Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 2565
Hei! Det blir stadig mer snakk om klimaforurensning, og tiltak for å begrense dette. Folk har i flere år blitt rådet til å gjøre miljøvennlige valg, men jeg har liten tro på at overveldende mange har gjort dette.

Mitt spørsmål til dere er; hva har du gjort for miljøet? Hva kunne du tenke deg å gjøre, og hvorfor har du ikke gjort det? Hva må til for at du gjør mer?

Jeg personlig har ikke gjort stort. Har skiftet til en sparepære eller to. Kjører fortsatt hver dag selv fordi kollektivtilbudet er for dårlig.
Sist endret av Freak; 10. januar 2011 kl. 17:06.
Har begynt å spise adskillig mindre kjøtt. Forsøker å kjøpe ting som jeg vet hvor er produsert, av hva, hvem og under hvilke forhold.

For at jeg skal gjøre dette og mer til, kreves at jeg klarer å se meg som en del av verdensmiljøet slik at jeg virkelig kan føle når jeg gjør noe galt. La meg selv kjenne etter hva som er riktig og galt, og forsøke å bry meg om det.
Sist endret av httpwhat; 10. januar 2011 kl. 17:16.
Kjører bil hver dag. Prøver å slukke lys når jeg ikke trenger de dog.

Kommer nok til å kjøre bil så lenge jeg kan. Ihvertfall når disse gasskraftverkene spyr ut mye mer enn det bilen min gjør (også er det bilistene som må ta regningen :S)
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Det at du har byttet en sparepære eller to har vell ingen effekt spør du meg.

Personlig blir jeg mindre kjørt av foreldrene mine, dusjer kortere hver morgen, skrur av strømmen i leiligheten min når jeg ikke er i rommene.
Eti fleire amerikanarar.
Trådstarter
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Det at du har byttet en sparepære eller to har vell ingen effekt spør du meg.
Vis hele sitatet...
En effekt har det da alltids, men skal ikke si noe om hvor stor denne er i verdensbildet. Jeg skrev det vel egentlig mer for å gi et eksempel på hvor lite jeg har gjort.
Jeg tror jeg egentlig er relativt miljøvennlig. Jeg kildesorterer så mye jeg kan, kjøper jevnlig ting på Fretex, bruker sparepærer der det går an, passer på å skru ned/av varmen hvis jeg er bortreist, kjører ikke bil (siden jeg ikke har lappen) og sikkert en del andre småting også. Dog kunne jeg sikkert kuttet ned på en del elektriske artikler o.l., men …

Når jeg ev. får bil skal det enten være en el-bil, eller hvert fall en hybridbil.

Tenker alltid på denne tegningen når jeg diskuterer miljøendringer osv.:

http://i2.photobucket.com/albums/y29/VivalaOpium/JoelPett_ClimateSummitHoaxForNothin.jpg
Sannsynligvis det eneste som virker, er å brenne penger. Jeg gjør ikke noe for miljøet, men gjør ting for meg selv. Dvs installert varmepumpe og sparepærer ute, for å redusere mine utgifter til strøm.

Dette har dog ikke noen som helst påvirkning på miljøet, da jeg bruker de pengene jeg sparer, på andre ting, som igjen gir utslipp.
Det å kildesortere, bruker ikke de bilene som frakter søpla veldig mye bensin? Alle tingene blir jo fraktet til forskjellige steder, så det er jo egentlig ikke så miljøvennlig..
gjør egentlig ingenting for miljøet, har et spørsmål til dere som gjør det: hvordan kan dere vite eksakt hvor noe er produsert, og under hvilke forhold?
Kjøre ilag 4-5 stk de 500 meterne det er til skolen, istedet for hver for oss? (A)


Mitt strømforbruk har såpass liten funksjon her i verden sammenlignet med det industrien kan trappe ned på, at jeg fokuserer ikke på det.
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
gjør egentlig ingenting for miljøet, har et spørsmål til dere som gjør det: hvordan kan dere vite eksakt hvor noe er produsert, og under hvilke forhold?
Vis hele sitatet...
Det kan man ikke vite eksakt. Men man kan se etter miljømerkinger (og finne ut hva de betyr), fairtrademerker, o.l. Jeg forsøker også å velge produsenter som virker å ha et fokus på miljø og arbeideres rettigheter, aller helst produsert i demokratier med velfungerende lover og fagorganiseringsmuligheter.

