Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  199 30713
jepp, og da har man kredibilitet... er så lett å gjøre som Anders Holth har gjort her. Lett å forsvare seg, selv om man kanskje vet man har gjort feil.

Jeg er faktisk overasket over at han kommer hit i ettertid og kommenterer, men for meg er det bare patetisk.. hadde vært bedre om han bare holdt seg unna!
Synes det at Anders kom tilbake og forsvarte hans arbeid er bedre enn at han bare forsvant etter at artikkelen kom i trykk. Kreds for det.
Ja han la opp til å bruke det for å reparere i ettertid.. er nettop det jeg misliker. Les gjennom tråden på nytt. Men man ser forskjellig på det.

Det eneste som betyr noe, er at han har kommet med et bidrag til å få det på narkotikalisten. Så er det om man liker det eller ei.

Jeg fatter ikke hvordan man skal gi han kreds for å kommentere i ettertid osv. Om man synes salvia er en viktig urt og man vil ha mulighet for å bruke den for spirituell utvikling, behandle depresjon, ha det gøy eller hva det måtte være som er positivt..

Det er jo uansett alerede regulert med resept. Et forbud er meningsløst, for ingen får jo resept.
Sist endret av Miraculix; 4. oktober 2008 kl. 18:30.
Jeg tror vi alle er enige om at det var en dårlig artikkel, men det hjelper ikke å terpe mer på hvor lite vi setter pris på dårlig journalistikk nå.
Haha ja det er for sent, indeed...the damage has been done!!! Kreds til folka som advarte oss mot dette før han la ut artikkelen, de hadde rett
En artikkel i Dagbladet forandrer ikke alt. Prisen på Salvia har ikke gått opp en krone etter artikkelen, og er like lett å få tak i. At jounalisten velger å vinkle artikkelen slik han nettopp gjorde, har jeg egentlig full forståelse for, men at jeg ble en smule skuffet skal jeg ikke legge skjul på.

Tittelen "Jeg trodde jeg var et stuenbord" må jeg bare si faktisk var ganske kult, og sikkert "leserfangende". I artikkelen ble en rekke av nyhetskriteriene oppfylt, så vår kjære jounalist gjorde egentlig bare det han får betalt for å gjøre.

Håper anyways på en bedre, mer korrekt og informativ artikkel en gang i fremtiden.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg fikk svar fra Helge Waal (eksperten sitert i dagbladetartikkelen)

Sitat av Helge Waal
Hei,
du har rett i at det er vesentlig forskjeller mellom salvinorin og de andre hallusinogene som ble nevnt. Likheten - slektskapet - er knyttet til fellestrekk i effekt.

Så vidt jeg skjønner knyttes salvinorins virkning nå først og fremst til agonistvirkning ved kappa-reseptoren - en av morfinreseptorene. Det er kommet enkelte rapporter om at denne reseptoren kan være involvert i psykosereaksjoner innenfor schizofrenispektret. Dette er i så fall en annen virkemåte enn de mer klassiske hallusinogenene som vanlgivis i hovedsak knyttes til serotoninreseptorene.

Om dette gjør salvinorin til et mer eller mindre betenkelig stoff. er det ikke godt å si.


mvh

Helge Waal

On 03.10.2008 19:15, xxxxxxx wrote:
> Hei, mitt navn er xxxxxx, og jeg har lenge hatt et visst forhold til
> psykedelika, i form av glødende interesse for farmakologi og antropologi m.m.
>
>
> Jeg skjønner at du kanskje ikke har tid til å besvare meg og tar det til
> etteretning, men om du finner tiden kunne jeg likt å diskutert rundt
> påstanden:
>
> "stoffet er i slekt med LSD, meskalin, peyote og mange andre."
>
> 1. LSD er et tryptamin, Meskalin er et fenethylamin, i tillegg er peyote en
> kaktus som har hovedvirkestoffet meskalin (samt mindre mengder av mange andre
> alkaloider) så jeg ser ikke vitsen i å nevne peyote også. Men tilbake til
> saken:
> Salvinorin A, er hverken et tryptamin eller fenethylamin, det er ikke et
> alkaloid en gang. I Tillegg så påvirker ikke Salvinorin A 5-HT2a serotonin
> reseptorene, noe som tidligere ble ansett som nøkkelen i hvordan psykedelika
> virket farmakinetisk.
> Så jeg må anta at denne "likheten" kommer fra hvordan rusen i seg selv
> utarter seg på disse forskjellige stoffene?
>
> Det er en litt tynn sammenligning, ettersom de nevnte stoffene har flere
> timers virkning, mens Salvia virker bare noen få minutter.
>
> Resten av utalelsen din er jeg forsåvidt enig i, psykedelika er noe som burde
> respekteres dypt, og ingen har godt av at mange tennåringer nå får opp øynene
> for dette stoffet.
>
> -Med vennlig hilsen xxxxx.
Vis hele sitatet...
Altså var det akkurat slik jeg skrev, likheten er knyttet til effekt, intet annet.
Det skulle ikke forundre meg om journalisten bare tok ut brøkstykker av hva Helge faktisk sa i intervjuet, fyren kommer med korrekt informasjon og er objektiv.
Jeg kan nå skrive under på at effekten av Salvinorin A er veldig veldig forskjellig fra sopp (psilocybin/psilocin) selv om jeg ikke har vært lengre enn til broen over til fru Salvias rike. For min del som har prøvd begge deler, kan ikke effektene sammenliknes.

