Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 5879
Nå kan sovemedisinen få deg «promilletatt» - Norge først i verden med rusgrenser i trafikken

Disse grensene innføres 1. februar 2012:



"Hvorfor er flere narkotiske stoffer uten grense?"

"Det mest utbredte, hasj, har vi satt grenser for, ved virkestoffet THC. Men for eksempel amfetamin og kokain er det ikke grense for. Vi skal revidere listen etter hvert som kunnskapen øker, sier Jørg Mørland i Folkehelseinstituttet"
Vis hele sitatet...
Så, hvordan regner man seg fram til promillen for en person på hasj?
Er urin og blodprøver så nøyaktige at de kan finne verdier på "0,004" eller har det kommet nye målemetoder?
Synes det er interessant at Folkehelseinstituttet har begynt å sammenligne promilleverdier mellom forskjellige rusmidler.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Er urin og blodprøver så nøyaktige at de kan finne verdier på "0,004" eller har det kommet nye målemetoder?
Vis hele sitatet...
Urin kan aldri gi noe nøyaktige måling, du har bare blodprøve og den nye spyttmaskin som er under beta testing, etter hva jeg har fått med.
Nye reglene er greie, men blir strengere nu, hvis du 0.005 nanogram thc i blodet så ryker lappen, men hadde du blitt tatt før den 1 februar2012, så kan du bli frikjent med 0.005 iforhold til 0.004
"De nye rusreglene er først og fremst rettet mot dem som ikke får legemidler foreskrevet, eller tar for store doser, sier divisjonsdirektør Jørg Mørland i Folkehelseinstituttet."

Dette er jo helt på trynet.
Har hørt politiet har fått noen nye målere som kan vise det meste innen narkotiske stoffer med en god nøyaktighet.

Mener og hørt at den er tatt i bruk i noen prøve fylker og videre kommer over hele landet snart.

Er ikke helt sikker, så ikke drep meg hvis jeg er feil.
Hvis jeg har røyka 1 gr på fredagen og blir tatt i kontroll på mandagen vises det på narkometeren?
lurer på hvordan politiet tester om den nye maskinen fungerer egentlig
Skal slutte å kjøre bil...
Pålitelig kilde
Bredesen's Avatar
Sitat av Odd Vis innlegg
Skal slutte å kjøre bil...
Vis hele sitatet...
Om du bare kjører bil når du er påvirket er det kanskje like greit.
Dette sier seg kanskje selv, men vil du få bot for bruk hvis det viser seg at du f.eks har 0.001?
Sitat av Bredesen Vis innlegg
Om du bare kjører bil når du er påvirket er det kanskje like greit.
Vis hele sitatet...
Hva er det du snakker om?
Det er forskjell på å kjøre beruset (vanligvis varer THC-rus i ca 4 timer) og å kjøre 2 dager etterpå hvor man er helt edruelig men fortsatt har 0,04 promille thc i blodet.

Dette landet nærmer seg ett mentalt fengsel.
Det her er helt høl i hue!

edit: fordi en som har røyka cannabis for 3 dager siden ikke vil være nevneverdig påvirket av det i trafikken 3 dager senere, samme gjelder de andre stoffene - dette er da vis jeg forstod tabellen rett.
Sist endret av dopefish90; 7. februar 2012 kl. 01:13.
Sitat av Bredesen Vis innlegg
Om du bare kjører bil når du er påvirket er det kanskje like greit.
Vis hele sitatet...
http://freak.no/forum/showthread.php?t=211319
Jeg er en levende symbol bevis her i tråden gitt! ble mistenkt 2dager etter hasj røyking, at jeg kjørte under cannabis rus.
36- 37 timer siden jeg røyket, jeg ble fratatt lappen på stedet, å venter nu på beskjed fra politiet, prøven er sendt ned til Folkehelseinstituttet i Oslo.
Men siden jeg ble tatt før den 1.02.2012, så går jeg under dem gamle reglene som kain sier, ingen grense over hva jeg kan bli tatt her.
Kan bli frikjent med 0,005 eller mere.
Alt er opptil hva dem finner i prøven min.

