Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 9433
Hei, freak! Jeg skal på FoS den 24. Juni og har noen spørsmål til de som har vært der før. Vil første nevne at fysikken er i form til karakter 6 på styrketest og 4-5 på kondisjons-biten.

Hva skal jeg ha med meg til FoS?
Jeg har hørt mye forskjellig når det kommer til pakkinga. De vennene jeg har som har vært i førstegangstjenesten er ikke sikker på hva som trengs til FoS, så om noen har lyst til å lage ei pakkeliste til meg, kjør på.

Marsstøvler, burde jeg gå inn et par?
På forsvaret sine hjemmesider står det følgende tips; Gå inn et par marsjstøvler M-75 (Rettelse: M-77, de skrev feil på hjemmesiden), så slipper du å måtte avbryte pga. vonde bein. Kan kjøpes på de fleste sportsbutikker.
Dette kan høres uvitende ut for de som allerede har vært igjennom dette, men er det virkelig så viktig å gå inn et par sko? Kan man virkelig få så brutalt vondt i beina av nye sko at man rett og slett gir opp på en langtur?

Noen generelle tips dere vil gi meg?
Om det er noe som jeg burde vite, eller bare noe dere ønsker å si, så setter jeg stor pris på alle tips.
Har null peiling på resten, men å gå inn sko: ja, det er viktig. Sko former seg etter foten, og er som oftest mye bedre å bruke etter å ha gått dem inn. Om du avbryter en en langtur på grunn av vondter fra sko du ikke har gått inn, kommer vel an på deg. Takler du mye vondt, så kommer du deg gjennom. Uansett, gå inn et par sko! Har selv gått mye i fjellet, og gode sko er absolutt veldig mye bedre å gå inn enn dårlige/ikke inngåtte sko.
Sitat av Zenoxy Vis innlegg
Kan man virkelig få så brutalt vondt i beina av nye sko at man rett og slett gir opp på en langtur?
Vis hele sitatet...
JA

Hilsen gammel fallskjermjeger
Zenoxy's Avatar
Trådstarter
Har null peiling på resten, men å gå inn sko: ja, det er viktig. Sko former seg etter foten, og er som oftest mye bedre å bruke etter å ha gått dem inn. Om du avbryter en en langtur på grunn av vondter fra sko du ikke har gått inn, kommer vel an på deg. Takler du mye vondt, så kommer du deg gjennom. Uansett, gå inn et par sko! Har selv gått mye i fjellet, og gode sko er absolutt veldig mye bedre å gå inn enn dårlige/ikke inngåtte sko.
Vis hele sitatet...
JA

Hilsen gammel fallskjermjeger
Vis hele sitatet...
Alright! Da bærer turen til sportsbutikk, haha.
Hvis du er medlem av Fos 2013 på Facebook står det at man får utlevert sko med en gang man kommer dit, slik at man skal få tid til å gå inn skoene før seleksjonsøvelsen. Er det virkelig så nødvendig som dere over her snakker om? Er litt surt å svi av 1200 kr når jeg får gratis sko der borte om under 1 måned.
Er ikke så nødvendig, jeg brukte de skoene jeg fikk utlevert, jeg klarte meg fint sammen med mange andre, men noen fikk store problemer med f.eks gnagsår.
Slik jeg ser det avhenger det veldig hvor utsatt du er for gnagsår ellers. Jeg var på FOS i 2011 og hadde ikke gått inn sko på forhånd. Gikk helt greit for meg, selv når vi måtte gå hele veien tilbake til Kjevik. Vi hadde også de som sleit skikkelig og nærmest hadde støpt inn foten i tensoplast, så som sagt, det avhenger av hvor lett du får gnagsår.

