Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 804
Ok. Here's the deal:
Jeg er ganske ny innen hjemmeside "making", jeg kan ikke HTML eller Cgi. HTML trenger jeg forsåvidt ikke kunne så mye om, ettersom jeg bruker det så mye hatede Frontpage, men jeg har lyst til å lære Cgi.

Hvordan fungerer Cgi? Ikke hvordan det er bygget opp osv. Men er det et program jeg trenger for å bruke det?
Er det evt. noen sider som forteller hvordan Cgi fungerer?

Jeg har lyst til å lære det, men trenger et sted å starte. Noen som kan anbefale noe?
All hjelp taes i mot med takk!

------------------
"Politics was, at first, the art of preventing people from interfering in matters that concerned them. To this, in later times, was added the art of compelling people to decide matters which they did not understand"
De fleste cgi-scriptene er skrevet i programmerings-språket Perl, men det finnes også noen som er skrevet i C/C++ og noen flere.

CGI-Scripts har som regel endelsen .pl eller .cgi. Dette er script som fungerer som enkle små programmer på sidene, fordelen med cgi i forhold til Java, VBScript osv.. er at cgi kan skrive, altså lagre resultater osv..

Hvis du lurer på hvordan du installerer et cgi-script så står det enkelt forklart i readme'n som følger med scriptet, jeg klarte å fikse ett cgi-script første gangen jeg prøvde..

Hvis du skal bruke cgi-scripts som poller, newsposting og slikt.. Altså du skal ha dem på siden og det skal være dynamisk. Slik som den pollen på forsiden. Da kan man bruke SSI, ASP eller PHP. Jeg meg selv foretrekker SSI, det er enkelt og jeg kan ikke ASP eller PHP. For å inkludere et script, la oss si et nesposting script på den siden må man legge følgende til der man vil ha det:

<!--#include file="news.txt"-->

Så må html fila ha endelsen .shtml, dette står også greit forklart i readme'n

-Sharken

------------------
Westside till I die
du kan jo gå på www.bratta.com
der finner du en del scripts og Dhtml.

------------------
-:Tupac 4 ever:-
DHTML må <u>ikke</u> forveksles med cgi..

------------------
Westside till I die
retningspels
AnaMorph0s|s's Avatar
Trådstarter
Takk for bra svar Sharken, men det er fremdeles noe som er litt uklart.

Hva er SSI,PHP og ASP? (Beklager dumme spørsmål, men jeg er fullstendig blank på området).

Jeg kan altså legge til Cgi scripts i HTML med noen ekstra koder e.l.?

Hva er "nesposting" som du nevnte?


Jeg setter stor pris på at dere svarer!

http://www.iblis.nu/ubb/smile.gif

PPS!
Jeg insatte denne Perl koden i HTMLen min:

&lt;!-- --------- Start of ScriptSearch Rating Code --------- --&gt;
&lt;form action="http://home.no.net/gamepit/rateit.cgi" method="post" target="_new"&gt;
&lt;input type="hidden" name="ID" value="&lt;%id%&gt;"&gt;

&lt;table border="0" cellspacing="0"&gt;
&lt;tr&gt;&lt;td align="center"&gt;
&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;
&lt;tr&gt;&lt;td align=center&gt;
&lt;select name="rate" size="1" style="font-size:10px;"&gt;
&lt;option value="--"&gt;- Select -&lt;/option&gt;
&lt;option value="5"&gt;Excellent!&lt;/option&gt;
&lt;option value="4"&gt;Very Good&lt;/option&gt;
&lt;option value="3"&gt;Good&lt;/option&gt;
&lt;option value="2"&gt;Fair&lt;/option&gt;
&lt;option value="1"&gt;Poor&lt;/option&gt;
&lt;/select&gt;
&lt;input type="submit" value="Vote!" style="font-size:10px;"&gt;
&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;&lt;/table&gt;
&lt;/form&gt;
&lt;!-- --------- End of ScriptSearch Rating Code --------- --&gt;

Når jeg lagrer denne som en egen side, legger den ut på Start.no og trykker på "rate" blir jeg bare sendt til en side som ikke fungerer.
Det er åpenbart noe jeg har gjort feil, kan noen fortelle meg hva i følge koden over?

Jeg la den ut her: http://home.no.net/gamepit/Cgitest.htm

Ikke le, men fortell meg hva jeg gjør galt!

:=)
------------------
"Politics was, at first, the art of preventing people from interfering in matters that concerned them. To this, in later times, was added the art of compelling people to decide matters which they did not understand"

[This message has been edited by Spewber (edited 09-03-2001).]
Originally posted by Spewber:
Hva er SSI,PHP og ASP?
Vis hele sitatet...
Dette samt mange andre er også programeringsspråk, forskjelden ligger med om språket viser resultater, skriver, lagrer og på hvilken platform de kjøres. Ta for exempel asp-scripter kan kun kjøres hvis din hjemmeside ligger på en NT-server og rene cgi-scripts med endelsen .cgi kjøres som regel på unix-servere.


