Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 679
Ministry of Love
sptz's Avatar
I går gikk jeg til bokhandleren og kjøpte boka ”C++ for dummies” med boka fulgte det med en cd med GNU kompilator (DJGPP Version 2.03) og litt annet. Med jeg kjører Windows XP og det følger ikke med noen forklaring på hvordan man installerer det i XP. I win 9x skulle man bare ”zippe” ut filene til for eksempel c:\djgpp og legge til dette i autoexec.bat

set DJGPP=C:\DJGPP\DJGPP.ENV
set PATH=C:\DJGPP\BIN;%PATH%

Dette virker ikke i XP.

Programmet starter greit. Det går fint an å skrive inn kode, men det går ikke an og kompilere det. Vis jeg prøver det kommer feil meldingene: ”error in DJGPP instalation” og ”Environment variable DJGPP point to file C:\DJGPP.ENV”

noen som har forslag til løsning på problemet?
Sist endret av sptz; 9. juli 2002 kl. 20:08.
Gå til control panel -> sytem properties -> advanced -> environment variables. klikk på new-knappen (den øverste hvis det bare skal gjelde for brukeren, nederst hvis det skal gjelde for alle). skriv DJGPP som name og C:\DJGPP\DJGPP.ENV som value. klikk på OK. Merk så path variabelen og klikk edit (eller lag en ny hvis du ikke har den) og legg til C:\DJGPP\BIN. hvis det ligger flere paths det fra før skiller du den med semikolon ; . klikk OK*3. Reboot. Da skal det fungere hvis kompilatoren er kompatibel med XP.

Sjekka hjemmesiden til Delorie som lager DJGPP. Der står det en del trinn som må gåes i gjennom for å gjøre 2.03 XP kompatibel. Det finnes også nyere versjoner av filene som fixer problemet. Siden finner du her http://clio.rice.edu/djgpp/win2k/main.htm

Denne infoen kunne du sikkert funnet selv vha http://www.google.com hvis du hadde prøvd i ca. 5 sekunder.
Sist endret av gaucho; 9. juli 2002 kl. 20:44.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Trådstarter
problemet løst hadde bare bytta om på path og djgpp. takk skal du ha gaucho