EDIT: Bare for å nevne det. Vi ble en dag tvunget til å gå med forsvarets joggesko fordi så mange sleit med gangsår. Jeg hadde det 10 ganger verre den kvelden, enn de kveldene jeg hadde gått med M77.
Sist endret av Moorater; 4. juni 2013 kl. 17:21.
Sitat av Marr Vis innlegg
Hvis du er medlem av Fos 2013 på Facebook står det at man får utlevert sko med en gang man kommer dit, slik at man skal få tid til å gå inn skoene før seleksjonsøvelsen. Er det virkelig så nødvendig som dere over her snakker om? Er litt surt å svi av 1200 kr når jeg får gratis sko der borte om under 1 måned.
Vis hele sitatet...
vet ikke helt hvor lenge det er snakk om, men å gå inn ett par sko tar ikke lang tid om du tømmer vann i dem. men som tidligere sagt: ett par inngåtte sko er gull verdt på lengre turer eller bare om du skal ha de på lenge
Zenoxy's Avatar
Trådstarter
Jeg har ganske høy smerteterskel samt herdet hud på beina etter mye gåing, satser på at sportsteip fikser biffen, jeg.
Noen som kan svare på pakke-lista?
Sitat av Zenoxy Vis innlegg
Jeg har ganske høy smerteterskel samt herdet hud på beina etter mye gåing, satser på at sportsteip fikser biffen, jeg.
Noen som kan svare på pakke-lista?
Vis hele sitatet...
barberhøvel, tannkost og sportsteip?
Pakklista de har på hjemmesidene til forsvaret dekker det meste, men kan være litt utydelig på punktet angående klær. Jeg vil anbefale å ta med en skikkelig vanntett jakke og bukse hvis du har det(de regnponchoene de deler ut er ytterst dårlige), joggesko(evt et par vanntett sko også), shorts, ullundertøy. Generelt sett pakk for å være ute i 5grader og regn, samt 25grader og sola. Været kan være svært varierende.

Og som de sier på nettsidene, pakk for ivertfall en uke. Ikke alle er like heldige og får kasernerom med tilgang til vaskemaskin.
Zenoxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Moorater Vis innlegg
Pakklista de har på hjemmesidene til forsvaret dekker det meste, men kan være litt utydelig på punktet angående klær. Jeg vil anbefale å ta med en skikkelig vanntett jakke og bukse hvis du har det(de regnponchoene de deler ut er ytterst dårlige), joggesko(evt et par vanntett sko også), shorts, ullundertøy. Generelt sett pakk for å være ute i 5grader og regn, samt 25grader og sola. Været kan være svært varierende.

Og som de sier på nettsidene, pakk for ivertfall en uke. Ikke alle er like heldige og får kasernerom med tilgang til vaskemaskin.
Vis hele sitatet...
Takk! titegn
Iløpet av rekruttperioden min var det nok av karer som sleit med senebetennelse og beinhinnebetennelse pga M77.
Det er derfor vanlig at rekruttkullene får noen dager i joggesko for å motvirke det. Du har ingenting å tape på å venne beina dine til M77 allerede nå om det er mulig. FOS varer ikke lenge nok til at du kommer til å få noen av de problemene, men om du kommer inn så skal du se at saken er en annen. Det vi gjorde var at vi fylte støvlene våre med vann og hadde en fotballkamp mot befalet. Hjalp mye på passformen til støvlene det.

Når det er sagt så er det somregel ikke styrketestene folk på FOS stryker på, det er utholdenheten (løping med sekk) de stryker på. Så start løpetreninga di IDAG

Når det kommer til klær så får du utlevert det du trenger. Ikke vits i å tenke på å ha på seg medbrakt regntøy etc. da mye av greia er å lære seg å klare seg med det som er utlevert. Hvis du har tenkt på en karriere i forsvaret er det bare å forberede seg på maaange våte og kalde døgn. Lykke til!
Har da selv lite anelse på dette med felt gåing etc., men veit to ting, GODE SOKKER!!! helst med ekstra padding på hel, også nylon strømpe på innsiden av den, grunnen til å du bruker nylon strømper (trenger bare foten ikke hele driten) er at det skaper er lag som sklir og derfor får du ikke gnage sår
Sitat av zlagther Vis innlegg
Har da selv lite anelse på dette med felt gåing etc., men veit to ting, GODE SOKKER!!! helst med ekstra padding på hel, også nylon strømpe på innsiden av den, grunnen til å du bruker nylon strømper (trenger bare foten ikke hele driten) er at det skaper er lag som sklir og derfor får du ikke gnage sår
Vis hele sitatet...
Bare husk å ta med flere nylonstrømper da disse slites fort ved hard bruk. Eventuelt kjøp deg linersokker, selv har jeg meget god erfaring med Bridgedale som jeg har masjert med i flere år.
Sitat av Zenoxy Vis innlegg
Hei, freak! Jeg skal på FoS den 24. Juni og har noen spørsmål til de som har vært der før. Vil første nevne at fysikken er i form til karakter 6 på styrketest og 4-5 på kondisjons-biten.

