Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  102 6927
Først er det vel på plass å gratulere alle som stemte med valget.

Gratulerer til velgere av Arbeiderpartiet, Høyre og Frp for fremgangen, og gratulerer til alle som stemte for en rødgrønn regjering.

Valget store taper må vel sies å være Venstre. Det ble dessverre ikke plass til mange stemmer i sentrum slik valgkampen utartet seg, noe både Krf og Venstre fikk erfare. Jeg syns det er synd at Sponheim går av; Norge har mistet en profilert og dyktig politiker. Bra gjort av Sponheim og Høybråten å sette sin politikk først, og ikke falle mot høyre i fristelsen av en regjeringsposisjon. De kjørte løpet fult ut, og jeg føler ihvertfall at de gjorde det med stil.

SV gjorde også et dårlig valg, og har nå mistet mye av slagkraften de trenger for å påvirke Arbeiderpartiet i en regjering. Jeg tror dette bl.a. kan føre til at vi vil få en ny finansminister; det blir vanskelig for Kristin å ha den posisjonen og samtidig være leder for et parti som må kjempe _hardt_ for sakene sine i en flerpartisregjering.

Det som overrasket meg mest var hvor lite miljøpolitikk hadde å si for valget. Det har nok noe med at folk som engasjerer seg i miljøpolitikk roper høyt, selv om de er få. Det har på ingen måte havnet i skyggen i valgkampen; eventuell oljeborring i Lofoten har det vært mye om i media, så det er litt underlig at dette skulle ha såpass lite å si.

Det var også litt synd at Rødt ikke fikk noen inn på stortinget - selv om de ikke har særlig slagkraft tror jeg det er sunt å ha små partier som kjemper hardt for enkelte saker.

Så hva skuffet dere mest i valgkampen? Hva ble gledet dere mest?

(ps. dette er ikke en tråd om bensinpriser, dårlig vegstandard eller innvandringspolitikk, det finnes nok av tråder hvor man kan diskutere selve politikken til partiene)
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Så hva skuffet dere mest i valgkampen? Hva ble gledet dere mest?
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke så veldig skuffa, da jeg hadde regna med dette utfallet.
Mest gledelig var SV sitt elendige valg. Bedre med rein AP-politikk (som det nok blir mer av nå) enn den suppa som har vært de siste årene.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Må si jeg er skuffet over å se at både Rødt og Venstre gjorde det så dårlig. Hadde håpet på mindretallsregjering der både rødt og venstre kunne få litt å si, men det ble jo så langt unna som man får det.

Folket har talt og personlig er jeg både skuffet og lettet. Vi slipper en mørkeblå regjering og det det innebærer, men samtidig må vi fortsette å se på et AP som bryter seg frem mot høyresiden.
Rødgrønn seier Alle skal med! Nå til saken:

Jeg registrerer at den sosialistiske siden av FRP anklages for valgjuks. Se blant annet denne bloggen; http://hildegunn.bloggnorge.com/2009...gfusk-og-svik/

Jeg synes dette er rimelig drøye påstander uten noe hold i virkeligheten. I tillegg viser FRP gjennom RIKSKLOVNENE Carl I Hagens uttalelser i valgsendingene på Nrk i dag at de bare er noen store løgnere som legger skylda på andre når det går i dass (Jfr Venstre) Jeg synes det er sleipt av Siv og Carl bruker Lars Sponheim som syndebukk. SMÅLIG og SKAMMELIG av Frp.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Som venstrestemmer ble jeg selvfølgelig skuffet over det labre valget partiet gjorde. Jeg stemte på dette partiet nettopp pga. dets miljøprofil som jeg synes det kombinerer fint med mange gode sosialliberalistiske tanker. At miljøsaken fikk så lite å si i valget synes jeg er trist, da jeg finner dette meget viktig både for oss og for dem som måtte komme etter.

At resultatet ble rødgrønt kom ikke som noen enorm overraskelse, men jeg må nok medgi at jeg hadde foretrukket blått flertall. At SV er forholdsvis svakt ser jeg på som noe positivt - jeg tror AP vil gjøre en langt bedre jobb på "egenhånd" enn med mye SV-påvirkning.
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Så hva skuffet dere mest i valgkampen? Hva ble gledet dere mest?
Vis hele sitatet...
At det ikke ble et regjeringsskifte. Håper folk får øya opp i '013.

