Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  102 6930
fetter: sammenligner det ikkje. Rødt og SV = "kommunistisk"..
SV vil at staten skal styre alt! Fra barnehagen av..
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Jeg blir kvalm av det de sier om kapitalismen. Kapitalismen er vell det økonomiske systemet for fungerer og har fungert best. Finnes evig mange eksempel på andre øk.systemer som har gått i dass.
Vis hele sitatet...
Gikk ikke kapitalismen NETTOPP i dass?

On topic: Jeg har stor forståelse for SV velgerne som stemte AP i år, det er helt korrekt som Kristin sier; At folk frykten FRP i regjering. Jeg misslikte det fakitsk ekstremt, ikke fordi at SVs politikk nødvendigvis står meg nærmere, men fordi at alle de små partiene krympet under dette valget.

Når de små partiene detter ut, slik som tendenser har blitt i Norge, blir vi offer for politisk polarisering. Skal vi tilslutt kun ha FRP og AP å stemme på slik som det er i Amerika? Norge, som høster ros for demokratiet, skal få et topartisystem? Det kan vi ganske enkelt ikke godta. Venstre burde aldri falt, rødt burde få mandat og SV velgerne var noe overkant paranoide, men allikevel forståelig.
Sitat av [GC/Betater] Vis innlegg
fetter: sammenligner det ikkje. Rødt og SV = "kommunistisk"..
SV vil at staten skal styre alt! Fra barnehagen av..
Vis hele sitatet...
Feil.
Rødt er revolusjonære, SV er det ikke.
SV er for en sterk offentlig styring, men det er på ingen måte det samme som kommunisme.
De vil heller ikke at staten skal styre alt, men vesentlige velferdstilbud, som skole, eldreomsorg og barnehage er for viktige til at man kan slippe inn blåruss som bare er interessert i overskudd.
Hvorfor så omtrentlige forhold til fakta?
Sist endret av Mith; 15. september 2009 kl. 15:15.
Sitat av fetter Vis innlegg
Samtidig blir det du skriver om Rødt ugjennomtenkt og feil. Det at mer skal være drevet av staten, iforhold til privatpersoner handler ikke om å prøve å styre handlingene til folk! Om Sjef Sjefesen er ansatt av staten eller en privat bedrift har vel ingeting å si for enkelt-menneskets frihet! Bare tull, og lukter amerikansk propaganda lang vei!

Nå skal det sies at jeg verken stemte rødt, eller er veldig kommunistisk av meg, men det du prøver å si om sosialismen er rett og slett misvisende (og det å prøve å få rødt-tilhengere til å "innrømme" dine egne misvisende påstander er helt på jordet).
Vis hele sitatet...
Du tolker det som om mest mulig statlig styring ikke er et problem for noen. Det gjør jeg! Ikke at jeg ønsker det stikk motsatte heller; en god offentlig sektor er viktig også i mine øyne. Men det er den i dag og Rødt ønsker vel unektelig å hindre private inn i de fleste sektorer. Jeg tror ikke monopol er løsningen, hverken i helse- eller skolesektoren (Om jeg tar feil ift hva Rødt ønsker her, opplys meg gjerne, men da har jeg misforstått det som står i deres partiprogram).

"...handler ikke om å prøve å styre handlingene til folk!" - Jeg mener jo nettopp at det er naivt å tro at det ikke vil være en effekt av deres politikk. Det er godt mulig at det ikke er intensjonen til Partiet, eller ideologien de baserer sitt budskap på, men jeg tror det vil være en bivirkning.

For slik som det er idag, til og med, fungerer det slik at hvis et legemiddel uten resept fungerer for godt og selges i helsekostforretninger, finner staten grunner til å reseptbelegge dette (og dermed ulovliggjøre alt ikke-statlig salg av dette). Dermed mister jeg noe av min rett til å bestemme over meg selv. Dette er bare et eksempel, og kanskje et dårlig et, men hvis Rødt ønsker enda mer statlig kontroll frykter jeg for min egen frihet.

Nå kan det hende du mener at jeg igjen tegner et svart/hvitt-bilde av deres politikk, men det er unektelig mange problemstillinger ift et slik styresett partiet ønsker. Det må man kunne innse, uansett hvor enig eller uenig man enn måtte være (akkurat som det vil være det samme fra den motsatte politiske kanten).
Veldig skuffet over at det borgelige flertallet ikke slo gjennom. Forsåvidt VELDIG fornøyd med at Arbeiderpartiet spiste en tredel av stemmene til SV. Den dagen Arbeiderpartiet kaster SV ut fra regjeringen og angriper dem til de går under sperregrensa, vil jeg stemme AP. Jeg lover. Jeg stemte borgelig i år, ikke av et sterkt ønske for en borgelig regjering, men en regjering uten SV.

Etter at den første drømmen om borgelig flertall gikk i grus, har jeg satt meg et annet mål. At AP viser litt slagkraft og stjeler alt av ministerposter de kan av SV inntil Kristin Halvorsen begynner å gråte. Også litt flere.
Det som er tragisk, og det som det norske folk har gått rett på, er at Arbeiderpartiet går ut å lover jobb til alle osv. Hvis folk setter seg inn i tanken rundt Arveavgiften og Formueskatter, og ser bort ifra de 100 i norge som er rike og har råd til disse avgiftene, så er det de små bedriftene dette skader. En vanlig mann som har en kiosk og noen ansatte, blir nødt til å jobbe seg ihjel for å tjene nok til å betale formueskatten. Sjer det noe med denne personen, og en sønn arver kiosken, så ender det opp med at han ikke har råd til å overta, fordi arveavgiften er så utrolig høy.
Arbeiderpartiet mener at de som driver butikk tjener så utroligt mye at de har råd til formueskatt og arveavgift. Men dette er ikke tilfellet i det hele tatt. Det som er skummelt nå, i disse finanstider, så sitter de rikeste og forblir rike, fordi de har søkkevis av penger uansett, mens de som jobbe 15 timer hver dag, også hver lørdag og søndag for å få hjulene til å gå rundt i sin bedrift, ikke har råd til å drive lenger, fordi det blir for dyrt.
Hva skjer da.. jo, alle de som jobber i disse bedriftene har desverre ikke lenger en bedrift å gå til, og da vil jeg gjerne se hva Ap gjør med "Jobb til alle" lovnadene sine.

