Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 866
Noen oldschool mode 13 (dos) kodere her? Kunne trengt litt hjelp med det.. spesielt med å få trøkt et bilde inn i en array i form av pixler. =)
Tar ikke det litt vel lang tid?
Hørt at folk som lager 3d bilder pixel for pixler om dette er det samme prinsipp da.
Trådstarter
80 0
Neh, jeg skal ved hjelp av f.eks en loop trøkke alle pixlene fra et bilde opp i en array på like mange pixler som bildet er, så jeg kan klippe ut deler av bildet og bruke disse som sprites..
Det kommer jo helt ann på hva slags bildeformat du skal bruke...
Trådstarter
80 0
Kan bruke hva som helst.. men bruker PCX for øyeblikket..
Ett .pcx bilde består av en header (128 byte), RLE komprimert data, og en palette (768 byte). Headeren består av følgende:

Signatur (1 byte, 10 = ZSoft .pcx)
Versjon (1 byte, 5 = versjon 3.0)
Enkoding (1 byte, 1 = .pcx RLE)
Bits per pixel (1 byte)
X min (2 bytes)
Y min (2 bytes)
X max (2 bytes)
Y max (2 bytes)
Horisontal oppløsning (2 bytes)
Vertikal oppløsning (2 bytes)
Palette (48 bytes, brukes kun for 16-fargers bilder)
Reservert (1 bytes)
Antall fargeplan (2 bytes)
Antall bytes per linje (2 bytes)
Palette type (2 bytes)
Reservert (58 bytes)

Først leser du inn headeren og sjekker at signaturen og versjonen stemmer. Deretter regner du ut bredden (X max + 1 - X min) og høyden (Y max + 1 - Y min). Når du har gjordt dette, leser du inn selve bildet... dekomprimering av RLE virker på følgende måte: Du leser inn en byte, og sjekker om de to mest viktige bitsene er satt til 1 (11xxxxxx). Dersom de er det, maskerer du de ut (00111111), og sitter igjen med antall ganger neste byte skal repeteres (i arrayen). Dersom disse bitsene ikke er satt til 1, putter du bare dataen rett inn i arrayen. Når du har lest inn hele bildet leser du inn paletten (rgb). Tror dette skulle virke... Er en stund siden jeg har kødda med .pcx filer og greier.