Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 10531
Dere har sikkert hørt teorien om at "alle kjenner hverandre gjennom max 6 ledd".

Mer informasjon om dette finner dere i Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation

Man kan diskutere lenge og vel om dette stemmer, men mitt spørsmål er om dette lar seg bevise, rent matematisk og teoretisk sett?

Det er jo mange smarte hoder på nFF, og derfor gir jeg følgende utfordring - og følgende sett med kriterier:

* Dersom vi tar høyde for at gjennomsnittsmennesket på jorda kjenner 100 mennesker godt nok til at han/hun kan introdusere disse 100 menneskene for sine venner...
* OG vi ser bort i fra eventuelle isolerte stammesamfunn i Amazonas...
* OG vi regner med at samfunnsstrukturen, venneforhold og befolkningsintegreringen er stort sett lik verden over...
* OG vi vet at verden har 6,7 milliarder mennesker...

...går det da ann å regne ut om Six Degrees of Separation-teorien stemmer, rent teoretisk sett?

Eller er det umulig, på grunn av usikkerheten knyttet til hvor mange felles venner hver person har (overlappende effekt) - og/eller andre forhold?
Sist endret av Stormen; 3. september 2009 kl. 12:24.
Satt og reknet litt på det, om jeg kjenner 100personer, og hver av dem kjenner 38personer jeg ikke kjenner (et resultat av overlapping/ de kjenner ikke så mange personer), så vil en fortsatt havne på 7.9 milliarder mennesker.
Teoretisk sett vil jeg tro det er fullt mulig, da de fleste som lever et normalt sosialt liv kjenner ganske mange mer enn 100 mennesker. Spørsmålet er dog hvor godt de må kjenne hverandre for å reknes med?
Sist endret av Lanjelin; 3. september 2009 kl. 12:50.
problemet med å regne på dette er vel overlapping som gjør det vanskelig. Hver person du kjenner vil kanskje ha noen fellesvenner. Ved 3 ledd vil du igså ha en del overlapping med både venner og venner av venner.
Nå er jeg svært ukyndig i matte, men når jeg ser på felles venner på facebook så stipulerer jo dette at teorien i det minste er sann i Norge.
I hybelen jeg bor i så er det ei jente som faktisk har en felles venn med alle de syv andre i hybelen, og vi er alle fra forskjellige steder i landet. Dette vitner jo i at det kan være noe i teorien.
Stormen: Det er vel gjerne en blanding mellom overlapping og slikt å gjøre. Så en dokumentar om dette for en stund siden, og det som ble avdekket var rimelig interessant. Nettverkskartlegging hvor de finner mange likheter mellom forskjellige typer nettverk. Såvidt jeg kan huske trekker de paralleller mellom menneskenettverk, postnett og ikke minst vanlige hjerner og AI.

Dokumentaren kan du se på http://topdocumentaryfilms.com/six-d...of-separation/ som også har en hel massevis av gode dokumentarer man kan se. Timene jeg har brukt på denne siden er for mange til å telle!
Sist endret av m0b; 3. september 2009 kl. 13:36.
Jeg er i tvil om at denne teorien er sann. Skal ikke komme med veldig mange argumenter, iom at jeg ikke har satt meg kraftig inn i teorien, men det er noe som virker for uvirkelig med denne teorien. Skal ikke se bort ifra at dette stemmer i Norge, eller kan vel si at dette er svært sannsynlig. Men at dette er faktum i hele verden, er bare for vagt for min del.
Tenk deg for eksempel hvor mange som bor i Mexico City eller i Argentina. Det er fysisk umulig at jeg kan reise til ødeland i mexico og møte en som kjenner en som kjenner en som.. ja du skjønner hva jeg mener.

