Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 10534
Hei.

Jeg trenger hjelp til og forstå noen ting. Jeg hadde en periode i mitt liv hvor jeg var veldig syk(mentalt) og jeg tok noen valg da for og bli bedre. Dessverre er ikke NAV enig med disse valgene selv om jeg fikk meg jobb og er nå frisk, og jeg må nå betale en jævlig stor sum tilbake.

Jeg har flyttet til UK men har ikke blitt UK statsborger eller noe slikt. Det jeg lurer på er om hvordan jeg kan unngå denne summen da jeg ikke kan betale den.

Jeg har lest litt rundt om foreldring men lurer på om dette er en kriminell ting, og vis det er, hvordan vil det da skje? Vil politiet komme og hente meg ut av landet etc? Jeg skal være ærlig og si jeg er så klart nervøs og litt redd, jeg vil jo helst betale tilbake men jeg har ikke penger.

Hadde settet stor pris på svar. Veit at kanskje noen har stygge meninger om mennesker som meg, så om du har; la være og skriv takk.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Ble litt vagt det her. Hva slags valg var det du tok som gjør at NAV vil ha penger tilbake, har du jobbet eller studert på siden av sykemelding/AAP?
Trådstarter
8 1
Jeg var ute av landet noen ganger, jeg gjorde alt de ville jeg skulle gjøre og holdt alle timene mine men jeg var iblant ute av landet.
Hvordan fant de ut det? Må du betale tilbake ALT, eller bare det du fikk utbetalt da du var der?
Skal vell ikke være verre enn å slenge papirene dine fra den som har vurdert din mentalitet/psyke.
Trådstarter
8 1
Ok så, det virker som de fant ut av det først den gangen jeg dro ned for et jobb intervju. Etter det ballet det seg på, og nå sier de at de har sjekket bank kontoen min og sett på IP adressen min(når man sender inn sånt kort hver andre uke). Jeg må betale kun tilbake for da jeg var ute av landet.

WayGone: Hva mener du? Jeg var ikke syk på noen måte hvor jeg ikke kunne tenke klart eller noe slikt.
Sitat av pris Vis innlegg
Ok så, det virker som de fant ut av det først den gangen jeg dro ned for et jobb intervju. Etter det ballet det seg på, og nå sier de at de har sjekket bank kontoen min og sett på IP adressen min(når man sender inn sånt kort hver andre uke). Jeg må betale kun tilbake for da jeg var ute av landet.

WayGone: Hva mener du? Jeg var ikke syk på noen måte hvor jeg ikke kunne tenke klart eller noe slikt.
Vis hele sitatet...
men du har vell papirer på at du var syk?
Sitat av pris Vis innlegg
Ok så, det virker som de fant ut av det først den gangen jeg dro ned for et jobb intervju. Etter det ballet det seg på, og nå sier de at de har sjekket bank kontoen min og sett på IP adressen min(når man sender inn sånt kort hver andre uke). Jeg må betale kun tilbake for da jeg var ute av landet.
Vis hele sitatet...
Men har de rettigheter til å overvåke din konto? Dette er jo veldig strengt. Og du kan ha brukt tjenester som gjør at det ser ut som du er andre steder i verden, som en proxy eller VPN-tjeneste.

Har du sagt noe til dem? De er jo ikke politi, så du kan vel bare nekte for tidligere uttalelser, og prøve å bevise at du var her hele tiden.
Trådstarter
8 1
Så klart, men er ikke sikker på hvordan det kan hjelpe da man må være veeeeldig syk for og kunne unngå slike ting. Jeg var ikke syk på den måten.

Jeg lurer kun på: Jeg har lest litt rundt om foreldring men lurer på om dette er en kriminell ting, og vis det er, hvordan vil det da skje? Vil politiet komme og hente meg ut av landet etc? Hvordan finner jeg ut om det er en kriminell ting eller ikke. Vis det har noe og si så viste saksbehandleren min at jeg var ute av landet osv.

