Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 5609
Hva syntes freakene om forslaget til NTNU forskeren Tanu Priya Uteng om gratis førerkort til innvandrere?

Jeg personlig syntes at forslaget er helt latterlig! Etniske nordmenn får ikke førerkort, så hvorfor i all verden skal innvandrere få det?
Hvorfor mener egentlig Tanu Priya Uteng at invandrere skal få gratis førerkort? Har hun noen god grunn til å komme med et sånt forslag?

Min mening er at det er latterlig, de kan betale for førerkortet sånn som alle oss andre.
Sitat av spelley Vis innlegg
Hva syntes freakene om forslaget til NTNU forskeren Tanu Priya Uteng om gratis førerkort til innvandrere?

Jeg personlig syntes at forslaget er helt latterlig! Etniske nordmenn får ikke førerkort, så hvorfor i all verden skal innvandrere få det?
Vis hele sitatet...
Jeg har akkurat betalt ca 17000kr for mitt. Hvorfor skal mennesker som ikke tilhører landet her få det gratis? De kommer å skal ha alt gratis, og da de får alt gratis får de holdningen "Vi trenger ikke gjøre noe/arbeide, vi skal ha alt gratis!"

Skal jeg straffes fordi jeg er nordmann?

Latterlig indeed.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Trådstarter, vennligst legg ut noe kildemateriale i posten din så man kan lese mer.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3629994.ece
Håper alle kan melde seg inn her:

http://www.facebook.com/home.php#!/p...1468798?ref=ts


Ellers så er jeg strengt imot dette her!
Det er nå ærligtalt innvandrerne som har god råd her i landet (iforhold til studenter). Så de har virkelig ikke noe å klage på. Men jeg kan godt også starte å sende penger hjem og klage på at jeg ikke har råd til mat nok til 15 personer hver dag.

Så kanskje jeg også får lappen gratis?
Sist endret av Blackkoz; 1. mai 2010 kl. 12:22.
Jeg er helt uening i dette. Hvorfor skal vi forskjellsbehandle innvanderere så hardt? Dem får alt levert på sølvfat.
En kompis av meg bor alene med moren sin, dem har ikke råd til husleia på slutten av måneden! Vær gang folk snakker om billappen og mopedlappen ser du annsiktet hans rarere og rarere. Han har ikke råd til og gjøre noe på fritiden!

Om dette forslaget skulle kommet igjenom skulle det ha blitt til norske statsborgere også!
Jeg har sett mye dumt i min tid, men dette tar virkelig kaka. Nei unnskyld, hele konditoriet.

Selvsagt er det vrient å få seg jobb uten førerkort. Selvsagt er det ikke alle som har råd til å ta førerkort. Men det gjelder da vel faen meg etniske nordmenn like mye som innvandrere?

Mulig jeg virker en smule aggressiv nå, men for faen. De får pokkertameg gjøre som oss nordmenn når vi trenger penger til noe. JOBBE FOR DET.

Det er virkelig ikke så vanskelig å få seg en dårlig betalt drittjobb, som man har helt til man kan ta seg råd til førerkort. Oj, dæven, hva er dette? Skulle du sett! Der fikk h*n jaggumeg litt arbeidserfaring i samme slengen, gitt!
Begrunnelsen hennes er at hun mener innvandrere får redusert mobilitet uten lappen og får vanskeligere for å integrere seg i samfunnet ved å ta jobber som krever bil i utførsel eller komme seg dertil. Det billigste alternativet er jo da å søke til storbyene som ikke krever bil, og innvandrere burde i større grad bosette seg i distriktene.

Dette er et forslag fra en person, som umiddelbart trakk mye negativ oppmerksomhet. Jeg antar en rekke idioter vil plassere det inn under "innvandrerne kommer og krever!"-sekken sin og føler seg bedre med det... Innvandrere har ikke kommet og krevd dette overhodet. Ser allerede i denne tråden at noen mener det er symptomer på innvandrerens kravstorhet - idioti.

Selv synes jeg forslaget nok ikke er så særlig bra. Det vil skape veldig misunnelse fra de som ikke får, og kanskje det å arbeide på lik linje for å få råd til å ta lappen likeså er bra integrering.