Det er desverre for mange arbeidere som ser på sine 7,5 timers arbeidsdag som såå verdifulle, og ikke tenker på han sjefen som jobber ræva av seg for å få jobb til denne arbeideren. Og med en gang sjefen, etter å ha betalt skatt, formueskatt, skatt en gang til på utbytte, moms osv, til slutt kan ta seg en ekstra tur til syden, eller en litt finere BMW, da er det IGJEN, arbeidsgiveren som er syndebukken.
Arbeiderne burde tenke på sin egen situasjon, og stemt blått for å sikre seg sin egen jobb.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Du tolker det som om mest mulig statlig styring ikke er et problem for noen. Det gjør jeg! Ikke at jeg ønsker det stikk motsatte heller; en god offentlig sektor er viktig også i mine øyne. Men det er den i dag og Rødt ønsker vel unektelig å hindre private inn i de fleste sektorer. Jeg tror ikke monopol er løsningen, hverken i helse- eller skolesektoren (Om jeg tar feil ift hva Rødt ønsker her, opplys meg gjerne, men da har jeg misforstått det som står i deres partiprogram).

"...handler ikke om å prøve å styre handlingene til folk!" - Jeg mener jo nettopp at det er naivt å tro at det ikke vil være en effekt av deres politikk. Det er godt mulig at det ikke er intensjonen til Partiet, eller ideologien de baserer sitt budskap på, men jeg tror det vil være en bivirkning.

For slik som det er idag, til og med, fungerer det slik at hvis et legemiddel uten resept fungerer for godt og selges i helsekostforretninger, finner staten grunner til å reseptbelegge dette (og dermed ulovliggjøre alt ikke-statlig salg av dette). Dermed mister jeg noe av min rett til å bestemme over meg selv. Dette er bare et eksempel, og kanskje et dårlig et, men hvis Rødt ønsker enda mer statlig kontroll frykter jeg for min egen frihet.

Nå kan det hende du mener at jeg igjen tegner et svart/hvitt-bilde av deres politikk, men det er unektelig mange problemstillinger ift et slik styresett partiet ønsker. Det må man kunne innse, uansett hvor enig eller uenig man enn måtte være (akkurat som det vil være det samme fra den motsatte politiske kanten).
Vis hele sitatet...
Nå begynner vi å begi oss ut på en diskusjon om sosialisme, mens jeg i utgangspunktet kommenterte det at du så frekt kokte det ned til "tvang". Hva du mener gir folket frihet er for meg hoppende likegyldig, jeg ville bare si at tanken bak et sosialistisk samfunn er å skille stat og kapital, da kapitalisme er et dårlig egnet system til å ta vare på mennesker. En bieffekt av det er at ikke ALT privatiseres, men det kan ikke kalles tvang. Du blander Rødt med gamle kommunistiske diktaturer, og det er ganske sleipt...
Sist endret av fetter; 15. september 2009 kl. 15:49.
Etter valget har grublet lenge hvorfor det ble akkurat rødgrønn regjering i 4 nye år.
Får en vond følelse i magen, ikke fordi Ap regjerer nok en gang, men tanken på å ha Sv med i 4 nye år.

Kan bare ikke fordra Sv`s finanspolitikk. De har IKKE peiling på hva som er best for næringslivet...

Hilsen Høyre velger
Sitat av fetter Vis innlegg
Nå begynner vi å begi oss ut på en diskusjon om sosialisme, mens jeg i utgangspunktet kommenterte det at du så frekt kokte det ned til "tvang". Hva du mener gir folket frihet er for meg hoppende likegyldig, jeg ville bare si at tanken bak et sosialistisk samfunn er å skille stat og kapital, da kapitalisme er et dårlig egnet system til å ta vare på mennesker. En bieffekt av det er at ikke ALT privatiseres, men det kan ikke kalles tvang. Du blander Rødt med gamle kommunistiske diktaturer, og det er ganske sleipt...
Vis hele sitatet...
Nå har jeg jo sagt hva jeg la i ordet tvang, og sluttet og bruke det, så legg det nå fra deg.

"Du blander Rødt med gamle kommunistiske diktaturer, og det er ganske sleipt..." - Hva er det for noe tull? Jeg forholder meg til partiet Rødt og prøver å diskutere det. Siden du synes det var "frekt" å kalle det for tvang, har jo jo skjønt, og valgte å bry meg om det. Så hvis du er likegyldig til alt jeg sier ift menneskets frihet (altså din og min), så la nå være å kommentere hva du synes er frekt i utgangspunktet. Du har nå ikke kommet med noe nytt på bordet, ikke kommentert mitt eksempel og viser ingen forståelse for at det er vanskelige problemstillinger som oppstår hvis man får et styresett slik Rødt ønsker det. Det gjør deg ikke noe bedre enn disse FrP-frelste tomsingene som plumper ut med så lite reflekterte tanker at man skulle ønske det var et resultat av en IQ-test markert bak nicket til folka her inne (selvfølgelig en overdrivelse).

Men opplys oss mann, siden du gjorde det så klinkende klart at jeg ikke har noen bakgrunn for å uttale meg om partiet Rødts politikk. Da burde du vel kanskje sitte på litt fakta med nødvendige refleksjoner selv.
Er veldig skuffet over at det ikke ble borgerlig flertallet, men fryder meg veldig over Sv's dårlige resultat, og at Rødt ikke fikk noen mandater. Selv om jeg er FRp velger fikk jeg mer respekt av Sponheim igår angående hvordan han svarte på Hagen sitt utspill, og syntes det er synd at han trekker seg.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Nå har jeg jo sagt hva jeg la i ordet tvang, og sluttet og bruke det, så legg det nå fra deg.