FlipMcFlop: Jeg har ikke sagt noen ting, enda. Jeg vet dette med VPN etc men da de har sjekket bank kontoen min så har de jo så klart satt det opp mot hverandre, altså: jeg var borte x tid, og det står at jeg har betalt for x, og y i den perioden i en butikk i UK. Vis du skjønner. Jeg har blitt betalt at NAV tydelig vis har rett til informasjon fra nesten hvor som helst, flyplasser, bankkonto, etc. Ang VPN: Da må jeg bevise at jeg har betalt for en igjennom perioden jeg var ute av landet.
Sist endret av pris; 20. mars 2014 kl. 15:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mottar du stønad fra nav skal du ikke forlate landet uten tillatelse fra nav.

Hvis din saksbehandler viste at du var utenlands og ikke opplyste deg om dette så er feilen navs. Men spm er om du har det skriftlig eller ikke. Hvis du ringte og sa fra skal det være logger oss nav. De har du rett til å se.

Hvis du ikke har noe av det og summen er stor nok kan du bli dømt for trygdesvindel.
Disse utenlandsoppholdene kan du søke om å få godkjent som gyldig grunn til å beholde pengene, også i ettertid. Hvor villige de er til dette nå, er et annet spørsmål.

Men, om du snakker med de, ser jeg ikke noe grunn til at du ikke skal få fikset en plan for nedbetaling?
Regner med du hadde AAP? Der står det jo klart og tydelig spørsmål når du sender inn meldekortet om du har vært i utlandet i perioden du har mottatt AAP? Krysser du av for nei der så ser jeg ikke helt hvordan du skal klare sluntre deg unna.
Trådstarter
8 1
Vell nå handler det ikke så mye om og sluntre seg unna, heller det at jeg ikke kan betale det tilbake. Jeg har fortsatt et par spørsmål som ingen har svart enda, så håper noen kan.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Du får vel bare en nedbetalingsplan?
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Men har de rettigheter til å overvåke din konto? Dette er jo veldig strengt. Og du kan ha brukt tjenester som gjør at det ser ut som du er andre steder i verden, som en proxy eller VPN-tjeneste.

Har du sagt noe til dem? De er jo ikke politi, så du kan vel bare nekte for tidligere uttalelser, og prøve å bevise at du var her hele tiden.
Vis hele sitatet...
Nav trenger ingen spesiell grunn til å snoke på bankkontoen tlf osv .. her har dem mere myndighet enn politiet

http://www.nrk.no/norge/nav-kan-sjek...-din-1.7397858
Hei! Gjort det samme som deg,må betale tilbake 180.000. Ble anmeldt etter et halvt år,selv om jeg har betalt tilbake.Fikk 40 dager ubetinget etter enda et halvt års venting.Tilståelsesdom.Søkte å sone med fotlenke,og er nå på dag 9 av 40....Slipper dessverre ikke unna staten hvis du skylder penger.NEVER...
Sitat av pris Vis innlegg
Vell nå handler det ikke så mye om og sluntre seg unna, heller det at jeg ikke kan betale det tilbake.
Vis hele sitatet...
Var ikke meningen skrive det slik. Du burde ha tenkt på følgene når du krysset av på meldekortet. Dessverre for din del, så har du blitt oppdaget.

Du kan sikkert få ordnet med en nedbetalingsplan.
Sitat av pippilille Vis innlegg
Slipper dessverre ikke unna staten hvis du skylder penger.NEVER...
Vis hele sitatet...
Og godt er det!
Sitat av pippilille Vis innlegg
Hei! Gjort det samme som deg,må betale tilbake 180.000. Ble anmeldt etter et halvt år,selv om jeg har betalt tilbake.Fikk 40 dager ubetinget etter enda et halvt års venting.Tilståelsesdom.Søkte å sone med fotlenke,og er nå på dag 9 av 40....Slipper dessverre ikke unna staten hvis du skylder penger.NEVER...
Vis hele sitatet...
180 000 kroner ja. det var ikke småtterier! oppholdt du deg i utlandet mens du hevet trygd?

mener nav lar det gå når hvis det er småsaker(at man ikke ikke har meldt fra om ferieopphold) og at de trekker fra senere utbetaling som straff.