Hva skal jeg ha med meg til FoS?
Jeg har hørt mye forskjellig når det kommer til pakkinga. De vennene jeg har som har vært i førstegangstjenesten er ikke sikker på hva som trengs til FoS, så om noen har lyst til å lage ei pakkeliste til meg, kjør på.

Marsstøvler, burde jeg gå inn et par?
På forsvaret sine hjemmesider står det følgende tips; Gå inn et par marsjstøvler M-75 (Rettelse: M-77, de skrev feil på hjemmesiden), så slipper du å måtte avbryte pga. vonde bein. Kan kjøpes på de fleste sportsbutikker.
Dette kan høres uvitende ut for de som allerede har vært igjennom dette, men er det virkelig så viktig å gå inn et par sko? Kan man virkelig få så brutalt vondt i beina av nye sko at man rett og slett gir opp på en langtur?

Noen generelle tips dere vil gi meg?
Om det er noe som jeg burde vite, eller bare noe dere ønsker å si, så setter jeg stor pris på alle tips.
Vis hele sitatet...
Bare ikke vær så høy på deg selv når du kommer. Har sett alt for mange her som tror de kan alt. Er vaktsoldat på leiren det er opptak. Det er ikke så jævlig stress som folk skal ha det til. Gjør det du får beskjed om, så går resten fint av seg selv. I forsvaret slepper man å tenke selv. (Dimmlæll!!!!!)
M77 tar en dag å gå inn med litt innsats.

Om du ikke har gått med M77 før så vil du få gnagsår og du vil få vondt om du ikke gjør tiltak. Beina er det viktigste du har ved siden av våpen, og passer du ikke på dem så vil du ikke klare deg særlig lenge.

Hvor mye gåing det blir og hvor "tungt" det blir kommer helt ann på hvilken linje du har søkt. Det er vesentlige forskjeller i hvordan KS GJG/HBS og Luft/sjø gjennomfører feltuka....

Be om å få tensoplast (sportsteip er noe billig herk) før feltuka, og teip beina dine skikkelig den første dagen. En velprøvd og god måte her, er å starte med å strekke en teipbit fra omtrent der hvor støvelskaftet er, ned over hælen, videre over venstre del av tåballene og fest den rundt storetåa. Med en ny teipbit tar du og plastrer fra toppen av foten, over tåballene og lar den overlappe der hvor startbiten er.
Et viktig punkt uansett hvordan du teiper er at du uansett ikke teiper mer enn nødvendig, for foten må få luft.

Følg opp føttene hele tiden under feltuka og luft dem så ofte som mulig, hev føtter når mulig (minsker dannelsen av slaggstoffer som skaper trykksmerter) og vurder teipingen din, den må antagelig skiftes på et eller flere punkter avhengig av hvor bra den er.

