Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2356
Jeg fikk kjempegod hjelp i våres fra Psych|Com til å løse et NAT-problem i Vuze da huset fikk installert fiberoptisk internettforbindelse (link til den diskusjon: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=125416).

Nå etter at jeg har installert en D-Link DIR 655 router med kablet forbindelse i alle ledd har samme problem dukket opp igjen - dvs. at Vuze melder om total eller delvis NAT problem og smiley fargen blir aldri grønn.

NAT-testen melder om at TCP 'listening' porten er antagelig lukket. Jeg har konfigurert D-Linken til å operere med DMZ, uten at det hjalp.

Her er noen screenshots av innstillingene.

Først, oppsettet av det fiberoptiske hjemmesentral som det heter (som fungerer helt utmerket alene)

http://rapidshare.com/files/284451027/04_EB_-_Router_settings.jpg

Så er det porten Vuse er konfigurert med:

http://rapidshare.com/files/286392950/05_Vuze_porter.jpg

Og da noen bilder av oppsettet til D-Link DIR655:

Brannvegg (DMZ enabled):

http://rapidshare.com/files/284450985/01_Advanced_settings_-_Firewall.jpg

Port forwarding:

http://rapidshare.com/files/284451010/02_Advanced_Settings_-_Port-forwarding.jpg

og virtual server (om det har noen betydning):

http://rapidshare.com/files/284451018/02_Advanced_Settings_-_Virtual_Server.jpg

Her er det tydelig noe som er feil oppsatt, men jeg er ikke kar om å finne ut av hva det kan være. Simpelthen for teknisk for mine små grå.

Jeg har ikke endret konfigureringen av hjemmesentralen til "trådløse innstillinger" fordi alt hos meg er koblet sammen vha kabler. Ligger feilen der kanskje?

(Jeg har forresten gjort noen søk rundt om på nettet og her på forumet, men finner ingen løsning som spesifikt omhandler mitt utstyr.)

Takknemlig for hjelp

hilsen
Hundeliv
1. Ingen av bildene dine fungerer.
2. Har du ikke satt modemet fra leverandøren i bridgemode eller satt Dlinken i DMZ'en til modemet må du først gjøre dette, deretter kan du enten velge å NAT'e eller sette deg selv i DMZ på D-linken.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Det går vel ikke an å hoste bilder på rapidshare på den måten, det er vel tiltenkt nedlasting.
bildr.no er ett alternativ.
Takk for svarene. Pussig at bildene ikke virker - det gjør de på skjermen min (gjorde også det i forhåndsvisningen), men jeg skal laste dem opp til bildr.no og se om det fungerer bedre

Jeg har ikke satt modemet fra leverandøren i bridge mode (aldri hørt om bridge mode før heller), og heller ikke har jeg satt Dlinken i DMZ'en til modemet, men det aner meg at hunden kanskje ligger begravet her.
Altibox lar deg ikke sette hjemmesentralen i Bridge Mode, du bør nok finne en annen løsning.
Her er et nytt forsøk med bildene (håper jeg har gjort dette riktig. Jeg ser bildene - men det er ingen garanti skjønner jeg nå):

Oppsettet av det fiberoptiske hjemmesentral som det heter hos leverandøren

http://bildr.no/thumb/497334.jpeg

Vuze

http://bildr.no/thumb/497335.jpeg

brannvegg dlinken

http://bildr.no/thumb/497337.jpeg

port forwarding
http://bildr.no/thumb/497340.jpeg

og virtual server

http://bildr.no/thumb/497342.jpeg
Du skal bruke Virtual Server til det du ønsker. Fjern alt i port forwarding, prøv å putte de i virtual server istedet! Vær så snill!

OG: Du må åpne portene lokalt i pcen din også.
Sist endret av Verdaling; 29. september 2009 kl. 15:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har gjort det du sier, Verdaling - fjernet alt fra portforwarding og lagt det inn i virtual server. Her er bildet:

http://bildr.no/thumb/497359.jpeg

Men hvordan åpnes porter lokalt på egen pc? Trodde de var åpne jeg.

