Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1174
Hei!

Innledning
Jeg skal i høst ende opp på en folkehøgskole for å drive med ekstremsport. Jeg har tatt et tungt valg og bestemt meg for å ikke ta med meg hovedmaskina mi, men jeg skal istedet ha med meg en laptop og så tenker jeg på å ta med en maskin som jeg bygger til filserver så jeg ikke er uten alle filmene/seriene mine. Problemet mitt er at jeg aldri har brukt en maskin som filserver over lokalnettet og jeg har heller ikke prøvd dette før og jeg trenger derfor litt hjelp.

Problemet
På denne folkehøgskolen så får jeg internett via det trådløse nettet som skolen tilbyr. Dette betyr at jeg må lage mitt eget lokale nett til filserveren ettersom jeg vil ha mulighet til å koble via trådløst OG via kabel alt etter ønske og behov. Det jeg ønsker at skal være mulig mens jeg er der oppe er at når jeg er koblet til det trådløse nettet til skolen vil jeg også ha muligheten til å koble i en nettverkskabel og dermed få kontakt med filserveren min. Ergo, jeg vil være tilkoblet internett samtidig som jeg er på mitt egne lokale nett.

Utstyr
Jeg har bare servermaskina, en trådløs router og laptoppen min av utstyr. Jeg har forøvrig også så mange nettverkskabler jeg behøver å oppdrive.

Løsningen
Slik jeg har tenkt det så kobler jeg maskina inn til routeren og fra routeren til min maskin. Enkelt nok så betyr jo dette at jeg får en ipadresse på det lokale nettet og dermed kan ringe den andre maskina. Det jeg leter etter nå er en fin måte å surfe gjennom filene mine på.

Ønsker
Det jeg ønsker hjelp til er:
Hvilket operativsystem burde jeg kjøre på filserveren min?
Hvilke programmer vil jeg eventuelt trenge for å gjøre dette her?
Vil jeg behøve å gjøre noen spesielle triks for å være på nettet samtidig eller er maskina mi (OS: Win7) smart nok til å se forskjellen på trafikken?


Hvis dere har noen flere spørsmål, eller tips så sleng dem ut!
//Stene

Virkelig ingen som kan hjelpe?
Sist endret av c#mn; 29. juli 2009 kl. 00:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dude God ide, men ikke forvent deg noe stort av det trådløse nettet på folkehøyskolen. Min erfaring er at slike skoler ikke har noe linje å juble for. Men kan jo være at skolen du skal gå på har det! Hvor skal du gå?

Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Alt etter hvor mye plass du trenger så ville jeg anbefale en Drobo til ditt formål.

http://www.drobo.com/
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av spelley Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Bakdelen med denne kontra en drobo iallefall er at den maks har to disker, og støtter ikke dynamisk utbygging slik drobo gjør.
Ærre ikke bare å gjøre det enkelt? Kjøre krysset kabel mellom filserver og laptop?
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Ærre ikke bare å gjøre det enkelt? Kjøre krysset kabel mellom filserver og laptop?
Vis hele sitatet...
Fra hjemmet hans og helt til skolen? Eller er det noe jeg har misforstått..
Han tenker fra den filserveren som står på skolen.
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Han tenker fra den filserveren som står på skolen.
Vis hele sitatet...
Da forstår jeg.
Bruk Ubuntu Server som OS, enkelt og greit. Til fildeling kan du jo bruke SSH.

Kode

sudo apt-get install openssh
Bruk WinSCP på laptopen for å overføre filer. Da kan du også lett administrere serveren fra bærbar pcen din. Hvis ikke kan du installere FTP på serveren og bruke en eller annen FTP klient, jeg anbefaler FileZilla, gratis og mer en bra nok.
Sist endret av jeppfi; 31. juli 2009 kl. 21:02.
jeg vil kjøpt 2 wlan kort i filserver , eller bruk router som funka som birgth. så du slipper bytte mellom 2 wlan vær gang du skal ha tak i inet/filmer. logmein.com er en finting hvis du er ute på tur. hvis du ender opp med windows os.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Bruk Ubuntu som OS, enkelt og greit. Til fildeling kan du jo bruke SSH.

Kode

sudo apt-get install openssh
og ha WinSCP på laptoppen. Hvis ikke kan du installere FTP på serveren og bruke en eller annen FTP klient, jeg anbefaler FileZilla, gratis og mer en bra nok.
Vis hele sitatet...
FTP er ikkje en egna protokoll - den støtter ikkje streaming, og er ikkje laga for nettverksfilsystem, men for filoverføringer. Å foreslå FTP er... rart. Og omtrent så tungvindt og lite brukervennlig som det er mulig å få ei slik løsning! Uansett kva spørsmålet er, så er aldri FTP svaret.

