Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 6949
Noen peiling på om de store elektronikk butikkene kan se ved å skanne en vare når den er kjøpt?Kunne tenkt meg å prøve å bytte inn elektronikk kjøpt ca august i fjor som aldri har blitt brukt.....varen er fortsatt forseglet.
Tror de har bytterett på julegaver ut denne måneden og lurte på om det er noe vits å høre om jeg kan bytte i noe annet?
Har kvittering men kan selvfølgelig ikke vise den men hvis jeg bruker julegave unnskyldning så kan det kanskje gå?

At jeg ikke kan vise kvittering er vel det største problemet i dette tilfellet.

Har kjøpt mye fra denne butikken i årenes løp så har ikke dårlig samvittighet hvis jeg prøver en spansk en i dette tilfellet.
Hvis dette er en forseglet vare de har i butikken skal det ikke være noe problem å få den byttet.
Anbefaler å si at dette var en bursdagsgave istedenfor en julegave mtp. at det er nå 1 mnd siden jul.
Henger meg på det EzreaL sier, men dette gjelder selvfølgelig kun varenavn butikken faktisk forhandler. Hjelper lite å levere inn en barbermaskin som ikke fins i sortimentet til Elkjøp, hvis du drar dit.
TCB
TCB's Avatar
Trådstarter
Butikk kjeden fører fortsatt varen ja.
Enig at bursdag kanskje er bedre å bruke.....men hvis de ved hjelp av scanning av varen kan se
når den er kjøpt så hjelper det vel ikke uansett hva jeg sier :/
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Tror de får opp en liste over hvor mange enheter av produktet som er solgt av produktet, og når. Tror ikke det står spesifikt når akkurat din vare ble solgt, men hvis de spør om navn eller kvittering så vil jo datoen stå på begge :/
Sist endret av snowdog; 23. januar 2014 kl. 00:27.
Si det er gave, du ikke vet når den ble kjøpt, og den du fikk den av heter xxxx xxxxxx. Er du heldig så har de solgt produktet til en annen kunde de siste dager, som ikke har oppgitt navn, og de tar den i retur.

De får ikke opp akkurat din vare på søk, bare historikken til varekoden generelt.
Sist endret av FlipMcFlop; 23. januar 2014 kl. 00:31.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Si det er gave, du ikke vet når den ble kjøpt, og den du fikk den av heter xxxx xxxxxx. Er du heldig så har de solgt produktet til en annen kunde de siste dager, som ikke har oppgitt navn, og de tar den i retur.

De får ikke opp akkurat din vare på søk, bare historikken til varekoden generelt.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt, så lenge butikken fører varen skal det ikke være noe problem i det heletatt å bytte, de aller aller fleste tar en "spansk en" og bare finner et salg noen ikke har tatt navn på kunde og krediterer dette salget og tar imot varen din, samt den er forseglet og ubrukt, så får du penger/gavekort.

Expert har bytterett ut HELE januar på julegaver .
Hvis det er elektronikk kan du ikke kortslutte faenskapet og levere den tilbake på reklamasjon?
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Hvis det er elektronikk kan du ikke kortslutte faenskapet og levere den tilbake på reklamasjon?
Vis hele sitatet...
Da blir det reperasjon, eller nytt produkt hvis det ikke er lønnsomt.
Jeg byttet akkurat inn en genser på Cubus som har ligget ubrukt i skapet i 3 år nå. Fikk 199 kr tilbake å handle for - så dette tror jeg virkelig ikke er noe problem!
TCB
TCB's Avatar
Trådstarter
Takk for alle innspill
Fikk byttet inn uten noen problemer......var faktisk juni jeg hadde handlet. (leste på kvitteringen)
Magefølelsen sa at jeg skulle gå for jule historien men er rimelig sikker på at bursdags gave varianten hadde funka uten problemer også.
Bursdagsgave kan brukes resten av året!
Hvis du absolutt vil bytte varen uten ta sjansen til og få et nei , så kan du jo være litt frekk med og si det er et eller annet galt med varen , og få til gode , det er vanlig med elkjøp/lefdal fra lang erfaring. men p.s det kommer ann på hvormye varen er verdt , om d er noe som er verdt så tar de gjerne sender på service , med ventetid på en uke kan du forventa svar om og hente et nytt vare fra butikken .. men hehe det er opp til hvert enkelte og sette grensa.)
Lavkost var på 1000,- kr i 2011, men var snakk om å øke til 1500,- da. Det gjelder selfølgelig ikke produkter som er subsidiert av abonnoment og lignende.