Hva som derimot gledet meg mest var at H og FRP gjorde det rimelig bra, dessverre ikke bra nok
Sist endret av Dibsent; 15. september 2009 kl. 02:26.
Mine tanker omkring valget er at Siv og Carl kanskje ikke kunne ha opptrådt mer smålig og patetisk, at det muligens var litt mye å gå av for Sponheims del, og ift mandattallene at det kunne ha vært langt flere fra de mindre partiene, og mindre fra de blå.
Alt i alt kunne det dog ha vært mye verre.
Jeg er litt skuffa over at Afghanistan ikke ble nevnt i det hele tatt i valgkampen, da det tross alt er endel folk i dette landet som er i mot at vi er der.

Jeg er veldig fornøyd, men hadde håpt på et par mandater fra Rødt som kunne sparke litt i AP, men det går vel greit uten også. AP frem og SV tilbake betyr vel at AP får gjort enda mer av sine ting, så regjeringen blir kanskje mer "effektiv", uten at jeg egentlig er noe ekspert på koalisjonsregjeringer. AP har endel å bevise fremover, da det er mange som ikke er helt fornøyd med siste 4 år. Nå ser det ut til at finanskrisen har roet seg litt, så da får de kanskje gjort litt mer endringer, i stedet for å minimere skader. Jeg håper de får gjort noe med fattigdommen, som de har snakket så mye om.
Det som skuffet meg mest var at folk stemte på frp i det hele tatt.
Det som gledet meg mest var at det ikke ble en borgelig regjering samt å se Carl I. Hagen sutre som den drittungen han er, over at det var Lars Sponheim sin skyld at det ikke ble regjeringskifte, og han alene
Sist endret av boiler; 15. september 2009 kl. 04:41.
Jeg er skuffet over at Fremskrittspartiet ikke vant valgkampen denne gangen, jeg hadde sett frem til at noe nytt ble satt til verks, men vi er tydeligvis redd for forandringer fra staten sin side. Vi får heller se frem til et vellykket valg om fire år.
Jeg hadde respekt for Venstre fra før av, og den er blitt forsterket ytterligere. Det er veldig synd Sponheim gjorde det valget han gjorde, men det er et forståelig valg det står respekt av. Forøvrig skulle jeg gjerne sett at Rødt fikk inn et par mandater for å holde resten nok til venstre. Rødt er et prinsippfast parti med sterke og tydelige saker. Det kan jeg digge.
Ellers er jeg godt fornøyd. Stoltenberg er en verdig statsminister med en karakter som egner seg til forhandlinger og kommunisering med andre, i motsetning til Jensen. Spesielt fornøyd med at Jonas Gahr Støre sannsynligvis fortsetter som utenriksminister. Jeg synes han gjør en helt fantastisk jobb. Uavhengig av politikk; han er et prakteksemplar av en politiker og kommuniserer med resten av verden på en måte FrP bare kan drømme om. Jeg håper forsåvidt også at Kristin Halvorsen får fortsette som finansminister. De som mener hun gjør en dårlig jobb kan ta en kikk på oljefondets investeringer det siste året. Hun og hennes rådgivere kan holde hodet kaldt og foreta de strategisk riktige valgene. Populisme fører ikke til mye for fremtidige generasjoner.
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Jeg er skuffet over at Fremskrittspartiet ikke vant valgkampen denne gangen, jeg hadde sett frem til at noe nytt ble satt til verks, men vi er tydeligvis redd for forandringer fra staten sin side. Vi får heller se frem til et vellykket valg om fire år.
Vis hele sitatet...
må faktisk si meg enig her!!
Men som normenn er så er vi jævlig trangsynte.....
Trur vanlige folk må ha 2/4 år til før å åpne øyne!!!
Men det sier faktisk mye at hver 4 nordmann er en FRP!!!
Det gir en peikepinne til regjeringen vi har idag iallefall....

Lokalvalg om 2 år. stortingsvalg om 4 år
we still going strong, FRP gir aldri opp
Synd Sponheim går av. Han virker som en ærlig og veldig intelligent politiker, og jeg tror det han sa under sendinga stemmer. At venstre mistet en god del stemmer til Ap fordi folk stemte taktisk mot en borgerlig regjering. Jeg setter pris på litt fokus på miljø, og skulle egentlig ønske Sponheim var i Ap eller Sv.

Stemte Ap selv.
Sist endret av Gamgee; 15. september 2009 kl. 05:35.
Sitat av luni Vis innlegg
Jeg hadde respekt for Venstre fra før av, og den er blitt forsterket ytterligere. Det er veldig synd Sponheim gjorde det valget han gjorde, men det er et forståelig valg det står respekt av. Forøvrig skulle jeg gjerne sett at Rødt fikk inn et par mandater for å holde resten nok til venstre.
Vis hele sitatet...
Rødt er forbanna ubrukelig rabbel.. men til gjengjeld er både Torstein Dahle og Erling Folkvord intelligente og oppegående mennesker vi burde hatt på tinget. Veldig på lik linje med FRP som har også maksimum 2 mennesker som har noe å bidra til på stortinget.