Men hva om vi gav tradisjonelt isolerte innvandrerkvinner gratis mulighet til å ta lappen? Det kunne jo styrke deres posisjon veldig bra, dog er jeg usikker på hvordan sånn kunne gjøres i praksis.
Sist endret av Kinseek; 1. mai 2010 kl. 12:27.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Men hva om vi gav tradisjonelt isolerte innvandrerkvinner gratis mulighet til å ta lappen? Det kunne jo styrke deres posisjon veldig bra, dog er jeg usikker på hvordan sånn kunne gjøres i praksis.
Vis hele sitatet...

Nei, nei og atter NEI.

Dette vil kun resultere i misunnelse, fremmedhat og alt annet dritt som kulturkræsj fører med seg.

Eksempel: "Faen ta de jævla muslimene ass!! De er så helvetes tjukke i huet at vi må bruke skattepenger for å betale førerkortet til kjærringa i huset, så ho kommer seg rundt uten å bli skamslått av far i huset!".


Jeg mener selvsagt ikke det jeg nettopp skrev personlig. Det er kun et eksempel på hva som kommer til å bli hørt på ethvert gatehjørne om dette innføres.
Dette vil utelukkende føre med seg dritt, og kun det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av popza Vis innlegg
Jeg har akkurat betalt ca 17000kr for mitt. Hvorfor skal mennesker som ikke tilhører landet her få det gratis? De kommer å skal ha alt gratis, og da de får alt gratis får de holdningen "Vi trenger ikke gjøre noe/arbeide, vi skal ha alt gratis!"

Skal jeg straffes fordi jeg er nordmann?

Latterlig indeed.
Vis hele sitatet...
Tankegangen er at det er større sannsynlighet for at dei får jobb og blir integrert om dei får et spark i ræva i form av muligheta til å kjøre bil. I så fall betaler dei skatt, og betaler tilbake det lappen kosta samfunnet mangfoldige ganger i løpet av livet. Så det er langt fra latterlig forslag - spørsmålet er om det vil funke eller ikkje. Forslaget er alt for interessant til at vi bør la oss styre av at en gjeng nyttige idioter for Siv kaller det tåpelig.

Så kom med kritikk av forslaget. Kvifor er det ikkje bra? Kva er galt med det? Men argumenter for helvete ut fra det som er tangegangen bak det. At du synst det er latterlig er IKKJE et argument.
Jeg stemmer heller for å lære de norsk på en god måte, og at de må lære seg det meget godt iløpet av 3 år. Og først da så får de lov til å bli i landet om de består på en "eksamen".

For problemet med innvandrere er jo at de aldri klarer å lære seg norsk, så da holder de heller ilag med sine egne og klager på at de ikke bli intigrert i samfunnet.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Jeg stemmer heller for å lære de norsk på en god måte, og at de må lære seg det meget godt iløpet av 3 år. Og først da så får de lov til å bli i landet om de består på en "eksamen".

For problemet med innvandrere er jo at de aldri klarer å lære seg norsk, så da holder de heller ilag med sine egne og klager på at de ikke bli intigrert i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Dette er nettopp hva vi burde gjøre. Sende alle innvandrere, uansett etnisk bakgrunn, på gratis Norsk-kurs. Etter endt kurs, må samtlige bestå en prøve.

Snakker man godt Norsk, er mulighetene langt større når det kommer til jobb.
Og dermed, etterhver førerkort.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Jeg stemmer heller for å lære de norsk på en god måte, og at de må lære seg det meget godt iløpet av 3 år. Og først da så får de lov til å bli i landet om de består på en "eksamen".

For problemet med innvandrere er jo at de aldri klarer å lære seg norsk, så da holder de heller ilag med sine egne og klager på at de ikke bli intigrert i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Å tvinge på noen et språk er i mine øyne et fyfy, folk skal få velge selv hva språk de skal snakke. Men at tilbudet om å lære Norsk kan sikkert forbedres, men det bør være frivillig. Innvandrerne skjønner at de må lære seg noe Norsk når de kommer her, da kan de takke ja til et godt gjerne og forhåpentligvis gratis Norsk tilbud.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Å tvinge på noen et språk er i mine øyne et fyfy, folk skal få velge selv hva språk de skal snakke. Men at tilbudet om å lære Norsk kan sikkert forbedres, men det bør være frivillig. Innvandrerne skjønner at de må lære seg noe Norsk når de kommer her, da kan de takke ja til et godt gjerne og forhåpentligvis gratis Norsk tilbud.
Vis hele sitatet...