og et annet spørsmål; hvordan stiller saken seg hvis man blir tatt for motta dagpenger eller aap mens man får stipend utbetalt hver måned?vet av flere som gjør dette
Sist endret av JustAnotherNick; 20. mars 2014 kl. 19:05.
Trådstarter
8 1
Sitat av pippilille Vis innlegg
Hei! Gjort det samme som deg,må betale tilbake 180.000. Ble anmeldt etter et halvt år,selv om jeg har betalt tilbake.Fikk 40 dager ubetinget etter enda et halvt års venting.Tilståelsesdom.Søkte å sone med fotlenke,og er nå på dag 9 av 40....Slipper dessverre ikke unna staten hvis du skylder penger.NEVER...
Vis hele sitatet...
Så, du måtte sone etter du betalte tilbake? Det handler om 270k for meg. Har planer om og snakke med dem om og betale tilbake, men bare lurte på hvordan alt vil gå for seg.
Sist endret av pris; 20. mars 2014 kl. 19:58.
Sitat av JustAnotherNick Vis innlegg

og et annet spørsmål; hvordan stiller saken seg hvis man blir tatt for motta dagpenger eller aap mens man får stipend utbetalt hver måned?vet av flere som gjør dette
Vis hele sitatet...
Dagpenger vet jeg ikke men får utbetalt stipend/studielån på AAP. Skal ikke være noe i veien for det?
Sist endret av Yalla; 20. mars 2014 kl. 20:52.
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
Nav trenger ingen spesiell grunn til å snoke på bankkontoen tlf osv .. her har dem mere myndighet enn politiet
Vis hele sitatet...
Woha! Ok. De kan overvåke konto med kontonummer du har oppgitt til dem, så klart. Hva med andre kontoer? I andre banker? Hvordan får de tak i informasjonen om jeg har konto i utlandet f.eks.?
Sitat av pris Vis innlegg
Jeg var ute av landet noen ganger, jeg gjorde alt de ville jeg skulle gjøre og holdt alle timene mine men jeg var iblant ute av landet.
Vis hele sitatet...
Sitat av pris Vis innlegg
Så, du måtte sone etter du betalte tilbake? Det handler om 270k for meg. Har planer om og snakke med dem om og betale tilbake, men bare lurte på hvordan alt vil gå for seg.
Vis hele sitatet...
Er det slik at de vil du skal betale tilbake alle pengene, fordi du var i utlandet noen ganger? 270k er jo en enorm sum. Du skal bare miste penger for tiden du er i utlandet (afaik). Om du derimot har vært i utlandet all tid, og fått 270k utbetalt i den tiden, sier det seg selv - du er screwd.
Sist endret av Volch0k; 20. mars 2014 kl. 21:05.
Slå deg konkurs i UK. De har fine regler for slikt. Lev som en uteligger i 5 år og du er gjeldsfri.
Trådstarter
8 1
Sitat av Hager Vis innlegg
Slå deg konkurs i UK. De har fine regler for slikt. Lev som en uteligger i 5 år og du er gjeldsfri.
Vis hele sitatet...
Men gjelder dette også vis gjelden er til et annet land?
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av JustAnotherNick Vis innlegg

og et annet spørsmål; hvordan stiller saken seg hvis man blir tatt for motta dagpenger eller aap mens man får stipend utbetalt hver måned?vet av flere som gjør dette
Vis hele sitatet...
For å få aap må arbeidsevnen være redusert med minst 50%. Hvis man da hever fullt studielån ligger man dårlig ann hvis nav finner ut av det, men mulig man kan ha en grad av studielån/stipend.
Ja,fikk dom selv om jeg hadde inngått betalingsavtale med NAV,og selv om mesteparten var betalt ned.Kjører hardt på trygdesvindel,uansett om du gjør opp og angrer eller ikke.Men slapp nå fengsel,da!Merker ikke mye forskjell på dagliglivet,bortsett fra en og annen uanmeldt alkokontroll,og et par samtaler i uka.Går på jobb som vanlig.Har 5 timer fri fra soning i uka,som jeg bruker når jeg vil.Ellers blir det mye hjemme og film,men blir jo det likevel på denne årstida.Kan nyte sola på terrassen hvis fint vær!!I forhold til fengsel er dette luksus,jobb,familie,internet og mobil.Kan ha så mye besøk jeg vil.Kan ikke drikke alkohol,men det kunne jeg ikke gjort i fengsel heller,så alt i alt kom jeg vel billig ut av det.Vil også si at det var jeg som opplyste NAV om hva jeg hadde gjort,og fikk istand betalingsavtale,så får jeg bare ta straffa og bli ferdig med det.!!
Sitat av Apraksin Vis innlegg
For å få aap må arbeidsevnen være redusert med minst 50%. Hvis man da hever fullt studielån ligger man dårlig ann hvis nav finner ut av det, men mulig man kan ha en grad av studielån/stipend.
Vis hele sitatet...
Det her må du nok begrunne bedre enn som så.