Uansett, jeg sitter også igjen med en litt sur smak i munnen. Jeg er ikke-betalende venstremedlem, men som mange andre, så stemte jeg arbeiderpartiet. I fravær av en ansvarlig framforhandlet regjeringsplattform på høyresiden, så var det eneste som kunne fått meg til å forandre mening var om venstre byttet blokk. Venstre ble skviset mellom to hard steiner. Selv om det er lett å kritisere Sponheim, så kan jeg ikke helt se hva han skulle gjort annerledes.
Sist endret av DumDiDum; 15. september 2009 kl. 07:51.
Sitat av Dibsent Vis innlegg
At det ikke ble et regjeringsskifte. Håper folk får øya opp i '013.
...
Vis hele sitatet...
Enig.

Med en fordeling på 86/83 i favør av de ikke-borgerlige er landet delt i to. Det blir som en seier der noen strakk frem tunga på et målfoto. Som Jens hadde jeg tenkt på dette hver gang jeg så folk på gaten og vært temmelig ydmyk. I praksis ønsket annenhver person seg en annen statsminister enn det man endte opp med.

En valgoppslutning på litt over 70% er for dårlig. La oss få elektronisk valg. Gjerne også folkeavstemminger i saker der man vet at folk har sterke meninger, uavhengig av partiprogrammene. Men dette er vel bare ønsketenking.

Jeg hadde egentlig ikke noen sterke preferanser om hvilken side som fikk flertall i år. Men jeg hadde gjerne sett at vi fikk en ny regjering. Ostrakisme hadde kanskje vært den riktige valgmetoden i år.
Sitat av capidog Vis innlegg
Enig.

Med en fordeling på 86/83 i favør av de ikke-borgerlige er landet delt i to. Det blir som en seier der noen strakk frem tunga på et målfoto. Som Jens hadde jeg tenkt på dette hver gang jeg så folk på gaten og vært temmelig ydmyk. I praksis ønsket annenhver person seg en annen statsminister enn det man endte opp med.
Vis hele sitatet...
Nå må du jo ikke glemme at i 2005 fikk de rødgrønne 87 mandater mot 86 denne gangen så store forskjellen er det ikke. Så om under halvparten ikke vil ha Jens så kan han jo smile bredt og tenke at over halvparten vil at han fortsetter.
bobbo: Afghanistan var med, iallefall i Rødts tipunktsplan.

Jeg syns det var fryktelig leit ikke Rødt kom med. Vi trenger noen ordentlige sosialister til venstre for "SV", som ikke inngår kompromisser. Dessuten tror jeg de ytterst på venstresida i både SV og AP ville blitt tøffere med Rødt på Stortinget. Det hadde kort sagt vært veldig heldig for demokratiet i Norge.
Sitat av boiler Vis innlegg
Det som skuffet meg mest var at folk stemte på frp i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Det som skuffet meg mest er at vi har slike fjols som deg, som aldri har vurdert å tenke før de åpner brødboksen. Heldig for deg er det vel ingen som har anklaget deg for det før heller



Alt for mange stemmer med hjertet, alt for få med hodet.
Sist endret av tafsern; 15. september 2009 kl. 09:19.
Tok turen innom Rødts valgvake i Oslo og der var det rimelig god stemning.
At FRP ikke klarer å ta innover seg at KRF og Venstre ikke er interessert i regjerings-samarbeid med FRP fryder meg selvsagt og jeg storkoste meg når Høybråten svarte på tiltalen på partilederdebatten.

Hadde jeg vært Sponheim og Siv hadde sagt til meg at jeg hadde veltet det borgerlige regjeringsalternativet hadde jeg vært jævla fornøyd.

Alt i alt så er jeg veldig skuffet over at Rødt ikke kom på tinget og at SV tapte såpass mange stemmer til AP, men igjen så er jeg veldig lettet over at Siv Jensen fortsatt ikke får lagt de grådige fingrene sine på oljefondet.
Hei, kom over denne listen på FrPs sider;


Synes dette er en veldig skeiv fremstilling
Jeg kunne virkelig ha tenkt meg en regjering uten SV denne gang. Og det var ikke kjempelangt unna. At de skal ha så mye makt som de har med sine 6% er helt forkastelig. Det kunne jo vært spennende med overvekt på borgelig side, med venste på vippen, og FRP hadde aldri fått igjennom sine mest radikale forslag.