Resultat av fartstesten til Vuze er 0 kbs i nedlastning og 3,98mbs opp. Lyttetesten gav ingen resultat i det hele tatt. Porten er antagelig stengt, heter det.
Sist endret av Hundeliv; 29. september 2009 kl. 15:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
1. gå inn på management siden på EB, den du linket til først. Sett din router sin ip addresse i ruten som snakker om DMZ.
Altså den ipen som routeren får fra hjemmesentralen.

2. bruk portfwd eller virtual server og fwd ønsket porter som vuze bruker til din lokale ip (maskinen vuze står på)

3. Åpne evt brannmur programer du har på pcen til å tillate at vuze får tilkoblinger inn og ut på de portene vuze bruker.

problem løst.

har du fortsatt feil har du ikke gjort som jeg sa på et av punktene
Hei Psych | Com - koselig å høre deg igjen.

Ser videre på dette imorgen - men jeg tviler litt på om jeg klarer dette uten å stille minst et par dumme spørsmål.

Forresten, man snakker veldig mye om interne ip addresser, men internt i forhold til hva? Er D-link routeren internt i forhold til den fiberoptiske koblingsboksen, og er den derfor externt i forhold til min data maskin? Og når en snakker om noe som er bak noe annet, hvilken retning er bakover og hvilken fremover? Er f.eks. min datamaskin bak routeren eller foran den? Og hvem eller hva er det som deler ut disse ip adressene i hytt og gevær? Og hva slags porter skulle man ønske seg - hva heter de alle sammen. Hvor skal man gå for å finne utvalget man skal velge fra?

Men ikke bruk tid på å svare på dette. Det er retorikk. Jeg klarer nok fint å komme gjennom livet uten å sjenke en eneste tanke til om hva jeg ønsker meg i forhold til portalområder og ip routere og hjemmesentraladressater og dhcph-ip-kon-nivået i forhold til syrebasebalansen.
Hei Hundeliv!
Har ikke lest alle postene på dette innlegget, så jeg tar forebehold om at jeg muligens gjentar noe av det som er skrevet ovenfor.

Ring din lokale leverandør å be dem om å sette hjemmesentralen din i DMZ. Be dem også om å endre DHCP-rangen, slik at den står mellom 192.168.10.100-192.168.10.100. På denne måten står alle porter åpne til den første enheten som tilkobles pc-porten på Hjemmesentralen. Deretter, må du bare åpne porter lokalt, noe som jeg såvidt ser, er beskrevet i postene ovenfor. Håper dette kan hjelpe
Sitat av thapope Vis innlegg
192.168.10.100-192.168.10.100.
Vis hele sitatet...
Hva? Fra .100 til .100? Er jo EN ip-adresse?

Sitat av Hundeliv Vis innlegg
Jeg har gjort det du sier, Verdaling - fjernet alt fra portforwarding og lagt det inn i virtual server. Her er bildet:

http://bildr.no/thumb/497359.jpeg

Men hvordan åpnes porter lokalt på egen pc? Trodde de var åpne jeg.

Resultat av fartstesten til Vuze er 0 kbs i nedlastning og 3,98mbs opp. Lyttetesten gav ingen resultat i det hele tatt. Porten er antagelig stengt, heter det.
Vis hele sitatet...
Hvilket operativsystem?
Windows XP
Vista / Win7

Forresten;
du må selvsagt få de til å peke mot din lokale IP, altså IP-en på pcen din.

OG:
D-link ruteren din er intern i forhold til ditt nettverk.
eksternt er IP-adressen du har ut mot internett
Sist endret av Verdaling; 29. september 2009 kl. 22:08. Grunn: mordi
Verdaling: EN ip-adresse ja Dette skal han gjøre på hjemmesentralen han har fra altibox, da denne har routingfunksjon(=NAT). DMZ vil da gjøre at alle portene står åpne til den eneste enheten som står tilkoblet HSen, som i hans tilfelle vil være d-link routeren. Med å endre DHCP-rangen til å kun dele ut en ip, vil du være sikker på at routeren han har koblet til, vil bli satt i DMZ. Antar at det er hans egen router, som skal stå for all routing av pc-utstyr i huset. Med på tankegangen?