Jeg går på AAP og skolen er en del av min aktivitetsplan. Hvorfor skulle ikke jeg kunne ta studielån, akkurat som hvilket som helt annet lån.
Trådstarter
8 1
Sitat av pippilille Vis innlegg
Ja,fikk dom selv om jeg hadde inngått betalingsavtale med NAV,og selv om mesteparten var betalt ned.Kjører hardt på trygdesvindel,uansett om du gjør opp og angrer eller ikke.Men slapp nå fengsel,da!Merker ikke mye forskjell på dagliglivet,bortsett fra en og annen uanmeldt alkokontroll,og et par samtaler i uka.Går på jobb som vanlig.Har 5 timer fri fra soning i uka,som jeg bruker når jeg vil.Ellers blir det mye hjemme og film,men blir jo det likevel på denne årstida.Kan nyte sola på terrassen hvis fint vær!!I forhold til fengsel er dette luksus,jobb,familie,internet og mobil.Kan ha så mye besøk jeg vil.Kan ikke drikke alkohol,men det kunne jeg ikke gjort i fengsel heller,så alt i alt kom jeg vel billig ut av det.Vil også si at det var jeg som opplyste NAV om hva jeg hadde gjort,og fikk istand betalingsavtale,så får jeg bare ta straffa og bli ferdig med det.!!
Vis hele sitatet...
Det eneste som er problemet er jo at jeg bor i UK og skal jobbe her, og vis de da anmelder meg i tillegg, har jeg ingen anelse om hva som kommer til og skje. Jeg antar jeg må tilbake til Norge for og sone eller whatever vis de vil anmelde meg i tillegg?
Sist endret av pris; 21. mars 2014 kl. 11:32.
Sitat av JustAnotherNick Vis innlegg
og et annet spørsmål; hvordan stiller saken seg hvis man blir tatt for motta dagpenger eller aap mens man får stipend utbetalt hver måned?vet av flere som gjør dette
Vis hele sitatet...
Det skal ikke ha stor betydning. Iallefall ikke ved AAP, da det vel i de fleste tilfeller gjør at inntekta blir såpass høy at alt du mottar fra Lånekassen blir lån, altså at noe ikke blir omgjort. Og en får jo ikke pengene som stipend, de blir utbetalt som lån, der deler av lånet er et omgjøringslån som blir omgjort om en består eksamen.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Yalla Vis innlegg
Det her må du nok begrunne bedre enn som så.

Jeg går på AAP og skolen er en del av min aktivitetsplan. Hvorfor skulle ikke jeg kunne ta studielån, akkurat som hvilket som helt annet lån.
Vis hele sitatet...
Vel, skal ikke påberope meg absolutt viten om snirklene i NAV, men jeg er på AAP selv pga. langvarig sykdom og har med all tydelighet fått beskjed om at skulle jeg finne på å melde meg på et studie og søke studielån så spøker det for utbetalinger fra NAV. I hovedsak fordi jeg da åpenbart lyver om min arbeidsevne.

Godt mulig det er skjønnsbehandling fra sak til sak basert på bakenforliggende årsaker til AAP.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Vel, skal ikke påberope meg absolutt viten om snirklene i NAV, men jeg er på AAP selv pga. langvarig sykdom og har med all tydelighet fått beskjed om at skulle jeg finne på å melde meg på et studie og søke studielån så spøker det for utbetalinger fra NAV. I hovedsak fordi jeg da åpenbart lyver om min arbeidsevne.

