Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 956
Noen som har peiling på hvordan man kan gjøre deler av et vindu gjennomsiktige i Windows 9x?
Better than thou.
Det går ikke i Windows 98, men det er fullt mulig i Windows 2000 og Windows XP.
mr_eff's Avatar
Trådstarter
Tenkte ikke på alpha blending eller whatever, som brukes i Win2k/XP. Skulle da være mulig å gjøre deler av et vindu gjennomsiktig i Win9x også... Har sett dette i flere programmer. Sjekk f.eks. Windows Media Player (komprimert modus.)
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
jau jeg tror du kan gjøre vinduene transparent i regedit, men er ikke sikker.
mr_eff's Avatar
Trådstarter
Det jeg mente var å gjøre dette med vinduet til et program jeg jobber med... Slik at jeg kan få runde kanter osv. Fant følgende i en Windows programming FAQ:

Transparent areas present some difficulty, since versions of Windows prior to Windows 2000 required the clumsy method of window regions to support transparency. The programs create a GDI region from combinations of rectangles, polygons, rounded rectangles and ellipses.

Mer info har jeg ikke klart å oppdrive.
Uhmm.. Det er da veldig mulig å gjøre. Vertfall om du skriver alle tegnefungsjoner (eller bare selve plotte fungsjonen) selv... f.eks

struct RGBColor
{
int r
int g
int b
}

void PlotTransPixel(Color newColor, int x, int y, int ocup)
{

Color prevColor;
int temp;
prevColor = ReadPixelColor(x, y);
temp = newColor.r - prevColor.r;
newColor.r = prevColor.r - (temp / 100 * ocup);
temp = newColor.g - prevColor.g;
newColor.g = prevColor.g - (temp / 100 * ocup);
temp = newColor.b - prevColor.b;
newColor.b = prevColor.b - (temp / 100 * ocup);

PlotRegularPixel(newColor, x, y);

}


Noe i den duren.. Dette er psudo kode og kopilerer nokk ikke i en c compilator, men du burde forstå hva jeg mener...

Scha
▼ ... over en måned senere ... ▼
mr_eff's Avatar
Trådstarter
Fant endelig ut av det... Hvis noen andre er intereserte, sjekk denne.