Dette fungerer ikke. Sett at de velger å ikke motta språk-læring, så er vi på samme helvetes kjøret igjen. De snakker svært lite Norsk, de får dermed ikke jobb / blir ikke integrert og får i HVERTFALL aldri førerkort.

Når man skal bosette seg i et land / er innvandrer så skal MINSTEKRAVET være å lære seg språket som brukes i landet man oppholder seg i.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Å tvinge på noen et språk er i mine øyne et fyfy, folk skal få velge selv hva språk de skal snakke. Men at tilbudet om å lære Norsk kan sikkert forbedres, men det bør være frivillig. Innvandrerne skjønner at de må lære seg noe Norsk når de kommer her, da kan de takke ja til et godt gjerne og forhåpentligvis gratis Norsk tilbud.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal de være her i landet, når de engang ikke kan kommunisere med andre personer rundt seg? (bortsett fra de som er ifra samme land som de selv)

Hvorfor skal de få lappen gratis, slik at de kan bli en del av samfunnet, når de ikke på noen måter kan norsk? Tror du at de får seg jobb lettere da? Tror du at de blir en del av samfunnet da?


Norsk er det viktigste å lære seg når de kommer til Norge, for å bli en del av samfunnet, mangler de gode norsk-kunnskaper så vil de aldri bli en del av samfunnet.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tankegangen er at det er større sannsynlighet for at dei får jobb og blir integrert om dei får et spark i ræva i form av muligheta til å kjøre bil. I så fall betaler dei skatt, og betaler tilbake det lappen kosta samfunnet mangfoldige ganger i løpet av livet. Så det er langt fra latterlig forslag - spørsmålet er om det vil funke eller ikkje. Forslaget er alt for interessant til at vi bør la oss styre av at en gjeng nyttige idioter for Siv kaller det tåpelig.

Så kom med kritikk av forslaget. Kvifor er det ikkje bra? Kva er galt med det? Men argumenter for helvete ut fra det som er tangegangen bak det. At du synst det er latterlig er IKKJE et argument.
Vis hele sitatet...

Jeg ser ikke hvordan det at de betaler det tilbake gjennom skatten mangfoldige ganger i livet gjør det til et bedre forslag. Alle andre som jobber betaler også en mye større sum enn dette i løpet av livet. Burde vi også få førerkortet gratis av staten?

Jeg mener denne tankegangen blir feil. Det er ikke statens oppgave å få folk ut i trafikken på billigst mulig måte, men heller å sikre trafikken slik at vi som slippes ut der ikke dreper oss selv. Staten har allerede mer å gjøre og mye mer ansvar enn de burde hatt. Det er opp til hver enkelt om de vil bruke pengene sine på førerkortet eller ikke.

På den annen side er det jo et interessant tankeeksperiment, men hvorfor gjøre det slik at staten skal sponse hele førerkortet kun for innvandrerne? Vil ikke dette føre til mer irritasjon og misforståelser som medfører at folk blir som mange i denne tråden (før moderasjon) allerede gir uttrykk for at de er? Om vi skulle gjennomføre dette forslaget ville det ført til flere kommentarer som "de burde være glade de i det hele tatt får kjøre på veiene våre". Dette er ikke en god ting!
Isåfall syntes jeg Nordmenn med dårlig råd også burde få muligheten til å søke om økonomisk støtte til førerkortet.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Hei!

I praksis er dette allerede innført.

For alle dere som faktisk kun reagerer på enkelte aviser sine utsagn og ikke dykker litt
i hva som egen egentlig er saken, så hadde dere visst dette for lenge siden.

Staten gir penger som en innvandrerpakke, i denne pakken er det innberegnet hvor mye det tar for en gjennosmnitts innvadrer og ta serfikatet. Disse pengene skal brukes til formål som gjør det lettere for familien og transporteres. Dvs om de spytter dette i 40 busskort får de lov til det, selv om det egentlig i bunn og grunn gjerne er beregnet til 1-2 førerkort.

Derfor er det ingen dum løsning det de kommer med, hva med heller og kutte litt ned på penger som går til anre teite formål og heller hjelpe ærlige innvandrere inn i Norge for å fremme et godt innvandrermiljø, istedenfor å gi dem et spark i ræva og ikke si vil ha dem her?

Hvis vi virkelig skal sette saken på spissen så kanskje vi kunne sende ut våre egne som gjør forbrytelser og som ikke bruker NAV-pengene sine skikkelig, finnes flere eksempler på NAV-kunder som kunne brukt pengene sine på både 2-3-4 førerkort.

