperret døråpningen og krevde en ransakelses ordre og jeg lurte på hva de ville og at de måtte ta hensyn til at det var unger i huset. de ble temmelig nervøse,for jeg var ikke iberegnet i bildet og jeg ser veldig vanlig ut.en litn smurf i forhold til to konstabler på 2.10. men det hele endte med at de tvang seg forbi meg(vel og merke uten å ta på meg) og han som ble stående ute sammens med meg var litt målløs og stille. jeg var sint som en lemmen. ransakelsesordre hadde de faktisk,men den viste seg å være utgått,noe de viste. og da sa han ene etterforskeren at de hadde lov til å drive skittent spill i narkotika krigen,ellers ville de ikke klare å gjøre noe med det.
Det er tre ting man bare kan lære seg og infinne seg med så fort som mulig om man har planer om å drive med ulovlig virksomhet og det er:

1. Politiet er noen hensynsløse svin som ikke nøler ett nanosekund på å bøye reglene i sin retning om muligheten skulle by seg.

2. Politiet kan, uansett hva faen det gjelder ta seg inn i din bopel og gjøre for det meste hva de vil (dvs, razzia, gjennomsøking etc) uten ransakelsesordre. Det de bruker for å kunne gjennomføre dette er "mistanke" så lenge de bare har mistanke om at noe kriminelt har skjedd/skjer/kommer til å skje i bopelen din så kommer de inn på mistanke.

3. Å forvente at en politimann skal bry seg om deg som person og dine følelser/whatever er helt urealistisk, vi snakker her om ett menneske som har gått frivillig med på hjernevasking for å "skåne" samfunnet.

Man kan ikke forvente annet av ett offentlig organ som etterforsker seg selv om de blir anklaget for å ha gjort noe galt.


Det sagt så er jeg ikke imot politiet og alle myndigheter, jeg mener bare at de gjør jobben sin på feil måte.
Sist endret av NoillStress; 4. mars 2011 kl. 14:56.
Sitat av Muradi Vis innlegg
De gikk amok i hele leiligheten..
Vis hele sitatet...
hehehe,ser det for meg..kaster lamper og drit rundt seg

de trodde vell han dyrket eller noe da,eller hadde langt større mengder/var bygdas narko kiosk

men det er HØYST uvanlig at politiet i Norge oppererer med så store antall folk,det var en klassisk usa rassia du beskriver der

Sitat av Kattekvinna Vis innlegg
i kampen mot narkotika kan politiet så og si gjøre hva de vil,..
Vis hele sitatet...
storberget gikk jo nylig ut og sa de skulle bry seg MINDRE om narkosaker og mer om hvitsnipp økokrim så kampen er ikke stor..moret meg å se hvordan politiet oppererte på og rundt plata,bare gikk å hilste på folk på sist "politiet"porgram på tvnorge..ransaka ikke en jævel selv om det viste de var langere og fortalte om den økte bevegelsen blandt alle når de kom

en var så dum å kaste fra seg dritten v elva..de hadde jo aldri ransaka han om han holdt seg rolig,de ransaka jo ikke de som var urolige engang

konklusjonen etter "inspeksjonen"var at oslo aldri ville bli narkofritt uansett hva de gjorde så folk på rundt narkoområdene kan ta det ganske cool

holder du deg rolig får du aldri noen problemer hvertfall

de henviste riktignok en til sprøyterommet som var i action med å sette
Sist endret av murmade; 5. mars 2011 kl. 18:26.
Sitat av murmade Vis innlegg
hehehe,ser det for meg..kaster lamper og drit rundt seg

de trodde vell han dyrket eller noe da,eller hadde langt større mengder/var bygdas narko kiosk

men det er HØYST uvanlig at politiet i Norge oppererer med så store antall folk,det var en klassisk usa rassia du beskriver der
Vis hele sitatet...
Min erfaring over 5 rassiaer er at de aldri har vært mindre enn 4 stk hos meg, max 6 stk..
men det som tok kaka av hele politiet programmet var en tulling i en løen bil med piller overalt i bilen de stoppet,han påstod han var lege noe de syntes var høyst merkverdig iht bekledning osv

men joda,han ga de et tlf nr de skulle ringe å spørre om han var ansatt,noe de fikk politi sentralen til å gjøre,også sier sentralen til han v bilen(det var akkuratt som de ventet på at jeg skulle ringe,bare"hallo liksom*")de sa tilogmed at de TENKTE tanken at det bare var en kammerat men de tok det for en god fisk å sa at vi får tro det er sant som han sier at han jobber på lege senteret..