Skal man si det er noe galt på det så må man tenke seg om. Det må være noe de ikke får kontrollert i butikk, og som sannsynligvis ikke skyldes brukerfeil.
Bare TV'er, store hvitevarer, PC'er, nettbrett og mobiltelefoner som blir loggført på navn. PC'er, kameraer og mobiltelefoner blir i tillegg loggført med serienummer .
Sist endret av Wolfie; 25. januar 2014 kl. 02:54.
Åh, de spør etter navn på andre ting også. Kommer mest an på hvor mye trafikk det er i butikken. Bare TV og abonnoment som MÅ registreres med navn.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Åh, de spør etter navn på andre ting også. Kommer mest an på hvor mye trafikk det er i butikken. Bare TV og abonnoment som MÅ registreres med navn.
Vis hele sitatet...
Det er riktig, det er for å registrere salg på selgerne. Men det de har krav på er det jeg nevnte ovenfor .
Hvordan har de krav på navn ved salg av hvitevarer og kamera? Eller nettbrett?
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Hvordan har de krav på navn ved salg av hvitevarer og kamera? Eller nettbrett?
Vis hele sitatet...
Det må registreres på serienummer og hvitevarer må utleveres .
Ølglad nordlænning
Sitat av Wolfie Vis innlegg
Det må registreres på serienummer og hvitevarer må utleveres .
Vis hele sitatet...
Njaa, varene må riktignok utleveres, men det er ingen krav til navn. 99% av tilfellene ønsker kunden dette for enten elektronisk kvittering, eller for at kvitteringen skal ligge i vårt system. Jobber selv i en av kjedene som OP nevnte. Man må legge navn på for å få gått videre til å "parkere" salget, men er mulig å legge på "kunde, kunde" med adresse til whatever.
Det kan til og med slåes rett inn i kasse, for å unngå parkering.

Aldri i livet om en av de butikkene nekter en kunde å kjøpe hvitevarer, laptop, nettbrett, kamera, osv fordi kunde ikke vil oppgi navnet sitt.

Registrering av serienummer og utlevering går helt glatt uten navn, btw.
Sist endret av FlipMcFlop; 28. januar 2014 kl. 02:55.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Det kan til og med slåes rett inn i kasse, for å unngå parkering.

Aldri i livet om en av de butikkene nekter en kunde å kjøpe hvitevarer, laptop, nettbrett, kamera, osv fordi kunde ikke vil oppgi navnet sitt.

Registrering av serienummer og utlevering går helt glatt uten navn, btw.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sp3cies Vis innlegg
Njaa, varene må riktignok utleveres, men det er ingen krav til navn. 99% av tilfellene ønsker kunden dette for enten elektronisk kvittering, eller for at kvitteringen skal ligge i vårt system. Jobber selv i en av kjedene som OP nevnte. Man må legge navn på for å få gått videre til å "parkere" salget, men er mulig å legge på "kunde, kunde" med adresse til whatever.
Vis hele sitatet...

Ja. det er sant det dere sier. Det blir feil å si at selgerne har krav på det. Det går ann å registrere på fiktive navn om kunden absolutt ikke vil. Men til trådstarter så svarte jeg på hva som (stort sett) blir registrert på navn .
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Hvis det er elektronikk kan du ikke kortslutte faenskapet og levere den tilbake på reklamasjon?
Vis hele sitatet...
for å reklamere på et produkt krever de fleste forhandlere/produsenter kjøpskvittering for å fastslå at produktet er betalt og ikke minst for å kunne se at det er innafor reklamasjonsfristen.

Til TS; bare gå i butikken og si det var en gave, Hos elkjøp får du en tilgodelapp eller annen vare uten problemer, Lefdal skal føre samme "regel" hva Expert angår kan jeg ikke uttale meg om.

(ps julegavebyttefrist var 24jan )