Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3764
Lurte på om det går an å oversette ren, vanlig text til binærkode?


How life begun: 0101011101000101010101010100101010010.....
Better than thou.
Lenge siden jeg har tenkt på binær i det hele tatt, sist var vel elektronikk timene i første, men mener å huske at binær kun var tall...? Hvis ikke burde det ikke være noe stress i det hele tatt å mekke noe i javascript som oversatte det.
Alle tegn har jo en ASCII kode, regner med at det er disse tallene som blir oversatt til binært for å angi tekst.
Men dette er jeg absolutt ikke sikker på.
noob killer
elukS's Avatar
Det er da null problem å mekke

Hvilken platform skal det kjøre under??
Win 2k... Men det er ikke til bruk i programerings sammenheng. Bare for å ha "Roadkill" i binær. Hadde vært morsomt. De har jo laga nattbordklokke som viste talle i binær.
bare for å få det med, så finnes det også et norskprodusert armbandsur som viser tiden i binær kode.
dog, det tar deg ca et halvt år før du finer ut hva tiden er...men det erjo ikke det som er poenget med klokker heller...de skal bare se fete ut =P.

kan prøve å hoste opp url til den sia der de selger de litt senere

-enjoy
Dersom du bare skal konvertere ascii til binary blir RoadKill noe sånnt som dette:

R - 82 - 1010010
o - 111 - 1101111
a - 97 - 1100001
d - 100 - 1100100
K - 75 - 1001011
i - 105 - 1101001
l - 108 - 1101100
l - 108 - 1101100
Opprinnelig postet av paparoach
bare for å få det med, så finnes det også et norskprodusert armbandsur som viser tiden i binær kode.
dog, det tar deg ca et halvt år før du finer ut hva tiden er...men det erjo ikke det som er poenget med klokker heller...de skal bare se fete ut =P.

kan prøve å hoste opp url til den sia der de selger de litt senere

-enjoy
Vis hele sitatet...
thinkgeek.com har den klokka...

Scha
takktakk...
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
http://www.dinside.no/page/art/1423.shtml - her kan du finne en tabell du kan bruke.
Opprinnelig postet av paparoach
bare for å få det med, så finnes det også et norskprodusert armbandsur som viser tiden i binær kode.
dog, det tar deg ca et halvt år før du finer ut hva tiden er...men det erjo ikke det som er poenget med klokker heller...de skal bare se fete ut =P.

kan prøve å hoste opp url til den sia der de selger de litt senere

-enjoy
Vis hele sitatet...
Har ei sånn klokke, og det tar ikke lang tid å se hva klokken er når du har brukt den en stund
▼ ... noen uker senere ... ▼
Opprinnelig postet av Scha
Lage ett PHP script...

www.bpvcentral.net/ascii2bin.php
source: www.bpvcentral.net/ascii2bin.phps

Scha
Vis hele sitatet...
skal det ikke være 8 bit?
fatter ikke hvordan man skal få et hex desimal av 7 bit

pga: 8 4 2 1 ..osv
Uhhh... Huh? Du trenger kun sju binære siffer for å representere alle de 128 symbolene i ascii tabellen. Disse symbolene representeres med tallene 0 til 127 i desimal, eller 0000000 til 1111111 i binær.
de 8 bitene i en byte heter bit nr 7-6-5-4-3-2-1-0 etter rekkefølge, og bit nummer 7 bestemmer fortegnet (+/-) til vanlig.. Hvis man skal bruke alle de 8 bitene til tall blir det et 'absolutt' tall, uten fortegn (unsigned)..

zadaz; 4 bit blir til 2 hex..
1111 1111 binær
ff ff hex
Opprinnelig postet av nalle
de 8 bitene i en byte heter bit nr 7-6-5-4-3-2-1-0 etter rekkefølge, og bit nummer 7 bestemmer fortegnet (+/-) til vanlig.. Hvis man skal bruke alle de 8 bitene til tall blir det et 'absolutt' tall, uten fortegn (unsigned)..

zadaz; 4 bit blir til 2 hex..
1111 1111 binær
ff ff hex
Vis hele sitatet...
Wrong!

0xFF = 1111 1111
hihi... prøv å lage en som translater fra bin til tekst da
Opprinnelig postet av mr_eff
Uhhh... Huh? Du trenger kun sju binære siffer for å representere alle de 128 symbolene i ascii tabellen. Disse symbolene representeres med tallene 0 til 127 i desimal, eller 0000000 til 1111111 i binær.
Vis hele sitatet...
ascii tabellen er jo ikke bare a-z og 0-9

skal man ikke ta fra bin2hex2ascii?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
URLen til sidene er www.rsi-digital.com. Jeg vet, fordi jeg lagde sidene for dem - og fikk en hel drøss med klokker for jobben.

Nå ser imidlertid sidene ganske fokket ut, fordi de har latt en amatør vedlikeholde dem. Han vet ikke hva CSS er engang... Argh
ascii tabellen er jo ikke bare a-z og 0-9
Vis hele sitatet...
Det har jeg da ikke sagt...

skal man ikke ta fra bin2hex2ascii?
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke konvertere til hexadesimal før du konverterer til ascii, nei. Og det er forsåvidt heller ikke noe problem å kovertere et binært tall, bestående 7 bits, til hexadesimal... 1111111 binært blir for eksempel 7F i hexadesimal, eller 127 i desimal. Som sagt så inneholder ascii tabellen 128 tegn (0-127) og derfor trenger du ikke mer enn sju bits... Du kan sikkert slenge på en til (så du får 01111111 for eksempel) men det har jo ingen innvirkning på tallet, og resultatet av en konvertering til hexadesimal blir selvfølgelig derfor det samme.
Opprinnelig postet av morbuz
Wrong!
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det FF.. takker... jeg må nok lese på det før eksamen som er om 3 uker..

men '0y' er bare kode for å angi at det påfølgende er binært.. 0x for hex bla.. Det er iallefall C-kode, sikkert standard..

edit; det vet jo du, men.. whatever
Sist endret av nalle; 13. mai 2002 kl. 22:48.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
mulig man kan finne noe her:
http://www.network-science.de/ascii/
Opprinnelig postet av nalle

Selvfølgelig er det FF.. takker... jeg må nok lese på det før eksamen som er om 3 uker..
Vis hele sitatet...
Hva slags eksamen er det snakk om? *nysgjerrig*
offtopic bare for å svare morbuz; datamaskinens oppbygning, 1år høgskole dataingeniør. Et fag som inneholder binær/hex/10-tall-konvertering, vipper, kretsting, porter (or,ex or, and, osv), assembler og c på et motorola microprosessorkort.. digital prosessering eller noe tror jeg også det kan kalles
▼ ... over en uke senere ... ▼