Godt mulig det er skjønnsbehandling fra sak til sak basert på bakenforliggende årsaker til AAP.
Vis hele sitatet...
Det gjelder vel kun hvis du ikke har fått det godkjent i aktivitetsplanen for AAP at du skal studere? Jeg går på AAP, fikk godkjent 3årig omskolering i min aktivitetsplan, og det skal ikke være noen hindring for at jeg kan ta opp studielån i Lånekassen. Ettersom AAP er høyere enn de 140k eller så Lånekassen setter som inntektsgrense i året, blir det ikke noe stipend, kun lån som må tilbakebetales. Blir vel litt som å ta lån i banken da?
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Vel, skal ikke påberope meg absolutt viten om snirklene i NAV, men jeg er på AAP selv pga. langvarig sykdom og har med all tydelighet fått beskjed om at skulle jeg finne på å melde meg på et studie og søke studielån så spøker det for utbetalinger fra NAV. I hovedsak fordi jeg da åpenbart lyver om min arbeidsevne.

Godt mulig det er skjønnsbehandling fra sak til sak basert på bakenforliggende årsaker til AAP.
Vis hele sitatet...
Som Trapezoid så er ikke dette noe snirkling eller skjønnsbehandling. Det er virkeligheten og du burde for din egen del sette deg litt mer inn i hva NAV gjør og ikke gjør for deg.

Arbeidsavklaringspengar (AAP)

Vet ikke helt hva som er uklart med dette, innledningen på siden for AAP:

Arbeidsavklaringspengar skal sikre deg inntekt i periodar du på grunn av sjukdom eller skade har behov for bistand frå NAV for å komme i arbeid. Bistanden kan bestå av arbeidsretta tiltak, medisinsk behandling eller anna oppfølging frå NAV.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Yalla Vis innlegg
Som Trapezoid så er ikke dette noe snirkling eller skjønnsbehandling. Det er virkeligheten og du burde for din egen del sette deg litt mer inn i hva NAV gjør og ikke gjør for deg.
Vis hele sitatet...
Sterkt å uttale seg om mitt kompetansenivå på NAV-virkeligheten basert på to poster. Hva kan du om utstedelse og bruk av virksomhetssertifikat for å signere godkjentmeldinger hos nav på utbetaling av sykepenger til bedriften? Reglene for hvor mye du kan tjene i timelønn når du er kommet på AAP?

Det er åpenbart skjønn med i bildet. Jeg har spurt min saksbehandler om omskolering kan være et alternativ og fått negativ tilbakemelding fordi jeg fortsatt er ustabil i sykdomsbildet samt har lang utdanning fra før. En skjønnsvurdering fra saksbehandlers side. Dermed har jeg ikke hatt interesse av akkurat feltet få AAP sammen med studielån, men desto større interesse av når man kan få rentefritak og utsettelse på studielånet. Derimot har jeg et par bekjente som har prøvd seg på å ha AAP mens de registrerer seg på et studie og søker om studielån uten at NAV vet om det eller har godkjent det i tiltaksplanen. Disse har gått på en stygg smell.

Skjønner du da hva jeg legger i skjønn? Omskolering er ikke i min tiltaksplan etter en skjønnsvurdering fra saksbehandler.

Sitat av Trapazoid Vis innlegg
Det gjelder vel kun hvis du ikke har fått det godkjent i aktivitetsplanen for AAP at du skal studere? Jeg går på AAP, fikk godkjent 3årig omskolering i min aktivitetsplan, og det skal ikke være noen hindring for at jeg kan ta opp studielån i Lånekassen. Ettersom AAP er høyere enn de 140k eller så Lånekassen setter som inntektsgrense i året, blir det ikke noe stipend, kun lån som må tilbakebetales. Blir vel litt som å ta lån i banken da?
Vis hele sitatet...
Det er sikkert rett. Jeg hadde for meg at man fikk utdanningsstønad og dermed ikke trengte lån eller AAP når man skulle omskoleres.
Sist endret av Apraksin; 21. mars 2014 kl. 15:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.