"Du blander Rødt med gamle kommunistiske diktaturer, og det er ganske sleipt..." - Hva er det for noe tull? Jeg forholder meg til partiet Rødt og prøver å diskutere det. Siden du synes det var "frekt" å kalle det for tvang, har jo jo skjønt, og valgte å bry meg om det. Så hvis du er likegyldig til alt jeg sier ift menneskets frihet (altså din og min), så la nå være å kommentere hva du synes er frekt i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Jeg kommenterte kun din forkortede versjon av Rødts politikk, som jeg mente var feil. At du utdyper hva du mener i ettertid har vel lite å si, da jeg ikke var interessert i å diskutere Rødts politikk, kun påpeke at det ikke er så enkelt som du først skrev.


Sitat av httpwhat Vis innlegg
Du har nå ikke kommet med noe nytt på bordet, ikke kommentert mitt eksempel og viser ingen forståelse for at det er vanskelige problemstillinger som oppstår hvis man får et styresett slik Rødt ønsker det. Det gjør deg ikke noe bedre enn disse FrP-frelste tomsingene som plumper ut med så lite reflekterte tanker at man skulle ønske det var et resultat av en IQ-test markert bak nicket til folka her inne (selvfølgelig en overdrivelse).
Vis hele sitatet...
Ikke snu dette rundt! Det var du som i utgangspunktet "plumpet" ut med en ugjennomtenkt kommentar om Rødts politikk, og jeg som kommenterte den. Om du trekker det tilbake og sier noe annet i ettertid, som jeg ikke svarer på, gjør ikke meg til en "ureflektert tomsing".


Sitat av httpwhat Vis innlegg
Men opplys oss mann, siden du gjorde det så klinkende klart at jeg ikke har noen bakgrunn for å uttale meg om partiet Rødts politikk. Da burde du vel kanskje sitte på litt fakta med nødvendige refleksjoner selv.
Vis hele sitatet...
Som nevnt tidligere identifiserer jeg meg ikke med Rødts politikk, og føler ingen trang til å forsvare den heller, men jeg ble bare provosert av måten du la det frem på. At jeg kommenterer noe jeg mener var en teit kommentar forplikter meg som sagt ikke til å måtte diskutere FOR Rødt's politikk.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Helseomsorgen vil jo betydelig forbedres av privatisering?

Med rødgrønn regjering unngår vi at FRP slipper til med sugerør i oljefondet

Jeg er meget fornøyd med valgresultatene!
Vis hele sitatet...
Ja for hvis vi begynner å BRUKE pengene til veier, eldreomsorg og helsevesenet så får vi jo ingenting igjen! Makan til vrøvl. Ved å bruke penger får man jo nettopp PENGER igjen. Ved å forbedre veistandard vil man spare på antall ulykker (koster staten endel kr ved en ulykke), veitransporten vil gå mer effektivt som igjen tjener staten. Du skal selv bli gammel en gang i tiden, så å få en mer effektiv og bedre eldreomsorg for de gamle er positivt.

Ved å bruke penger på helsevesenet vil man få folk ut av helsekøene som igjen staten sparer penger på i form av at man ikke har folk i flere måneder liggende på sykehus i vente på transplantasjon/operasjon f.eks

Som mange tror, så forsvinner ikke oljepengene hvis man bruker de. Man får de igjen på en eller annen måte. Jeg ser rett å slett ikke vitsen i at man skal spare på pengene og ikke bruke de. (Nå mener jeg heller ikke at ALLE pengene skal brukes, men for å komme fort i gang med å ruste opp Norge så kan man bruke LITT.)
Sitat av fetter Vis innlegg
Som nevnt tidligere identifiserer jeg meg ikke med Rødts politikk, og føler ingen trang til å forsvare den heller, men jeg ble bare provosert av måten du la det frem på. At jeg kommenterer noe jeg mener var en teit kommentar forplikter meg som sagt ikke til å måtte diskutere FOR Rødt's politikk.
Vis hele sitatet...
Når du legger inn post posten hvor du kritiserer hva jeg kalte tvang, kritiserer du. Når du svarer andre gang diskuterer du politikk. Husk også at jeg omformulerte meg, siden du reagerte på bruken av ordet tvang, som tydeligvis har forskjellig verdi for oss.

Jeg har såpass omløp at jeg har fått med meg at du ikke stemmer Rødt, men likevel forsvarer det du mener en misinformasjon om dem. Greit nok.

Du sier at jeg ikke kjenner til den sosialistiske ideologien. Ikke gjør det når du er i en diskusjon og ikke kjenner til stort om den selv (en antagelse, siden du ikke kan forsvare "misinformasjonen" med noe som helst).

Du har jo ikke kommet videre etter det du sa i din første kommentar. Noe nytt å komme med, evt. å kritisere?
Jeg vil heller bruke litt penger av oljefondet til å investere i Norge, enn at de skal gå bort i aksjer og tvilsomme investeringer.. Oljefondet er også for de kommende generasjoner, men for at man skal kunne "overlevere" Norge til våre barn burde man kunne bruke litt penger slik at Norge er et trygt land å bo i. Jeg vil også vite at når jeg blir gammel, at jeg har en plass å komme til som er noenlunde lik hjemme.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av margido Vis innlegg
Jeg vil heller bruke litt penger av oljefondet til å investere i Norge, enn at de skal gå bort i aksjer og tvilsomme investeringer.. Oljefondet er også for de kommende generasjoner, men for at man skal kunne "overlevere" Norge til våre barn burde man kunne bruke litt penger slik at Norge er et trygt land å bo i. Jeg vil også vite at når jeg blir gammel, at jeg har en plass å komme til som er noenlunde lik hjemme.
Vis hele sitatet...
Når oljen tar slutt får vi åpenbart ikke inntekter fra denne. Inntektene som skal drive Norge frem etter dette tidspunktet skal komme fra investeringene vi gjør den dag i dag via statens pensjonsfond utland (oljefondet). Dette er jeg for, jeg vil ikke at investeringene skal minimeres til fordel for oss i dag, jeg vil heller at yngre generasjoner skal leve bedre. Annen tankegang er egoistisk, fint med bedre veier nå, men de pengene burde gått til investering av nye veier en gang i fremtiden.
Sitat av margido Vis innlegg
Ja for hvis vi begynner å BRUKE pengene til veier, eldreomsorg og helsevesenet så får vi jo ingenting igjen! Makan til vrøvl. Ved å bruke penger får man jo nettopp PENGER igjen. Ved å forbedre veistandard vil man spare på antall ulykker (koster staten endel kr ved en ulykke), veitransporten vil gå mer effektivt som igjen tjener staten. Du skal selv bli gammel en gang i tiden, så å få en mer effektiv og bedre eldreomsorg for de gamle er positivt.

