Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 5179
Har tenkt på å kjøpe meg en samekniv, og har sett på disse to:
http://nettbutikk.bbs.no/nettbutikk/...d=&searchSpec=

http://nettbutikk.bbs.no/nettbutikk/...d=&searchSpec=

Hvem er best? Jeg vil jerne ha med fingervern, men er kniven for kort til å hogge med? Den ideelle samekniven ville ha vært 10", men finner ikke noen.

eller denne:

http://nettbutikk.bbs.no/nettbutikk/...d=&searchSpec=
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Ta den første, samekniver som er vell stelt er dødelige, selv i dine egne hender. Fingervern er et MUST.
Sitat av Grimmy Vis innlegg
Ta den første, samekniver som er vell stelt er dødelige, selv i dine egne hender. Fingervern er et MUST.
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig, jeg har den første du linket til (altså den med fingervern) og den kan aldri sammen liknes med en ordentlig samekniv.. jeg ville kjøpt de store. fingervern trengs ikke hvis man kan behandle en kniv ordentlig..
Sist endret av random40348; 24. januar 2010 kl. 23:12.
Nr. 1 er vel best hvis du vil ha med fingervern Regner med 23 cm blad (som det står oppgitt på nr. 2) er langt nok til å hugge med.
Sitat av r0adkill Vis innlegg
Nr. 1 er vel best hvis du vil ha med fingervern Regner med 23 cm blad (som det står oppgitt på nr. 2) er langt nok til å hugge med.
Vis hele sitatet...
nei jeg syns ikke den første han linket til er god å huge med. så jeg ville gått for the real shit..
Sist endret av random40348; 24. januar 2010 kl. 23:15.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av xhacktly Vis innlegg
Jeg er uenig, jeg har den første du linket til (altså den med fingervern) og den kan aldri sammen liknes med en ordentlig samekniv.. jeg ville kjøpt de store. fingervern trengs ikke hvis man kan behandle en kniv ordentlig..
Vis hele sitatet...

Uansett hvordan du ser på det, uansett hvor GOD du er til å behandle en kniv, så er det snakk om en 23 cm lang, sylskarp kniv, som i øyeblikket du hogger kan du få en veps i trynet, og dermed glir samekniven tilbake og kapper av deg halve fingeren.

Dette er unødvending risiko å ta for å få en "ordentlig" samekniv.

Alt som kan gå galt, kommer til å gå galt.
Sist endret av Grimmy; 24. januar 2010 kl. 23:16.
Den 3. var bøsest da ^^
Sitat av r0adkill Vis innlegg
Nr. 1 er vel best hvis du vil ha med fingervern Regner med 23 cm blad (som det står oppgitt på nr. 2) er langt nok til å hugge med.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvor lang den første han linket til er, jeg vel.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av r0adkill Vis innlegg
Vet ikke hvor lang den første han linket til er, jeg vel.
Vis hele sitatet...
1 tomme tilsvarer 2.54 cm. gang 8 tommer med 2.54 cm så får du svaret.

ps: hvor mange cm en tomme er finner du på google.com
Sitat av Grimmy Vis innlegg
1 tomme tilsvarer 2.54 cm. gang 8 tommer med 2.54 cm så får du svaret.

ps: hvor mange cm en tomme er finner du på google.com
Vis hele sitatet...
Ahkei, leste ikke overskriften, bare beskrivelsen av knivene
Sitat av Grimmy Vis innlegg
Uansett hvordan du ser på det, uansett hvor GOD du er til å behandle en kniv, så er det snakk om en 23 cm lang, sylskarp kniv, som i øyeblikket du hogger kan du få en veps i trynet, og dermed glir samekniven tilbake og kapper av deg halve fingeren.

Dette er unødvending risiko å ta for å få en "ordentlig" samekniv.

Alt som kan gå galt, kommer til å gå galt.
Vis hele sitatet...
paranoid..?
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av xhacktly Vis innlegg
paranoid..?
Vis hele sitatet...
Det kalles normal sikkerhet ovenfor ting som kan kappe av folk lemmer.
Jeg har en som er ganske lik #2.
Den anbefales. Fingervern er vel ikke til så mye nytte om det er hogging du skal gjøre.
Men om du skal spikke med den er det jo større sjanse for at fingeren glir mot bladet.
Det er uansett en risikovurdering du selv må ta.