Det er fortsatt både fristende og skummelt for en dag å gå over broen (slik jeg har sett det for meg de siste småtrippene på lave salvia doser (har høy toleranse i tillegg)); spørs når jeg føler meg helt klar..

Uansett, har man brukt sopp eller annen psykedelia først, så vet man at Salvia ikke er noe man skal kødde med, selv om det i verstefall blir som å våkne fra ett skikkelig skummelt mareritt. Så langt syns jeg lvl 1-3 gir en veldig magisk følelse, men de som går rett på lvl 4-6 første gangen vil muligens ikke ha den følelsen (f.eks Geir og andre YouTube Kidz)?
Sist endret av Svedge; 5. oktober 2008 kl. 07:10.
peker ikke denne posten mot noen spesielt, noe jeg må få ut av systemet og håper noen er enige med meg.

en av de største grunnene til at menneskeheten er så hjernevaskede og ignorante i dag er pga krigen mot narkotika, og da tenker jeg ikke på stoffer som heroin, kokain, amfetamin og lignende stimulanter.
det jeg tenker på er psykedelia, planter som sopp(psilocybin), peyote(kaktus), san pedro, cannabis++ planter som potensielt produserer 'kontakt med gud', euforiske følelser og utrolige innsikter.

'hjernevaskede og ignorante sier du? menneskene har jo aldri hatt så stor innsikt i vitenskap tidligere'! på en side ja, det er mye bra å hente der ute men det krever personlig graving, man får ikke servert mye ekte og selvforsterkende via skolesystemet eller tven. for eksempel, hvor mange bruker i dag internet til sitt potensiale? ps: vi har heller ikke tidligere hatt så mye kunnskap om hvordan man skal hjernevaske folk, er jo like mye propaganda nå som det var under andre verdenskrig i tyskland.

hvorfor mener jeg det? etter personlig erfaring med psychedelics, vet jeg at man forstår innsikt inn i hvor unaturlig og umenneskelig samfunnet er i dag. vi er alle slaver av papirseddelen. et pengesystem som fundimentalt bestemmer at et fåtall skal ha mesteparten mens resten skal få småpenger.

enhver person med et fritt og åpent sinn forstår at hvordan samfunnet er bygd opp ikke er til mengdenes interesse. nettopp derfor er alt lagt under en kategori, vi blander amfetamin og heroin med lsd og fleinsopp. den ordinære avisleser vil ikke forstå hva forskjellen er.

som en moderne filosof må jeg si jeg er trist av dagens tilstand, da man ikke får bestemme hva man får gjøre med sin egen kropp og ikke minst utforske sin egen bevissthet og hvilke mysterier som lurer seg bak hverdagsformen.

må si at det ser håpløst ut, om vi ikke skjerper oss og tar makten tilbake.

takk for tiden din, beklager om det ble noe usammenhengende, skrev dette iløpet av fem minutter.
Stavanger aftenblad har tidligere skrevet artikkel om salvia. De brukte også Helge Waal som kilde. Han mener tydeligvis ganske sterkt at salvia kan gjøre psykisk skade. Jeg skulle så gjerne få innblikk i hvordan han har fått dette synet, siden jeg har helt motsatt effekt. Han er jo leder for et senter som driver med rusforskning.

http://www.forebygging.no/fhp/d_faq/...ent_26/hDKey_1

http://narkoman.net/print.php?sid=407

http://www.bladet.psykiskhelse.no/index.asp?id=27762
Alt i alt så er det hele glemt om ikke lenge til hos den generelle befolkningen.