Ved å bruke penger på helsevesenet vil man få folk ut av helsekøene som igjen staten sparer penger på i form av at man ikke har folk i flere måneder liggende på sykehus i vente på transplantasjon/operasjon f.eks

Som mange tror, så forsvinner ikke oljepengene hvis man bruker de. Man får de igjen på en eller annen måte. Jeg ser rett å slett ikke vitsen i at man skal spare på pengene og ikke bruke de. (Nå mener jeg heller ikke at ALLE pengene skal brukes, men for å komme fort i gang med å ruste opp Norge så kan man bruke LITT.)
Vis hele sitatet...
Hovedproblemet med slike som deg er at dere virkelig ikke setter dere inn i hva slags konsekvenser FRPs pengebruk vil ha for Norge.

Du kan blant annet lese her hva slags konsekvenser dette kan ha for landet: www.fagforbundet.no/file.php?id=3968. Ja, den er subjektiv, men det er mange gode poenger her.

Såvidt jeg kan huske var det også nylig gjort en undersøkelse på konsekvensene ved FRPs pengebruk, men jeg fant ikke denne akkurat nå.
Sist endret av danielsk; 15. september 2009 kl. 17:34.
veldig skuffet over at ikke fler stemte på kystpartiet. alle som sier noe imot synes jeg synd på at åpner "brødhølet"
Så det er bedre at en del av oljepengene går til aksjer og andre investeringer som ikke gjør landet vårt godt? JEG mener at å bruke en liten del av oljepengene gjør Norge godt.

En annen side så hvis du setter deg inn i hvordan oljeboring fungerer tar ikke oljen slutt før om mange hundre år. Og veinettet i Norge trenger både opprusting samt vedlikehold. Det er bedre å vedlikeholde veiene til en viss sum, enn å vente til veiene forfaller, og man må bygge veiene fra bunnen av. Hva som koster mest kan du selv tenke deg til.

Hvor mye FRP vil bruke av pengene er ikke relevant fra mitt syn, for JEG vil IKKE bruke alle pengene, men å bruke litt ser eg ikke på som et problem. En investering i infrastrukturen gjør godt for både meg, deg og våre kommende generasjoner. (og det gjelder som sagt tidligere ikke bare veinettet, men helsesektoren, skole og eldreomsorgen)

Uansett så vil oljepengene ta slutt en gang i fremtiden, så det vil egentlig si at vi i Norge har virkelig kjørt oss så jævlig ned i grøten som det går an å få det. I og med at vi importerer så å si alt av råvarer, og svært lite blir laget i Norge (I forhold) så vil vi slite noe jævlig når oljepengene tar slutt. (Den dagen vi "slutter" å bore etter olja.)
Sist endret av margido; 15. september 2009 kl. 17:47.
Dette valget ble en oppsiktsvekkende seier for venstresiden og likeså nederlag for borgerlig side. En flertallsregjering har ikke blitt gjenvalgt siden 1969, og nå hadde vi en koalisjonsregjering i økonomiske nedgangstider som ble gjenvalgt (og det typiske er at dårligere økonomi er hovedfaktor for en rekke regjeringsskifter i historien). Det vitner om at folket synes venstresiden har styrt meget bra og at høyresiden ikke representerer noe klart positivt alternativ.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av margido Vis innlegg
Så det er bedre at en del av oljepengene går til aksjer og andre investeringer som ikke gjør landet vårt godt?
Vis hele sitatet...
Kan du utdype hvor du har det fra at investeringer som vi skal leve av i fremtiden ikke er bra for landet?
Jeg synes det er synd det gikk så dårlig for Venstre. Utenom det er jeg fornøyd med resultatet. Stemte Ap for at det skulle bli mindre sjanse for Frp i regjering, tror nok det var mange andre som tenkte slik også. De 4 siste årene synes jeg har gått veldig bra med regjeringa vi hadd, og jeg tror det vil fortsette på samme måte.
Sitat av Sio Vis innlegg
Kan du utdype hvor du har det fra at investeringer som vi skal leve av i fremtiden ikke er bra for landet?
Vis hele sitatet...
http://www.dagsavisen.no/innenriks/article405848.ece

Selskaper som opererer i India, Kina, Brasil og Vest-Afrika innenfor næringer som gruvedrift, kakao, tekstilindustri og stålindustri er særlig utsatte for barnearbeid og generelt dårlige vilkår for de ansatte. Til sammen har Oljefondet 62,5 milliarder norske kroner investert i hele 430 selskaper i de utsatte sektorene.
Vis hele sitatet...
Herlig at vi betaler selskaper der barnearbeid og dårlige vilkår finnes. Har lest flere plasser der det har blitt investert av oljepengene til utlandet iform av aksjer. I tillegg har Norge tapt MYE penger fra oljefondet i aksjekjøp. (Noe man kunne ha brukt på investeringer i infrastruktur f.eks)
Sist endret av margido; 15. september 2009 kl. 17:59.
Sitat av [GC/Betater] Vis innlegg
fetter: sammenligner det ikkje. Rødt og SV = "kommunistisk"..
SV vil at staten skal styre alt! Fra barnehagen av..
Vis hele sitatet...
GC, du bør granske kildene dine
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av margido Vis innlegg
Herlig at vi betaler selskaper der barnearbeid og dårlige vilkår finnes. Har lest flere plasser der det har blitt investert av oljepengene til utlandet iform av aksjer. I tillegg har Norge tapt MYE penger fra oljefondet i aksjekjøp. (Noe man kunne ha brukt på investeringer i infrastruktur f.eks)
Vis hele sitatet...
Ah, du missforstod, da jeg sa "landet" mente jeg Norge. Ikke de landene vi kjøper oss inn i. Oljefondet går i kraftig pluss selv om vi fjerner inntektene fra oljen. Det er ikke nok, men det er bra.

