Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2307
Hei.

Tenkte å heve kompentansen min å få et bevis som sier at jeg faktisk har gjennomgått noe annet en fagbrev.
Siden jeg holder endel på med nettverk på jobben og vil fortsette med litt mere avansert nettverks styring tenkte jeg i retning av CCNA/CCNP

Har prøvd å lese meg til dette selv ved å kjøpe CCNP bøker.
MEn dette er sinnsykt tungt å bare lese seg igjenom uten at du har noen "mål".

Dermed frister det med nettstudier:

http://www.ecademy.no/section.php?ur...l_studier_id=4

Cluet blir da. Noen som har erfaring med dette via nettet?
Hvor er det billigst/best?

Videre blir spørsmålet; Er det vits å ta CCNA. eller kan jeg hoppe rett på CCNP. ser de "krever" CCNA på ecademy.
Men er godt kjent med store deler av CCNA pensumet deres, ser jo ut som basic nettverk stort sett. og siden jobben sikkert ikke sponser hele lurer jeg på om det er waste og money.

Noen med ERFARING her som kan gi noen innblikk ?
Sist endret av Psych|Com; 2. oktober 2008 kl. 20:04.
####
Psych|Com's Avatar
Trådstarter
ser jeg byttet CCNA og CCNP. får ikke redigert teksten
####
Psych|Com's Avatar
Trådstarter
for de som måtte lure i senere tid:
https://cisco.hosted.jivesoftware.co...ciscoHome=true
Står det meste du trenger å vite der.
Å starte rett på CCNP er bare å glemme vist ikke du har laaang erfaring med cisco i jobbsammenheng
Klart det. Man får heller ikke tatt det før man har CCNA heller, så muligheten til å gå rett på det finnes ikke
For å kunne ta CCNP må du ta CCNA eksamen først, å lese CCNP for å ta CCNA er bare å skyte seg selv i foten, du vil miste alt for mye grunnleggende i ccna som ikke blir forklart i ccnp. CCNA er nok ikke noe problem å bare lese seg til.

CCNP derimot vil bli veldig vanskelig å bare lese seg til uten noe "hands on" på cisco utstyr. Det går ann å bruke simulatorer (Routersim), men denne vil ikke dekke alt du skal innom.

Jeg har selv CCNP, men jeg tok det på Noroff der vi hadde veldig mye hands on, noe jeg syns var utrolig bra. Pensum vi hadde var fra Cisco's Netacad, som var veldig bra lagt opp med oppgaver og div.

Du kan jo søke på qxl/finn etter cisco switcher/routere, pleier ligge studie pakker der til en ikke så gal penge. Vil ikke annbefale å ta CCNP uten noe utstyr å leke med, vet ikke om dere får dette på skolen men? Bare å spørr om du lurer på noe
####
Psych|Com's Avatar
Trådstarter
kjører på med CCNA. har nok av bøker på emnet men av erfaring vet jeg at selvstudie alltid går i dass når man jobber å styrer.
Så blir nettstudie på meg. Har nok av cisco utstyr her på jobben så er ikke noe problem.

Noen som har efaring med selve nettstudiet CCNA hos ecademy eller andre så jeg er veldig intresert i å høre inntrykket deres.
▼ ... over et år senere ... ▼
Ser denne posten begynner å bli litt gammel, så er vel på tide og spørre deg hvordan det gikk ? Hva valgte du og hvordan opplevde du nettkursing?
####
Psych|Com's Avatar
Trådstarter
fikk tatt det greit nok. man får 2 uker på en 1 dags examen så er vanskelig og feile.
Fikk B på prøven, dvs alt rett men fikk ikke noen sensor til og forklare meg hva som skilte A fra B. så?

Men her er min opplevelse av ecademy sitt opplæringssystem:

De kjører på med kurs som består av egenstudie og en oppfølgingstime per uke via nett.
Du ser skjermbildet til instruktøren og hører stemmen hans mens han instruerer.
Du kan chatte med han der han.
Rekker du ikke timen din ligger den som opptak som kan lastes ned og sees via Ilinc.

Du får sporadisk oppgaver underveis . og læreren går igjennom evt spørsmål du måtte ha den ene timen hver uke. Det er også et forum tilgjengelig for spørsmål og sammarbeid.