Ang. ditt poll problem.

1. Sjekk om cgi scriptet er kompitabelt til din server (UNIX/NT?).

2. Se etter om adressen til der perlprogrammet på din server er korrekt.
#!/usr/local/bin/Perl eller #!/usr/bin/Perl
Lokaliseres øverst i ditt cgiscript.

3. I koden som du limte inn i testsiden. Er du sikker på at denne adressen funker: http://home.no.net/gamepit/rateit.cgi
Kansje den skal se slik ut: http://home.no.net/gamepit/cgi-bin/rateit.cgi

Er ikke ekspert på dette, men håper jeg har vært til hjelp!

------------------
Webmaster Kjartis - For den norske webmaster!
&lt;!-- --------- Start of ScriptSearch Rating Code --------- --&gt;
&lt;form action="http://home.no.net/gamepit/rateit.cgi" method="post" target="_new"&gt;
&lt;input type="hidden" name="ID" value="&lt;%id%&gt;"&gt;

&lt;table border="0" cellspacing="0"&gt;
&lt;tr&gt;&lt;td align="center"&gt;
&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;
&lt;tr&gt;&lt;td align=center&gt;
&lt;select name="rate" size="1" style="font-size:10px;"&gt;
&lt;option value="--"&gt;- Select -&lt;/option&gt;
&lt;option value="5"&gt;Excellent!&lt;/option&gt;
&lt;option value="4"&gt;Very Good&lt;/option&gt;
&lt;option value="3"&gt;Good&lt;/option&gt;
&lt;option value="2"&gt;Fair&lt;/option&gt;
&lt;option value="1"&gt;Poor&lt;/option&gt;
&lt;/select&gt;
&lt;input type="submit" value="Vote!" style="font-size:10px;"&gt;
&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;&lt;/table&gt;
&lt;/form&gt;
&lt;!-- --------- End of ScriptSearch Rating Code --------- --&gt;
Vis hele sitatet...
Dette er ikke perl-kode, men ren html.
Det du ber om er å sende resultatet over til et cgi script som du tydeligvis ikke har lastet opp.

[This message has been edited by bubben (edited 10-03-2001).]
Better than thou.
Det er mulig han har lastet det opp, men ikke CHMOD'er scriptet! Det står i scriptet hva du skal CHMOD'e det, og så bare laster du det opp (pass på at du gjør dette i ASCII) og velg CHMOD' og bare skriv inn den verdien du skal CHMOD'e..

håper du forstår noe av dette.. hvis ikke si ifra, og jeg kan hjelpe deg med bilder og sånt..

------------------
::Carlo::
"To be forgotten is worse than death.."
Hvis du vil lære cgi så kan du lese de første 6 kapitlene av cgi101 gratis har: http://www.cgi101.com/class/

anbefales!

Kongen
Hva er "nesposting"
Vis hele sitatet...
Har vel glemt 'w', slik går det når man skriver fort :/

Newsposting skal det stå

-Sharken

------------------
Westside till I die
retningspels
AnaMorph0s|s's Avatar
Trådstarter
Takk for alle svar folkens. Men jeg er altså helt blank på området.
Jeg skal lese noen instruksjoner og prøve meg frem mer, ettersom jeg ikke forstår helt hva noen av dere prater om.

CHMOD vet jeg ikke hva er nei, men jeg skal som nevnt lese noe mer om Cgi/Perl osv. Skal ikke bry dere med flere IQ-løse spørsmål.

Takker for alle svar!

------------------
"Politics was, at first, the art of preventing people from interfering in matters that concerned them. To this, in later times, was added the art of compelling people to decide matters which they did not understand"
Originally posted by Spewber:
CHMOD vet jeg ikke hva er nei...
Vis hele sitatet...
CHMOD er en operasjon som du må gjøre med filene som du laster ned til din server.

CHMOD funksjonen bestemmer om filen (.htm .html .cgi) bare skal leses, utføre en komando eller om filen skal kunne brukes til å skrives med.

Det pollscriptet som du bruker viser resultatet av stemmer som dine besøkende har gitt. Da må scriptet utføre en komando for å skrive ned resultatet hver gang noen stemmer. Og det blir lest når den viser resultatet.

I ftp-programmet som du bruker for å overføre filene til din server skal ha denne funksjonen.

Hvis du bruker CuteFTP er det bare å høyreklikke på den filen som skal gjøres lesbar eller skrivbar, også trykke CHMOD.

I readme.txt fila som var med scriptet står det forklart hvilken komando du skal gi de filer som lastes til din server. Komandoene i CHMOD vises som f.eks. 755, 777, 644...

Er ikke sikker på om du ble noe klokere, men shit au...

------------------
Webmaster Kjartis - For den norske webmaster!