Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2217
Hei driver på med litt matte for meg selv da jeg har tenkt å ta opp matte som privatist (Har enda ikke begynnt.) Men har nå fått en liten nøtt å prøve meg på.
Greia er om noen kan hjelpe meg med fremgangs måten ikke svaret da det ikke er så viktig. Jeg vil finne ut radiusen på den minste ballen. Den største er på 6 og den mellomste på 4

Her er altså oppgaven:
http://bildr.no/image/1224928.jpeg
Kan det bli så lett at diameter / diameter altså 12/8= 1.5? Eller er jeg way of?
Kunne du lagt ut større bilde?
Trådstarter
http://bildr.no/thumb/1224928.jpeg
Hmm vet ikke hvorfor thumben ble så liten jeg men går kanskje å trykke på bildet nå
Radius er halve diameter. Om du ser for deg en strek som deler sirkelen i to like deler er diameter lengden på hele streken.
Diameter / 2 = radius.
Radius * 2 = diameter.
Trådstarter
ja ? kansje jeg forklarte meg litt dårlig vil vel bli det samme svaret om jeg tar 6/4 også...men er det rett?
Sist endret av ynos82; 9. juli 2012 kl. 21:41.
Tror det blir enklere å forstå hva du ute etter om du skriver ned oppgaven som hører til bildet.
ikke for å være ape, men til uansett mattestudium utover videregående matte kan det være
veldig okei å ha en formelsamling for hånd.

Gikk ingeniør forkurs i år, veldig mye matte, anbefaler formelsamlingen på det varmeste, småting som
hvordan å regne ut ting i forhold til figurer etc er b.l.a med i den flotte lille boka.
Du er på villspor. Hva er logikken i å dele den ene diameteren med den andre?
http://tinypic.com/r/200e2wm/6
Trådstarter
Dette er ingen oppgave fra en bok, Oppgaven er:
Vi vet at den store sirkelen har en radius på 6 den mellomstore har en radius på 4. Begge sirkelene er klemt sammen og går på en linje. I den lille sprekken mellom begge sirklene er det en siste sirkel, oppgaven blir å finne radius på den minste sirkelen utifra de andre opplysningene som er gitt. Oppgaven ble droodlet på en post-it lapp til meg i dag.

Sitat av Spirituell Vis innlegg
Du er på villspor. Hva er logikken i å dele den ene diameteren med den andre?
Vis hele sitatet...
Det er kun et desperat førsøk
Nei. Har ikke formelsamling tilgjengelig, men det finnes nok et bevis for at noe sånt som: "Sirkel x og sirkel y som tangerer hverandre, óg tangerer en rett linje, vil ha en innskreven sirkel i rommet mellom linjen og punktet der sirklene tangerer, med radius lik radius x/radius y." Så vil det sannsynligvis stå formler du trenger, og i tillegg hvorfor det stemmer. Har som sagt ingen formelsamling tilgjengelig, men kan tenke meg det vil være noe sånt.
Sitat av ynos82 Vis innlegg
Hei ...
Kan det bli så lett at diameter / diameter altså 12/8= 1.5? Eller er jeg way of?
Vis hele sitatet...

diameter/diameterer er feil fordi:
6/4 = 1,5

tenk deg at oppgaven var "dobbelt så stor". Da må ALLE sirklene være dobbelt så store:
12/8 = 3 (feil)
Sist endret av Go4it; 9. juli 2012 kl. 22:05.
Trådstarter
12/8 er fortsatt 1.5 ?
Sitat av ynos82 Vis innlegg
12/8 er fortsatt 1.5 ?
Vis hele sitatet...
Riktig.
12/8 = 1,5
24/16 = 1,5
6/4 = 1,5

Samme svar selv om du dobler størrelsen på radiusene: Altså feil måte å finne svaret på.

Tips: tenk i trekanter. Trekanter er supre måter å finne svar på

(har ikke funnet svaret enda, men jobber med det)
Noe sier meg at trigonometri er relevant, men er ikke helt stødig på feltet så det får nesten noen andre ta seg av.

Edit: ninja'd by Go4it
Sist endret av Elemental; 9. juli 2012 kl. 22:15.
http://mathproblems.info/prob106.gif

Define u as the center of circle A, v the center of circle B, and w the center of circle C. Define x as the point tangent to circle A and the line, y as the point tangent to circle B and the line, and z as the point tangent to circle C and the line.
uwzx forms a trapazoid with sides of length a,a+c,c,2*sqr(ac) per the pythagorean formula. Likewise the bottom of trapazoid vyzw is 2*sqr(bc) and the bottom of trapazoid uvyx is 2*sqr(ab).

The sum of the bottoms of trapazoids uwzx and vyzw is equal to the bottom of trapazoid uvyx:

2*sqr(ac)+2*sqr(bc)=2*sqr(ab)

sqr(ac)+sqr(bc)=sqr(ab)

sqr(c)*(sqr(a)+sqr(b))=sqr(ab)

sqr(c)=sqr(ab)/(sqr(a)+sqr(b))

c=ab/(a+2*sqr(ab)+b)
Vis hele sitatet...
imponerende Ozma

men øverst høyre hjørne.. mener du 6-4? (ikke 6-2?)
Trådstarter
Sitat av Ozma Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Om jeg forstod det rett etter utregningen ble da svaret 1.6? eller har jeg misforstått deg? 16/10?
Jepp, jeg mener 6-4. Liten feil der.
Mantuz har riktig løsning.

Verdt å merke seg at trekanten i midten av Ozma's tegning ikke er rettvinklet.

Her er en løsning ut fra Ozma's tegning:

http://www.wolframalpha.com/input/?i...Dz%5E2%2B2%5E2

Her har jeg satt z til å være hele langsiden av firkanten. x er delen av z fra origo til a til origo til c. y er delen av z fra origo til c til origo til b. Slik at x+y=z

Løsningen er den hvor alle ukjente er positive.

Verdt å merke seg: viss a og b hadde lik radius - r - hadde matematikken vært betydelig enklere siden trekanten til Ozma hadde vært rettvinklet:

(r+c)^2=r^2+(r-c)^2
c=r/4

... og ja i år har jeg ikke sommerjobb :S