Men om det lar seg utregne er jeg også i veldig tvil om, som andre påpeker inkludert trådstarter; det er for mange felles venner, og det er så stort sprik i antall mennesker man kjenner. Blir kanskje ikke det svaret du ville ha Stormen, men jeg følte at jeg ville bidra med mine tanker rundt dette.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
hvorfor er det umulig? Det er fullt mulig at du kjenner en som var i mexico som var på fylla og ble kjent med noen meksikanere, som igjen kjenner 100 andre meksikanere osv.
Sitat av Eplefisk Vis innlegg
hvorfor er det umulig? Det er fullt mulig at du kjenner en som var i mexico som var på fylla og ble kjent med noen meksikanere, som igjen kjenner 100 andre meksikanere osv.
Vis hele sitatet...
Det er mitt stampunkt i den teorien her, men sier ikke at det er umulig at 1 av alle de som bor i Mexico er "6 skritt unna deg", men at det er uvirkelig og umulig at alle i hele verden er "6 skritt unna deg".

Det er jo selvfølgelig forskjellige meninger i alle debatter og diskusjoner, men det er i hvertfall mitt syn på saken.
Sitat av Pipa Vis innlegg
Jeg er i tvil om at denne teorien er sann. Skal ikke komme med veldig mange argumenter, iom at jeg ikke har satt meg kraftig inn i teorien, men det er noe som virker for uvirkelig med denne teorien. Skal ikke se bort ifra at dette stemmer i Norge, eller kan vel si at dette er svært sannsynlig. Men at dette er faktum i hele verden, er bare for vagt for min del.
Tenk deg for eksempel hvor mange som bor i Mexico City eller i Argentina. Det er fysisk umulig at jeg kan reise til ødeland i mexico og møte en som kjenner en som kjenner en som.. ja du skjønner hva jeg mener.

Men om det lar seg utregne er jeg også i veldig tvil om, som andre påpeker inkludert trådstarter; det er for mange felles venner, og det er så stort sprik i antall mennesker man kjenner. Blir kanskje ikke det svaret du ville ha Stormen, men jeg følte at jeg ville bidra med mine tanker rundt dette.
Vis hele sitatet...
Det er her såkalte hubber kommer inn i bildet. De tegnet opp en modell uten hubber og da ramlet systemet kjapt under sin egen vekt da et lukket samfunn ikke kjente de øvrige. Fra et lukket nett så trenger man bare én kobling ut av nettet for å potensielt kunne linkes videre ut i verden.
Vet ikke helt hvor jeg skal plassere meg ovenfor denne teorien.

Det kan iallefall prøves ut i mindre skala med stor suksess. Ta for eksempel en skole, der alle kjenner alle gjennom 1-2 ledd. Jeg går 2. året på vgs. jeg har et søskenbarn som går i 3. og kjenner de fleste i andre klasse. Mine venner kjenner andre på skolen gjennom, foreldre,grunnskole,barnehage,jobb, fotball o.l. . Jeg kjenner også noen som går i førsteklasse fordi jeg har gått på skole med disse tidligere

Har også andre kamerater som har bodd i utlandet, jeg har selv reist endel og naboene mine er fra henholdsvis Sør Afrika og Usa.
Det vil være mange som har reist, eller kjenner noen som har reist til utlandet, iallefall fra den "rikere" delen av verden.

Når det kommer til U-land har vel de mindre mulighet for kommunikasjon gjennom feks. internett, de har mindre muligheter for å reise og det er heller ikke sikkert de kjenner noen som har reist og blitt kjent med noen.

Er ikke sikker på om regnestykket vil gå opp med mindre du eskluderer land med en stor andel fattige.

Er utrolig mange variabler som kommer med her, alder(Regner ikke med at en på 2 år kjenner så utrolig mange?)1. leddsbekjente og økonomi vil vel ha mye å si? Man bør vel også vurdere å bruke "Bekjent" istedenfor "kjenne"?