EDIT til Hundeliv: Adressen som skal settes i DMZ, vil da selvfølgelig være 192.168.10.100

EDIT nr 2: Ser på den siste skjermdumpen din; http://bildr.no/view/497359. Er ikke sikker her, men skal ikke trafikk-protokollen du har satt opp der, TCP/UDP? Er i grunnen ganske sikker på at det er det du skal ha..
Sist endret av thapope; 29. september 2009 kl. 22:42.
Sitat av Hundeliv Vis innlegg
Hei Psych | Com - koselig å høre deg igjen.

Ser videre på dette imorgen - men jeg tviler litt på om jeg klarer dette uten å stille minst et par dumme spørsmål.

Forresten, man snakker veldig mye om interne ip addresser, men internt i forhold til hva? Er D-link routeren internt i forhold til den fiberoptiske koblingsboksen, og er den derfor externt i forhold til min data maskin? Og når en snakker om noe som er bak noe annet, hvilken retning er bakover og hvilken fremover? Er f.eks. min datamaskin bak routeren eller foran den? Og hvem eller hva er det som deler ut disse ip adressene i hytt og gevær? Og hva slags porter skulle man ønske seg - hva heter de alle sammen. Hvor skal man gå for å finne utvalget man skal velge fra?

Men ikke bruk tid på å svare på dette. Det er retorikk. Jeg klarer nok fint å komme gjennom livet uten å sjenke en eneste tanke til om hva jeg ønsker meg i forhold til portalområder og ip routere og hjemmesentraladressater og dhcph-ip-kon-nivået i forhold til syrebasebalansen.
Vis hele sitatet...

Dette blir ikke helt korrekt fagteknisk terminologi, men det får bære:
Når man har en enhet, i dette tilfellet din egen dlink router, så har man i slike sammenhenger en intern og en ekstern side.
Den interne er da "bak" brannmuren eller NATingen på routeren.
Dvs at i ditt tilfelle så er "internett/wan" porten på dlinken ekstern og de 4 lanportene intern.

Dermed forandrer altså intern/ekstern seg etter hvilket apparat i rekkefølgen du snakker om.

du har en hjemmesentral -> en dlink -> pcer

for pcene vil alltid det på utsiden av dlinken være ekstern nett. fordi de ikke står i samme nettverk. de er adskilt ved hjelp av routeren(dlinken) fra alt som er ekstern altså på utsiden av dlinken. går vi et nivå opp blir det samme affæren for hjemmesentralen. alt som er "bak" hjemmesentralen i rekken er internt, mens alt som er ute på internett eller hos altibox er ekstern.

Angående ip:
- Altibox gir Hjemmesentralen din en offesiell ip (en som kan nås av andre på internett)
- Hjemmesentralen gir et ut iper til alle som vil ha i sin interne sone(koblet direkte til sentralen). I ditt tilfelle bare routeren siden den skiller det som er bak den fra hjemmesentralen.
- Routeren din gir så ut et nytt internt sett med ip addresser til alle maskinene som er tilkoblet direkte til denne.


For å få alt av port fwd til å virke slik du vil med ditt oppsett har du da 2 valg.
1: du kan sette dlinken i bridge. da får alle ip addresser fra HS, og HS styrer hvem som får tilgang til å la folk på utsiden nå hvilke porter.
Dette er styrt via EB siden.

2: som er den jeg hintet til i min forige post;
du sender alle porter til routeren ved hjelp av DMZ funksjonen. Dette gjør du som sagt selv via EB sidene.
Siden det bare er routeren din som er tilkoblet trenger du ikke tenke på at andre får ip fra DHCP servern i HS.
Du legger bare inn IP add som står som "internett/external" ip på dlink. meget sannsynlig 192.168.10.100, siden dette er den første ip addressen som deles ut fra HS.
det du da har gjort er å si til HS at den skal la ALT som sendes på internett gå direkte til routeren din (dlink)
dermed styrer dlinken nå hvem som skal få tilgang til hva av innkommende "annrop" fra internett.
Her kommer virtuall server eller port fwd inn i bildet.
Her må du sette den ip addressen som den pcen det gjelder har fått fra routeren inn, for så å velge port. (nevnte i posten du linket til øverst hvordan du finner lokal ip på en pc)
har du da i tillegg en brannmur som feks norton internett security eller windows firwall inne på maskina må disse konfigureres, enten ved å legge til at portene det gjelder får lov å snakke med din maskin. Eller å si at exe fila til vuze får fri tilgang.