Men innen enkelte varegrupper virker dette nærmest umulig å få oversikt over.
Sist endret av httpwhat; 10. januar 2011 kl. 19:40.
Skulle gjerne resirkulert, det gjør jeg når det kommer til papp og glass, men matavfall hiver jeg i vanlig avfall. Aner ikke hvordan jeg skal få en matavfallsdunk hit utafor.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Det å kildesortere, bruker ikke de bilene som frakter søpla veldig mye bensin? Alle tingene blir jo fraktet til forskjellige steder, så det er jo egentlig ikke så miljøvennlig..
Vis hele sitatet...
De har og får fortløpende ombygde biler som går på biogass istedenfor vanelige brennstoff. Biogassen blir utviklet f.eks på en stasjon på ekeberg som igjen får ressursene sine fra de som bor i ommerådet rundt stasjonen
Sitat av Taurean Vis innlegg
Skulle gjerne resirkulert, det gjør jeg når det kommer til papp og glass, men matavfall hiver jeg i vanlig avfall. Aner ikke hvordan jeg skal få en matavfallsdunk hit utafor.
Vis hele sitatet...
I Fredrikstad, hvor jeg bor, er kommunen behjelpelig med å ordne «hjemmekompostering», slik at man også betaler 35% mindre renovasjonsgebyr.

Kanskje ikke det du tenkte på, men din lokale kommune burde vel være stedet å kontakte for matavfallsdunk også.
kjedelig streiting
Kunne vel kjøpt meg en bil med en litt mindre motor, men det frister ikke så lenge vi har en gjeng med høns på stortinget som skal leke klimareddere. Ellers kunne jeg kanskje blitt litt bedre på resirkulering. Går litt mye glass og metall i søpla, men det har litt med plassmangel å gjøre å.
Byttet inn snøskutere/båter/motorkjøretøy til 4-taktere.
Etter en mektig, introspektiv LSD opplevelse så bestemte jeg meg for å prøve å forbedre alt ved meg selv som jeg mente var negativt. En av de tingene jeg da tok tak i var miljøbevissthet.

Jeg bor et sted hvor det er lett å kildesortere det meste så jeg begynte med det. Plast, glass og metall, matavfall, papp og restavfall. Jeg har som regel med enten sekk eller handlenett når jeg går på butikken, hvis jeg bare kjøper småting så putter jeg det i lomma i stedet for å få en bitteliten pose på putte den i.

Jeg bruker veldig få kosmetikk og sanitærprodukter. Jeg har kutta ned shampoovask til en gang i måneden, jeg vasker kun nøkkelstedene på kroppen. Når jeg bruker dusj eller vask så skrur jeg av av vannet når jeg såper meg inn.

Jeg er veldig flink til å skru av lys når jeg ikke er i rom og om natta. Mitt svake punkt i forhold til strømsløs er databruk, jeg har en tendens til å ha pcen på om natta for å høre musikk. Må skaffe meg headphones og mp3spiller i stedet.

Når det gjelder mat og generelt forbruk prøver jeg så godt det lar seg gjøre å kjøpe større mengder og mer råvarer. I stedet for å kjøpe små jusbokser kjøper jeg 2litere, i stedet for å kjøpe Uncle Ben's Brown Rice Boiling Bags kjøper jeg brunris i 2kilo+ poser. Ellers kjøper jeg veldig lite "piss" som junkfood, godteri, brus, gadgets og sånt. Spiser også ikke så mye kjøtt, har som prinsipp å ikke kjøpe kjøtt selv men takker ikke nei til en god middag som noen spanderer.

Jeg bruker også hovedsaklig bare kollektivt og kroppen men dette har naturligvis sammenheng med at jeg ikke har bil eller sertifikat. Det er ikke ofte jeg får folk til å kjøre meg rundt og å hente meg hvertfall. Min store synd her er nok hovedsaklig flying. Jeg flyr som regel et par ganger i året og det forandrer ditt personlige utslipp betraktelig.