Noen andre som fikk med seg Halvorsens tale hvor hun langt på vei gav SV æren for rød-grønt flertall? Var hun full?
Det blir jo ikke noe rød-grønn regjering uten SV. Blir SV for små, slik at de ikke får nok å si i ett regjerings samarbeid så vil de heller ikke være med på å danne regjering. Da hadde det blitt en mindretalls AP-regjering.
Istedet for å anklage folk for å være fulle kan du vel sette deg litt inn i hvordan politikken funker?
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sitat av murloc Vis innlegg

Noen andre som fikk med seg Halvorsens tale hvor hun langt på vei gav SV æren for rød-grønt flertall? Var hun full?
Vis hele sitatet...
Ble vel kanskje litt for mye vin på bakrommet. I alle fall hørtes hun helt tullete ut, der hun mente at SV hadde vunnet valget for de rødgrønne. Snakker om å skulle sole seg i glansen av andres arbeid.

Får bare satse på at de får makt tilsvarende sine 6.1% også - maks.
Positivt:
SV og Venstre gjorde det dass..

Negativt:
FRP gjorde det ikke nok bra, skulle likt å prøvd Sivern i førersete i en periode.

Forunderlig:
At folk stemmer feks rødt. Jegt vet det er ca 10% rauinger på forumet her, men det driter jeg i.

Jeg blir kvalm av det de sier om kapitalismen. Kapitalismen er vell det økonomiske systemet for fungerer og har fungert best. Finnes evig mange eksempel på andre øk.systemer som har gått i dass.

Jeg jobber hardt for alt jeg har fått, og jeg har tenkt å fortsette å ha det godt. Rundt 40% av alt jeg jobber for går i felleskassen, hvor det bla blir spredd videre til andre, som ikke gidder å jobbe. Om staten skal ta en større del av kaken, så gidder jeg faen ikke å jobbe. Noe som vil funke fint i 4 nye år fremover isåfall.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det blir jo ikke noe rød-grønn regjering uten SV. Blir SV for små, slik at de ikke får nok å si i ett regjerings samarbeid så vil de heller ikke være med på å danne regjering. Da hadde det blitt en mindretalls AP-regjering.
Istedet for å anklage folk for å være fulle kan du vel sette deg litt inn i hvordan politikken funker?
Vis hele sitatet...
Forklar meg akkurat hvor jeg sier at det hadde vært en rød-grønn regjering uten SV er du snill. Jeg sa at det er horibelt at hun skal prøve og gi SV æren for at valget gikk som det gikk. Det er jo uten tvil AP som har dratt i land seieren for de rød-grønne. SV har i beste fall svekket sin posisjon og minsket rød-grønt til en nesten utelukkende AP regjering.

Kan jo legge til at det faktum at AP får mer makt ser jeg på som positivt. Mange oppegående mennesker der i gården.
Sist endret av murloc; 15. september 2009 kl. 09:44.
Småkjipt at Erling Folkvord fra Rødt ikke kom med, vi kunne trengt en som roper stopp når politikerne sender brev seg i mellom og mister millioner på veien. ellers er det jo godt at ikke Siv ble statsminister i år heller.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Positivt:
SV og Venstre gjorde det dass..

Negativt:
FRP gjorde det ikke nok bra, skulle likt å prøvd Sivern i førersete i en periode.

Forunderlig:
At folk stemmer feks rødt. Jegt vet det er ca 10% rauinger på forumet her, men det driter jeg i.

Jeg blir kvalm av det de sier om kapitalismen. Kapitalismen er vell det økonomiske systemet for fungerer og har fungert best. Finnes evig mange eksempel på andre øk.systemer som har gått i dass.

Jeg jobber hardt for alt jeg har fått, og jeg har tenkt å fortsette å ha det godt. Rundt 40% av alt jeg jobber for går i felleskassen, hvor det bla blir spredd videre til andre, som ikke gidder å jobbe. Om staten skal ta en større del av kaken, så gidder jeg faen ikke å jobbe. Noe som vil funke fint i 4 nye år fremover isåfall.
Vis hele sitatet...
At kapitalismen er den som har fungert best til nå er vel ikke noe argument for å prøve noe nytt.
Du kan ikke sammenligne den russiske eller kinesiske revolusjonen med en evt. norsk.
Vi er mye bedre rustet til å klare det. Vi er godt utdannede, vi har mye penger og vi har ikke så enorme geografiske områder å forholde oss til. Dessuten er tiden en helt annen. Forutsettingene er rett og slett mye mye mye bedre på absolutt alle punkter. (rent bortsett fra politisk vilje da)

Kapitalismen er dømt til å falle. Den er fullstendig avhengig av å ekspandere og det sier seg selv at det er helt umulig å holde det gående. Det er bare ett spørsmål om tid.
Nå har vi hatt to gigantiske sammenbrudd på under 100år, sammenbrudd som har kostet enormt mange liv og ødelagt enda flere. Det vi sitter igjen med er at de som hadde absolutt mest før sammenbruddet fortsatt sitter på enorme økonomiske krefter, mens den vanlige mann i gata mister huset, jobben og sparepengene sine for å redde skinnet til en bankmann med gylden fallskjerm. Jeg blir kvalm.