og disse virket oppegående,jeg mener..bestemor kunne gjort en bedre jobb,tullingen som sjekket satt vell på en data,de hadde mistanker til at dette hørtes rart ut,hvorfor ikke bare sjekke tlf nr på gulesider?de GIKK ut ifra,nei det var utroolig ass..sløve tullinger=)
Sitat av ztaale Vis innlegg
2. Politiet kan, uansett hva faen det gjelder ta seg inn i din bopel og gjøre for det meste hva de vil (dvs, razzia, gjennomsøking etc) uten ransakelsesordre. Det de bruker for å kunne gjennomføre dette er "mistanke" så lenge de bare har mistanke om at noe kriminelt har skjedd/skjer/kommer til å skje i bopelen din så kommer de inn på mistanke.
Vis hele sitatet...
De må ha tillatelse fra juristen før de kan ta seg inn. Dette er noe de ordner på under 5 minutter via tlf.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
De må ha tillatelse fra juristen før de kan ta seg inn. Dette er noe de ordner på under 5 minutter via tlf.
Vis hele sitatet...
Eller gjøre en vurdering på stedet og benytte seg av "skjellig grunn til mistanke" og ransake deretter. Eller fattes av lensmann/stasjonssjef der mulighet for å innhente ordre ikke er mulig.
Sist endret av Troennes; 9. mars 2011 kl. 00:30.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Det er en del tråder lignende denne hvor folk lurer på om polititet har lov til å ransake leiligheter, personer osv. Er det noen som har eksempler på situasjoner hvor politiet har gjort slike ting uten tillatelse/lovhjemmel og i etterkant fått problemer med bevis de har innhentet? Jeg har en liten følelse at vi i Norge ikke har "amerikanske tilstander" hvor alle bevis automatisk blir ugyldige dersom politiet har gått utover sine fullmakter.
Vis hele sitatet...
oh yeah. jeg slapp inn politiet etter at de hadde funnet nr mitt hos en "større dealer" jepp, min tabbe, men den må jeg leve med, de hadde ikke ransakelsesorde, noe jeg tok opp i retten, men siden jeg slapp dem inn frivillig hadde ikke dette noe å si, tror ikke jeg har lest om tilsvarende episoder, men det var ikke noe gøy

De fant ingenting, men tok pc'en min siden jeg "kunne" ha lagret msn logger etc, dette strider vel og mot loven siden de ikke hadde noe bevis antar jeg, men jeg har gjort noe som ikke er lov og valgte å ta straffen.

Opprinnelig var jeg sikta for litt over 4kg innførsel, samt omsetning av 200 doble valium og "noe pulver" som de ikke kunne bevise og den ble frafalt.

I retten fikk jeg reduser straffen pga at jeg overbeviste dommeren at det kun var snakk om 350 gram på et tidsløp over 1 år, dermed personlig bruk og jeg fikk overvbevist dommeren om at THC fungerer bedre som en medisin for meg enn benzoer som jeg ikke vil ta på engang.

Endte med 2 år betinga og 4k bot, slapp nok billig unna, men dette har som tidligere nevnt alt å gjøre med hvordan du forholder deg til myndighetene, min straff ble redusert pga at jeg innrømte at jeg hadde noe småtteri (ca 2 canna)

De snudde såklart opp ned på kåken selv om jeg hadde fortalt hvor ting lå (denne er litt til nitro) men likavel valgte de å endevende en leilighet på 165m2 fant så klart ikke mer, men ville sikkert det siden de tok pc'en (de fant ikke noe, naturligvis skriver jeg ikke om sånt på msn face osv)

Så tilbake til OT, jeg tror dette har mye med lokale politimyndigheter og hvordan de ser på ting, noen ganger er de hyggelige og forstår at du bare prøver å kose deg, ellers ser de på deg som et dophue og gjør det meste for å få deg dømt.

Dette er naturligvis bare personlige erfaringer, og jeg var ung og ikke visste om regler og lover, så derfor fikk de komme rett inn.
sånn jeg ser det er at hvis du får slike problemer så bli kvitt dataen/evt riv ut harddisken og brenn den bruk øksa på den som de kan se hva du har gjort fra dag 1 på dataen din hvis det er mye uheldig der,de er ikke avhengi av noen nettleser logg eller uttak fra nettleverandør hvis de får dataen din ellers så er det jo bare å slette loggen eller ikke ha noen,så enkelt er det ikke

netcom og sånn har jo ikke lov å lagre ting mer enn 6 uker eller måneder eller hva det var så if you got the heat,be de hente en rans-ordre,kast dataen/hardisk om det er verdt det for der finnes alt,et sted.

tror det er kun hard disk man kan uthente slik info fra i en data
Sist endret av murmade; 9. mars 2011 kl. 17:10.
Sitat av murmade Vis innlegg
sånn jeg ser det er at hvis du får slike problemer så bli kvitt dataen/evt riv ut harddisken og brenn den bruk øksa på den som de kan se hva du har gjort fra dag 1 på dataen din hvis det er mye uheldig der,de er ikke avhengi av noen nettleser logg eller uttak fra nettleverandør hvis de får dataen din ellers så er det jo bare å slette loggen eller ikke ha noen,så enkelt er det ikke

netcom og sånn har jo ikke lov å lagre ting mer enn 6 uker eller måneder eller hva det var så if you got the heat,be de hente en rans-ordre,kast dataen/hardisk om det er verdt det for der finnes alt,et sted.

tror det er kun hard disk man kan uthente slik info fra i en data
Vis hele sitatet...
Er vel bedre å f.eks. bare bruke TrueCrypt for å kryptere diskene sine (velg et skikkelig passord da), og så faktisk koste på seg 5$ pr. måned for en VPN.

Bruker man så Tor (https://www.torproject.org/) i tillegg, så burde politiet slite med å få noe som helst fornuftig ut av både ISP logger og din personlige datamaskin.