Flame ohoi, mye rotete tanker som surrer her
Synes dette er ganske spennende å tenke på. Jeg har tenkt en del på at vi alle er resultate av omgivelsene våre å egentlig kansje bare er, det vi tror andre oppfatter oss som. Så det vil si siden alle bare er seks ledd fra værandre er vi alle sammen en felles oppfatning av værandre eller noe i den duren =)
Har mange ganger tenkt på dette. Aldri hørt om teorien demms, eller at det bare er 6 ledd. Men for meg høres det helt sansynlig ut. Jeg tror problemet er at du blir nødt til å bruke kalkulasjoner for å komme fram til et "Felles-svar" som langtifra gjelder alle, siden vis du skulle gå etter "linja" : tenk deg at du skal komme til en person du vet om, men ikke kjenner, feks en Hollywood stjerne. så etter første ledd som blir de du kjenner, så er du helt på villspor allerede.Siden du vet aldri hvem dem kjenner som også kjenner noen som kjenner noen osv...

du er deg, du har 100 venner, dine 100 venner kjenner også 100 hver. Alledere etter 2nd ledd 10,000 random folk.

3rd ledd 1,000,000 random folk.
4th ledd 100,000,000 ( 100 millioner, random folk!.
tenk deg etter 6 ledd da? ganske mange folk, og så tenker man at etter 6 ledd er det X antall folk.
Tallet X er akkurat DE personene utifra den første vennen du så utifra.
om du ikke finner personen du vet om men ikke kjenner etter det. hopper du til venn nummer 2 i lista.
og etter det har du kommer fram til enda X antall folk, men ikke samme X som du fant utifra første venn i første ledd...

skjønner tanke gangen ?
Dettes høres faktisk ganske interessant ut. Man hører jo ofte uttryket "ja, verden er ikke stor" (eller noe i den dur) når man finner ut at man kjenner noen som kjenner noen, eller møtes noen man kjenner på ymse plasser.

Mange her som har snakket om å regne ut dette her mattematisk, som jeg ser for meg som veldig vanskelig. Da må man jo generalisere veldig mye, som å si at "alle" har 100 venner, og de igjen har 100 venner.

Facebook, biip, nettby eller andre sosiale nettverk kunne jo absolutt blitt brukt til å teste teorien i praksis, da disse sitter på svært store mengder data om hvem som er venner her i verden. Lage en slags formel som tar for seg alle medlemmer, og sjekker opp mot hvilke venner de har, og se om du må lenger bak enn 6 ledd for å finne en relasjon.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Bra innlegg foreløpig.. :-)

Det er artig å tenke på at vi kanskje bare er 4-5 ledd unna folk som Barack Obama, George Bush og Nelson Mandela - og jeg tror på teorien selv.

I mitt eget tilfelle kjenner jeg f.eks. en jente i Chicago, USA. Denne jenta har gått på Purdue universitet, og hun snakket om at en av vennene hennes kom fra Washington. En sannsynlig rekkefølge kan da f.eks være:

Meg > Kimberly > Venninne i Washington > Bekjent som kjenner noen som jobber i det hvite huset > Bekjent som jobber i det hvite huset > Barack Obama (bare 5 ledd)
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Telles relasjoner mellom politikere? Jeg tenker «random ungdomspolitiker» > «lokal styreleder» > «ungdomspartileder» > «voksenpartileder» > «hvilken som helst kjendispolitiker». Med denne modellen kjenner vel folk flest Obama og Ahmadinejad gjennom fem ledd.
Jeg kjenner en stortingsrepresentant, han kjenner jensemann, jensemann kjenner vel Obama, eller hvertfall noen som kjenner han så det betyr at jeg er bare 2-3 ledd unna Obama. Wow.

Kan vel egentlig ikke si at jeg klarer å ta heeelt av, men...
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av drittunge Vis innlegg
Jeg kjenner en stortingsrepresentant, han kjenner jensemann, jensemann kjenner vel Obama, eller hvertfall noen som kjenner han så det betyr at jeg er bare 2-3 ledd unna Obama. Wow.