Så jo, kapitalisme er noe skikkelig dritt for folk flest. Du skal nok få jobbe hardt for alt du får under kommunismen også. Forskjellen er bare hvem som tjener på at du jobber hardt.

Sitat av murloc Vis innlegg
Forklar meg akkurat hvor jeg sier at det hadde vært en rød-grønn regjering uten SV er du snill. Jeg sa at det er horibelt at hun skal prøve og gi SV æren for at valget gikk som det gikk. Det er jo uten tvil AP som har dratt i land seieren for de rød-grønne. SV har i beste fall svekket sin posisjon og minsket rød-grønt til en nesten utelukkende AP regjering.

Kan jo legge til at det faktum at AP får mer makt ser jeg på som positivt. Mange oppegående mennesker der i gården.
Vis hele sitatet...
Du spør om Kristin var full når hun sier hun reddet den rød-grønne regjeringen.
Det må vel bety at du ikke tror på henne?

En mindretalls AP-regjering er ikke en rød-grønn regjering. Kristin sa at hun har reddet den rød-grønne regjeringen, noe hun har rett i, siden en regjering uten SV ikke er noen rød-grønn regjering.
SV kommer ikke til å bli med på noe regjerings forlik hvis de er så små at de ikke har noe de skulle sagt og da ville det i praksis bety at AP hadde dannet en mindretallsregjering, noe som ikke kan kategoriseres som rød-grønn.

Ingen mobilisering fra Kristin i innspurten = ett dårligere resultat for SV. Ett dårligere resultat for SV = ingen rød-grønn regjering.
Sist endret av Mith; 15. september 2009 kl. 10:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er morsomt at så langt har FRP allerede har funnet tre grunner til at de har tapt:
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sitat av Geordie Vis innlegg
Det er morsomt at så langt har FRP allerede har funnet tre grunner til at de har tapt:
Vis hele sitatet...
Du skal få for den første.
Nr. to. er en kar fra unge høyre som uttaler seg.
Nr. tre er en rein artikkel som presenterer fakta. De borgerlige fikk flere stemmer enn R/G.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg er fryktelig skuffet over at ikke Rødt ikke fikk noen mandater. I tillegg skuffer det meg at så utrolig mange velger å stemme FRP, og den lave valgoppslutningen er pinlig. Mon tro hvordan resultatene hadde blitt hvis de noen-og-tyve prosentene som ikke stemte også gav sin stemme....?
Synes det er merkelig at de som stemmer Rødt (mith med flere) prøver å få folk til å tro at frihet og tvang går hånd i hånd. Synes det er merkelig at FrP-velgerne (UngarEffect med flere) tror at skattefuten kaster pengene i et hull ned til jordens indre.

Jeg synes vi skal styre unna ekstremistene uansett hvor vi er, men spesielt i politikken. Endringer er jeg åpen for, og jeg kan alltid overbevises bare argumentene er gode nok, men hverken Rødt eller FrP er skikket til å styre et land som Norge. Likevel sunt at man har innslag av mørkeblått og blodrødt på stortinget, vel og merke. Men at FrP blir tatt mer seriøst enn Rødt i politikken, er et ganske skummelt signal fra samfunnet.
Synd at det meste av valgkampen gikk i å rydde opp i rot på borgerlig side. Venstre og Krf har knapt fått snakket om sin politikk i valgkampen. Må også si at det er veldig synd at venstre gikk under sperregrensen og mistet sine mandater på stortinget, men det er på en måte bra siden det gjorde at det ble rødgrønt flertall.
Sist endret av Dvergen; 15. september 2009 kl. 11:14.
Når skal Frp begynne å ta ansvar for konsekvensene av egen politikk egentlig? Jeg synes det er helt latterlig av Siv Jensen å skape en slags irritert skadefryd over at Venstre havnet under sperregrensen. Slik jeg ser det er det jo nettopp avstanden mellom Frp og Venstre på en rekke sentrale spørsmål (for Venstre sin del ihvertfall) som gjorde at Sponheim så seg nødt til å prøve å presse fram et Bondevik alternativ. For Krf er vel saken også den samme med den forskjellen at de ikke har gått ut offentlig slik som Venstre gjorde det. Så selv om det ser jevnt ut på papiret tror jeg ikke det vil være slik i realiteten. Ihvertfall ikke med et Høyre som ikke vil sette begge føttene i noen leir før de er sikker på at det gir regjeringsmakt.