Patetiske Norge i et nøtteskall som faen ikke lærer....
Sitat av Bredesen Vis innlegg
Om du bare kjører bil når du er påvirket er det kanskje like greit.
Vis hele sitatet...
Var kansje litt for dumt det jeg skrev.

Kjører aldri da jeg er påvirka men det kan godt hende jeg har vært påvirka tidligere på dagen.
Sitat av Mohammedlarsen Vis innlegg
Har hørt politiet har fått noen nye målere som kan vise det meste innen narkotiske stoffer med en god nøyaktighet.

Mener og hørt at den er tatt i bruk i noen prøve fylker og videre kommer over hele landet snart.

Er ikke helt sikker, så ikke drep meg hvis jeg er feil.
Vis hele sitatet...
Dem befinner seg i Akerhus/Oslo etter kilder fra dealer og politiet, husker jeg ble påpekt at dem er under beta testing, er noe ala spyttkontroll, som kan sjekke høy verdi å lav verdi, som kan anslå ca når du røyket.
Sitat av salim Vis innlegg
http://freak.no/forum/showthread.php?t=211319
Jeg er en levende symbol bevis her i tråden gitt! ble mistenkt 2dager etter hasj røyking, at jeg kjørte under cannabis rus.
36- 37 timer siden jeg røyket, jeg ble fratatt lappen på stedet, å venter nu på beskjed fra politiet, prøven er sendt ned til Folkehelseinstituttet i Oslo.
Men siden jeg ble tatt før den 1.02.2012, så går jeg under dem gamle reglene som kain sier, ingen grense over hva jeg kan bli tatt her.
Kan bli frikjent med 0,005 eller mere.
Alt er opptil hva dem finner i prøven min.

Patetiske Norge i et nøtteskall som faen ikke lærer....
Vis hele sitatet...
For håpe du er heldig og slipper unna

Er det flere som mistenker at dette er ett tiltak KUN for å få folk til å slutte å fyre weed? Det har ingenting med trygg trafikk og gjøre hvertfall, hvis de faktisk har gjort virkelige studier så hadde de jo skjønt det.

Man er jo overhodet ikke i nærheten av alkohol-promille flere dager etter man har tatt seg ett drag.

Boikott.
Sitat av Bredesen Vis innlegg
Om du bare kjører bil når du er påvirket er det kanskje like greit.
Vis hele sitatet...
Da kommer spørsmålet om du er påvirket om du f eks har 0,004 dagen etter røyking...

Dette nye systemet er jo egentlig helt genialt. Veldig mange som kjører bil i rusa tilstand vil bli tatt, og det vil være færre som tør å kjøre bil når de er rusa. Men beskymringen min er at jeg føler det blir helt feil om man blir tatt hvis jeg har røyka for to dager siden.. og, om man har f eks røyka for 4 dager siden og dermed blir tatt med, tja, 0,0005. Vil man da bli tatt for å bruke cannabis? eller lar dem det være så lenge du er under 0,004?

Tviler sterkt på at dem vil se 0,003 mellom fingrene.. Genial måte å få flere til å satse på kolektiv-trafikk!
Sist endret av pet; 7. februar 2012 kl. 01:30.
Sitat av pet Vis innlegg
Da kommer spørsmålet om du er påvirket om du f eks har 0,04 dagen etter røyking...

Dette nye systemet er jo egentlig helt genialt. Veldig mange som kjører bil i rusa tilstand vil bli tatt, og det vil være færre som tør å kjøre bil når de er rusa. Men beskymringen min er at jeg føler det blir helt feil om jeg selv blir tatt, hvis jeg har røyka for to dager siden.. og, om jeg har f eks røyka for 4 dager siden og dermed blir tatt med, tja, 0,005. Vil jeg da bli tatt for å bruke cannabis? eller lar dem det være så lenge du er under 0,04?