Jeg er ikke for fri innvandring, men jeg vil at de som har fått opphold på lovlig vis faen meg skal ha det godt!
Sitat av bavarai Vis innlegg
Hei!

I praksis er dette allerede innført.

For alle dere som faktisk kun reagerer på enkelte aviser sine utsagn og ikke dykker litt
i hva som egen egentlig er saken, så hadde dere visst dette for lenge siden.

Staten gir penger som en innvandrerpakke, i denne pakken er det innberegnet hvor mye det tar for en gjennosmnitts innvadrer og ta serfikatet. Disse pengene skal brukes til formål som gjør det lettere for familien og transporteres. Dvs om de spytter dette i 40 busskort får de lov til det, selv om det egentlig i bunn og grunn gjerne er beregnet til 1-2 førerkort.

Derfor er det ingen dum løsning det de kommer med, hva med heller og kutte litt ned på penger som går til anre teite formål og heller hjelpe ærlige innvandrere inn i Norge for å fremme et godt innvandrermiljø, istedenfor å gi dem et spark i ræva og ikke si vil ha dem her?

Hvis vi virkelig skal sette saken på spissen så kanskje vi kunne sende ut våre egne som gjør forbrytelser og som ikke bruker NAV-pengene sine skikkelig, finnes flere eksempler på NAV-kunder som kunne brukt pengene sine på både 2-3-4 førerkort.

Jeg er ikke for fri innvandring, men jeg vil at de som har fått opphold på lovlig vis faen meg skal ha det godt!
Vis hele sitatet...
Mye bra i det du sier her, Men jeg må fremdeles stille meg totalt uenig på alle fronter. Som du selv sa, så var det ikke mange som faktisk var klare over dette. Og jo lengere det fortsetter, jo bedre er det! Hvordan tror du etniske nordmenn som allerede misliker innvandring kommer til å reagere på dette?

Hvis du virkelig vil innvandrernes eget beste, gi faen i å gi dem for mye gratis. Det kommer, og dette garanterer jeg, til å resultere i en hatbølge.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Dette fungerer ikke. Sett at de velger å ikke motta språk-læring, så er vi på samme helvetes kjøret igjen. De snakker svært lite Norsk, de får dermed ikke jobb / blir ikke integrert og får i HVERTFALL aldri førerkort.

Når man skal bosette seg i et land / er innvandrer så skal MINSTEKRAVET være å lære seg språket som brukes i landet man oppholder seg i.
Vis hele sitatet...
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hvorfor skal de være her i landet, når de engang ikke kan kommunisere med andre personer rundt seg? (bortsett fra de som er ifra samme land som de selv)

Hvorfor skal de få lappen gratis, slik at de kan bli en del av samfunnet, når de ikke på noen måter kan norsk? Tror du at de får seg jobb lettere da? Tror du at de blir en del av samfunnet da?


Norsk er det viktigste å lære seg når de kommer til Norge, for å bli en del av samfunnet, mangler de gode norsk-kunnskaper så vil de aldri bli en del av samfunnet.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det viktig å lære seg Norsk, men vi kan ikke tvinge det på de. De er ikke dum selv om de er innvandrere, de skjønner at de må lære seg Norsk for å kunne klare seg i landet. Lages det et et frivillig og gratis tilbud der man gjerne kan ta en eksamen i slutten av kurset, og kanskje gi alle som består en eller annen form for bonus så vil de som faktisk har planer om å bli boende i Norge uten tvil takke ja.

Se for dere å komme til Norge fra et land der alt er annerledes, så tvinges du til å lære den Norske kulturen og språket når du kommer til landet. Du skjønner at det er smart å lære seg Norsk, men det er kjipt å få det tvunget på seg.

Eneste store problemet jeg kan se med en frivillig løsning er at undertrykkede kvinner feks ikke vil få seg muligheten til å lære seg Norsk, men det kan løses med en bonus eller lignende som gjør tilbudet mer fristende.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
- Også etniske nordmenn tar buss og tog. De som ikke vil jobbe, jobber ikke selv om de får sertifikat. Integrering handler ikke om jobb, men om å lære seg språket, sier han.
Vis hele sitatet...
Hentet fra Aftenposten

For hvor mange innvandre vil ikke følge samme fotspor?