Er uansett fornøyd med resultatet, selv om Sv falt litt tilbake tror jeg ikke det har for stor innvirkning på politikken som føres. De er uansett veldig viktig for Ap som samarbeidspartner og derfor vil de ikke bli så overkjørt som antall mandater egentlig skulle tilsi. Det er jo i Ap sin interesse at Sv holder seg store nok til å sikre fortsatt samarbeid selv etter Stoltenberg kaster inn håndkledet
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Synes det er merkelig at de som stemmer Rødt (mith med flere) prøver å få folk til å tro at frihet og tvang går hånd i hånd.
Vis hele sitatet...
Hvor er argumentet mitt for tvang?
Sist endret av Mith; 15. september 2009 kl. 11:16.
Jeg lurer forøvrig på om det nå er umulig i framtiden å se et AP samarbeide med noen til høyre for seg selv? Mulig det ville vært like mye politisk selvmord som for Høyre hvis de gikk i regjering med FrP, men jeg ville likevel likt å se det. En sentrumvennlig AP-koalisjon.

Sitat av Mith Vis innlegg
Hvor er argumentet mitt for tvang?
Vis hele sitatet...
Når du stemmer Rødt og forsvarer deres politikk, antar jeg at du står bak de fleste grunnprinsippene i deres politikk... Kontroll og statlig innblanding i menneskets frie valg er en essensiell del av deres politikk. Jeg kaller det tvang (og håper det ikke var for utydelig hva jeg mente).
Sist endret av httpwhat; 15. september 2009 kl. 11:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Er glad for at SV ikke gjorde det dårligere enn de gjorde, de har tross alt overlevd sin aller første periode i posisjon. (og det ser ut som om de fleste har flyttet seg over til AP, sannsynligvis for å straffe SVs håndtering av fanesakene sine)

Synd med venstre, og synd at Sponheim fikk regninga for at han stoppet Frps regjeringsmuligheter.

Jævlig glad for å se Siv og Carl vise sine sanne ansikt i går, maken til oppførsel...

Sitat av dain Vis innlegg
Du skal få for den første.
Nr. to. er en kar fra unge høyre som uttaler seg.
Nr. tre er en rein artikkel som presenterer fakta. De borgerlige fikk flere stemmer enn R/G.
Vis hele sitatet...
2. Carl I. Hagen hudfletta jo Sponheim på TV i går, så det er jo ikke akkurat noen hemmelighet at frp skylder på venstre.

3. Det var noen sutrekopper på twitter igår (bl.a. denne passiv-aggressive gjøken), som klagde på dette med stemmer vs. mandater, men det er bare smålig å komme med det akkurat nå under valget. Det er ingen hemmelighet hvordan distriktmandater og utjevningsmandater fungerer, og er man missfornøyd med dette så kan man jobbe for en forandring i god tid før valget. You lost, get over it.
Sitat av Nyskjerrig Vis innlegg
må faktisk si meg enig her!!
Men som normenn er så er vi jævlig trangsynte.....
Trur vanlige folk må ha 2/4 år til før å åpne øyne!!!
Men det sier faktisk mye at hver 4 nordmann er en FRP!!!
Det gir en peikepinne til regjeringen vi har idag iallefall....

Lokalvalg om 2 år. stortingsvalg om 4 år
we still going strong, FRP gir aldri opp
Vis hele sitatet...
Ugh, for et kvalmende innlegg. Ja, uff.. dette landet går til helvete. Mange år med stort sett AP-regjeringer har gjort Norge til et av verdens værste land å leve i, og vi gikk konkurs når finanskrisen slo inn, og alle som stemmer AP er bare zombier som bare stemmer AP fordi de vil ha Jens som diktator. (Nei, det var ikke det du sa, men det er det jeg leser ut av holdningene dine). Vent nå litt..