Igjen; Norge tjener mye på oljefondet. Disse pengene er sikrere enn oljen som faktisk er garantert å ta slutt.
Sitat av Sio Vis innlegg
Ah, du missforstod, da jeg sa "landet" mente jeg Norge. Ikke de landene vi kjøper oss inn i. Oljefondet går i kraftig pluss selv om vi fjerner inntektene fra oljen. Det er ikke nok, men det er bra.

Igjen; Norge tjener mye på oljefondet. Disse pengene er sikrere enn oljen som faktisk er garantert å ta slutt.
Vis hele sitatet...
Ah sånn sett. Beklager
http://www.nrk.no/valgresultat/fylke/03000000.html

Rødt større enn KrF. KrF fikk 1 mandat, Rødt ingen...
Det er et utjevningsmandat som KrF fikk fordi KrF gjorde det tilstrekkelig bra nok på landsbasis til å få et slikt, mens Rødt ikke gjorde tilsvarende på landsbasis.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det er et utjevningsmandat som KrF fikk fordi KrF gjorde det tilstrekkelig bra nok på landsbasis til å få et slikt, mens Rødt ikke gjorde tilsvarende på landsbasis.
Vis hele sitatet...
Trist *titegn*
Syns det var trist at AP vant i år. Heldigvis gikk SV langt ned, så kan vi vinke adjø til Halvorsen i ministerpost om vi er heldige.

Flott at de borgerlige gikk fram. 2013 blir et blått år.
Synes det er helt greit å bruke av oljefondet. Da er det heller ikke snakk om å tømme det, men når det vokser med 50milliarder på en månede (kilde: http://e24.no/makro-og-politikk/article3268454.ece). Hvilke skader hadde det gjort om vi hadde brukt 50mill direkte til veier? Forøvrig så går det igjen mye ELENDIG planlegging av veier/igangsettingen av utbygginger osv. Hadde utbyggingene vært planlagt skikkelig hadde man kanskje sluppet all "småutbyggingen" som er i dag og som koster flesk! (særlig her i nord)

Hvorfor ikke bruke mer på forskning, det er vel en av de største innvisteringene man kan skaffe seg? F.eks forskning på Thorium, hvor Norge sitter på store deler av thoriumreservene i verden.

Jeg synes folk overreagerer når det gjelder oljefondet. Klart, få land kan si at landet har en 'sikret' framtid, men ser ikke at de lider noe særlig i andre skandinaviske land?
Jeg er veldig lei meg for at vi ikke fikk en borgerlig regjering. Jeg er veldig lei meg for at SV faktisk kom i regjering, og jeg er veldig lei meg for at venstre sviktet oss på borgerlig side.

Jeg sier som mange andre - AP gjør det bra, det gjør de som oftest. Jeg sier dette selv om jeg helst ville hatt en ren FrP regjering, men nå er jo ikke det en valgmulighet lengre - før om 4 år that is. Jens sier mye fint og gjør mye fint, men de to andre kunne spart seg i det hele tatt å delta på valget.

Med den samme regjeringen i 4 år til vil nok ikke noe mer skje enn det som har skjedd de fire årene før - trist, men samtidig trygt som det er.

Jeg synes også det er trist at den sosialistiske regjeringen får fortsette selv om folk flest heller ville hatt en borgerlig regjering. Christen Sveaas sier det bedre enn meg: http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/...g-2909094.html
Sitat av laksen Vis innlegg
Nå må du jo ikke glemme at i 2005 fikk de rødgrønne 87 mandater mot 86 denne gangen så store forskjellen er det ikke. Så om under halvparten ikke vil ha Jens så kan han jo smile bredt og tenke at over halvparten vil at han fortsetter.
Vis hele sitatet...
Nå var vel egentlig poenget at folket er splittet i to, og vi hadde rekordlav valgdeltakelse. At det var med like jevnt ved forrige valg gjør ikke situasjonen annerledes.

Jeg bare vet at jeg som AP-statsminister i periode to ville tatt opposisjonen spesielt på alvor, all den tid denne gruppen utgjør så nært opp til 50% det går an å komme uten å bikke over på flertall.

Uansett. Jens vet hva jobben går ut på nå. Han trenger ingen oppvarmingstid. Han kan gå i gang umiddelbart. Det er i det minste effektivt. Kanskje kunne regjeringen bruke dette fortrinnet til å få gjennomført litt flere av løftene fra forrige periode.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg synes også det er trist at den sosialistiske regjeringen får fortsette selv om folk flest heller ville hatt en borgerlig regjering
Vis hele sitatet...
Det var borgerlig flertall, men ikke flertall for en borgerlig regjering.

Siden Venstre er under sperregrensen så teller ikke stemmene på det partiet. Noe som sikkert ville utgjort ca 40'000 stemmer.
Siden Venstre _ikke_ ville samarbeidet med FRP uansett, så blir det litt feil å telle deres stemmer som en stemme for borgerlig koalisjon!

MAO så ville utfallet vært det samme. Rød-grønn regjering med borgerlig flertall.
Skyt meg om jeg tar feil.
Sitat av Geordie Vis innlegg
Det var borgerlig flertall, men ikke flertall for en borgerlig regjering.

Siden Venstre er under sperregrensen så teller ikke stemmene på det partiet. Noe som sikkert ville utgjort ca 40'000 stemmer.
Siden Venstre _ikke_ ville samarbeidet med FRP uansett, så blir det litt feil å telle deres stemmer som en stemme for borgerlig koalisjon!