Kan vel egentlig ikke si at jeg klarer å ta heeelt av, men...
Vis hele sitatet...
Jeg syntes det er en befriende og spennende tanke. Det betyr at du i teorien sannsynligvis kunne ha klart å formidle en beskjed til det som sannsynligvis er verdens mektigste mann akkurat nå - og en mann som det kommer til å stå om i historiebøkene i tusenvis av år.

Det er ikke kult? Kanskje kulere å ha 18" felger på Golfen din? ;-)

PS: Ment humoristisk!
Sist endret av Stormen; 3. september 2009 kl. 19:33.
Jeg har ikke noe særlig å tilføye utover det som alt er sagt, men dette minner meg om "Six degrees of Kevin Bacon" (som forøvrig støtter Stormens første post).

http://en.wikipedia.org/wiki/Six_Degrees_of_Kevin_Bacon
http://www.thekevinbacongame.com/
Sist endret av Grimdoc; 3. september 2009 kl. 21:11. Grunn: liker ikke å skrive feil
Jeg var innom en nettside som gikk litt på dette å gjøre. Den handla om "Six Degrees of Kevin Bacon." Den går ut på at alle skuespillere er maks 6 ledd fra Kevin Bacon. Haral Eia var 3 ledd i fra hvis jeg ikke husker feil.

Men så idt jeg husker fra forrige gang jeg leste om "six degrees of seperation" teorien (husker ingen kilder jeg kan henvise til akkurat nå) så går teorien ut på at alle i hele verden er maks seks håndtrykk i fra hverandre. Og hvis du tenker på hvor mange mennesker dere selv har tatt i hånda i løpet av livet, så tror jeg nok denne teorien kan stemme "ganske" godt.
Folka bak facebook kunne jo faktisk fått bekreftet/avkreftet denne myten én gang for alle ved å adde en form for "2nd degree mutual friends", "3rd degree.." osv opp til 6th.
Sist endret av Gamgee; 3. september 2009 kl. 22:23.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Folka bak facebook kunne jo faktisk fått bekreftet/avkreftet denne myten én gang for alle ved å adde en form for "2nd degree mutual friends", "3rd degree.." osv opp til 6th.
Vis hele sitatet...
Det hadde vært umulig på grunn av prosessorkraften og internettlinjene som ville ha krevdes. Kanskje om 5-10 år, men ikke nå.

For at dette skulle gå, så måtte man ha regnet på følgende måte:
- Jeg heter "Stormen".
- Når jeg går inn på profilen til "Jonas" (ikke en venn), så må Facebook sjekke om noen av mine venner er venner med Jonas. (350 venner opp mot Jonas)
- Dersom ikke, så må Facebook sjekke om noen av mine venners venner er venn av Jonas. (350 venner x gjennomsnittlig 200 venner hver)
- Dersom ikke, så må Facebook sjekke om noen av mine venners venners venner er venn av Jonas. (350 venner x 200 x 200)
- Dersom ikke, så må Facebook sjekke om noen av mine venners venners venners venner er venn av Jonas. (350 venner x 200 x 200 x 200 = 2,8 milliarder relasjoner)
- Osv, opp til 6. ledd.

Greia er at Facebook da må spoole seg gjennom millioner, kanskje milliarder, av relasjoner - på jakt etter en eneste relasjon! - for hver profil du går inn på.

Så kan du gange dette tallet med antall folk som sitter og surfer på Facebook samtidig, og som går inn på ukjente profiler. Det ville blitt milliarder av kall mot databasen og serveren i løpet av bare 1 sekund - og det ville vært fullstendig, 100% umulig.
Sist endret av Stormen; 3. september 2009 kl. 23:55.
Det kommer veldig an på hva du legger i "kjenner", og om det er snakk om snitt eller at det gjelder alle. Jeg tipper det er godt under 6 i Norge, og forsåvidt kanskje også globaliserte land, men jeg tror kanskje ikke jeg er 6 ledd fra oggabogga-folk i Afrika. Tar vi kun den vestlige verden, tror jeg absolutt det kan stemme. Dersom man har litt lave krav på "kjenner" så skal det ikke mange leddene til. 3-4 til Obama vil nok være vanlig for folk som har kontakter i den politiske verden, men jeg vet ikke om jeg klarer Osama på 6...