Tviler sterkt på at dem vil se 0,03 mellom fingrene.. Genial måte å få flere til å satse på kolektiv-trafikk!
Vis hele sitatet...
Hvis det er en ting det ikke er, så er det genialt. Det er ondskapsfullt, ondsinnet og en barnslig måte og løse narkotikaproblemene på.

Helt ærlig syns jeg, hvis dette seriøst er noe som gjelder, at grensa for alkohol skulle vært like lav, da hadde ingen turt å kjøre på noen dager etter de hadde drukket. Uten at jeg vet eksakt hvor lenge alkohol er i blodet.

Hvor ofte hører du om folk som har vært påvirket av THC og havnet i ulykker? Det er ikke ofte. Og da mener jeg kun THC, nå sier jeg ikke at det er greit å kjøre ballefjern, men 1 dag etter, 2 dager etter, HELT greit. Man har ikke nedsatt reaksjonsevne, syn eller noen andre bivirkninger så dette er fullstendig høl i huet og provoserer meg kraftig.
Pålitelig kilde
Bredesen's Avatar
Sitat av freakztor Vis innlegg
Hva er det du snakker om?
Det er forskjell på å kjøre beruset (vanligvis varer THC-rus i ca 4 timer) og å kjøre 2 dager etterpå hvor man er helt edruelig men fortsatt har 0,04 promille thc i blodet.
Vis hele sitatet...
Meget mulig at det bare er jeg som er fjern her, men jeg har ikke funnet noe om at man har 0,004 promille THC i blodet 2 dager etter røyking. Om det er tilfelle blir saken en helt annen. Kilder, noen?


Sitat av freakztor Vis innlegg
Dette landet nærmer seg ett mentalt fengsel.
Vis hele sitatet...
På dette punktet skal jeg være enig med deg. Vi er vel enda lengre enn å "nærme oss" også..
Sist endret av Bredesen; 7. februar 2012 kl. 01:32. Grunn: Leif
Sitat av Bredesen Vis innlegg
Meget mulig at det bare er jeg som er fjern her, men jeg har ikke funnet noe om at man har 0,04 promille THC i blodet 2 dager etter røyking. Om det er tilfelle blir saken en helt annen. Kilder, noen?
Vis hele sitatet...
Det var kun ett eksempel uten at jeg satt meg veldig godt inn i denne listen og beregninger av gjennomsnittlig hvor lang tid det tar.
Men jeg tror de fleste skjønte poenget?
En av de tingene jeg lurer på er hvordan det er for en som er litt innrøyka. Altså en stoner som har røyka hver dag et par år. Hvor lenge må han vente før han kan kjøre bil? Skal han ligge våken et par netter før han kan kaldsvette bak rattet for å handle brød å melk?
Sitat av Odd Vis innlegg
En av de tingene jeg lurer på er hvordan det er for en som er litt innrøyka. Altså en stoner som har røyka hver dag et par år. Hvor lenge må han vente før han kan kjøre bil? Skal han ligge våken et par netter før han kan kaldsvette bak rattet for å handle brød å melk?
Vis hele sitatet...
Ja. Velkommen til Norge, verdens beste land og bo i! Lenge leve demokratiet, makt til folket!
har ikke sigget på en uke nå, og jeg har røyket fast i fire år. ville blitt passe irritert om jeg mister lappen pga det. hva hvis man får det i seg på fest uten å vite om det. jævlig hypotetisk da, men uansett.. Elsker Norge, men hater til tider lovene som kaster seg over oss som en pose på hue til kjærringa mi.
Jeg er egentlig enig i mye av det du sier Freakztor! For hvis grensa for å kjøre påvirket av det ene eller det andre er lavere enn grensa for alkohol er det jo helt på trynet. Og en go måte å fikse oppi en elendig narkotikapolitikk (som er ignorant, og alt for lite human) er det heller ikke. Det eneste som er bra er at færre folk vil ta risken ved å kjøre påvirket, noe som resulterer i at de jeg er gladest i kommer seg tryggere hjem fra jobb..