Hvorfor skal de velge å jobbe da de kan få penger mens de går på Norsk-kurs, og etter Norsk-kurset kan de søke om dagpenger og de får som regel dette

Hvor faen er logikken i dette?! Nei, jeg sier ikke at vi Normenn er så veldig mye bedre da det gjelder til dette, vi sutrer over en del, men som en annen sa, dette tar hele konditoriet.

Først skal vi betale skatt som skal gå tilbake igjen til de fleste utenlendingene i form av at de skal kunne få mat til alle ungene dems osv, også skal vi starte å betale førerkortet for de?!

Og sånn som han andre litt lengre opp her sa, kammeraten hans som blir "flau" over at han ikke har råd til lappen(vet ikke om han er Normann, men går utifra det), som har levd her i 16-18 år, han skal vi bare overse, mens innvandrerene som kommer inn hit skal få servert lappen, gratis Norsk-kurs i mot at de får penger og da de har endt kurset kan de skryte "Jei fra norsk og snake bra norge "

Dette er bare helt på trynet og jeg blir rett og slett flau og irritert da jeg leser dette.

Mine 2 siste år har gått med til å spare hver jævla krone jeg tjener for å faktisk kunne få lappen, mens innvandrerene kan komme inn hit til landet og få den gratis?!
Må si meg enig i at språket er den viktigste faktoren hvis man i det hele tatt skal klare og integrere seg i Norge og i et hvem som helst annet land.
Har ingen tro på at gratis førekort vil gi dem et spark i ræva og en haug av muligheter.
Og hva med den (allerede store) andelen som velger å ikke motta læring, men som har oppholdstillatelse? Du kan ikke fjerne dem fra regnestykket. De blir en ulidelig pestbyll som ikke gjør NOE annet enn å ødelegge omdømmet til de som valgte å motta læring, og tjene til livets brød på ærlig vis.

Insetter du tvang derimot, selvsagt kun for de som allerede har oppholdstillatelse, fjerner du problemet i sin helhet.
Da vet de allerede når de søker at; Okej, hvis jeg får oppholdstillatelse MÅ jeg lære meg Norsk. Ferdig med det. Nekter de, får de første mulige billett tilbake til hjemlandet.
Jeg er forresten for å gi dem som fullfører en bonus av noe slag.
Sist endret av Lille Nikotin; 1. mai 2010 kl. 13:04.
Send de til Sverige eller Danmark (osv osv) om de ikke vil lære seg norsk her i landet, værre er det ikke!

At man forventer at en person blir mer intigrert i samfunnet av å få alt gratis, uten å kunne norsk, er jo totalt hull i hodet!
Politikken gjenspeiler folket, tydeligvis. Dum og naiv.

Dagens innvandrer er så bortskjemte at det begynner å bli farlig.

Var på NAV for ikke så lenge siden da en utlending rett og slett klikket helt gal pga han mente staten burde skaffe en bil til han.
Ei i familien min er lærer på en voksenopplæring, hun forteller at de som hadde store/bra jobber i hjemmlandet sitt eks, lege intergrerer seg dorligst fordi de ikke takler å jobbe som vaktmester. Men dette gjelder dog de som er litt høye på toppen, andre greier seg bedre.
De som ikke kan lese eller skrive sitt eget språk engang integrerer seg bedre etter de er ferdig med voksenopplæringen fordi de er vant til jobber som ikke er noe spesielt bra.

JEg syntes ikke de burde få lappen gratis fordi de kan få den selv som alle andre nordmenn. De er på lik linje med nordmenn som har doppet ut av skolen og de får jo ikke lappen så ser ikke noe poeng i at invandrere skal få den.
Sist endret av omba; 1. mai 2010 kl. 13:31.
Sitat av skolms Vis innlegg
Politikken gjenspeiler folket, tydeligvis. Dum og naiv.

Dagens innvandrer er så bortskjemte at det begynner å bli farlig.

Var på NAV for ikke så lenge siden da en utlending rett og slett klikket helt gal pga han mente staten burde skaffe en bil til han.
Vis hele sitatet...
Har dette noe med forslaget i tråden å gjøre, eller ville du bare benytte anledningen til å bidra med generell "de krever for mye!"-mentalitet?

Dette var et forslag fra èn person. Innvandrere går ikke rundt å krever gratis billapp. Staten foreslår ikke dette. Politikerne ønsker ikke dette. Tydeligvis ønsker omtrent ingen utenom forslagsyteren dette heller. Så hva, og ikke minst hvem, diskuterer vi egentlig med da?