husk å konfigurer vuze til å bruke bestemte porter. ikke dynamiske (at de skifter hver gang du lukker programmet)
Nå begynner det å gå minst 15 lys opp for meg her. Skal lese dette nøyere senere idag, Psych|Com når jeg er ferdig med jobben.

Takker til thapope (trodde først det var The Pope som talte, men han er jo i Slovakia eller deromkring for øyeblikket, så han kan det ikke være) og Verdalingen for innleggene. Skal studere de også.

Jeg rapporterer om fremgangen utover dagen.

Her er hva jeg har gjort ikveld, punkt for punkt.

1) Kobler fra D-linken, slår av Avira, AVG og Ad-Aware for å utelukke evt. problemer derfra. Datamaskinens OS er Vista Ultimate. Windows firewallen er satt til å slippe Vuze igjennom – NAT-testen viser at den slipper igjennom

2) Funnet IPv4-adresse gjennom cmd>ipconfig: 192.168.10.105

3) Hjemmesentralens DMZ satt til denne IP-adresse (altså 192.168.10.105) – Vuze fungerer fint (men se punkt 8 for sannsynlig feil)

4) Vuze bruker følgende port 52027 (både TCP og UDP) – NAT-testen viser åpen port

5) D-link routeren kobles til (eller inn eller opp)

6) Vuze får NAT-problemer

7) IP-adresse ifølge status-siden på D-link er 192.168.10.100

8) ”internet/external” ip finner jeg ikke noe som heter hverken på HS-sidene eller D-link-sidene. Menes det her IP adressen som ipconfig opplyser om (192.168.10.105) eller den som D-link opplyser om på status siden (192.168.10.100)? Eller for så vidt den som D-link oppgir på portforwarding- og virtualserver-sidene (192.168.0.199)? Og er det denne som skal inn som hjemmesentralens DMZ adresse? Burde vel kanskje ha eksperimentert litt her. Det får vente til imorgen

9) Fortsetter til Portforwarding-siden: Application name: Vuze (Vuze står selvfølgelig ikke blant ca. hundre programnavn som kan velges blant). Ports to open: TCP 52027. Schedule: always

10) Port forwarding-siden forts.: IP address: 192.168.0.199 (tallet velges av D-linken selv). Ports to open: UDP 52027. Inbound filter: allow all

11) Save settings. D-link routeren omstarter automatisk

12) Status siden oppgir IP-adresse nå som 192.168.10.101

13) Vuze NAT-test. Port stengt.

14) Deaktivere portforwarding rules – fortsetter til virtual servers list

15) Status siden nå oppgir IP-adresse som 192.168.10.100 igjen

16) Virtual servers list (se medfølgende bilde: http://bildr.no/thumb/498167.jpeg). Application name: Vuze. Public port: 52027. Traffic type protocol: both. Schedule: always

17) Virtual servers list forts.: IP address: 192.168.0.199. Private port: 52027. Traffic type protocol 257 (som betyr both tror jeg)

18) Klikke på save settings. "Nothing has changed – save anyway?" Ja

19) Vuze NAT-test. Port stengt

Det var nok for ikveld.

Om noen har lyst å korrigere det jeg har gjort, er det lettest om de riktige ip-adressene og/eller portene settes inn hvor jeg antagelig har skrevet feil. Hvis noen gidder altså.

Denne gremgangsmåten hadde jeg egentlig fulgt før jeg kontaktet freakforumet, så at det ikke lykkes denne gangen kommer ikke som noen stor overraskelse.
Sist endret av Hundeliv; 30. september 2009 kl. 21:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gjorde kort prosess her og satte hele D-linken i DMZ modus. Det virker som om det har hjulpet. Vuze rapporterer om at porten er åpen i all fall, og det er målet.