Disse grensene vil også være vansklig for politiet å beregne om du er påvirket eller ikke. For å være ærlig tviler jeg sterkt på at jeg faktisk er påvirket med 0,004 promille THC, og om jeg faktisk føler meg klink klar ville jeg blitt jævla pisst om onkel står å sier at jeg er påviket.

Men, som sakt kommer det en god ting ut av det, nemlig at færre rusa mennesker vil prøve seg i trafikken
Sitat av Mohammedlarsen Vis innlegg
Har hørt politiet har fått noen nye målere som kan vise det meste innen narkotiske stoffer med en god nøyaktighet.

Mener og hørt at den er tatt i bruk i noen prøve fylker og videre kommer over hele landet snart.

Er ikke helt sikker, så ikke drep meg hvis jeg er feil.
Vis hele sitatet...
Det har vært til betatesting, men all bruk av narkometeret er visst avsluttet da det "ikke var godt nok", og det er nå utsatt på ubestemt tid. Det blir nok mye overtid på Leon fremover.
Er helt latterlig å sammenligne med alkohol, aner ikke hvor full jeg er med 1,2 i promille, men hvis det er den øverste skillepunktet mellom nivåene av alkoholrus vil det være tryggere å ha røyket uansett hvor mye du har røykt
Disse grensene hadde hatt noen som helst betydning dersom det også ble innført et narkometer. Så lenge de fortsatt må ta en blodprøve av deg skal de være ganske sikker på at du er ruset for å i det hele tatt bli målt, noe som i mine øyne er helt perfekt. Kjører du rundt på bæret får du neppe saken henlagt (slik man ofte gjorde før), men for vi som ikke kjører rundt synlig påvirket er det ingen grunn til bekymring.

I mine øyne er det greit å kjøre så lenge du er oppegående nok til et lynavhør på rappen om du blir stoppet. Har man litt selvinnsikt er dette en vanntett regel som skåner både førerkort og trafikanter
Sitat av Odd Vis innlegg
Skal slutte å kjøre bil...
Vis hele sitatet...
kan jo like gjerne levere lappen på disken hos snuten med en gang da... med de små marginene der så kan du være max uheldig dager etter inntak!!

*oppgitt*

jaja godt jeg har planer om å selge bilen da

men hvordan vil dette bli i forhold til å være passasjer? er du passasjer hos en med alkohol promille så blir jo du straffet også.... men som passasjer så kan man jo ikke vite om sjoføren har spist piller eller tatt en blås i forgårs liksom... ???

kan jo snart ikke gå ut døra i detta landet uten å få være i fred
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
kan jo like gjerne levere lappen på disken hos snuten med en gang da... med de små marginene der så kan du være max uheldig dager etter inntak!!
Vis hele sitatet...
Om folk faktisk hadde gjort dette i protest kunne det jo blitt noe ut av det...
Sitat av Tokis Vis innlegg
Hvis jeg har røyka 1 gr på fredagen og blir tatt i kontroll på mandagen vises det på narkometeren?
Vis hele sitatet...
Jeg har hvertfall lest et sted at spyttesten vil gi utslag inntil 3 dager etter inntak av cannabis.

Sitat av pet Vis innlegg
om man har f eks røyka for 4 dager siden og dermed blir tatt med, tja, 0,0005. Vil man da bli tatt for å bruke cannabis? eller lar dem det være så lenge du er under 0,004?
Vis hele sitatet...
Du blir uansett bøtelagt for bruk av narkotika. Har du narkotika på rullebladet fra før eller du spytter under grenseverdien flere ganger, vil de likevel ta fra deg lappen fordi du "ikke er skikket til å ha førerkort."