Det er noe merkelig når så mange skal gå hardt ut mot forslag fra enkeltpersoner og fremheve forslaget som symptom på innvandrere eller politikk generelt.

Men det er jo ypperlig flamebait. En artikkel som klarer kombinere bil, innvandrere og kontroversielle forslag er jo instant hit. Ser den høyst nødvendige facebook-gruppen mot forslaget (som om ikke forslaget var dødt politisk allerede før det ble lansert) har nesten 40.000 medlemmer.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tankegangen er at det er større sannsynlighet for at dei får jobb og blir integrert om dei får et spark i ræva i form av muligheta til å kjøre bil. I så fall betaler dei skatt, og betaler tilbake det lappen kosta samfunnet mangfoldige ganger i løpet av livet. Så det er langt fra latterlig forslag - spørsmålet er om det vil funke eller ikkje. Forslaget er alt for interessant til at vi bør la oss styre av at en gjeng nyttige idioter for Siv kaller det tåpelig.

Så kom med kritikk av forslaget. Kvifor er det ikkje bra? Kva er galt med det? Men argumenter for helvete ut fra det som er tangegangen bak det. At du synst det er latterlig er IKKJE et argument.
Vis hele sitatet...
Hvordan gjør du koblingen mellom en særrettighet (på etnisk grunnlag) og integrasjon? Dette henger ikke på greip.

Jeg ønsker å leve i et samfunn der man har inviduelle rettigheter, uavhengig av bakgrunn og etnisitet, ikke kollektivisme der man har rettigheter og privilegier fordi man tilhører en viss samfunnsgruppe eller klasse.

Du kan sikkert skrive side opp og side ned med realpolitiske argumenter for forslag som dette, men prinsippielt skurrer det hvis du er tilhenger av individuell frihet.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Når man skal bosette seg i et land / er innvandrer så skal MINSTEKRAVET være å lære seg språket som brukes i landet man oppholder seg i.
Vis hele sitatet...
Lurer på hva FrP-koloniene i Spania ville sagt om det hvis de fikk et sånt krav tredd ned over seg....?

Mange eldre folk sliter HARDT med å lære seg nye språk, så det der ville raskt blitt helt umulig for eldre innvandrere.

Derimot: Ha gode kurstilbud? Ja, absolutt. Kanskje tilogmed bruke noen form for "premiering" for å gjøre det mer attraktivt, f.ex. studielån/stipend under kurset, der lånet gjøres om til stipend ved bestått eksamen?
Sitat av atomet Vis innlegg
Lurer på hva FrP-koloniene i Spania ville sagt om det hvis de fikk et sånt krav tredd ned over seg....?

Mange eldre folk sliter HARDT med å lære seg nye språk, så det der ville raskt blitt helt umulig for eldre innvandrere.

Derimot: Ha gode kurstilbud? Ja, absolutt. Kanskje tilogmed bruke noen form for "premiering" for å gjøre det mer attraktivt, f.ex. studielån/stipend under kurset, der lånet gjøres om til stipend ved bestått eksamen?
Vis hele sitatet...

Premiering for at de skal lære seg Norsk?
Tull.hvis ikke de vil lære seg Norsk så setter vi hardt i mot hardt,rett hjem. Vi skal for faen ikke premiere de,må vel for svarte klare å komme seg ut av stolen å lære seg Norsk uten at det må premiering til!

De kan få en eller annen jobb som premiering,og hvis de ikke vil ha den premien,så er det ha det bra,første fly hjem!
Ser mange gneller om at vi ikke må tvinge innvandrerne på norsk-kurs. Har dere tenkt på hvordan innvandrerne skal kunne FÅ lappen når de:

1. Ikke kan lese eller skrive norsk.
2. Mest sannsynlig ikke kan basic matte, som å regne fart, tid osv. på en evt. teoriprøve.
3. Ikke eier logisk sans eller fornuft ift. trafikkregler/trafikk generelt.

Og når de vet at det ikke er dem selv som betaler for lappen, er sjansene også høyere for at de viser en "gi faen" holdning om de stryker eller består.

Ei jente på 13 år forstår mer om trafikk enn innvandrere som kommer fra et u-land uten noen form for trafikkregler eller trafikkforståelse, siden den jenta har sittet på faren/moren sin og sett hvordan trafikken fungerer.