Disclaimer: Valgte ikke AP/SV
Sist endret av Skyfex; 15. september 2009 kl. 11:56.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Når du stemmer Rødt og forsvarer deres politikk, antar jeg at du står bak de fleste grunnprinsippene i deres politikk... Kontroll og statlig innblanding i menneskets frie valg er en essensiell del av deres politikk. Jeg kaller det tvang (og håper det ikke var for utydelig hva jeg mente).
Vis hele sitatet...
At du ikke forstår deg på en ideologi gir deg ikke rett til å fremstille det som noe det ikke er! Skal jeg kalle FRP for fascister da, fordi jeg ser likheter i fascismen og kapitalismen? Skjerp deg!
Sitat av fetter Vis innlegg
At du ikke forstår deg på en ideologi gir deg ikke rett til å fremstille det som noe det ikke er! Skal jeg kalle FRP for fascister da, fordi jeg ser likheter i fascismen og kapitalismen? Skjerp deg!
Vis hele sitatet...
Jeg skal prøve å passe meg for å være for bombastisk ift en ideologi jeg kanskje ikke kjenner tilstrekkelig. MEN, det jeg påstår om partiet Rødt, er vel ikke galt for det? De ønsker jo nettopp mer statlig kontroll. De ønsker å bestemme mer for meg og deg, og nettopp tvinge oss til å følge dette. Det kaller ikke jeg frihet (selv om vi sikkert har forskjellige oppfatninger om hva det ordet innebærer).

Hva du kaller FrP får stå på din regning naturligvis. Sammenlikningen henger ikke på greip ift det jeg sa.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Jeg skal prøve å passe meg for å være for bombastisk ift en ideologi jeg kanskje ikke kjenner tilstrekkelig. MEN, det jeg påstår om partiet Rødt, er vel ikke galt for det? De ønsker jo nettopp mer statlig kontroll. De ønsker å bestemme mer for meg og deg, og nettopp tvinge oss til å følge dette. Det kaller ikke jeg frihet (selv om vi sikkert har forskjellige oppfatninger om hva det ordet innebærer).

Hva du kaller FrP får stå på din regning naturligvis. Sammenlikningen henger ikke på greip ift det jeg sa.
Vis hele sitatet...
Det er jo tydelig at du ikke skjønner deg på sosialismen. At de ønsker statlig kontroll betyr jo ikke tvang med mindre man lever i et diktatur! Om folket er staten, og staten har makta, er det folket som har makta.

Selvfølgelig bestemmer jeg selv hva jeg kaller FrP! Du bestemmer også selv hva du kaller rødt, men det betyr ikke at du kan putte meninger i munnen på andre!

Det du sa var at om du er sosialist, er du for tvang! Stygg argumentasjonsteknikk!
Sitat av dain Vis innlegg
Du skal få for den første.
Nr. to. er en kar fra unge høyre som uttaler seg.
Nr. tre er en rein artikkel som presenterer fakta. De borgerlige fikk flere stemmer enn R/G.
Vis hele sitatet...
Men hvis du så på valgkampen i går så sa lashet de på venstre, på direkten. De har også sagt at de måten mandater blir delt og stemmer telt er udemokratisk. Mye av det ble sagt på TV i går og har ikke kommet på trykk enda.
Sitat av fetter Vis innlegg
Det er jo tydelig at du ikke skjønner deg på sosialismen. At de ønsker statlig kontroll betyr jo ikke tvang med mindre man lever i et diktatur! Om folket er staten, og staten har makta, er det folket som har makta.
Vis hele sitatet...
Igjen er det et spørsmål om hvilken verdi man gir ordene her. Jeg forklarte hvorfor jeg oppfatter det som om Rødt ønsker mer tvang - men jeg kan godt bruke et annet ord om det bare forstyrrer budskapet.
Selv om et demokratisk flertall skulle ha ønsket en slik politikk, ville jeg fortsatt oppfattet det som frihetsberøvende om dette systemet ble dyttet på meg. Jeg er for at mennesket skal kunne bestemme mer over sine egen skjebne, som jeg mener tilsvarer mer frihet. Jeg mener at det som står om menneskets frihet i deres partiprogram, blir selvmotsigende (slik jeg oppfatter hva frihet er).

Sitat av fetter Vis innlegg
Selvfølgelig bestemmer jeg selv hva jeg kaller FrP! Du bestemmer også selv hva du kaller rødt, men det betyr ikke at du kan putte meninger i munnen på andre!
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at det ikke føles bra hvis det er det du oppfatter det som. Det er faktisk ikke min intensjon. Men er det galt det jeg sier? For hvis det har bunn i virkeligheten, må jeg vel kunne fortelle om politikken deres. Er, som sagt, absolutt interessert i å høre om det jeg sier er galt, men da med en god begrunnelse.

Sitat av fetter Vis innlegg
Det du sa var at om du er sosialist, er du for tvang! Stygg argumentasjonsteknikk!
Vis hele sitatet...
Jeg burde selvsagt skrevet noe sånt som: Slik jeg ser det, etter min mening, fra mitt perspektiv o.l. Men nå kommer ikke alt ut slik nå da.
Dersom det hadde blitt en borgerlig regjering, hadde de nok ikke kalt den norske valgordningen udemokratisk. Det er litt som å tape en fotballkamp med ett mål i siste minutt, og så klage på at dommeren burde ha blåst straffe (som man naturligvis antar blir et mål) i de første ti minuttene. Det holder ikke. Skal man vinne kampen, så må det være en helhetlig innsats, og ikke basere en seier på tilfeldigheter og smårusk.