Jeg må si at til tross for at det kom noe dårlig ut så var det tøft av "Geir" også å stille opp på den måten, jeg for min del skulle gjerne vært foruten mitt ufrivillige bidrag til artikkelen - men ingenting å gjøre med det. Igjen så er dette et forum alle kan lese så man får heller ta det som en påminnelse på at man skriver ting fullstendig offentlig her.

Jeg mener vår kjære journalist kunne vært mer ærlig med oss fra begynnelsen av om hvor han ville med denne artikkelen, men ellers så skal han som det blir nevnt så stiller han i hvert fall opp etterpå og svarer for seg.

Salvia vil/ville nok blitt ulovlig før eller siden uansett. Det er synd da salvia definitivt har sine positive sider også. For min del har salvia vært svært bidragsytende i å gi meg en betydelig mer positiv hverdag selv ved relativt moderat bruk (ca. 2 uker mellom hver gang).
Salg av reseptbelagte "legemidler" er vel ikke så lurt... Vel Salvia er nok ikke et legemidel her til lands, selv om mange som sliter utvilsomt ville ha kunne nyte godt av et slikt tilbud. Istede vil farmasøytiske bedrifter sprøyte inn kjemikalier in i befolkningen. Mens de med en trent hånd suger penger ut av staten og oss, befolkningen. Hvem har skylden? Kulturen vår, en moderne tid der alternative, naturlige løsninger som pot og salvia ikke er allment godkjent og akseptert.

Selv om folk mer en villig bruker tusner på syntetiske "naturmidler" fra kyniske "naturspesialister". Spå telefoner og grønne, illeluktene pulvermasker som skal sjære vekk 10 år på ti minutter..

... Hvem har skylda? Media(!), kultur..
Vil si meg enig i kritikk av journalisten; som alle andre rusartikler i nevnte tabloid endte dette i en 'spektakulær advarsel'. proveit proved what I suspected!

Salvia er ikke lov. Salvia stoppes i tollen. Det er ikke mulig å få Salvia på lovlig vis i Norge annet enn av legen, med resept (typisk mot bipolare lidelser/manisk depressivitet - kjenner selv en som fikk mye ut av dette da legen skrev ut resept). Å vinkle dette som farlig på det viset det er blitt reflekterer bare journalistens manglende forståelse for rus og rusmidler, og vi ser kavalkaden av dobbeltmoral leve videre. Salvia er absolutt ikke noe å tulle med, men det er ikke fordi det er avhengighetsskapende e.l. Mange som forsøker Salvia forsøker aldri igjen, det blir rett og slett for ekstremt (uttalelser om paranoia stemmer altså, men ikke for alle - jeg har selv aldri opplevd dette, selv om jeg har vært temmelig stressa i forkant av forsøk).

Antallet som forsøker stoffet er nok høyere enn før grunnet Internett og bestillingsmuligheter, men at stoffet er utbredt og 'på vei opp' tror jeg lite på...

Jeg skal ikke påstå at effekten som kan hjelpe mot manisk depressivitet har vært avgjørende for meg, men jeg har ingen problemer med å pinpointe effekten eller sette pris på denne - jeg har alltid vært særdeles 'content and calm' i etterkant. Allikevel har jeg fått meget mer ut av Salvia enn jeg noen gang trodde jeg skulle få, men det er ikke mange jeg vil anbefale å få testet Salvia.

Vi kunne jo håpe at det ble en artikkel ut av reaksjonene artikkelen fikk i denne tråden, men jeg tviler. Jeg hadde gladelig stilt med kommentarer/innsikt... Dersom herr journalist fortsatt er interessert i research rundt, vel, 'dop' (assosiasjoner folk har til 'dop' går vel ikke så voldsomt godt i hop med Salvia-effekter, butyeah) kan et par Bill Hicks-show kanskje være en liten øyeåpner. Her er et par hint (jeg begrenser meg, det er mange gode poenger):

- Have you ever heard a positive drug story?
- There's a war on drugs going on, and the people on drugs are winning it.
Sitat av comicz
Vil si meg enig i kritikk av journalisten; som alle andre rusartikler i nevnte tabloid endte dette i en 'spektakulær advarsel'. proveit proved what I suspected!

