Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3302
Hei,

Jeg har tidligere spurt lånekassen om dette spørsmålet, men jeg tror han/hun som svarte misforstod spørsmålet mitt. Jeg fikk ihvertfall ikke svar på det jeg lurte.

Så tenkte jeg skulle spørre dere her. For å begynne fra begynnelsen så har jeg bodd nesten hele mitt liv i Bergen, min for rundt et år siden flyttet min mor til Østfold. (Har bodd sammen med min mor hele livet) Jeg var strekt imot å flytte til Østfold, men nok om det. Jeg har nå søkt på skole i Bergen VGS1, og meldte adresseflytting rundt to uker før jeg søkte. Adressen endret jeg til min onkel som bor i Bergen, hvor jeg skal bo til høsten. Grunnen til adresseendring var sånn at jeg skal ha rett på skolegang i Bergen.

Men så er det jeg lurer på om jeg har rett på borteboendestipend? Har sett på lånekassen som f.eks at det skal minst være tre timer tur i retur reisetid fra hjemmet også en vis avstand for at jeg skal ha rett på borteboendestipend. Men denne tiden og avstanden, regnes den fra adressen i folkeregistret eller min mors adresse? Folkeregister adressen er jo som sakt hos min onkel, og jeg skal betale husleie til han. Hvis det regnes fra min mors adresse så ja, da blir både tid og avstand langt over grensen for å ha rett på borteboendestipend.

Noen som vet svaret? Takker ihvertfall for alle svar!
Sist endret av Bergensgutt16; 3. juni 2009 kl. 22:48.
Det beregnes fra adressen du er oppført med i folkeregisteret. Det vil vel slik jeg forstår det i dette tilfellet si hos din onkel. Du har da valget mellom å bytte adresse tilbake til din mor, eller å ikke få borteboerstipend.
Huff, blir hardt å klare seg uten borteboendestipend. Blir nesten som å bo på en hybel, jeg skal betale husleie til min onkel, vel og merke ikke så høy sum. Min onkel har også reisejobb så må for det meste betale maten og alt det selv.

Synes de burde beregne fra foresatt sin adresse, men men. Men når det gjelder å endre adresse tilbake til min mor, skal jeg da gjør det etter jeg har fått meg en skoleplass? Er det ikke en gang i neste måned man får vite hvilken skole man har kommet inn på? Også endre adressen tilbake til min mor også søke borteboendestipend?
Du kan også snakke med lånekassa om det. De kan være greie hvis det dreier seg om spesielle tilfeller. Bare fortell de hvordan situasjonen er, og håp på litt godvilje =)
Og for all del, du behøver ikke endre folkeregistrert adresse. Skaff deg en studieadresse! =D
Sitat av Quazzy Vis innlegg
Du kan også snakke med lånekassa om det. De kan være greie hvis det dreier seg om spesielle tilfeller. Bare fortell de hvordan situasjonen er, og håp på litt godvilje =)
Vis hele sitatet...
Jess, skal gjøre det. Kan vel allerede sende en e-post til de i morgen, bare for å høre om det i hele tatt er en kjangse.

----

Hmm, jeg viste ikke at det fantes studieadresse. For å si det sånn var jeg veldig nær søkefristen i år, og jeg fikk vite like før at jeg måtte ha adresse i Bergen for at jeg skulle ha skolerett i Bergen. Så jeg fikk endret adressen i folkeregistret med en gang. Men skal snakke med lånekassen og høre hva de sier. Hvis det ikke er noe mulighet, så endrer jeg adressen tilbake til min mor i folkeregisteret når jeg har fått bekreftet en skolepass. Også får jeg heller gjort adressen hos min onkel om til studieadresse. For da skal vel jeg har rett på borteboendestipend?