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Så lenge de fortsatt må ta en blodprøve av deg skal de være ganske sikker på at du er ruset for å i det hele tatt bli målt
Vis hele sitatet...
Det blir da ikke noen høyere terskel for spyttest enn det er å la noen blåse i et alkometer. De må ikke være "rimelig sikker" for å la noen blåse, skal bare en liten mistanke til før de gjør det, og ingen grunn til at det skal være noe annerledes med spyttesten da det utføres like enkelt og greit. I tillegg til ved mistanke, er det jo også egne kontroller for dette der alle testes.
Nå vet ikke jeg om det er skrevet alt. Men jeg tok meg bryet å spørre når det var slikt ''Chat med folkehelseinstituttet elns live på VG nå!''

Så jeg spurte hvordan dette kommer til og gå utover de som røyker endel hasj. Svaret jeg fikk var at om du røyket sjeldnere en ukentlig så vil du ha thc promille i 8-13timer.

Så karer, dette får vi se lyst på å begrense oss til lørdagskosen!
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
kan jo like gjerne levere lappen på disken hos snuten med en gang da... med de små marginene der så kan du være max uheldig dager etter inntak!!

*oppgitt*
Vis hele sitatet...
Du kan jo kjøpe din egen spyttest og en munnvask som det påstås renser munnen. Hvor mye det kan stoles på er jo heller usikkert, er ikke vitenskapelig dokumentert effekt, men kan vel være greit for å minske noiaen for å kjøre dagen etter inntak.

http://www.ipassedmydrugtest.com/
Sitat av Don Veto Vis innlegg

Det blir da ikke noen høyere terskel for spyttest enn det er å la noen blåse i et alkometer. De må ikke være "rimelig sikker" for å la noen blåse, skal bare en liten mistanke til før de gjør det, og ingen grunn til at det skal være noe annerledes med spyttesten da det utføres like enkelt og greit. I tillegg til ved mistanke, er det jo også egne kontroller for dette der alle testes.
Vis hele sitatet...
Du henger ikke helt med på poenget her. Det finnes ikke noe "alkometer" for å teste hvorvidt du er påvirket av narkotika eller ikke, det vil si at de ikke kan gi deg en test på stedet dersom de har et snev av misstanke. Hurtigtestene ble som nevnt tidligere i tråden forkastet.

Derimot må de dra deg med på legevakten, noe de ikke kan gjøre hver gang en med litt røde øyner eller litt store pupiller blir stoppet. Derfor vil det fortsatt kun være de åpenvare tilfellene av rusbruk bak rattet som faktisk resulterer i testing, og disse ville stort sett uansett røket med uavhengig av de nye fastsatte "promillegrensene" for knark.
Sist endret av Tøffetom; 12. februar 2012 kl. 17:05.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Du henger ikke helt med på poenget her. Det finnes ikke noe "alkometer" for å teste hvorvidt du er påvirket av narkotika eller ikke, det vil si at de ikke kan gi deg en test på stedet dersom de har et snev av misstanke. Hurtigtestene ble som nevnt tidligere i tråden forkastet.

Derimot må de dra deg med på legevakten, noe de ikke kan gjøre hver gang en med litt røde øyner eller litt store pupiller blir stoppet. Derfor vil det fortsatt kun være de åpenvare tilfellene av rusbruk bak rattet som faktisk resulterer i testing, og disse ville stort sett uansett røket med uavhengig av de nye fastsatte "promillegrensene" for knark.
Vis hele sitatet...
Ja det er sant, jeg klarte å misforstå fullstendig. Trodde du snakket om når narkometeret var tatt i bruk.
Hva er poenget til enkelte her? Slutte å kjøre bil sier dere???

Enkelt og greit: Klarer dere ikke å holde dere unna ulovlige rusmidler, er dere ikke skikket eller edruelig nok til å inneha førerkort; lever det inn til politiet.