Får se om dette fungerer utover dagen og uken.

I allefall, takk for innsatsen, særlig til Psych|Com men også til Verdalingen og thapope.
høres ut som du blander litt her.

Det er et ip nett som deles ut via DHCP fra HS.
Dette nettet er 192.168.10.100-> som standard.

Dermed skal dlinken sin addresse mot HS ligge i dette sjiktet.
Såfremst kabelen fra HS går til internett/WAN porten til dlinken.

Setter du dlinken i bridge så fjerner du NAT i den. dette er helt greit. MEN alle endringer i port fwd må da gjøres på HS, som igjen må restartes hver gang disse skal tre ikraft.

det interne nettet som dlinken deler via wifi og via de 4 lan portene er i 192.168.0.100-> serien.
dermed skal dlinken peke alt av port fwd eller viretuelle servere mot din pcs ip i denne serien.
Her høres det ut som du har gjort noe rart siden du får en HS ip mens du er tilkoblet dlinken.
Blander kortene er mildt sagt!

Har sittet i et par timer og skrevet og fiklet med D-linkoppsettet. Jeg deaktiverte DMZ i D-link routeren. Virtual server ble oppsatt på nøyaktig samme måte som igår (og flere dager før det igjen) og lagret (se åbildet fra igår eller dagen før: http://bildr.no/view/498167). Og nå merkelig nok lykkes NAT-testen i Vuze!

Så hva var galt de andre gangene?

Vel, jeg er glad jeg slipper å tenke mer på alt dette. Min hjerne har ikke kapasitet for dette.

Bare et spørsmål.

Om jeg forstår rett så sender min datamaskin (som DHCP-klient) forespørsel til D-linken (som er DHCP-server) som svarer ved å tildele en ip-adresse som i dette tilfelle er 192.168.0.199. (Denne adressen er i cmd>ipconfig kalt IPv4-adressen)

Så sender D-linken (som DHCP-klient) forespørsel til HS (som er DHCP-server), som svarer ved å tildele D-linken en ip-adresse, som i dette tilfelle er 192.168.10.105. (Står å lese på status-siden i D-linkens device information-vindu. )

Når du så skriver ”dlinken sin addresse mot HS”, da er det denne (192.168.10.105) antar jeg. Altså en med "10" i tredje ledd. Stemmer det?

Takk for tålmodigheten, Psych|Com, du ville gjort deg som lærer!
Sitat av Hundeliv Vis innlegg
Blander kortene er mildt sagt!

Har sittet i et par timer og skrevet og fiklet med D-linkoppsettet. Jeg deaktiverte DMZ i D-link routeren. Virtual server ble oppsatt på nøyaktig samme måte som igår (og flere dager før det igjen) og lagret (se åbildet fra igår eller dagen før: http://bildr.no/view/498167). Og nå merkelig nok lykkes NAT-testen i Vuze!

Så hva var galt de andre gangene?

Vel, jeg er glad jeg slipper å tenke mer på alt dette. Min hjerne har ikke kapasitet for dette.

Bare et spørsmål.

Om jeg forstår rett så sender min datamaskin (som DHCP-klient) forespørsel til D-linken (som er DHCP-server) som svarer ved å tildele en ip-adresse som i dette tilfelle er 192.168.0.199. (Denne adressen er i cmd>ipconfig kalt IPv4-adressen)

Så sender D-linken (som DHCP-klient) forespørsel til HS (som er DHCP-server), som svarer ved å tildele D-linken en ip-adresse, som i dette tilfelle er 192.168.10.105. (Står å lese på status-siden i D-linkens device information-vindu. )

Når du så skriver ”dlinken sin addresse mot HS”, da er det denne (192.168.10.105) antar jeg. Altså en med "10" i tredje ledd. Stemmer det?

Takk for tålmodigheten, Psych|Com, du ville gjort deg som lærer!
Vis hele sitatet...
japp nå har du fått det riktig.