Et veldig godt argument for å være miljøbevisst er hvor mye mer økonomisk det er, så selv for de som ikke bryr seg eller mener miljøkrisa er løgn er det definitvt en del å hente på mindre forbruk og strømbruk.
Jeg sorterer ikke plast, det er ikke miljøvennlig her i Bergen. Plasten fraktes i trailer til Sverige, og i stedet for at hydrokarbonene i min plast brennes sammen med annet avfall i fjernvarmeanlegget, tilsetter de olje for å holde temperaturen høy nok. Derfor er mitt bidrag å kaste plast sammen med restavfall.
Det alle kan gjøre er å ikke bruke vann på tannkrem eller tannbørsten når man skal pusse tenner. Her er det også viktig å ikke la vanne renne. Hvis du skylder tannbørsten og tannkrem før bruk så vanner man ut fluoren, altså ikke bruk vann. Du redder verden og dine egne tenner . Profitt
Sist endret av mo3; 11. januar 2011 kl. 05:01.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Det alle kan gjøre er å ikke bruke vann på tannkrem eller tannbørsten når man skal pusse tenner. Her er det også viktig å ikke la vanne renne. Hvis du skylder tannbørsten og tannkrem før bruk så vanner man ut fluoren, altså ikke bruk vann. Du redder verden og dine egne tenner . Profitt
Vis hele sitatet...
Vann? Seriøst? Det har da INGENTING med klimaproblemet å gjøre. I et land med konstant overskudd av ferskvann er det det siste du trenger å bry deg om.

Vi har alle mange tilgjengelige drikkevann vi kan bygge ut om vi en dag trenger litt bedre tilgang.

La vannet renne!
liker ikke helt de miljøtiltakene blokken vår har gjort, de bytta fra sentralfyringsannlegg som gikk da på diesel ellerno , til hafslund fjernvarme som da betyr høyere husleia -_-
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Vann? Seriøst? Det har da INGENTING med klimaproblemet å gjøre. I et land med konstant overskudd av ferskvann er det det siste du trenger å bry deg om.

Vi har alle mange tilgjengelige drikkevann vi kan bygge ut om vi en dag trenger litt bedre tilgang.

La vannet renne!
Vis hele sitatet...
Har du lest spm? Hva gjør vi for miljøet. Man kan tenke på andre som ikke har vann og slippe å la det renne all the way : ) har ingen ting med klima nei, men om miljø. Bedre tenner får vi også
Sist endret av mo3; 11. januar 2011 kl. 05:59.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Har du lest spm? Hva gjør vi for miljøet. Man kan tenke på andre som ikke har vann og slippe å la det renne all the way : ) har ingen ting med klima nei, men om miljø. Bedre tenner får vi også
Vis hele sitatet...
Det er jeg ikke enig i. Dessuten er ikke mye fluor bra for tennene heller.

#Edit: kilde.

*Clickie*

Merk; dette er under ekstreme forhold og ved svelging, men man kan ikke unngå dette om man pusser tennene ordentlig. Jeg sverger til tannkrem med lite, helst uten fluorid.
Sist endret av brsbent; 11. januar 2011 kl. 07:04. Grunn: Kilde
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av mo3 Vis innlegg
Har du lest spm? Hva gjør vi for miljøet. Man kan tenke på andre som ikke har vann og slippe å la det renne all the way : ) har ingen ting med klima nei, men om miljø. Bedre tenner får vi også
Vis hele sitatet...
Når du pusser tennene så skal du jo bruke vann?

Tannkremen fungerer som en såpe, å da må du vaske den bort med vann. Når du bruker vann hele tiden når du pusser skyller du munnen bedre å få en renere munn.

Du vasker ikke kopper med bare salo heller.

Jeg vil heller ha renere munn en den lille "gleden" det vil gi meg å spare miljøet for litt vann
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Når du pusser tennene så skal du jo bruke vann?

Tannkremen fungerer som en såpe, å da må du vaske den bort med vann. Når du bruker vann hele tiden når du pusser skyller du munnen bedre å få en renere munn.

Du vasker ikke kopper med bare salo heller.

Jeg vil heller ha renere munn en den lille "gleden" det vil gi meg å spare miljøet for litt vann
Vis hele sitatet...
Forøvrig er ikke vann noe problem i seg selv heller, det er heller oppvarming av vann, som går ut over miljøet i en veldig diffus og liten grad. Og man pusser vel heller ikke tenner i varmt vann?
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Når du pusser tennene så skal du jo bruke vann?