Salvia er ikke lov. Salvia stoppes i tollen. Det er ikke mulig å få Salvia på lovlig vis i Norge annet enn av legen, med resept (typisk mot bipolare lidelser/manisk depressivitet - kjenner selv en som fikk mye ut av dette da legen skrev ut resept). Å vinkle dette som farlig på det viset det er blitt reflekterer bare journalistens manglende forståelse for rus og rusmidler, og vi ser kavalkaden av dobbeltmoral leve videre. Salvia er absolutt ikke noe å tulle med, men det er ikke fordi det er avhengighetsskapende e.l. Mange som forsøker Salvia forsøker aldri igjen, det blir rett og slett for ekstremt (uttalelser om paranoia stemmer altså, men ikke for alle - jeg har selv aldri opplevd dette, selv om jeg har vært temmelig stressa i forkant av forsøk).
Vis hele sitatet...
Interessant at du tok opp dette ang. BPD, sliter med samme selv (Type I) og har lest en del om Salvia på nett og ulike erfaringer hos folk med depresjon/BPD.
Dette er noe jeg har lyst til å prøve, da jeg har gått på stemningsstabiliserende i et halvår (noe som faktisk har stabilisert svingningene til dels, bikker fortsatt litt ned i mild depresjon av og til), men selv om humøret er ok så har jeg ikke hatt noen progresjon ellers i form av aktivisering,energi,motivasjon,tiltakslyst (1,5 år hos psyk).

Jeg vil gjerne prøve det for å se om det kan klare å røske opp litt i psyken og peise meg inn på rett spor, kanskje i form av større selvinnsikt og hvorfor jeg cockblocker meg selv for ting jeg inderlig ønsker å gjennomføre.
Men hvordan i all verden skal jeg gå frem for å ytre dette ønsket at psykologen tror jeg vil ha det for rusens del?
Hun er allerede dels skeptisk til hasjbruken min, naturlig nok... Som er langt høyere enn hva jeg forteller henne, og høyere enn hva jeg selv syns er akseptabelt :/

Hva har salvia gjort for deg? Noe konkret du kan vise til?
Kan gjerne ta det på PM, bittelitt off-topic, men handler jo om erfaringer på salvia i forhold til et spesifikt emne :P
Sist endret av Demolith; 8. oktober 2008 kl. 17:53. Grunn: Øver til NM i skrivefeil
jeg fikk sjokk da jeg så meg selv linket på vg.no angpående salvia. Jeg er han idioten som stanger inni veggen etter et bongtrekk 45x organisk salvia. Bare og sende en pm så svarer jeg på alt mulig.
Hvorfor skulle noen sende deg pm og hva slags ting er det du svarer på?
Sitat av jørgen_87
jeg fikk sjokk da jeg så meg selv linket på vg.no angpående salvia. Jeg er han idioten som stanger inni veggen etter et bongtrekk 45x organisk salvia. Bare og sende en pm så svarer jeg på alt mulig.
Vis hele sitatet...
Er det mulig og linke til videoen?
tenkte på trådstarter som skulle lage en repotasje, som sikkert fikk ideen etter oppslaget i vg, der de diskuterer min tripp. Og som ikke sjønner hva jeg røyker i videon, noe som jeg kunne svart på.
Artikkelen i dagbladet er trykket for lengst, og VG-artikkelen kom like etterpå.
Sitat av Gaffa
Er det mulig og linke til videoen?
Vis hele sitatet...
-Den er fjerna fra youtube nå.
Sitat av tjobbey
-Den er fjerna fra youtube nå.
Vis hele sitatet...
Og takk og pris for det. Slike idiotvideoer trenger vi ikke flere av, spesielt ikke norske.
Sitat av jørgen_87
jeg fikk sjokk da jeg så meg selv linket på vg.no angpående salvia. Jeg er han idioten som stanger inni veggen etter et bongtrekk 45x organisk salvia. Bare og sende en pm så svarer jeg på alt mulig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor la du videoen ut på youtube?
Jeg vil bare si til alle som sutrer og griner om artikkelen; gjør noe! mange smarte mennesker her på nff som vet hvordan å snakke for seg, jeg er helt sikker på at dere hadde klart og snekre sammen noe spenstig "motangrep" for å forsvare salvia... Finn en som har blitt "kurert" fra deprisjon etc på salvia. Planten er jo utbredt så noen "mirakler" må det vel ha vært hvis det var noen?