Måten facebook kunne gjort det: Liste opp alle "Stormen" sine venner. Liste opp alle deres venner, og så fortsette i alle 6 ledd. Til slutt skal du da ha en liste over alle på facebook.
Sist endret av bobbo; 4. september 2009 kl. 00:53.
jeg synes det er litt artig å tenke på at hvert menneske på jorden kan endre alle andre menneskers liv bittelitt. ved at det du gjør mot en person påvirker vennene til den personen osv...
La oss si statistisk at jeg kjenner 100 personer, tilsvarende gjør venner, da blir det noe slikt: 100 - 10000 - 100000000 - 10000000000000000 - 1,e+32. Og dette er etter 5 ledd! men så må vi regne med at vennene mine også kjenner sikkert 50% av vennene mine...

Jeg kjenner en som har familie på cuba, jeg har en barndomsvenninde i texas, han ene broren min har reist på jobbrelaterte oppdrag i et internasjonalt firma, rundt i verden, bla mexico, han kjenner enormt mange. Han andre broderen min, kjenner folk i sidney, scotland, osvosvosv. Min personlige konklusjon er derfor, at denne teorien er troverdig.
Sist endret av Spelly; 4. september 2009 kl. 01:42.
Vil tro man trygt kan ta utgangspunkt i flere enn 100 venner/bekjente også.
Sitat av spelley Vis innlegg
La oss si statistisk at jeg kjenner 100 personer, tilsvarende gjør venner, da blir det noe slikt: 100 - 10000 - 100000000 - 10000000000000000 - 1,e+32. Og dette er etter 5 ledd!
Vis hele sitatet...
Hæ?


*10 tegn*
Jeg er overbevist om at teorien stemmer. Jeg kan komme til Obama på 4 ledd, Michael Jacskon (RIP) på 3, Tony Hawk på 2-3 ledd, og de fleste norske kjendiser (inkludert kongefamileien) på 2-3 ledd, for å nevne noen. De fleste hollywoodkjendiser ligger 3-4 ledd unna (alle kjenner en som kjenner Magnus Rønningen ).

Uoversiktelige, overbefolkede land som India, Kina, Japan etc. kjenner jeg en drøss folk som har besøkt flere ganger, så "nettverket" mitt strekker seg til den delen av verden også.

Denne teorien stemmer, så vidt jeg kan skjønne
Sitat av bobbo Vis innlegg
...tror kanskje ikke jeg er 6 ledd fra oggabogga-folk i Afrika...
Vis hele sitatet...
Aldri si aldri, jeg kan vedde på at en eller annen i ditt nettverk har reist til afrika som feks. missjonær,på ferie tur eller lignende, og da er det fullt mulig at missjonæren kjenner stammehøvdingen, som igjen kjenner stammen sin, som er "Oggabogga-folk"
Så si Deg>kompis>missjonær>lege>høvding/konge>folket -6 ledd;D

Hvis dere kjenner eller har reist på ferietur, ble du mest sannsynelig kjent med en guide, en hotellansatt, en rik afrikaner eller slikt. og det kan igjen føre gjennom bedriftseiere,direktører,politikere,kjendiser,ledere osv.

Selv er jeg søskenbarnet til frk norges besteveninne, jeg har en kompis som har flyttet fra Lier til London,Belgia og Quatar, jeg har selv reist en god del nedover i europa, kjenner en del utlendinger, en kompis sin onkel er missonær, politikere and the list goes on.