Tannkremen fungerer som en såpe, å da må du vaske den bort med vann. Når du bruker vann hele tiden når du pusser skyller du munnen bedre å få en renere munn.
Vis hele sitatet...
Jeg har jobbet med en som har master i Odontologi. Når han sier man ikke skal bruke vann på tannkremen så tror jeg på han.

Sitat av brsbent Vis innlegg
Det er jeg ikke enig i. Dessuten er ikke mye fluor bra for tennene heller.
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke FOR mye fluor i tannkrem til at det er skadelig
Sitat av mo3 Vis innlegg
Det alle kan gjøre er å ikke bruke vann på tannkrem eller tannbørsten når man skal pusse tenner. Her er det også viktig å ikke la vanne renne. Hvis du skylder tannbørsten og tannkrem før bruk så vanner man ut fluoren, altså ikke bruk vann. Du redder verden og dine egne tenner . Profitt
Vis hele sitatet...
Jeg mener den brasilianske regjeringen gikk ut med en oppfordring om at alle skulle pisse i dusjen, for å bruke mindre vann.

Enig med folk oppover her, jeg personlig kommer ikke til å gjøre noe for miljøet direkte før de 40 kullkraftverkene som spyr ut halvparten av all CO2 mennesket har ansvaret for, halverer sine utslipp.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Jeg har jobbet med en som har master i Odontologi. Når han sier man ikke skal bruke vann på tannkremen så tror jeg på han.
Vis hele sitatet...
Helt greit, men da er man inne på ordontologi, ikke miljøbevissthet.

Om man lar være å fukte tannbørsten under springen eller ikke før man bruker den blir som å pisse i havet med tanke på forskjell for miljøet.
Men dersom du føler at du bidrar så er det jo bare å kjøre på!
Sist endret av Knask; 11. januar 2011 kl. 07:41.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Jeg tar bussen istedenfor å kjøre bil til jobb.
Dette er ikke bare miljøbevist, men også kostnadseffektivt.

Ellers så prøver jeg å kjøre så lite som mulig.

Totalt sett er jeg nok en miljøsyndebukk, men litt gjør jeg ihvertfall
kjør bil så mye som mulig folks. så snart olja går tom så får vi lov å bruke snart flere tiår gammel teknologi som biler drevet av vann og oksygen.
Til dere som tenker at "min bil forurenser mye mindre enn gasskraftverket til Johansen nedi gaten": Small actions x Lots of people = Big change.
Spar miljøet, dusj sammen!

Selv skrur jeg av lyset når jeg går ut av et rom. Tar også bussen til skolen og jobb
Sist endret av Bmariuz; 11. januar 2011 kl. 09:26.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Helt greit, men da er man inne på ordontologi, ikke miljøbevissthet.

Om man lar være å fukte tannbørsten under springen eller ikke før man bruker den blir som å pisse i havet med tanke på forskjell for miljøet.
Men dersom du føler at du bidrar så er det jo bare å kjøre på!
Vis hele sitatet...
Jeg skrev det først og fremst fordi en påstod at man MÅTTE skylle tannbørstet pga det virka såpe. Jeg skrev bare at han tar feil
Sist endret av mo3; 11. januar 2011 kl. 09:28.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Jeg forsøker også å velge produsenter som virker å ha et fokus på miljø og arbeideres rettigheter, aller helst produsert i demokratier med velfungerende lover og fagorganiseringsmuligheter.
Vis hele sitatet...
Jeg drikker heller ikke kaffe


OT: Tar selv mye buss istedenfor bil (Selv om det er irriterende dårlig kollektivtilbud). Jeg slår også av lys/elektriske artikler etter meg når jeg ikke bruker det.
Sist endret av Waffaz; 11. januar 2011 kl. 09:34.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av mo3 Vis innlegg
Jeg har jobbet med en som har master i Odontologi. Når han sier man ikke skal bruke vann på tannkremen så tror jeg på han.
Vis hele sitatet...
Hvem du tror på er vell ikke spørsmålet her?