Har hogd meg så jeg fikk et fint arr på fingern (hogd meg i venstrehånda mens jeg holdt kniven med høyre), og da hadde det neppe hjulpet med noe fingervern på kniven
Sist endret av Grimdoc; 25. januar 2010 kl. 00:26.
det heter da ikke samekniv. finnkniv du tenker på?
skal du hugge ned trær som er større en 5cm i diameter, er det _mye_ mer effektivt med en slik http://www.eagleproducts.no/filestore/TURSAGNY210DX.jpg

fingervern er vesentlig om du skal holde kniven tilsvarende dette bildet; http://pub.tv2.no/multimedia/TV2/arc...v__680489i.jpg for å slå spissen inn i et tre.
Det er så utrolig mange som driter seg ut med samekniver kjører kniven inn i et tre og kutter seg inn til beina på fire av fingrene. I samme slengen kuttes senene som brukes til å bevege fingrene så du overlever fint men har stor sansynlighet for redusert bevegelighet i fingrene.
Ha fingervern. Skulle spikke piler til pil og bua mi for noen år siden med finnkniven, så glapp kniven i handa og rett over pekefingeren min. Kuttet halve sena i fingern og kan ikke bevege den "innover" mot handflaten.. Slike uhell kan skje uansett om du har holdt på med kniven i fler foldige år.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Samekniv med fingervern er for dårlige samer eller folk som ikke er samer i det hele tatt
Jeg hører ingen av samene jeg kjenner fortelle historier om tapte fingre... Rett og slett fordi det er ingen slike historier(nesten ingen kanskje). Det er fordi at de som bruker dem, ikke er inkompetente knivbrukere, og eier vett i skallen
Kan gå god for Strømeng 8" m/fingervern. Brukte den mye i forsvaret, kjøpte en til sivilt brukt i ettertid. Nettbutikken du linker til solgte den noe dyrt, tror jeg kjøpte min for 700-800 kr.

En 8" er mer allsidig enn 10", om du skal hugge mye trær så vurder å kjøp en god øks..
Sitat av Up Vis innlegg
Samekniv med fingervern er for dårlige samer eller folk som ikke er samer i det hele tatt
Jeg hører ingen av samene jeg kjenner fortelle historier om tapte fingre... Rett og slett fordi det er ingen slike historier(nesten ingen kanskje). Det er fordi at de som bruker dem, ikke er inkompetente knivbrukere, og eier vett i skallen
Vis hele sitatet...
Har da ikke noe med vett å gjøre...? Når man bruker kniven skjærer man noe eller hugger noe som oftest, og den kraften man fører fra handen til kniven, vil av og til resultere i noe man ikke greier å ha "kontroll" over. Og man må som oftest bruke litt kraft for å få skjært eller hugget ting, så da er det ikke så rart at man fort kan glippe kniven.
Det finnes vel knivsikre hansker?
Sitat av Kenshi Vis innlegg
Har da ikke noe med vett å gjøre...? Når man bruker kniven skjærer man noe eller hugger noe som oftest, og den kraften man fører fra handen til kniven, vil av og til resultere i noe man ikke greier å ha "kontroll" over. Og man må som oftest bruke litt kraft for å få skjært eller hugget ting, så da er det ikke så rart at man fort kan glippe kniven.
Vis hele sitatet...
Ergo, de som er dårlige til å spikke skjærer seg. De som er dårlige til å kjøre bil kræsjer...
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av Gaffa Vis innlegg
Ergo, de som er dårlige til å spikke skjærer seg. De som er dårlige til å kjøre bil kræsjer...
Vis hele sitatet...
Og de som er dumme nok til å tro at uhell ikke skjer, uansett hvor god man er, får fingern kappa av.
Sitat av Gaffa Vis innlegg
Ergo, de som er dårlige til å spikke skjærer seg. De som er dårlige til å kjøre bil kræsjer...
Vis hele sitatet...
Haha klarte nettopp ved et uhell å gi deg KP. Uhell skjer, det kan være så lett som at kompisen kommer borti deg mens du spikker noe. Hvorfor takke nei til ekstra sikkerhet? Skal man drite i å benytte sikkerhetsutstyr i en bil fordi det er tøft? Jeg sier ja til "søringsperre" på kniver.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Det finnes vel knivsikre hansker?
Vis hele sitatet...
God ide :P
Kanskje jeg kjøper uten "søringvern" som det kalles, og lager en selv. Det man har kreativitet til

Eller "søringvern" som Ne0 sa

Sitat av ne0 Vis innlegg
Kan gå god for Strømeng 8" m/fingervern. Brukte den mye i forsvaret, kjøpte en til sivilt brukt i ettertid. Nettbutikken du linker til solgte den noe dyrt, tror jeg kjøpte min for 700-800 kr.