MAO så ville utfallet vært det samme. Rød-grønn regjering med borgerlig flertall.
Skyt meg om jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
Krf har vel også sagt de ikke vil samarbeide med Frp om jeg ikke tar feil?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg kan se for meg at folk vil hoppe fra FRP til Høyre om Erna Solberg tar avstand fra FRP på en måte som gjør slik at hun fremstiller seg selv om partiet som et sterkt parti som står for sin politikk. Høyre kan vokse seg forbi FRP, men så lenge de ikke kan vokse seg forbi en rødgrønn regjering ser jeg ikke at dette skjer.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg synes også det er trist at den sosialistiske regjeringen får fortsette selv om folk flest heller ville hatt en borgerlig regjering.
Vis hele sitatet...
Hvis noen av de borgerlige partiene nå synes valgordningen er urettferdig burde de ha gått til valg på at nettopp denne ordningen er urettferdig, eventuelt kanskje ha endret den da de selv satt ved makten. Å syte på vedtatte spilleregler i ettertid er bare patetisk.
Sist endret av Kinseek; 15. september 2009 kl. 22:42.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Hovedproblemet med slike som deg er at dere virkelig ikke setter dere inn i hva slags konsekvenser FRPs pengebruk vil ha for Norge.

Du kan blant annet lese her hva slags konsekvenser dette kan ha for landet: www.fagforbundet.no/file.php?id=3968. Ja, den er subjektiv, men det er mange gode poenger her.

Såvidt jeg kan huske var det også nylig gjort en undersøkelse på konsekvensene ved FRPs pengebruk, men jeg fant ikke denne akkurat nå.
Vis hele sitatet...
Hvis flere folk hadde tatt seg tid til å lese artikler som dette ville "folk flest" forstått at det å stemme FRP, er en dårlig gjennomtenkt handling for vår egen og Norges fremid. Jeg synes det er synd at folk er så egoistiske, noe jeg helt seriøst mener FRP velgere er. Del pengene, styrk velfærdsstaten og sikt mot en bærekraftig utvikling!

Linker til en litt kul video som dere kan ta så serisøst dere vil. Noen er kanskje mer seriøse enn andre, og noen av dem er kanskje ikke så flinke til å prate for seg men mange gode argumenter og synsvinkler

http://kingsize.no/News.aspx?ArtNo=8826
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Hvis noen av de borgerlige partiene nå synes valgordningen er urettferdig burde de ha gått til valg på at nettopp denne ordningen er urettferdig, eventuelt kanskje ha endret den da de selv satt ved makten. Å syte på vedtatte spilleregler i ettertid er bare patetisk.
Vis hele sitatet...
Du har veldig rett i det du sier, men det er fortsatt trist. Selv har jeg klagd på valgordningen siden forrige valg. Problemet var vel heller det at jeg klagde til venner og bekjente istedenfor til selve regjeringen eller noen andre høytstående innenfor området. Så joda, jeg vet jeg ikke har noe å klage for egentlig, men jeg har alltid syntes at valgordningen var absurd.

Sitat av Cruz Vis innlegg
Hvis flere folk hadde tatt seg tid til å lese artikler som dette ville "folk flest" forstått at det å stemme FRP, er en dårlig gjennomtenkt handling for vår egen og Norges fremid.
Vis hele sitatet...
Hvis "folk flest" hadde tatt seg til å lese propaganda artikler for FrP så hadde det sikkert vært flere som stemte de også.
Sist endret av Boo-Boo; 15. september 2009 kl. 23:48.
Trur ikke alle dere som har mye imot FRP har lest partiprogrammet og forslagene vi har hatt til statsbudskett..
Fagforbundet/LO er bare rødstyrt..
Selvfølgelig skal vi være litt egoistiske?? Har ikke våre forfedre jobbet hardt hadde vi ikke sotte her idag slik vi har det nå! Norge har råd til å bruke mange milliarder mere i året i skattelett og invisteringer.

Tipper det er sikkert noen av dere som mener norge skal forsørge andre land å nu???
Veeeeldig synd med Venstre og Sponheim. Var jo så lite fokus på saker i denne valgkampen at det er til å le av. Det politiske spillet var ekstremt polariserende og etter min mening uheldig demokratisk sett.

Må forresten få nevne hvor genial valgtaktikken til AP var; spille på rotet på borgerlig side, stille seg "avventende" på potensielt splittende og utfordrende spørsmål som oljeboring og datalagringsdirektivet og spille på Jens Stoltenberg som person Hadde det faktisk blitt tatt opp flere viktige spørsmål i valgkampen, hadde det ikke vært like mye plankekjøring for AP.

Igjen, synd med Sponheim. En av de få i norsk politikk som faktisk har baller nok til å så på sine prinsipper.
Sitat av Conseal Vis innlegg
Igjen, synd med Sponheim. En av de få i norsk politikk som faktisk har baller nok til å så på sine prinsipper.
Vis hele sitatet...

Enig. Helt sykt at han får kritikk for å være konsekvent i politikken.. Utrolig barnslig av Svin Jensen og sutrepaven Carl I. Hagen å legge skylda over på Sponheim..
Jeg kom til å tenke på en ting. Hva gjør EGENETLIG stortingspolitikerne på borgerlig side nå? Er det noe som helst å drive med på stortinget? De trenger ikke være med å stemme engang. Blir i mine øyne bare symbolpolitikk frem til neste valgkamp.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Jeg kom til å tenke på en ting. Hva gjør EGENETLIG stortingspolitikerne på borgerlig side nå? Er det noe som helst å drive med på stortinget? De trenger ikke være med å stemme engang. Blir i mine øyne bare symbolpolitikk frem til neste valgkamp.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at de må sitte å se på nok en 4år med klovnerier og løftebrudd. Nytter ikke å ta fram sølvpussen når det fortsatt er gråstein man pusser på..
Sitat av Nyskjerrig Vis innlegg
Trur ikke alle dere som har mye imot FRP har lest partiprogrammet og forslagene vi har hatt til statsbudskett..
Fagforbundet/LO er bare rødstyrt..
Selvfølgelig skal vi være litt egoistiske?? Har ikke våre forfedre jobbet hardt hadde vi ikke sotte her idag slik vi har det nå! Norge har råd til å bruke mange milliarder mere i året i skattelett og invisteringer.

Tipper det er sikkert noen av dere som mener norge skal forsørge andre land å nu???
Vis hele sitatet...
Du er for meg en erketypisk frp-velger, og jeg håper du har en god forklaring på hva du mener med "mange milliarder i skattelette og investeringer"?