Om dette forslaget blir til, vil det være til fare både for dem selv og andre trafikkanter.

For det andre er det helt absurd å gi fordeler til innvandrere. De er mindreverdige i samfunnet, og det er en fact. Hvorfor skal de få ting gratis av skattepengene våre mens vi må slite ræva av oss for å få lappen?

Måtte ut med over 30.000 kr for lappen min og skylder nå mine foreldre over 10.000 kroner. Jobber hver dag og sliter. Og hva når de har lappen? Hva gjør de da.. Da må de ha enda ha kanskje over 15.000 kroner for en bil som er i dugelig stand. ++ forsikring osv.
Ta det med ro alle sammen! Dette forslaget blir det ingenting av så slapp av.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Men hva om vi gav tradisjonelt isolerte innvandrerkvinner gratis mulighet til å ta lappen? Det kunne jo styrke deres posisjon veldig bra, dog er jeg usikker på hvordan sånn kunne gjøres i praksis.
Vis hele sitatet...
Dette er i og for seg en bra ting, men dette vil skape misunnelse blant andre innvandrere, samtidig som det avler misunnelige nordmenn.

Enten får alle, eller ingen mener nå jeg - Men jeg heller mest mot at ingen skal få gratis førerkort.

Mitt svar til problemet er å få bedre kollektivtransport på "landet" - Dette vinner både vanskeligstilte nordmenn og innvandrere på.
Best å gi dem gratis førerkort så du slipper å bli rana på gata for at de skal få råd til å betale førerkortet

Potato tomato
Sitat av skolms Vis innlegg
Politikken gjenspeiler folket, tydeligvis. Dum og naiv.

Dagens innvandrer er så bortskjemte at det begynner å bli farlig.

Var på NAV for ikke så lenge siden da en utlending rett og slett klikket helt gal pga han mente staten burde skaffe en bil til han.
Vis hele sitatet...
Det samme opplevde jeg da jeg var innom NAV. Da var det en slostril fra Sotra som "klikket helt gal", av samme grunn.

Hva var poenget ditt igjen..?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tankegangen er at det er større sannsynlighet for at dei får jobb og blir integrert om dei får et spark i ræva i form av muligheta til å kjøre bil. I så fall betaler dei skatt, og betaler tilbake det lappen kosta samfunnet mangfoldige ganger i løpet av livet. Så det er langt fra latterlig forslag - spørsmålet er om det vil funke eller ikkje. Forslaget er alt for interessant til at vi bør la oss styre av at en gjeng nyttige idioter for Siv kaller det tåpelig.

Så kom med kritikk av forslaget. Kvifor er det ikkje bra? Kva er galt med det? Men argumenter for helvete ut fra det som er tangegangen bak det. At du synst det er latterlig er IKKJE et argument.
Vis hele sitatet...
Det er et latterlig forslag fordi det helt garantert kommer til å bli utnyttet ufordelaktig. Noe annet er naivt å tro.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tankegangen er at det er større sannsynlighet for at dei får jobb og blir integrert om dei får et spark i ræva i form av muligheta til å kjøre bil. I så fall betaler dei skatt, og betaler tilbake det lappen kosta samfunnet mangfoldige ganger i løpet av livet. Så det er langt fra latterlig forslag - spørsmålet er om det vil funke eller ikkje. Forslaget er alt for interessant til at vi bør la oss styre av at en gjeng nyttige idioter for Siv kaller det tåpelig.

Så kom med kritikk av forslaget. Kvifor er det ikkje bra? Kva er galt med det? Men argumenter for helvete ut fra det som er tangegangen bak det. At du synst det er latterlig er IKKJE et argument.
Vis hele sitatet...
Jeg kan se hva han som kom med dette tenke og det er fult mulig at det kan funke men jeg er i tvil.

Men det som jeg reagerte på er at innvandrere skal få "Gratis" lappen.

Hva med Nordmenn som jobber og sliter med og få endene til å møtes, som må prioritere andre viktigere ting et førekort f.eks.
Jeg har betalt skatt siden jeg var 16år og er nå 26år hatt fast jobb i 10år og levert min del med å skatte penger til staten og vill gjøre det minst 50år til, har ikke jeg da "fortjent" og få lappen også?