Jeg vet ikke, jeg har aldri prøvd stoffet selv, men jeg kan godt tenke meg at enkelte mennesker veldig lett kan missbruke salvia på lik linje med andre stoffer og det sier seg selv at vi ikke kan gjøre det "lovlig" da jeg nesten kan garantere deg med en slik kultur vi har idag så kommer det aldri til å fungere. 14-15-16 åringer i utvikling har relativt enkel tilgang til verdens sterkeste hallosigen ( vet at det er det ene virkestoffet salvarion (whatever) A og ikke salvia). Eller hva med de som har null erfaring rundt psykadeliske stoffer. Fyrer de salvia 2-3 ganger i uken, mange idioter som garantert hadde gitt en lang faen og vært "tøff". Tror du ikke de kjører seg ganske bra oppi hodet? slutt å vær så egoistiske. Min teori er sterk virkning -sterk bivirkning og jeg er rimelig sikker på at salvia er skadelig i en eller annen grad uansett som gjør det uforsvarlig for landets idioter og kunne kjøpe hver dag.

GJØR NOE MED KULTUVERINGEN om du virkelig bryr deg! Jeg kommer ikke til å gjøre det men om kort tid vil salvia være ulovlig som alle andre stoffer og da er det lang vei tilbake. Gå ut i media dere som har hatt positiv erfaring rundt salvia! Så kansje det blir å få på resept men ikke som gatesalg/internett salg da dette er for uforsvarlig i dagens samfunn, beklager. Men hvem har sagt at salvia ikke kunne vært lovlig under kontrolerte former? hva f.eks om du måtte gjennom en legetest og psykologitest før du fikk "salvia" serfitikat som tilsa at du forsvarlig kunne ta salvia. Da fikk du ett kort som du kunne bruke og røyke under "oppsyn" dvs inne i ett lokale f.eks eller "en behandling" der de kunne spilt rolig musikk og du kunne røykt salvia i denne "seremonien". Staten kunne selvfølgelig håvet inn gryn da vi kunne f.eks sagt 500 for legetime og 500-1000 for en behandling. De som fikk behandling av staten pga f.eks deprisjon kunne fått gratis. Ikke vet jeg.. Dere som vil ha salvia lovlig kan ivertfall gjøre noe! det hvis de erfaringene rundt dette stoffet stemmer og deres tunger er like skarpe som dere gir uttrykk for ellers
Hvis du tror at Den norske stat kommer til å sette opp små trippebuler for folk med en legeattest fordi vi pusler sammen et skriveri så lever du i drømmeland min venn. Det nytter ikke å ha masse erfaringer hvis du ikke har en doktorgrad å backe de opp med, og selv om vi hadde hatt alle disse doktorgradene så hadde denne utopiske drømmen uansett ikke vært realistisk.

De som har mest å si i denne saken vurderer i disse tider om Salvia divinorum skal med i den nye revisjonen av narkotikalisten. Det er realiteten. Hvis noen med høy juridisk kompetanse engasjerte seg i saken så kunne vi kanskje ha klart å forhindre dette, men noe mer enn det er ikke aktuelt.
Sist endret av mentalmelt; 9. oktober 2008 kl. 01:28.
Nei men det er så mye sutring og jeg satt det litt på spissen hehe (har noe helt knall hasj). En mer fantasifull og useriøs tanke ifra meg men som jeg også poengterer i posten min med at det er urealitstisk med den kulturen vi har rundt rusmidler i Norge idag.

Jeg har aldri prøvd salvia eller andre psykadelika men hvis det er så fantastisk som alle vil ha det til så vil kansje noen stå frem i media. En tidligere nevnte at han hadde kommet ut av en deprisjon pga salvia? Hvis denne personen ikke har ett usunt forhold til narkotika så tror jeg ikke det kan brukes negativt. Jeg vet ikke men er det ingenting vi kan reklamere postivt for salvia da?