Og har du endelig funnet ut at LO har koblinger til Ap? Det er jo urgammelt nytt. Mens landets rikeste putter noen millioner på kontoen til Frp, slik at dere kan drive litt valgkamp og gi dem milliarder i skattelette ved et eventuelt regjeringsskifte. Det du ikke forstår oppi det hele, er at dersom du selv ikke sitter på store formuer og inntekter, vil ikke disse skattelettene og lovnadene om avgiftskutt berøre deg.

Du gjør det i prinsippet lettere for de rikeste å bli rikere, mens du holder deg selv på samme plass.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Du er for meg en erketypisk frp-velger, og jeg håper du har en god forklaring på hva du mener med "mange milliarder i skattelette og investeringer"?

Og har du endelig funnet ut at LO har koblinger til Ap? Det er jo urgammelt nytt. Mens landets rikeste putter noen millioner på kontoen til Frp, slik at dere kan drive litt valgkamp og gi dem milliarder i skattelette ved et eventuelt regjeringsskifte. Det du ikke forstår oppi det hele, er at dersom du selv ikke sitter på store formuer og inntekter, vil ikke disse skattelettene og lovnadene om avgiftskutt berøre deg.

Du gjør det i prinsippet lettere for de rikeste å bli rikere, mens du holder deg selv på samme plass.
Vis hele sitatet...
Vell, når folk jobber MYE og klarer å gå litt i overskudd, så skal de selvfølgelig få lov å donere penger til dem man vill
Akkurat som du gir penger til en kompis før å sette det på spissen.

Ta å sjekk hva LO ga AP i valgkampstøtte du, så får du se hvor mye mere de har fått en frp.
Ja jeg liker frp, jeg har jobbet sia jeg var 13 år, og jeg sparer, idiotisk å se hvor mye man betaler i skatter.
Jeg må si at jeg er veldig skuffa over valgdeltagelsen var så lav i år. Jeg håper flere vil ta i bruk stemmeretten sin i 2013!

Jeg stemte for første gang i år, og jeg stemte på Venstre, fordi jeg syns de har veldig mange gode saker i sin politikk, samt at jeg er veldig fornøyd med Sponheim som partileder. Det at han stod bestemt på politikken, og garanterte mot samarbeid med FRP likte jeg godt. Hans kommentar om at han ville jobbe aktivt for å felle en hver regjering med FRP i var også viktig for meg.
Det sier seg jo selv at jeg da er skuffet over at Venstre falt under sperregrensa, og at Sponheim går av. Jeg håper virkelig at Venstre kommer seg opp igjen til neste Stortingsvalg! De har en flott sentrumspolitikk som fortjener mye mer enn to mandater på Stortinget.

Jeg hadde håpt på borgerlig flertall, med en koalisjon av Venstre, Krf og Høyre. Det er da vel lov å håpe? =P

Men jeg er glad for at det ble Rød/Grønt flertall istedenfor en regjering med FRP. Det er et alternativ jeg frykter...

Hadde vært veldig gøy å se hva Rødt kunne gjort med et par mandater på Stortinget. Jeg syns vi trenger noe mørkerødt for å balansere ut FRP sin påvirkning!
Egentlig ikke så lei meg for at sponheim som person gikk ut, men trist at venstre fikk svi så kraftig for å ha stått for meningene sine, håper de vil klare å samarbeide litt med de rødgrønne framover, de har tross alt mange bra saker. Mye av det samme for KrF, i veldig mange saker er de mye mye nærmere de rødgrønne enn f.ex. Frp, og vel også Høyre, men først og fremst er jeg glad for at fornuften (dvs de rødgrønne) seira, og at vi slipper å ha wannabee-maggie-thatcher i regjering. Skulle også gjerne ha sett Rødt med et mandat eller to, tror det hadde vært sunt for norge.

At valgordningen kan få litt rare utfall innimellom - ja, helt klart. Men å sutre over resultatet, når man var fornøyd forrige gang når det ga "motsatt" resultat, det er latterlig og patetisk. Samtidig har jeg også lekt litt med tall, og prøvd å se litt på hva som ville skje hvis man gjorde om et og annet, og det er absolutt ikke så enkelt å få til en virkelig rettferdig ordning. Hva ville f.ex. skje hvis man dobla Oslos mandattall? Jo, den eneste reelle endringen ville ha vært at rødt også fikk inn ett mandat, og at de rødgrønne ville ha økt overtaket i mandater. Hva skjer hvis vi kutter Finnmarks mandattall til f.ex. to, som ville gjenspeile befolkningen bedre i forhold til f.ex. Oslo? Vel, det ville ihvertfall si at et parti med f.ex. 50% av stemmene kunne få ETT mandat, mens et annet med under halvparten ville få like stor representasjon, og det blir jo heller ikke akkurat rettferdig.

Å øke mandattallet kraftig overalt, så det kunne gjenspeile befolkningen rundtomkring best mulig, er selvsagt en mulighet, men for det første ville en rent numerisk fordeling overkjøre distriktene totalt, noe som heller ikke akkurat er ønskelig hvis vi faktisk er interesserte i å ha en viss matproduksjon ++ her i landet, samt at det ville koste flesk.

Droppe sperregrense? Tjah... Har dere lagt merke til hvor kaotisk f.ex. Italiensk eller Israelsk politikk er? Disse landene har ingen sperregrense, og israel har heller ingen valgdistrikter på samme måte som Norge har, noe som fører til at utrolig mange små, rare partier blir representert i parlamentet, og regjeringer må ofte settes sammen av voldsomt mange partier for å bli styringsdyktige, og de ender gjerne opp med å overleve veldig kort. Kaotisk politikk er heller ikke bra for økonomien, siden det å kunne se litt framover er utrolig viktig for å klare seg som næringsdrivende.