En 8" er mer allsidig enn 10", om du skal hugge mye trær så vurder å kjøp en god øks..
Vis hele sitatet...
Er litt dyrere fordi de er inkludert inngravering. Derfor hadde jeg teknt at det hadde vært en fin gave til meg selv
Sitat av Grimmy Vis innlegg
Uansett hvordan du ser på det, uansett hvor GOD du er til å behandle en kniv, så er det snakk om en 23 cm lang, sylskarp kniv, som i øyeblikket du hogger kan du få en veps i trynet, og dermed glir samekniven tilbake og kapper av deg halve fingeren.

Dette er unødvending risiko å ta for å få en "ordentlig" samekniv.

Alt som kan gå galt, kommer til å gå galt.
Vis hele sitatet...
"Og akkurat i det øyeblikket du hugger med ei svær øks, så kan du få en veps i tryen, å øksa vil gli å hugge av deg foten!!!!"

Kniver\Økser\Geværer\Pistoler, Alt det der har en viss risiko ved seg, og alt bør behandles med høyst forsiktighet!
Størrelsen på kniven spiller ingen rolle, noen er værre å skade seg med..

"Unødvendig risiko å gå med 12kal hagl, istede for 16kal."

Latterlig argument, men ey.. Du får bruke speiderkniven med nedslipt spiss om det føler deg tryggere
Tror kanskje jeg skaffer meg denne: http://nettbutikk.bbs.no/nettbutikk/...d=&searchSpec=

Så kjøper jeg disse også
http://www.farkas.no/index.php?nr=90...i=55&startrow=
Det er toppmodellen, så ikke bekymre dere for meg :P
Artig kar du gitt Jeg tror du slipper kutt på lankene, og håper du ikke hugger deg i benet
Om man skal ha fingervern eller ikke kommer jo strengt tatt an på hva man skal bruke kniven til. Det er få grunner til å ha fungervern på en samekniv dersom du skal bruke den til å hugge med. Dersom du skal spikke er grunnene flere siden du legger kraften på kniven på en helt annen måte. Når det er sagt kan man jo spørre seg om hvem som kjøper samekniver for å spikke, det blir jo strengt tatt det samme som å panservogn i et formel 1-løp.

Dersom du først skal kjøpe samekniv og faktisk bruke den til å hugge med er ikke fingervern noe behov. Da er du ute etter en enkel kniv med et relativt langt blad. Dersom du skal spikke vurderer du enkelt og greit en annen type kniv.
Har både "nato/forsvars" versionen med fingervern og 2 stk uten.
En 10" og en liten en.
Den lille fikk jeg da jeg var mindre og brukes til spikking.
den store til hogging.

Nato størrelsen fungerer fint til hogging av mindre trær (ikke for store bjørk feks) men tar litt lengre tid en med de store.
Ellers ser jeg ikke behov for fingervern vist du ikke har tenkt og stikke noe med den.
Antar det også er derfor forsvaret har en slik version.
utrolig hvor glatt ting blir med litt blod fra dyr osv osv.

har til dags dato enda tilgode og skade meg på en samekniv med eller uten fingervern.
Kan du bruke kniv så kan du bruke kniv.... har heller aldri sett noen som spikker med kniv, som kan det, bruke kniv med fingervern.
Spikker nok kanskje ikke så mye med den. Da bruker jeg nok heller min KaBar special edition jeg kjøpte i NY

Sitat av Vegardino Vis innlegg
Artig kar du gitt Jeg tror du slipper kutt på lankene, og håper du ikke hugger deg i benet
Vis hele sitatet...
Knivsikre skinnbukser Stil og sikkerhet kombinert i et fantastisk produkt!
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av Pumpkin Vis innlegg
"Og akkurat i det øyeblikket du hugger med ei svær øks, så kan du få en veps i tryen, å øksa vil gli å hugge av deg foten!!!!"

Kniver\Økser\Geværer\Pistoler, Alt det der har en viss risiko ved seg, og alt bør behandles med høyst forsiktighet!
Størrelsen på kniven spiller ingen rolle, noen er værre å skade seg med..

"Unødvendig risiko å gå med 12kal hagl, istede for 16kal."