Mulig jeg er veldig herodisk nå hehe, lett å bli litt revet med men jeg mener ikke at det nødvendigvis ville gjort salvia til gull og klitter men det kunne gitt ett postivt blikk på salvia nå som temaet er brennhet. Jeg tror heller ikke på "trippebuler" av det norske samfunnet men det hadde økt sjansene for at salvia hadde blitt legemiddel litt om ikke litt, betraktelig.
Sist endret av magziii; 9. oktober 2008 kl. 01:31.
Jeg ser at den hasjen er god, for du finner opp dine egne ord støtt og stadig =)

Det vil ikke ha noe å si at brukere står frem i media og skryter av hvor flott dette stoffet er. Man trenger vitenskapelig dokumentasjon for å ha gyldige argumenter i en slik debatt, eventuelt høy juridisk kompetanse og den norske lov på sin side.
trenger man det for en debatt i tabloid f.eks? Høy juridisk kompetanse og den norske lov på sin side?
En debatt i tabloid? Hva skal det være godt for?
jeg sier ikke at det og stå frem i media kommer til og revolusjonere narkotikapolitikken i Norge eller gjøre salvia lovlig men det er vertfall ett skritt nærmere noe som helst positivt i den psykadeliske kulturen eller hva vi skal kalle det.
Jeg gir meg. La oss sende en mail til Trude Teige og spørre om hun vil sette i gang en debatt om salvia på TV2. Det er nok veien å gå..
neida jeg vet ikke jeg ble vel litt overentusiastisk hehe... jeg skjønner at folk er irriterte for at det nå er kastet lys over salvia og at det er negativt men slik som "ja til gratis psykadelika" ikke fungerer i samfunnet idag. Det blir missbruk, og det er sikkert missbruk allerede... høres sikkert veldig moraliserende ut nå men men... folk kan jo sikkert få tak i mer salvia, men bare at nå er det ulovlig. reis til Sverige på ferie og ta salvia da. Eller ett av de rekke andre landene salvia er lovlig.
Altså, det jeg prøver å si er at tabloidmedia ikke er veien å gå for å beholde salvia som et reseptpliktig legemiddel. Folk som ser på tabloid kommer uansett ikke til å reise seg opp fra sofaen for å kjempe for din og min personlige frihet når sendingen er slutt. De fleste ville antageligvis bare vært glad til om salvia ble totalforbudt.

Man må bruke de juridiske kanalene om man skal ha noen sjanse, og argumentere med at det enda ikke finnes gyldige grunner til å kriminalisere urten pga for liten historikk og dens unike kjemi.

Eller så må man kunne bevise vitenskapelig at den har store nok medisinske verdier til at den bør forbli et legemiddel. Begge disse alternativene krever ressurser og kompetanse som antageligvis ingen av oss har.
Sist endret av mentalmelt; 9. oktober 2008 kl. 02:15.
Sweden #
As of Apr 1, 2006, Salvia divinorum and any product containing salvinorin are illegal to sell or possess. (thanks P, SA) Salvia is considered a "Häsofarlig Vara" (Hazardous Compound) See fhi.se. (thanks M)

Ellers så må jeg i utgangspunktet si meg enig med mentalmelt her, tabloid vil ikke få oss noen vei her. Selv om det forsåvidt hadde vært morsomt med en mer salviavennlig artikkel i et eller annet magasin så tror jeg ikke det skjer - og selv om det hadde vært flott om befolkningen fikk lese om positive sider om salvia så tror jeg det generelt er best om det ikke blir mer oppmerksomhet om salvia i media nå.
Sist endret av Zendelum; 9. oktober 2008 kl. 06:50.
Det som hadde vært fett, var en underskriftkampanje for folk som ønsker lovendring angående enteogener, og mildere stoffer som eksempelvis hasj - tror den listen kunne blitt lang og omfattende i grunn! Ikke at man ved et slikt grep hadde endra noen lover momentant, men med litt smart markedsføring og profilering, hadde det i alle fall blitt lagt merke til vil jeg tro. Har det vært gjort noen slike forsøk tidligere?
En dag skal jeg bli journalist, så skal jeg eie alle disse journalistene og faktisk få ut ordentlig informasjon! Ikke bare om saliva, men om alt av ulovlige "legemidler" og sånn som fortjener det. Bare vent folkens ;D
Sitat av Defqon
En dag skal jeg bli journalist, så skal jeg eie alle disse journalistene og faktisk få ut ordentlig informasjon! Ikke bare om saliva, men om alt av ulovlige "legemidler" og sånn som fortjener det. Bare vent folkens ;D
Vis hele sitatet...
Hehe, godt å høre, kamplystne sannhetssøkere trenger vi flere av !
Zendelum: Jeg vet at det er ulovlig i Sverige, men vi bor fortsatt i Norge, og har fortsatt vårt eget lovverk å forholde oss til.
Sitat av magziii
men bare at nå er det ulovlig. reis til Sverige på ferie og ta salvia da. Eller ett av de rekke andre landene salvia er lovlig.
Vis hele sitatet...
Det var denne jeg tenkte på ;-)
Aha, sorry about that
Sitat av mentalmelt
Aha, sorry about that
Vis hele sitatet...
Ikke noe problem, meg som ikke er flink nok til å bruke quote for henvise hva jeg svarer/skriver om ;-)
Utne å ha lest alt er jeg rimelig sikker på at det ikke er snakk om hundrevis her på bruket som har delt sine erfaringer med salvia:
På nettstedet Norsk Freakforum deler hundrevis av brukere sine psykedeliske erfaringer med urten i såkalte «triprapporter»: «Jeg fyrte opp på samme måte og dro innpå røyken, også denne gangen dro jeg inn to ganger (…) plutselig var det eneste fornuftige å gjøre og mitt kall i livet å løpe frem og tilbake mellom døra og senga. Jeg føler jeg spurtet frem og tilbake i 700 kilometer i timen, jeg bare måtte gjøre det - det var min virkelighet», skriver brukeren «Zendelum» etter å ha røyket stoffet forrige uke.
Vis hele sitatet...
mhh skeptisk..
Sitat av ztaale
Utne å ha lest alt er jeg rimelig sikker på at det ikke er snakk om hundrevis her på bruket som har delt sine erfaringer med salvia:


mhh skeptisk..
Vis hele sitatet...
Trenger ikke minne meg på mitt bidrag igjen =p

Men må si meg enig, selv om det godt er mulig at det er hundrevis av brukere her som har prøvd salvia så er jeg ganske sikker på at jeg ikke har lest hundrevis av tripprapporter på salvia her.
Sist endret av Zendelum; 10. oktober 2008 kl. 00:39.
Bare et sleipt virkemidel, ganske sikkert bevist, for å få de generelle massene til å tro at dette er en ekstremt utbrett måte å ruse seg på. Ser jo også det, i og med at de valgte å refere til noe slikt som: 5000 salvia videoer på youtube! Eller noe i den duren.
Sist endret av Dodecha; 10. oktober 2008 kl. 14:48. Grunn: uhorvelig mengde utropstegn fjernet
Til å begynne med trodde jeg at den fjerde statsmakten muligens kunne være korrupt og at ethvert forsøk på å bidra til opplysning rundt sinnsttemningsforandrende kjemikalier er bortkastet i det moderne demokratiet. Men nei, dette er bare rør.

Jeg skjønte at den eneste korrekte sinnstemningen jeg kan ha, er den som er statlig godkjent, og de enste rusmiddlene jeg noengang trygt kan ta er karsinogener og aggresjons fremkallende fettsyrer.

Jeg tror også at kritisk tankegang, som lenge har vært kilde til mang en depresjon og generell forvirring, er noe norsk media kan hjelpe meg å bli kvitt. Aldri mer skal onde spørsmål (de er sikkert et produkt av en eller narkotikafremkalt psykose) komme i veien for den frigjørende følelsen av ukritisk indoktrinering.

Tusen takk Ander Holth Johansen for at du og alle dine kolleger hjelper meg ved å holde meg famlende i det betryggende mørket. Du vet hva de sier om mørket? Det skjuler alle de tingene vi ikke vil se. Som sultne ulver og blodsugende vampyrer. Og takk for at dere viser meg at ukritiske og svartmalende skrivereier er greit så lenge du kan krangle på semantikken og forsvare bruken av ukvalifiserte kilder med anekdotiske beviser.

Det er som å bli født på ny!
Sist endret av CaptainP; 10. oktober 2008 kl. 03:49.
jeg la ikke videoen ut selv, ble lagt ut mot min vilje, men fikk den fjernet da den ble linket i vg
Sitat av Defqon
En dag skal jeg bli journalist, så skal jeg eie alle disse journalistene og faktisk få ut ordentlig informasjon! Ikke bare om saliva, men om alt av ulovlige "legemidler" og sånn som fortjener det. Bare vent folkens ;D
Vis hele sitatet...
Du må nok starte ditt eget magasin hvis du vil ha slike meninger på trykk (og da blir det i hvert fall ikke tatt seriøst), for det finnes noe som heter redaktører og bestemmer hva som skal på trykk og hva som ikke skal på trykk. Må ikke forveksles med journalister.
Sitat av Lunicks
Du må nok starte ditt eget magasin hvis du vil ha slike meninger på trykk (og da blir det i hvert fall ikke tatt seriøst), for det finnes noe som heter redaktører og bestemmer hva som skal på trykk og hva som ikke skal på trykk. Må ikke forveksles med journalister.
Vis hele sitatet...
Nei det må jeg ikke, jeg skriver en artikkel som inneholder faktaopplysninger og forteller om medisinske egenskaper osv. Så håper jeg på at den blir utgitt, og blir den ikke det så blir jeg redaktør
http://www.youtube.com/watch?v=6oAv0R6gtfk