Hvis du tenker over det er det nesten skummelt hvor stort nettverk du ender med bare etter 2 ledd
Sist endret av otimate; 4. september 2009 kl. 12:27.
Det er en morsom tanke, og jeg er enig i at den kan fungere, men imponerende? Nei...

Din kontakt med leddet stopper etter 2 ledd. Det samme skjer med ledd 2, hans kontakt stopper ved ledd 4. En man kjenner, kjenner en, som kjenner en, som kjenner en... Og man kan gjerne ha flaks og kjenne noen av de neste leddene, men so what? Du har like lite med de personene langt ut i leddet uansett.

En fin tanke, men særlig imponerende og oppsiktsvekkende er det ikke.
Selv om man har "lite å gjøre" med de som kommer etter ditt andre ledd, betyr ikke det at din påvirkningskraft stopper her! Det er utrolig hva man kan bruke et slikt nettverk til, bare man er bevisst på at man har det, og lærer seg å bruke det riktig.

Jeg synes det er imponerende som faen!
Sitat av Pipa Vis innlegg
Jeg er i tvil om at denne teorien er sann. Skal ikke komme med veldig mange argumenter, iom at jeg ikke har satt meg kraftig inn i teorien, men det er noe som virker for uvirkelig med denne teorien. Skal ikke se bort ifra at dette stemmer i Norge, eller kan vel si at dette er svært sannsynlig. Men at dette er faktum i hele verden, er bare for vagt for min del.
Tenk deg for eksempel hvor mange som bor i Mexico City eller i Argentina. Det er fysisk umulig at jeg kan reise til ødeland i mexico og møte en som kjenner en som kjenner en som.. ja du skjønner hva jeg mener.

Men om det lar seg utregne er jeg også i veldig tvil om, som andre påpeker inkludert trådstarter; det er for mange felles venner, og det er så stort sprik i antall mennesker man kjenner. Blir kanskje ikke det svaret du ville ha Stormen, men jeg følte at jeg ville bidra med mine tanker rundt dette.
Vis hele sitatet...
Helt 100% stemmer det sikkert ikke, siden det alltids finnes en eller annen asosial gærning som ikke kjenner noen, og det vil alltids oppstå et og annet hull rett og slett pga tilfeldigheter, men veldig langt på vei tror jeg nok det stemmer. For å ta et kjapt eksempel: Når jeg og exen dro til australia for noen år siden, så viste det seg å bo noen andre norske studenter tvers over gangen, hvorav en av dem hadde vokst opp sammen med en av kompisene mine hjemmefra.

Derimot tror jeg du tenker litt feil - tenk slik: Du er ute i ørkenen i mexico, og treffer på en annen fyr, som du ikke kjenner. Hvis du tar alle han kjenner, alle du kjenner, og alle som disse kjenner, osv utover i seks ledd, så er det en veldig veldig stor sannsynlighet for at dere har noen felles kjente.
jeg er ganske sikker på at de fleste av oss er mer enn 6 ledd unna obama ja!
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
jeg er ganske sikker på at de fleste av oss er mer enn 6 ledd unna obama ja!
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Obama kjenner Jens stoltenberg, så hvis du kjenner noen som har litt kontakter i politikken skal det ikke mye til for å kjenne Jens Stoltenberg
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:27.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
jeg er ganske sikker på at de fleste av oss er mer enn 6 ledd unna obama ja!
Vis hele sitatet...
Nei, jeg er bare 4 ledd unna, med flere mulige kombinasjoner. F. eks. eks-kollega>Aksel Stoltenberg>Jens Stoltenberg>Obama. Eller Min Far> Random Politiker (han kjenner mange)>Stoltenberg>Obama.
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:26.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
jeg er ganske sikker på at de fleste av oss er mer enn 6 ledd unna obama ja!
Vis hele sitatet...
Da forstår du ikke store tall.

Tenk deg følgende:

Du kjenner 300 mennesker. Disse 300 menneskene kjenner hver 300 mennesker. I 2. rekke er vi da oppe i 90.000 mennesker - men så skiller vi bort 50% som er "overlappende venner".