Beste tipset: Du har valgt det sjøl - Bruk mulighet og ikke syt og ha vondt i vilja.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Når det er sagt så er det somregel ikke styrketestene folk på FOS stryker på, det er utholdenheten (løping med sekk) de stryker på. Så start løpetreninga di IDAG
Vis hele sitatet...
Vil alle få like sekker uansett fasong og vekt på personen? Dog det er kanskje ikke sikkert det blir sånne ting på FoS til luftforsvaret.
Lik størrelse på sekkene. Men de kan justeres i flere retninger, så de er faktisk gode og ha på.
Et godt tips er og lære deg og pakke sekk. Ikke bare stappe ting oppi, men ha en plan med tanke på plassering av vekta.
Ligger noen fine guider på nettet
Litt urettferdig det da, for oss som ikke veier så mye sliter vel en god del mer enn de som veier 80-100kg.
Hvor mye veier sekkene? 40kg?
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av Xernox Vis innlegg
Litt urettferdig det da, for oss som ikke veier så mye sliter vel en god del mer enn de som veier 80-100kg.
Hvor mye veier sekkene? 40kg?
Vis hele sitatet...
Vel, du må jo kunne fullføre kravene til Forsvaret, er ingenting urettferdig med det.
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Vel, du må jo kunne fullføre kravene til Forsvaret, er ingenting urettferdig med det.
Vis hele sitatet...
Hvor står sekkekravet? Og jo det er urettferdig spesielt med tanke på at det er mye lettere for kvinner. Men får ikke gjort noe med det så har ikke noe å si.
Sist endret av Xernox; 4. juni 2013 kl. 21:45.
Hvilket krav om sekk er det du prater? 40 kg er uansett mye.
Et minstemål i opptak for FSK er feltmarsj med 20kg sekk (+utrustning) på ca 4t40min.

Rettferdighet eller ikke er du sikkert tjent med legge fra deg. Gjør som du blir fortalt, og ting går greit.
Skal inn som fallskjermjeger den 20. juli og har gått inn et par M-77. Jeg har sluppet helt unna gnagsår, skoene har vært helt ålreite fra dag 1 jeg brukte de. En kompis av meg fikk dog kjøttsår på begge hælene etter bare 20 minutters rolig gange med dem, så det er umulig å si om du kommer til å få gnagsår eller ikke. Men jeg vil absolutt anbefale at du kjøper deg et par og går dem inn.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Vil alle få like sekker uansett fasong og vekt på personen? Dog det er kanskje ikke sikkert det blir sånne ting på FoS til luftforsvaret.
Vis hele sitatet...
FOS pleide å stå for Felles Opptak og Seleksjon. Så joda, luft, sjø og hær har seleksjon sammen.
Zenoxy's Avatar
Trådstarter
Beklager seint svar!
Lest igjennom alt som er skrevet, setter stor pris på svarene, jeg tar det til meg.

Til videre opplysning så er det Operativ Befalsskole jeg skal begi meg ut på.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvor står sekkekravet? Og jo det er urettferdig spesielt med tanke på at det er mye lettere for kvinner. Men får ikke gjort noe med det så har ikke noe å si.
Vis hele sitatet...
Ikke et krav som er skrevet, men det er jo et "krav". Og hold den meningen stille når du er inne, tipper de fleste ville blitt irritert hvis du sa at det var urettferdig at du skal ha en lik sekk som andre pga de er større enn deg.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Når det kommer til klær så får du utlevert det du trenger. Ikke vits i å tenke på å ha på seg medbrakt regntøy etc. da mye av greia er å lære seg å klare seg med det som er utlevert. Hvis du har tenkt på en karriere i forsvaret er det bare å forberede seg på maaange våte og kalde døgn. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Ja, du får utlevert alt du trenger hvis du blir tatt opp til feltuka. Uka før det må man klare seg på egenhånd med sine egne klær. Greit nok at man må tåle litt regn og hat hvis en ønsker å jobbe i forsvaret, men har man muligheten til å gjøre situasjonen sin bedre er det bare dumt å ikke gjøre noe med det.

Vil fremdeles anbefale å ta med vanntett klær til den første uka.
Var på FOS sjø i fjor sommer. Den første uken består av usaklig mye ventetjeneste, caser og diverse tester. Men er vel ikke annet å forvente enn når man er 1700 stk på Kjevik. Du bør pakke rikelig med sivile klær, da den første uken må du bruke sivile klær. Etter det jeg forsto hadde ingen av elevene på FOS tilgang til vaskemaskin. Jeg måtte kjøpe meg nye klær til å reise hjem i, da jeg ikke hadde nok rene sivile klær.

Været vi hadde på Kjevik var også helt vannvittig ustabilt, kunne gå fra helt sinnssykt med regn til steikvarme. Så vil anbefale deg å ta med regntøy, da den ponchoen er nå bobbob.