Få inn CIFS ved hjelp av samba, så har du et godt plug'n'play nettverksfilsystem som funker for ca. OS produsert dei siste 15 åra.
jeg vil si det enkleste hvis det er første gangen er å bruke winxp + stream program. logmein funker, alt av programer du er vandt til funker.
Hvis du skal streame fra serveren er XBMC å anbefale som mediasenter på laptopen din. Slipper du å pakke ut filmene hvis de er rar.
Sikkerhetsklarert
fungerer logmein over lokalnett da?
Mener det er webbasert og all trafikken må via inet.

Hvorfor skulle han hatt 2wlan kort? Trenger jo bare en std trådløs router, da har han inet og tilgang til filserver uten å switche mellom to wlan.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
fungerer logmein over lokalnett da?
Mener det er webbasert og all trafikken må via inet.

Hvorfor skulle han hatt 2wlan kort? Trenger jo bare en std trådløs router, da har han inet og tilgang til filserver uten å switche mellom to wlan.
Vis hele sitatet...
logmein er for når han ikke er hjemme for å starte torrent, sjekk om han filmer osv......

wlan kort 1 er for koble til skolens nett så maskinen har inet for laste ned.
wlan kort 2 er adhoc rett til han for stream 720p/1080p
hvorfor ikke bare ha alt på en eksterndisk? dette er jo å skyte spurv med kanon
Trådstarter
Sitat av geokri Vis innlegg
hvorfor ikke bare ha alt på en eksterndisk? dette er jo å skyte spurv med kanon
Vis hele sitatet...
Vel, med tanke på at jeg har tre 1,5TB disker fulle så ville det vært veldig dyrt å kjøpe en 5 TB ekstern hdd.........(...)

Det jeg ønsker er at jeg om jeg vil skal kunne koble med opp til filserver via kabel, men jeg vil også kunne koble meg opp via det trådløse. Derfor har jeg en stasjonær maskin og en trådløs router.

Jeg ønsker forøvrig også å bruke windows på filserveren, og jeg lurte på hvordan det kanskje ville fungere med delte-mapper via windows. Eller er det noen andre bedre ideer?
Jeg anbefaler også ubuntu server.
Jeg har faktisk nesten identisk oppsett til det du beskriver hjemme.

Til mp3 stream bruker jeg gnump3d, og til film bruker jeg twonkymedia. Veldig fornøyd med det!


OBS! Om du skal koble deg til lokalnettet med kabel , samtidig som du surfer nett med trådløse på samme maskin, må du fjerne gateway-adressen til lokalnett kortet! Ellers prøver maskina å route netttrafikk til lokalnettet...

det vil i praksis si at du må sette statisk ip på klientmaskina, eller konfigurere dhcp serveren til å ikke gi ut gateway...
Sist endret av fetter; 5. august 2009 kl. 14:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva med Windows Home Server? Det burde gå ann å få til noe som fungerer veeeldig fint med Win7 OSet ditt.

Du kan koble slik: Internett fra skolen->Routeren du har tatt med->TPkabel fra pc og filserver inn i portene på routeren

Routeren har helt sikkert en NAT-funksjon som gjør at du får et privat nettverk på innsiden
Bare for å klarere et par ting her,.
ser ut til at noen tror du skal ha serveren hjemme.

Serveren skal stå på rommet ditt på folkehøyskolen?

Det er 3 måter jeg ser du kan gjøre dette på:


1: sjekk om routeren din støtter at du bruker den som en trådløs klient.
da kan du koble laptop og maskin til med kabel og få nett via routeren som videresender det trådløse signalet per kabel til deg.

2: sett et trådløst kort på serveren. la denne sende internett ut til routeren som igjen sender trådløst til deg.

3: koble routeren som klient oppmot det trådløse nettet og la den stå i bridge.
Dette gjør at du kan nå serveren fra skolens trådløsenett uansett hvor du er på skolen..

4: Du kan selvfølgelig også bare koble deg direkte i serveren med kabel og være koblet trådløst til skolen.
Men da har ikke serveren internett.


Hvilket OS du kjører er stort sett samme fan.
Anbefaler deg å bare gjøre som du har tenkt. kjør windows på serveren.
Da deler du bare mappene du skal dele som normalt og setter denne delingen opp på laptopen din som en ekstern disk.
Det er også innebygd remote desktop i windows, dette gjør at du ikke trenger skjerm til serveren og kan fjernstyre den.
Da merker du ikke noen forskjell fra om du hadde en eksterndisk. forutenom overføringshastigheten vist du velger trådløst. Men dette skal holde til å streame selv 720p filmer, med forbehold om at du faktisk oppnår god signalstyrke.

jeg anbefaler løsning 2 vist du har muligheten. Ellers løsning 1/4