Disse 45.000 menneskene kjenner alle 300 venner. I 3. rekke blir dette 1,35 millioner mennesker - så skiller vi bort 50% igjen som er overlappende. (det er sannsynligvis mer, men ok - vi bare bruker 50% for syns skyld). Da sitter vi igjen med 675.000 mennesker.

Alle disse 675.000 menneskene kjenner 300 personer. I 4. rekke er vi nå oppe i 202 millioner mennesker. Selv hvis vi tar vekk 50%, så er vi oppe i 101 millioner mennesker.

Nå er vi 4. ledd ned i rekken - og vi har 101 MILLIONER mennesker i nettverket.

...Og så sier du det er usannsynlig at alle i Norge er tilknyttet Jens Stoltenberg (som kjenner Obama) på en eller annen måte --- i løpet av 6. ledd??
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:26.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Jeg syntes det er en befriende og spennende tanke. Det betyr at du i teorien sannsynligvis kunne ha klart å formidle en beskjed til det som sannsynligvis er verdens mektigste mann akkurat nå - og en mann som det kommer til å stå om i historiebøkene i tusenvis av år.

Det er ikke kult? Kanskje kulere å ha 18" felger på Golfen din? ;-)

PS: Ment humoristisk!
Vis hele sitatet...
Hadde vært kulere ja, har ikke bil, men skulle egentlig gjerne hatt det.
Ment humoristisk det også ;-)

Det er jo såklart en morsom tanke, men jeg tror ikke jeg kommer til å utnytte det så veldig. Uansett er det nok en stor sjanse for "hviskelek-effekten", og det jeg hadde ment å si var alt annet enn det som ble sagt når beskjeden var fremme.

Edit: Det med venner på facebook.
Det er ikke uvanlig å ha minst et par hundre venner på facebook, og i tillegg til dem kjenner du som oftest mange uten facebook også.
Også må man jo ta bort noen facebookvenner du ikke kjenner osv. så det er vanskelig å få noe nøyaktig ut av det.
Sist endret av drittunge; 4. september 2009 kl. 18:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Hmm.. bør jo ikke være så veldig vanskelig og regne på:

En person velger 10 mennesker, de 10 menneskene kjenner igjen 10 mennesker som "ikke er tatt" av de 10 andre, og de 10 kjenner igjen 10 som ingen andre har "tatt", osv.. Det er vel ikke så veldig usannsynlig?

10^6 = 1 000 000, så (om jeg ikke er helt ute og kjører) vil det funke hvis det bare finnes 1 000 000 på jorda.
Så om Stormen har 350 venner på facebook, hvor hver av dem kjenner 10 "nye" mennesker, da vil Stormen komme til 35 000 000 mennesker.

Setter opp og løser da for x:
x^6 = 6 940 000 000
x = (6 940 000 000)^(1/6)
x = 43.7

Hadde hvert menneske kjent 43,7 "nye" mennesker, så er teorien i boks.

350*x^5 = 6 940 000 000
x^5 = 6 940 000 000 / 350
x = (6 940 000 000 / 350)^(1/5)
x = 28.8

For at Stormen skal komme til hele verden, må han:
1. ha 350 venner på facebook
2. Hver av disse må kjenne 28.8 nye personer i verden. Og de må igjen osvosvosv

