Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 605
Jeg prøvde både å søke samt å spørre i et gammelt emne, men akk - det ble fjernet.

Uansett; jeg ønsker å lage en simpel 404-side (og 403 m/m) muligens med auto-redirect (det er dog lite viktig på dette punkt).

Jeg skjønner at man må lage en .htaccess-fil som skal inneholde some kind of koding samt en .html-fil som gjerne heter 404.html. Skal denne filen hete noe? Jeg leste en tutorial som sa at dotten i .htaccess ikke er en file extention, og da trenger ikke filen noe filnavn før '.'? Windows lar meg ikke lage en fil uten filnavn. Er det noen som har en teskje?
Du kan lage en .htaccess-fil med Dreamweaver; "Lagre som" -> .htaccess. Hvordan det er med andre programmer vet jeg ikke, men regner med at det fungerer på samme måte.
Sist endret av boblesaft; 28. juli 2008 kl. 21:37.
Start med å skrive det du skal ha skrevet i en tekstfil som du kaller htaccess.txt så kan du enkelt gi filen din navnet .htaccess ved å bruke kommandoen ren fra kommandolinjen.

Start-Kjør-> cmd
Gå til katalogen der du har filen din med f.eks

Kode

cd C:\Documents and Settings\Administrator\My Documents\Hjemmeside
ren htaccess.txt .htaccess
Sist endret av Vexillum; 28. juli 2008 kl. 21:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lefsegokk
Jeg prøvde både å søke samt å spørre i et gammelt emne, men akk - det ble fjernet.

Uansett; jeg ønsker å lage en simpel 404-side (og 403 m/m) muligens med auto-redirect (det er dog lite viktig på dette punkt).

Jeg skjønner at man må lage en .htaccess-fil som skal inneholde some kind of koding samt en .html-fil som gjerne heter 404.html. Skal denne filen hete noe? Jeg leste en tutorial som sa at dotten i .htaccess ikke er en file extention, og da trenger ikke filen noe filnavn før '.'? Windows lar meg ikke lage en fil uten filnavn. Er det noen som har en teskje?
Vis hele sitatet...
Joda, windows lar deg opprette filer uten ending. Om den lar deg opprette filer som begynner med . er eg dog meir usikker på.

Kort sagt er syntax følgande:
ErrorDocument <feilkode, t.d 404, 301, 403 etc etc> /location.foo

Forsåvidt likegyldig kva du lagrar den som under windows - bruk ftp-klienten til å endre filnamn når du har lasta opp. Forøvrig *antar* eg det funker å gje den namnet .htaccess med å bruke t.d notepad og skrive inn ".htaccess" i filnavn-boksen, altså med quotes. Det tolkar windows som eksakt det filnavnet uten endings.
lefsegokk's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot
Joda, windows lar deg opprette filer uten ending. Om den lar deg opprette filer som begynner med . er eg dog meir usikker på.
Vis hele sitatet...
Jeg mente uten begynnelse, ikke uten ending. =) Det gikk - uansett - veldig bra med alle metodene deres. Jeg var bare ikke klar over at det ikke var noe stress på (unix-)serveren min.

Mange takk!