Som mange mener allerede innvandrer får nok penger e.t.c gratis så ved og innføre det forslaget vill bare generere enda mere hat og konflikter mot innvandrere tror jeg.
Sitat av atomet Vis innlegg
Lurer på hva FrP-koloniene i Spania ville sagt om det hvis de fikk et sånt krav tredd ned over seg....?

Mange eldre folk sliter HARDT med å lære seg nye språk, så det der ville raskt blitt helt umulig for eldre innvandrere.

Derimot: Ha gode kurstilbud? Ja, absolutt. Kanskje tilogmed bruke noen form for "premiering" for å gjøre det mer attraktivt, f.ex. studielån/stipend under kurset, der lånet gjøres om til stipend ved bestått eksamen?
Vis hele sitatet...

SÅ forbannet vanskelig er det ikke. Det er vanskelig å lære helt nye språk, men det er lang fra umulig om man bare setter vilja til det. Jeg hadde selv fransk på U. skolen, så jeg vet godt hvor vrient det kan være å lære seg en helt ny måte å snakke på. Jeg gadd ikke engang å følge med, jeg var der kun for å ha et valgfag. Men selv jeg klarer å snakke og forstå det mest grunnleggende verbalt.

Og ja, jeg synes at nordmenn som flytter til andre land faenmeg kan ta seg et tak og lære seg språket som brukes. I det minste nok til å kunne gjøre seg forstått.

Jeg sier ikke at de skal være på samme nivå som en norsk 10. klassing, men litt SKAL de faen hakke meg kunne. Noe av det værste jeg vet, er Norske statsborgere som ikke snakker en slikk Norsk.

Jeg kan faktisk strekke den så langt som å nøye meg med at de kan gjøre seg forstått på Engelsk, i første omgang. Dette gjelder også nordmenn.


En prerequisite for å kunne ta lappen i Norge er å kunne Norsk, eller i værste fall engelsk. Uten dette kommer du ikke langt. I NOEN sammenhenger.
Sist endret av Lille Nikotin; 5. mai 2010 kl. 13:47.
Sitat av spelley Vis innlegg
Hva syntes freakene om forslaget til NTNU forskeren Tanu Priya Uteng om gratis førerkort til innvandrere?
Vis hele sitatet...
Det er det dummeste jeg har hørt.
Sitat av spelley Vis innlegg
Hva syntes freakene om forslaget til NTNU forskeren Tanu Priya Uteng om gratis førerkort til innvandrere?
Vis hele sitatet...
Nei takk. Gjør det heller billigere for alle, istedenfor å gjøre det GRATIS for noen som allerede får mye annet gratis.
"NEI TIL GRATIS FØRERKORT FOR INNVANDRERE!". En NTNU forsker har ikke så mye å si når det kommer til å gi innvandrere gratis førerkort. Hele greia er blåst opp, mange usaklige kommentarer i gruppen, føler dette bare er enda en måte å stille seg i opposisjon til innvandring på.. også har vi "tegn mohammed dagen" eller noe. Samme greia! Er rett og slett mobbing. Blir så sinnsykt lei nordmenn og norge enkelte dager!
Folk er gjerne ekstremt negative, men slik jeg ser det deler vi jo allerede ut førerkort til innvandrere. De kan få støtte til litt av hvert de, tror naboen min fikk penger til førerkort.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Folk er gjerne ekstremt negative, men slik jeg ser det deler vi jo allerede ut førerkort til innvandrere. De kan få støtte til litt av hvert de, tror naboen min fikk penger til førerkort.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte deler vi allerede ut førerkort til innvandrere?
Eller er dette bare en typisk "innvandrere får alt på et sølvfat" kommentar?
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Det er virkelig ikke så vanskelig å få seg en dårlig betalt drittjobb, som man har helt til man kan ta seg råd til førerkort. Oj, dæven, hva er dette? Skulle du sett! Der fikk h*n jaggumeg litt arbeidserfaring i samme slengen, gitt!
Vis hele sitatet...
De trenger ikke det en gang. De får jo penger av staten uten å jobbe.
Sitat av Muradi Vis innlegg
De trenger ikke det en gang. De får jo penger av staten uten å jobbe.
Vis hele sitatet...
Hvem er de, Muradi? Antar at du her snakker om de store, skumle muslimene. Well - sist jeg sjekket fikk også nordmenn arbeidsledighetstrygd, ikke bare "de".

Forøvrig en svært unyansert kommentar fra din side.