Vertfall så har ikke om du bruker vann eller ikke på tannbørsten noe som helst i havet å si.
Hadde busstilbudet vert bedre og billigere hadde jeg hatt null problem med å ta bussen hver dag. Dessverre er det ikke slik, iallefal ikke her i Vest-Agder.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Hm, er egentlig veldig lite miljøvennelig. Jeg kjøpte 4-takters lett mc isteden for 2-takters.
Hva kunne jeg gjort? Utrolig mye, hva jeg gidder gjøre derimot er en annen ting.

Bor i studentbolig der strømmen er innkludert, temperaturen styres med å åpne/lukke vinduet, oppvask gjøres i varmt rennende vann og koser meg med altfor lange dusjer daglig.

Selvfølgelig, alle monner drar, men jeg ser ikke poenget med å gjøre noe som ikke har noen effekt i den store sammenhengen bare for å lure meg selv til å tro jeg bidrar og gå rundt med god samvittighet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Er litt fan av enkle tiltak som en ikkje merker stort til: ver konsekvent med bruk av lokk når du koker ting, tenk gjennom bruken av varmt vatn, skru ned ovner en time før du legger deg istadenfor å la dei stå på full guff inntil du ligger i senga, bytt ut lyspærer med LED's eller lysrør etterkvart som dei gamle pærene ryker. Små, enkle ting som en ikkje merker i kvardagen, men som faktisk bidrar med en del prosent gjennom et år...
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Kunne vel kjøpt meg en bil med en litt mindre motor, men det frister ikke så lenge vi har en gjeng med høns på stortinget som skal leke klimareddere. Ellers kunne jeg kanskje blitt litt bedre på resirkulering. Går litt mye glass og metall i søpla, men det har litt med plassmangel å gjøre å.
Vis hele sitatet...
Ikke noe poeng å kjøpe bil med mindre motor. Vi kommer til å brenne av den oljen vi finner uansett. Det eneste du da bidrar med, er å forlenge tiden det tar før vi har svidd av all oljen.

Dvs at mindre og mer økonomiske motorer stort sett forsinker overgangen til mer miljøvennlige alternativer.

Fordelen er at du selv får mindre drivstoffutgifter, men de pengene kommer du til å bruke, og så lenge de er i pengekretsløpet, så generere de utslipp.
Lurer på hvor mange millioner som sitter på rumpa med armene i kryss og skuldrene godt over ørene og surt sier "Det er ikke vits i at JEG gjør noe med mindre ALLE gjør noe!"

Sitat av cazber Vis innlegg
Vi kommer til å brenne av den oljen vi finner uansett. Det eneste du da bidrar med, er å forlenge tiden det tar før vi har svidd av all oljen.
Vis hele sitatet...
Du mener det er bedre å slippe en kjempebombe med karbondioksid enn å ha lave utslipp over en lengre periode? Jeg er rimelig sikker på at det er mye bedre for naturen at vi har et lavere forbruk av olje utover en lenger periode enn at vi brenner alt på kortest mulig tid. Selvfølgelig hadde det beste vært om vi ikke hadde brukt olje i det hele tatt, men det er rimelig fjernt å tro at det er et alternativ.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Du mener det er bedre å slippe en kjempebombe med karbondioksid enn å ha lave utslipp over en lengre periode? Jeg er rimelig sikker på at det er mye bedre for naturen at vi har et lavere forbruk av olje utover en lenger periode enn at vi brenner alt på kortest mulig tid. Selvfølgelig hadde det beste vært om vi ikke hadde brukt olje i det hele tatt, men det er rimelig fjernt å tro at det er et alternativ.
Vis hele sitatet...
Kansje 50 år med litt lavere utslipp spiller neppe noen rolle i geologisk tidsperspektiv.
Det er da kansje bedre å guffe på, så vi blir tvunget til finne alternativer litt raskere.
Overgangen kommer en gang uansett, men tror neppe den kommer før vi faktisk ser at det går mot slutten for oljen.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg

Mitt strømforbruk har såpass liten funksjon her i verden sammenlignet med det industrien kan trappe ned på, at jeg fokuserer ikke på det.
Vis hele sitatet...

Tenk om alle tenkte slik som deg?
Har et lite prosjekt gående, bestille solcellepaneler og ladecontroller fra kina, profitt??

solcellepanelene er på 240w (2x120w) som lader noen 12v`ts batterier. skal også bytte ut mange av lampene i huset med 12volts led lamper.