Og tja, det er vel kanskje på grensa?
Jeg vil tro denne "regelen" stemmer for meg, om man bare ser på innbyggere i den vestlige verden. Om man tenker komplett globalt tror jeg det vil være massevis av unntak når man kommer til mer fjerne og folkerike land, uansett misjonsreisende 3.-ledd osv. eller ikke.
Det er jo ikke slik at six degrees of separation er en naturlov som alltid må være sann, men det er et morsomt tankeeksperiment som sikkert er sant i det fleste tilfellene, men det er nok desverre nødt til å eksistere tilfeller hvor det ikke stemmer.. Vi i vesten har nok ganske store nettverk, så stort sett stemmer det nok for oss, men hvis vi f.eks. skal prøve eksperimentet mellom en fra et lukket stammesamfunn i Australia mot en i Syd-amerika, tviler jeg på at det stemmer i alle tilfeller..
I f.eks Norge så har jeg troen på 6-ledd teorien. Men år det kommer til diverse andre land, så tror ikke at noe slikt er mulig og gjelder alle personene i det landet. Selv om det på papiret er fult mulig.
Har ingen problemer med å svelge 6 degrees-teorien. Obama (4 ledd), Familien Osama (6 ledd), Michael Jackson (3 ledd), Elvis Presly (2 ledd), småobskure klaner i Ghana (2 ledd), obskure stammer i Kenya, Rwanda, Nigeria, Amazonas (1 ledd) osv osv osv. Og når man da begynner å bevege seg ut i femte og sjette ledd så skal det ikke så mye til å finne koblinger selv til einstøinger i ytre gokk.

Ble noen litt merkelige redigeringer på denne posten, men dere skjønner poenget.
Sist endret av Ivellios; 4. september 2009 kl. 20:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei alle sammen.

Dette dokumentet;
http://nd.edu/~networks/Publication%...1%20(1999).pdf
påstår med mer matematisk tyngde enn jeg kan verifisere at "diameteren" på internett er 19 klikk, dvs. at to tilfeldig valgte dokumenter på nettet i snitt bare er 19 klikk unna hverandre, og at det ved en 1000% økning av antallet dokumenter på nettet bare stiger fra 19 til 21, med 2 klikk..
Kuul oppdagelse, særlig for de som lager søkemotorer.

Hvis vennenettverk og internett er samme type nettverk kan teorien om at alle kjenner alle gjennom X ledd stemme..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg er 3 ledd unna Dj tiesto : D
Det er litt kult å tenke på.
Jeg er 3 (eventuellt 2, kommer ann på hvordan du ser på det) ledd unna Roy Khan fra Kamelot!
Jeg er 1 ledd unna SELVESTE Trond Granlund.
En litt morsom test om hvor mange indirekte seksuelle partnere du har hatt basert på alderen din og dine direkte partnere. Basert på samme konsept.
Clicky!

Kun en liten morsomhet, ikke skriv "skryteposter" om hvor mange kuker du indirekte har vært i kontakt med med din egen lilla ridder.
Sitat av olli408 Vis innlegg
Jeg er 3 (eventuellt 2, kommer ann på hvordan du ser på det) ledd unna Roy Khan fra Kamelot!
Jeg er 1 ledd unna SELVESTE Trond Granlund.
Vis hele sitatet...
Jeg er to! ett hvis man tar med å bare ha møtt personen
Sitat av bobbo Vis innlegg
Dersom man har litt lave krav på "kjenner" så skal det ikke mange leddene til. 3-4 til Obama vil nok være vanlig for folk som har kontakter i den politiske verden, men jeg vet ikke om jeg klarer Osama på 6...
Vis hele sitatet...
Jeg greier Osama Bin Laden på seks ledd, og det gjør garantert du og.

1: Jeg kjenner en ungdomspolitiker i AP.
2: Han kjenner en mer høytstående politiker.
3: Han kjenner Jens Stoltenberg.
4: Jens Stoltenberg kjenner George W. Bush.
5: Familien Bush har hatt forretningsavtaler med familien Bin Laden, og George W. Bush har ved noen få anledninger møtt Osama, før han ble verdens mest ettersøkte terrorist og flyttet inn i en grotte.
Osama er 4 ledd unna meg :'D
Og president Obama er 3 ledd... (hmmm 1 bokstav skiller de 2 ;O )


1. Ballo er min tidligere fastlege.
2. Ballo -> Stoltenberg
3. Stoltenberg -> Bush
4. Bush -> Osama