Jeg var så heldig å bli plassert i et klasserom på en skole, der hadde vi projektor og anlegg på klasserommet, som ble flittig benyttet.

Ellers må du ta med deg treningstøy og gode treningssko. Du skal også svømme noen meter i havet i løpet av uken.

Jeg hadde med meg laptop, men det var siden jeg kom rett fra kurs på Haakonsvern. Den ble brukt litt på kvelden, vi hadde også internett på den skolen. Men du har egentlig null behov for laptop.

Du vil få utlevert en sovepose den første dagen, den vil jeg anbefale deg å passe gått på. Var en på mitt lag som fikk den rennende våt etter regnværet dagen vi skulle i felt. Han hata når han skulle legge seg i posen i felt, og ga seg etter første dagen.

Vi fikk utlevert M77 de første dagene på FOS, så du har nå egentlig rikelig tid på gå disse inn før felten. Så ser ikke helt behovet for å kjøpe nye å gå inn.

Men jeg brukte de jeg fikk utlevert under rekrutten, da jeg er avhengig av bedre skosåler i disse støvlene, vist ikke får jeg helt vannvittig ondt i benene. Så kan være et tips å kjøpe bedre skosåler i din skostørrelse.

Ellers er nå bare å forvente deg til mye venting den første uken. Å vær deg selv på intervjuet, ikke vits å lyge på deg noe du ikke kan vise fram til.

Å hvis du er så heldig å bli tatt opp som aspirant og videre til felt. Så bare husk at det ikke er såkalt mestringsøvelse/ hellvettesuke bare en seleksjonsøvelse. Blir litt tungt de første dagene, så er resten bare kos.
Sitat av noerandom Vis innlegg
Skal inn som fallskjermjeger den 20. juli og har gått inn et par M-77. Jeg har sluppet helt unna gnagsår, skoene har vært helt ålreite fra dag 1 jeg brukte de. En kompis av meg fikk dog kjøttsår på begge hælene etter bare 20 minutters rolig gange med dem, så det er umulig å si om du kommer til å få gnagsår eller ikke. Men jeg vil absolutt anbefale at du kjøper deg et par og går dem inn.
Vis hele sitatet...
Ingen kommer inn som jeger, du begynner på opptak.
Hei,
jeg var var på sesjon del 2 og gjorde det bra der, 8 på teori, 8 på bein, 6 på løpin og 4 på armstyrke. endte med å bli kalt inn til GSV 2014... Jeg søkte tiligere befalskole, men sendte aldri inn karakterene. men ble alikevell kalt inn til fos 2013. Jeg har fått noe dårligere snitt i år enn jeg regnet med å få på søknadskjema, det siste året mitt har vært et dårlig år skolesett, jeg har høy fravær og ikke vurdert i fysikk2 r2 og Norsk muntlig, så jeg har vel ikke generell studiekompetanse. Hvordan blir det med fos da? Jeg er jo kalt inn, men om jeg virker normalt oppegående og greier styrkekravene, vil jeg da komme vidre til feltuke eller bli kicka ut? Noen som vet om de fleste som greier styrkekravene kommer vidre i opptaket?
Sitat av SecondLife Vis innlegg
Hei,
jeg var var på sesjon del 2 og gjorde det bra der, 8 på teori, 8 på bein, 6 på løpin og 4 på armstyrke. endte med å bli kalt inn til GSV 2014... Jeg søkte tiligere befalskole, men sendte aldri inn karakterene. men ble alikevell kalt inn til fos 2013. Jeg har fått noe dårligere snitt i år enn jeg regnet med å få på søknadskjema, det siste året mitt har vært et dårlig år skolesett, jeg har høy fravær og ikke vurdert i fysikk2 r2 og Norsk muntlig, så jeg har vel ikke generell studiekompetanse. Hvordan blir det med fos da? Jeg er jo kalt inn, men om jeg virker normalt oppegående og greier styrkekravene, vil jeg da komme vidre til feltuke eller bli kicka ut? Noen som vet om de fleste som greier styrkekravene kommer vidre i opptaket?
Vis hele sitatet...
Uten noen form for erfaring vil jeg tro at de som klarer seg bra under helse-test, står på styrkekravene og tar intervjuet greit kommer videre til seleksjonsøvelsen. Det er tross alt det man har mellom øra som har mest å si, og for å kunne vurdere om man er egnet som elev på skolen må man gjennom seleksjonsøvelsen. Egentlig bare intervjuet som kan si noe om deg som person.

