Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1411
Jeg har allerede begynt på programfagene Internasjonal Engelsk, IT 1 og Markedsføring og Ledelse i VG2 Studiespesialisering. Så fikk jeg her om dagen et tilbud om å ta S1-Matte. Jeg går på Språk, Samfunnsfag og Økonomi-linjen. Det jeg lurer på er om jeg fortsatt "går" på denne linjen om jeg har disse fagene.

VG2:
-Int. Engelsk
-Markedsføring og Ledelse 1
-IT 1
-Matematikk S1

VG3:
-Samf. Engelsk
-Markedsføring og Ledelse 2
-IT 2
-Matematikk S2

Har jeg to programfag fra Samfunnsfag-linjen over to år, noe som er minstekravet for å oppnå Generell Studiekompetanse? Får jeg fullført alle fagene i VG3?

Ekstraspørsmål: Noen som har fått sjansen å bytte til realfagslinjen etter skolestart?
Spør rådgiveren på skolen din imorgen, så slipper folk å sitte her og spekulere i hva som stemmer.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Nei, du skal bare ha 3 programfag på VG3, så for å gå samf linja må du ta vekk IT 2 eller S2. Ville velgt vekk IT 2 da denne ikke gir noe spesielt ekstra.
jo det går helt fint det der. jeg har en liknende linje bare med andre samfunsfaglige fag. snakk med rådgiveren din for å være sikker, men det skal ikke by på problemer
Trådstarter
57 1
Sitat av 8bit Vis innlegg
Nei, du skal bare ha 3 programfag på VG3, så for å gå samf linja må du ta vekk IT 2 eller S2. Ville velgt vekk IT 2 da denne ikke gir noe spesielt ekstra.
Vis hele sitatet...
Om det er fremmedspråket du mener jeg må lage plass til i VG3, skal jeg ikke ha det på VG3
er ikke S matte realfag da? får halvt ekstra poeng av det og et helt ekstra poeng av R matte. noen som kan bekrefte?
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av IwinH Vis innlegg
Om det er fremmedspråket du mener jeg må lage plass til i VG3, skal jeg ikke ha det på VG3
Vis hele sitatet...
Nei er ikke det jeg mener, jeg hadde IT1, R1, Fys1 og Psyk1 i VG2, har nå IT2, R2 og Fys2 i VG3. ikke noe fremmedspråk i VG3.

Vi får ikke ha flere en 3 programfag afaik i VG3.
Trådstarter
57 1
Sitat av cold Z Vis innlegg
er ikke S matte realfag da? får halvt ekstra poeng av det og et helt ekstra poeng av R matte. noen som kan bekrefte?
Vis hele sitatet...
Du får 0.5 for s1, r1 og s2. 1 poeng for r2.
Udødelig Trefisk
fy0phn's Avatar
8bit har rett. Matte regnes som et programfag, og du trenger ikke mer enn 3 programfag i VG3. Du har muligheten til å ta ett fjerde programfag dersom det passer med timeplanen, men det behøves ikke. Hvilken linje du har valgt nå spiller ingen rolle før neste år, så du står fremdeles fritt til å velge mellom Realfag eller Språk, Samfunnsfag og Økonomi.

Når du velger fag neste år må du bestemme deg for hvilken linje du ønsker å gå:
- Hvis du vil fortsette med Språk, Samfunnsfag og Økonomi stryker du enten S2 eller IT2 fra fagkombinasjonen. I realiteten må du stryke IT2, ettersom de fleste skoler (og kanskje hele skolesystemet) tvinger deg til å fullføre enten S1+S2 eller R1.
- Hvis du etter et år med S1 og IT1 finner ut at dette er noe du kunne drevet med videre, beholder du S2 og IT2. Da kan du stryke enten Engelsk eller Markedsføring. Du vil også ha muligheten til å stryke begge og erstatte ett disse to med et helt nytt fag.

Selv tok jeg fremmedspråk i løpet av ett år på vgs (skolen hadde et litt spesielt system der), hadde IT1, Geofag1, Psyk1, R1 og Fys1 (kan strykes siden jeg strøk) i vg2. Året etter hadde jeg IT2, Geofag2 og Psyk2, og endte opp med generell studiekompetanse i realfag.