Hele opplegget krever stor selvkontroll, så at flere av de andre hoppet av live timene og ikke var deltagende på forumet. Om man ikke selv aktivt setter seg ned og leser et par timer om dagen blir det straks vanskelig.
Etter et par mnd hoppet også jeg ut av live sessjonene. Dermed ble det egen studie med video som påfyll.
Liker personlig delen der man får krav stilt til seg med innleveringer hele veien slik at det er lettere og holde motivasjonen oppe. 6 mnder med egenstudie krever sin student..

Neste kurs jeg tar velger jeg heller intensivert kurs med tett oppfølging og krav.
Og ha egenstudie over så lang tid etter 5-6 år uten skolegang og lekser merkes.

Videre mener jeg at ethvert slik kurs er bortkastet om du ikke jobber med dette eller konstant leker med det du har lært og utvikler deg videre. Nå jobber jeg med dette men merket at de 3 mnd etter kurset der jeg ikke jobbet med akkurat dette gikk ting fort i glemmeboka. Men er letere og lese seg opp igjen da.

Folk bør i tillegg ha en viss basiskunnskap om nettverk før de hiver seg på dette.
Undervisningen justeres etter nivået på klassen til ne viss del.
Men en av de som deltok hoppet ut av klassen grunnet og skyldte på at de reklamerte med at de ikke krevde stor kunnskap for og starte. Du bør vite mer en hvordan få spille wow/cs. Helt grunnlegende nettverkskunnskap som hva en IP adresse er, hva en router er, hva en switch er og hvordan internett fungerer GROVT bør sitte.
Boken vi leser er lagt opp til det motsatte. Men det er en sinnsvak læringskurve, selv for de so
Høres meget interessant ut, vurderer ta tilsvarende kurs selv og virker som man får mer ut av ett slik kurs kunnskapmessing i forhold til et 5 dagers intensiv kurs.
Har lest litt rundt angående nettbasert kursing og jeg får personlig inntrykket av ecademy's løsning ved å kjøre noen dagers lab i oppstart av kursingen for så å kjøre oppgave og webbasert kursing i ukene etter virker som det mest lønnsomme, men du vet ikke tilfeldigvis om det er noen annen forskjell på delkursene ICND1/2 og CCNA kurset? Den vesentlige forskjellen jeg kan se er jo selvfølgelig tiden disse to kursene går over(ICND 1 og 2 går over 4 uker hver, mens CCNA går over hele 30 uker)
Er man for eksempel bedre kvalifisert etter CCNA kurset til å bestå eksamen, eller stiller man rimelig likt? Ser også at på CCNA kurset er eksamen inkludert i prisen og jeg regner med det er denne eksamen du referer til da du sier du fikk 2 uker på en 1 dags eksamen?

Regner med det er egen oppmelding til CCNA eksamen etter bestått ICND 1 og 2(?).

Takker for raskt og informativt svar : )
####
Psych|Com's Avatar
Trådstarter
Certifiseringen er ikke inkludert i prisen da jeg tok kurset.
Vi hadde lab verktøyet packet tracer under kurset. var ikke noe labbing i start slik du beskriver.
Men når du nevner lab så fikk vi 2-3 ganger oppgaver i lab.
Packet tracer er også det vi brukte under eksamen.

vet ikke hvorfor ICND er på bare 4 uker. Når man går opp til sertifiseringen kan man velge om man går opp til ICND1 og så 2 eller begge samtidig.
Sist endret av Psych|Com; 21. januar 2011 kl. 09:42.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Her var det mye bra info! eCademy har åpen dag i dag, så jeg skal bort en tur og sjekke litt hva det går i. Ser ut som det blir CCNA på meg også
▼ ... over et år senere ... ▼
Beklager med at jeg gjenoppliver en gammel tråd, men er det noen som har en oversikt over oppdaterte CCNA og CCNP bøker og materiell fra siste halvdel av 2012 og eller nå i 2013,

Skal starte og refreshe noe av kunnskapen min samt få hue ut av ræva mi og fullføre sertifiseringen nå, så lurte på om noen av dere har en oversikt på om det er noe oppdatert materiell på dette området
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sålangt jeg vet er 3rd edition siste.

http://www.amazon.com/640-802-Offici...=ccna+official