Vil da tro du stiller svakere uten studiekompetanse, men er ikke noe krav fra forsvaret sin side. Mye fravær og ikke vurdert er tegn på at du som person ikke er egnet som elev, med mindre du har god begrunnelse for ditt høye fravær og ikke-vurderte fag. Ses der borte
Sist endret av Marr; 6. juni 2013 kl. 14:37.
Angående M-77, Jeg har aldri vært i militæret, men min bror har vært der, så da jeg kjøpte mine første M-77 så ble jeg rådet til å gå med dem fylt opp med vann i minst 4-6 timer i terreng(med sokker i) for å mykgjøre skinnet, deretter tømme dem for vann (neste dag) og gå en tur igjen med dem mens de er fuktige uten vann for å forme bedre... etter det så gikk jeg med samme sko i 3 år sommer som vinter
Sitat av SecondLife Vis innlegg
Hei,
jeg var var på sesjon del 2 og gjorde det bra der, 8 på teori, 8 på bein, 6 på løpin og 4 på armstyrke. endte med å bli kalt inn til GSV 2014... Jeg søkte tiligere befalskole, men sendte aldri inn karakterene. men ble alikevell kalt inn til fos 2013. Jeg har fått noe dårligere snitt i år enn jeg regnet med å få på søknadskjema, det siste året mitt har vært et dårlig år skolesett, jeg har høy fravær og ikke vurdert i fysikk2 r2 og Norsk muntlig, så jeg har vel ikke generell studiekompetanse. Hvordan blir det med fos da? Jeg er jo kalt inn, men om jeg virker normalt oppegående og greier styrkekravene, vil jeg da komme vidre til feltuke eller bli kicka ut? Noen som vet om de fleste som greier styrkekravene kommer vidre i opptaket?
Vis hele sitatet...
Tror nok det ser dårlig ut for deg, hvis du ikke har bestått videregående. Var noen stykker på våres pulje som ikke hatt bestått alle fagene i VGS og disse ble sendt hjem etter noen dager. De hadde vel også søkt UB utdanning.

Men du kan jo alltids ta kontakt med vernepliktsverket.
Sitat av s0lberg Vis innlegg
Tror nok det ser dårlig ut for deg, hvis du ikke har bestått videregående. Var noen stykker på våres pulje som ikke hatt bestått alle fagene i VGS og disse ble sendt hjem etter noen dager. De hadde vel også søkt UB utdanning.

Men du kan jo alltids ta kontakt med vernepliktsverket.
Vis hele sitatet...
Ja, ser stygt ut, men jeg kjenner en som ikke hadde bestått et fag, og han er nå i sommer ferdig som befal Så det er jo ikke noe absolutt krav. Vet du noe om de ble sent hjem fordi de ikke hadde bestått alle fag, eller at de var generelt sosialt tilbakestående?
Sitat av SecondLife Vis innlegg
Ja, ser stygt ut, men jeg kjenner en som ikke hadde bestått et fag, og han er nå i sommer ferdig som befal Så det er jo ikke noe absolutt krav. Vet du noe om de ble sent hjem fordi de ikke hadde bestått alle fag, eller at de var generelt sosialt tilbakestående?
Vis hele sitatet...
Mener å huske det var to stk som ble sendt hjem, grunnet stryk på VGS. Nu skal ikke jeg påstå at det ikke var noen andre årsaker til det. Men de sa nå at det var på grunn av de ikke hadde bestått VGS. Kjente de nå ikke så veldig lenge, men tror nok ikke de var sosialt tilbakestående. Tror begge også ble sendt inn i ordinær førstegangstjeneste.