dokumentar

Norge er en god uviten spøk på mange områder, husk det. Det er folk som misbruker, og andre menesker som har trivsel med det i samsvar med søken, annet, muligens det er et astral-projection drug, siden folk blir satt ut i 15 min, så kansje det river løs astral legemet med den fysiske kroppen i 15 min så en har sjangs til å ta en god dive-in in the u sub-consciusss eller planes, hvis en ifølge har mye chi-energy lagret i kroppen og ikke er totalt amøbe på dette feltet. En liten teori. Foreløpig så burde stoffet vært lov å kjøpe til eget bruk i henhold til en søknad og evt. registrering på at det skal brukes til noe fornuftig ikke for å kjøpe store kvanta og ta med på fjortiss fest. En får også sidestillt annet snuskete narkotika som virkelig er skadelig framfor et psykadelisk ufarlig stoff som åpner chakraene noe radikalt sånn at uvitne tar skrekkelig skade av det, da dem knapt har utviklet sitt ego. Men jeg vet ikke, teorierer, sjaman drug, evt studer carlos castaneda. veien til roma er ages liksom. Finnes også youtube videoer om salvia divonorum, det går igjen at det varer circa 15 min og er egentlig ikke en rus, men noe helt annet, det kan tolkes som at en blir energi sensitiv, men en kan ikke skrive sånt i en avis men i et medium blad for interesserte, aka en skriver ikke religiøse svada tekster heller i avisen gjør en vel, du hadde vel aldri kjøpt det? The spirit was hidden for us in order to allow science to do business. Skal ikke skrøyte for mye på meg selv, livet er hardt for oss alle, men denne planeten gir inntrykk av å være totalt tilbakestående på enkelte områder. Så det suser.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Dodecha
Jeg beklager om jeg kommer ut kvasst i dette innlegget:
Dagbladet er langt i fra en seriøs avis, den henger godt innenfor tabloid sjangeren.

Og det tar ikke mange av oss her å legge 2 + 2 sammen for å komme fram til at dere vil vinkle hele greia negativt for å skremme vettet av gamle husmødre, samt få fokus over saken for å så lede til lovendringer på grunn av hysteriet dere skaper.

Jeg mener jeg snakker for de seriøse brukerne på dette nettstedet når jeg ber deg avstå fra å prøve å lage en "story" på noe du aldri kommer til å forstå, hverken subjektivt eller objektivt.

De du eventuelt vil komme i kontakt med via denne framgangsmåten er mediakåte barn/ungdom, som vil få sine "15 min i rampelyset". Hverken du, de som står fram eller norges befolkning vil oppnå noe som helst positivt av en vinkling slik du prøver på, da kan du like greit skrive om ungdom som dypper tampongen i sprit.

Om du virkelig er seriøs i din sak, vil jeg anbefale deg å gå andre veien: Få kontakt med botanifora etc, folk som faktisk har en genuin interesse for planter og deres virkninger, no offence til medlemmene her på forumet, men som moderator med 5 års tid på dette forumet, fremstår en veldig liten andel som seriøse folk.
De som er seriøse (dere vet hvem dere er) kudos til dere.
Vis hele sitatet...



Veldig bra poeng du kommer med Dodecha! jeg har bare prøvd salvia en gang og jeg kan ikke forklare en dritt av det. men en ting er klart, hva faen skal han skrive om salvia? at det er helt sykt og at man blir fakka av det? nei legg hele saken på hylla for det hadde aldri og da mener jeg ALDRI blitt en realistisk og upartisk fremstilling av salvia. Jeg tror faktisk ingen egentlig skjønner hva det er!
fred til alle!
trur ikkje noke debatt ville ha hjulpe, kjem berre til å bli meir styr av det fordi eg trur folk helst ser på salvia som en negativ ting.
Sist endret av icecold; 30. oktober 2008 kl. 19:19.