Latterlig argument, men ey.. Du får bruke speiderkniven med nedslipt spiss om det føler deg tryggere
Vis hele sitatet...
Du trekker argumentene mine ut av kontekst. Hva jeg mente, var; Hva er poenget med å kjøpe seg en kniv uten fingervern, hvis det finnes en MED fingervern som fungerer like bra ? det blir dumt å sette stil forran sikkerhet.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Kenshi Vis innlegg
Har da ikke noe med vett å gjøre...? Når man bruker kniven skjærer man noe eller hugger noe som oftest, og den kraften man fører fra handen til kniven, vil av og til resultere i noe man ikke greier å ha "kontroll" over. Og man må som oftest bruke litt kraft for å få skjært eller hugget ting, så da er det ikke så rart at man fort kan glippe kniven.
Vis hele sitatet...
Jeg kan hoppe på en hånd uten å tryne og slå meg, eventuelt knekke håndleddet... Det kan ikke du, om du ikke er en av de få. Hvordan har det seg? Teknikk

B3nd1k treffer spikern på hodet. Hvem spikker med machete og katana?
Hvem lager lager kaligrafi med sprittusj? Hvem varmer opp leiligheta med bål?
You get my drift

Men, det er ikke uten grunn at det også lages med fingerbeskyttelse. Uhell kan skje.
Nå er jeg faktisk samisk, og føler at jeg har noen små anbefalninger å komme med.

Jo større kniv, jo mer kan den brukes til. Alle jeg kjenner går for ca 20cm, brukes fra alt til ved/boksåpning/brødkniv u name it. flotte kniver i McGyver versjon!

Også dette med fingervern. Du mister halve feelinga om du skal ha dette? morra kommer jo når du trekker fram en 20cm svær kniv som ikke eier sikkerhet. kjenner _ingen_ som har mistet fingre e.l.

Mitt råd: Jo større jo bedre. go classic!
Sitat av eivix Vis innlegg
Nå er jeg faktisk samisk, og føler at jeg har noen små anbefalninger å komme med.

Jo større kniv, jo mer kan den brukes til. Alle jeg kjenner går for ca 20cm, brukes fra alt til ved/boksåpning/brødkniv u name it. flotte kniver i McGyver versjon!

Også dette med fingervern. Du mister halve feelinga om du skal ha dette? morra kommer jo når du trekker fram en 20cm svær kniv som ikke eier sikkerhet. kjenner _ingen_ som har mistet fingre e.l.

Mitt råd: Jo større jo bedre. go classic!
Vis hele sitatet...
Har et poeng der :P Tror jeg går for den uten fingervern.
Sist endret av TobiasB331; 26. januar 2010 kl. 14:49. Grunn: skrivefeil
ikkeno som slår herligheten av å kappe et litt større tre med en samekniv!
sant nok, jo større jo bedre. vi er da menn?

har selv 20cm uten sikring, og gjort det som er mulig å gjøre med kniven(untatt drepe noen)
har sant nok fått et bittelite kutt i pekefinger, men det var pga uforsiktighet, da jeg prøvde å knivstikke et tre.. (ikke spør hvorfor..)

funker til det meste! løp og kjøp!
Sist endret av zvxsone; 26. januar 2010 kl. 15:30.
Sitat av TobiasB331 Vis innlegg
Knivsikre skinnbukser Stil og sikkerhet kombinert i et fantastisk produkt!
Vis hele sitatet...
Om du skulle være så uheldig å miste kniven hvis du sitter i en lenestol (ikke spør meg hvorfor du skulle finne på noe slikt) og mister den på pondusen ville det vært kjekt med en knivsikker t-skjorte. Sikkerhet først
Sitat av Grimmy Vis innlegg
Du trekker argumentene mine ut av kontekst. Hva jeg mente, var; Hva er poenget med å kjøpe seg en kniv uten fingervern, hvis det finnes en MED fingervern som fungerer like bra ? det blir dumt å sette stil forran sikkerhet.
Vis hele sitatet...
Måtte dra den litt lengre, bare for å få deg til å se at det var et lite gjennomtenkt utsagn..

Seff, sikkerheten skal man altid tenke på! Men det betyr ikke at en kniv med fingerværn, er tryggere i bruk, enn en uten fingerværn!

Jeg har en kniv uten og en med, den med er rett å slett farlig! Om man skal bruke den til å kviste av ei grein, så treffer man lett stammen med fingerværnet, og kniven "hopper". Så om jeg treffer noe med fingerværnet, så er det som den blir slått opp i et snodig rekyl...

Jeg går heller for en uten, så får jeg heller ta sjansen på å overleve