At de rødgrønne tjente massivt på krangelen på borgerlig side er jo ikke noen hemmelighet. Det er jo bare symbolsk for at kapitalistene er maktsjuke og bare vil mele sin egen kake.

Og så til våre kjære, nyliberalistiske, medlemmer som hadde håpet på borgerlig seier, eller menigmanns søplemantra om å "la Siv få prøve seg. Hvor galt kan det gå?"; vel, det kan gå veldig galt. Til og med så galt at man nesten kan tenke seg at vi har det veldig bra i Norge, og at Frp sin tid som populistparti er på vei til å bli historie. Ja, de fikk mange stemmer, men det hjelper lite når man ikke for omsatt dem i regjeringsmakt. La nå endelig grådigheten ligge en stund, og reflekter over det flotte samfunnet sosialdemokratene har bygget for oss.
Jeg er lettet over resultatene i hvert fall. Flott at vi tråkker den samme stien videre, istedenfor å begynne på en ny sti med radikale tøysepartier =)
som du sa, synd at Rødt ikke fikk noen i på stortinget. det hadde vært fint med en garantert stemme for miljøet. (hvis det er sånn det funker
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Det var også litt synd at Rødt ikke fikk noen inn på stortinget - selv om de ikke har særlig slagkraft tror jeg det er sunt å ha små partier som kjemper hardt for enkelte saker.
Vis hele sitatet...
Rødgrøn regjering ja. 4 Nye år med meire kaos ved kriminalpolitikken, dårlige helseomsorg, og staten eige snart barna våre. Æsj.
Sitat av [GC/Betater] Vis innlegg
Rødgrøn regjering ja. 4 Nye år med meire kaos ved kriminalpolitikken, dårlige helseomsorg, og staten eige snart barna våre. Æsj.
Vis hele sitatet...
Helseomsorgen vil jo betydelig forbedres av privatisering?

Med rødgrønn regjering unngår vi at FRP slipper til med sugerør i oljefondet

Jeg er meget fornøyd med valgresultatene!
Sist endret av danielsk; 15. september 2009 kl. 14:45.
Sitat av [GC/Betater] Vis innlegg
Rødgrøn regjering ja. 4 Nye år med meire kaos ved kriminalpolitikken, dårlige helseomsorg, og staten eige snart barna våre. Æsj.
Vis hele sitatet...
Heller staten enn Coca Cola og McDonalds, hvis man skal sette det slik på spissen.
Sist endret av Mith; 15. september 2009 kl. 14:47.
Jepp, ingen FrP.. men liker den gode innvandringspolitikken de har. Nei, vi kan jo fint SJÅ kor "bra" det har gått dei siste fire åra. Skal dei herje like gale i fire år til? Slepp til dei borglige partia for orden, gode moraler, og samarbeid.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Jeg burde selvsagt skrevet noe sånt som: Slik jeg ser det, etter min mening, fra mitt perspektiv o.l. Men nå kommer ikke alt ut slik nå da.
Vis hele sitatet...
Neida, skal ikke være pirkete på språk.. Poenget mitt var at det blir feil å prøve å forenkle en hel ideologi ned til ett negativt ladet ord.. Samtidig blir det du skriver om Rødt ugjennomtenkt og feil. Det at mer skal være drevet av staten, iforhold til privatpersoner handler ikke om å prøve å styre handlingene til folk! Om Sjef Sjefesen er ansatt av staten eller en privat bedrift har vel ingeting å si for enkelt-menneskets frihet! Bare tull, og lukter amerikansk propaganda lang vei!

Nå skal det sies at jeg verken stemte rødt, eller er veldig kommunistisk av meg, men det du prøver å si om sosialismen er rett og slett misvisende (og det å prøve å få rødt-tilhengere til å "innrømme" dine egne misvisende påstander er helt på jordet)

Sitat av [GC/Betater] Vis innlegg
Rødgrøn regjering ja. 4 Nye år med meire kaos ved kriminalpolitikken, dårlige helseomsorg, og staten eige snart barna våre. Æsj.
Vis hele sitatet...
Virkelig trendy å sammenligne sosialisme med diktatur for tiden!

"Eie barna våre" - Hvor har folk denne absurde vinklingen fra? Hva har statlige bedrifter gjort for å fortjene slike idiotiske påstander?
Sist endret av fetter; 15. september 2009 kl. 14:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.