Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 710
Hei godtfolk.

Er en ting jeg har merket og som sikkert har vært tilfelle i lang tid. I yrker som ikke krever høyere utdanning og det er mulighet for å klatre i rang, virker det som karismatiske personer blir belønnet fremfor hardtarbeidene "vanlige" folk.
I lederstillinger kan jeg forstå at det lønner seg å ha en viss karisma, men slik jeg har opplevd det, er det en tendens til at de litt mer pågående og ikke-sjenerte får stillinger som krever mer faglig kunnskap enn personalansvar.

Er det flere som har merket dette? Hva synes man om det? Burde det ikke være slik i næringslivet at de gode arbeiderne blir belønnet?

Jeg jobber selv i en bedrift med store muligheter for utvikling og ser denne tendensen klart og tydelig.
de som roper høyest blir alltid lagt merke til først. Det er jo normalt idag og selge seg selv. Eller presentere seg selv.
dermed så ser kansje ikke ledelsen i noen tilfeller den personen, som selv?, mener at han gjør en god jobb men holder helt kjeft.
Sist endret av Psych|Com; 23. juli 2010 kl. 10:44.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Det har lite å si om man jobber hardt dersom man ikke kan skilles ut av mengden. For å kunne klatre i en bedrift må man være i stand til å vise ledelsen hvor godt man jobber uten at det blir alt for arrogant. Det er nettopp her karisma kommer inn i bildet. Klarer man å være en type som blir lagt positivt merke til samtidig som man gjør en god innsats (eller skaper en illusjonen om at man gjør det) trenger ikke veien til forfremmelse være lang.

Husk at ledelsen er mennesker de også, og det finnes masse bra teori rundt medmenneskelig kommunikasjon. Det er her du godt kan plukke frem en del av Pick up artist-materialet. Mye derfra kan med små modifikasjoner fungere som en sosial boost på arbeidsplassen.
Det kommer veldig an på yrket. Man går ikke fra flyvertinne til pilot fordi man har god karisma

Karismatiske personer utstråler ofte også pågangsmot, er ofte positive og veldig lette å prate med. Klart en sjef vil ha en slik person høyere opp i systemet.
For å få en bedre jobb må man ville, ingen som får en forfremmelse om man ikke jakter etter en. Er man stille og rolig så er det ingen som lukter at du vil opp og frem.

Karismatiske personer utstråler ofte at de er verdensmestere i alt. Her hvor jeg jobber blir det fort gjennomskua, så det hjelper ikke å ha karisma uten kunnskap.

Karisma + kunnskap Vs. Kunnskap = Lett valg for en arbeidsgiver
Sist endret av Jailbait; 23. juli 2010 kl. 10:53.
Abs
Trådstarter
Det er jo noe naturlig at de som aktivt søker mer ansvar får det, men det er ikke alltid slik at de uten karisma også søker etter det. Et eksempel på jobben her var når 2 personer "søkte" om en høyere stilling - begge hadde lik utdanning og ca lik ansiennitet. Forskjellen var at den ene var nøyaktig og flink i arbeidet, han andre var mer... ok.., men var en ravendes kar som alle hadde sansen for. Selvsagt var det sistnevnte som fikk jobben, selv om den andre personen var mer "kvalifisert".

Synes det er dumt at ledere ikke ser gjennom dette og velger de som er flinkest, når karisma ikke har noe å si for selve jobben.

Men kan kanskje bare være her jeg jobber?


Og for info, det er ikke meg selv jeg prater om Jeg har allerede "høy" stilling, men ikke personalansvar, og er derfor jeg legger merke til at de som har personalansvar hele tiden velger "feil" personer.
I tekniske yrker har veldig ofte sjefer ikke så mye peil.
Så da spiller som regel det sosiale en stor del.


Så da sier det seg selv.....

Spiller sjefen golf ? Kanskje på tide å bli golfspiller....selv om man aldri kunne tenke seg det før.....


DarkSheer
Sist endret av darksheer; 23. juli 2010 kl. 11:40. Grunn: Skriveleif....
viser tydelig at personer med psykopatiske trekk og sosiopater klatrer fort i næringslivet. De bygger nettverk uten å tenke på bagateller som om de faktisk liker personene de nettverker med og trakker lett over skjebner på sin vei.
Å være lett grusom sees på som en fordel av de andre lederne og empati sees på som svakhet.

Moralen er juks som faen, lyv alt du kan komme unna med og trakk på de svake så lykkes du i næringslivet. Kanskje en grunn til at kvinner foretrekker det offentlige som arbeidsplass selv om trenden har spredd seg dit og. Stadig flere toppjobber i det offentlige gies til folk som opplagt er "kvotert" inn og ikke fikk jobben pga sine kvalifikasjoner eller utdannelse.