Så, alt i alt... nei, dagens ordning er ikke perfekt, men den er absolutt ikke så gal heller, i forhold til alternativene. Og husk at det like gjerne kan vippe motsatt vei ved neste valg.
Jeg ble svært skuffet over valgresultatene, ikke minst oppslutningen. Jeg leste et sted at det hadde ikke vært dårligere oppslutning siden 1927. Hvis man kunne innført stemming via nett så kunne sikkert dette vært unngått.

Det å ha AP i regjering er ikke spesielt avskrekkende, siden de alltid fører en politkk som er "midt på treet", som den jevne nordmann kan forholde seg til. Men jeg irriterer meg over at SV fikk oppslutning i valget. Jeg liker ikke sosialistiske samfunn, statlige styre osv. Jeg er en person som liker å tenke selv, samtidig som jeg syns det er greit å ha visse sikkerhetsnett fra staten. Det som skremmer meg mest med sosialistisk styre/ap er at alt skal overvåkes, alt skal skattlegges. Formueskatt, bedriftsskatter, bompenger, eiendomsskatter, fri overvåkning av samfunnet. Ikke minst det Anniken Huitfeldt har bidratt med -hennes forslag er mildt sagt skremmende! Jeg prøvde å google henne, men fant ikke umiddelbart det jeg lette etter. Jeg husker bare en artikkel hvor det var en sjekkliste som hun mente barnehage- og skoleansatte skulle gå etter. Fra minnet inkluderte det: foreldre som ikke pratet med andre foreldre, foreldre som glemte en matpakke i ny og ne, foreldre som ikke stilte opp på sosiale tilstelninger, foreldre som hadde på seg solbriller (de kunne jo skjule røde øyne), foreldre som så trette og uopplagte ut, barn som var ukonsentrert, bråket mye, ikke kunne innorden seg osv osv....Dere skjønner sikkert hvor jeg vil. Slik jeg ser det er dette bare en måte å mistenkeliggjøre uskyldige mennesker på. Det er selvsagt tilfeller der undersøkelse er på sin plass, men de kriteriene som var opplistet var så altomfattende og spesielle at jeg fikk totalt avsmak for både Anniken Huitfeldt og alle andre som har med barnevern å gjøre.



Jeg tror at hvis den enkelte bedrift og person i Norge kunne gjøre som han/hun vil så ville det blitt bedre. Dvs at hvis du jobbet 37,3 timers arbeidsdag så fikk du en flat skatt på 28 %. Jobbet du mer så fikk du samme skatt. Jeg syns de som yter mer skal få mer. Samtidig syns jeg at de som er svake i samfunnet, som alvorlig syke, skal beholde sine rettigheter. Men det skal bli vanskeligere å motta trygdeytelser. Slik det er i dag så vet jeg om flere som er uføretrygdet eller på rehabilitering som jobber fullt ved siden av. Eller folk som driver eget selskap som tar i mot svart betaling. Og det syns jeg er en kriminalitet man skal slå hardt ned på. For det er en sløsing av felles midler. Det er flere jeg kunne ha medlt inn, men jeg gjør det ikke av frykt for å bli "stemplet ut." Jeg har vært inne på tanken flere ganger.



Samtidig er jeg sterkt i mot Frp. Hvem vil ha egenandel på 75.000 på helsetjenester? Hvem vil ha skoletilbud for barn bare hvis de kan betale for det? Hvem vil at alle trygdeytelser som sykemelding, fødselspermisjon, rehabilitering, trygd, attføring osv skal bli borte? Stemmer du frp regner jeg med at du vil det. For det er det som vil skje.
Sitat av Nyskjerrig Vis innlegg
Vell, når folk jobber MYE og klarer å gå litt i overskudd, så skal de selvfølgelig få lov å donere penger til dem man vill
Akkurat som du gir penger til en kompis før å sette det på spissen.

Ta å sjekk hva LO ga AP i valgkampstøtte du, så får du se hvor mye mere de har fått en frp.
Ja jeg liker frp, jeg har jobbet sia jeg var 13 år, og jeg sparer, idiotisk å se hvor mye man betaler i skatter.
Vis hele sitatet...
Vel, det gagner landet mer, i mine øyne, at vi har en regjering som satser på norsk industri, istedenfor å putte mer penger i de rikestes lommer som de uansett investerer i utlandet.

Men du må uansett være litt mer spesifikk. Ja, det er mye skatter og avgifter, men hvilke vil du avskaffe, og hvordan skal du kompensere for inntektene de gir?
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Samtidig er jeg sterkt i mot Frp. Hvem vil ha egenandel på 75.000 på helsetjenester? Hvem vil ha skoletilbud for barn bare hvis de kan betale for det? Hvem vil at alle trygdeytelser som sykemelding, fødselspermisjon, rehabilitering, trygd, attføring osv skal bli borte? Stemmer du frp regner jeg med at du vil det. For det er det som vil skje.
Vis hele sitatet...
Dette er typisk skremselspropaganda alle kaster over FrP-velgere. Jeg er ikke videre begeistret for all FrPs politikk, jeg er uenig i flere saker, men jeg er også veldig enige i mange av deres forslag. Hvis du hadde giddi å brukt fem minutter på å lese partiprogrammet dems hadde du ikke kommet med slike utsagt. Jeg er av prinsipielle hensyn dritt lei slike som deg, som kaster ut påstander og dømmer folk etter ting du finner for godt. Ja, FrP og Høyre vil supplementere med en privat helsesektor, men de har tydelig sagt at staten skal betale for oppholdet. Dette for å skape konkurranse, og fordi det offentlige ikke strekker tilstrekkelig til - se helsekøene.

"Hvem vil at alle trygdeytelser som sykemelding, fødselspermisjon, rehabilitering, trygd, attføring osv skal bli borte?" - Hvor har du det fra? Du flipper opp eksempler rett fra rævva, uten én eneste kilde eller form for dokumentasjon. Sorry, men faen eller. Det er helt greit å kritisere FrP, Høyre og borgelig politikk; men da får du dokumentere og begrunne det du sier. Det sagt stemte over 50% på borgelige partier, FrP som neste største parti: om du tror FrP-stemmere er dummere enn AP-stemmere, tror jeg du bør jekke deg ned et par hakk og inse at du ikke er noe overmenneske.