Takker for alle svar!
Bare husk på det, selv om du ikke har skolerett, så kan du fortsatt få skoleplass.
Når det gjelder bortebo så har det ikke en dritt å si hvor addressa di er. Det handler om hvor addressa til mor di er.
Og hvis hu fortsatt har addresse i Østfold så er det mer enn fire mil fra Bergen
Arghman: Blir litt forvirret her nå, folk sier litt forskjellig. Noen sier det går fra folkeregisteret og noen fra min mor sin adresse. Hva er egentlig rett?

Og hvis det er min mor sin adresse, ja da har jeg ingen ting å bekymre. Er rundt 60 mil til Bergen hvis jeg ikke husker feil.
Anime Freak
Det skal være dine foreldres adresse, evt den som har hovedansvar for deg hvis foreldrene er skilt.
Sakset fra www.lanekassen.no

Krav for å få bostipend

Du må bo for deg selv og minst ett av disse kravene må være oppfylt:

- Skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet
- Reisetiden mellom hjem og skole er minst tre timer tur-retur
- Det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme

Foreldrehjemmet er da hos moren din og du er over 40 km fra skolen.
Så har du også at det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme. Altså at moren din har flyttet og du går på skole i Bergen.

Jeg vil uansett tro at du kan få borteboer stipend.
Orker ikke lese alt: men når du melder adresseendring til folkeregisteret til Bergen har du ikke rett på borteboerstipend. endre adresse til moren din du, så skal du se det årner seg.
Post og sånt kan du likevel få sendt til din onkel.
Sitat av Stayneh Vis innlegg
Orker ikke lese alt: men når du melder adresseendring til folkeregisteret til Bergen har du ikke rett på borteboerstipend. endre adresse til moren din du, så skal du se det årner seg.
Post og sånt kan du likevel få sendt til din onkel.
Vis hele sitatet...
Les posten over din da.

FORELDREhjemmet må være mer enn 40 km fra hvor skolen ligger, noe det åpenbart gjør.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Les posten over din da.

FORELDREhjemmet må være mer enn 40 km fra hvor skolen ligger, noe det åpenbart gjør.
Vis hele sitatet...
Les min post på nytt da. Det er det samme hvor foreldrene hans bor så lenge han har endret adresse i folkeregisteret til Bergen får han ingenting. Han må ha folkeregisteradresse på samme sted som sin mor, men studieadresse i Bergen.
(med mindre han får sin mor til å skrive under på et papir som sier at han ikke kan bo hjemme av spesielle grunner)

Jeg har vært en situasjon der det ble styr med folkeregisteradresse og borteboerstipend
Sist endret av Stayneh; 4. juni 2009 kl. 20:43.
Jeg er rimelig sikker på at det jeg har skrevet tidligere, og det Stayneh har bekreftet nå sist, er korrekt. Det var dette jeg fikk høre fra lånekassen da jeg tok en telefon til dem i fjor sommer, og jeg har ikke hørt noe om forandringer siden den gang. Teksten "Skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet " var lik den gang også.

Når det er sagt er det jo virkelig ikke verre enn å ta en telefon til lånekassen å spørre dersom man lurer.
Takker for alle svar!

Jeg får nok sende de en mail til eller ringe de, får å få et sikkert svar.
men et spørsmål mens det er en tråd om dette:

40 km fra foreldrehjemmet.. hvis f.eks faren min bor over 40km fra skolen, og moren min bor under 40km fra skolen, hva gjør jeg da? får jeg noe stress hvis jeg sette adressa mi til faren min? eller må adressa mi stå hos den foreldren som bor nærmest skolen?

håper noen gidder å svare på dette spørsmålet selv om det er off-topic
Du skal ikke få noe stress med folkeregisteret hvor du vil bo, du velger jo selv om du vil bo med mor eller far
En ting jeg lurer på her...

Om man ikke har folkeregistrert adresse i det fylket man skal gå skole har man ingen krav på skoleplass. Ditt fikk jeg nemlig svi for i fjor, siden jeg flyttet og meldte adresse-endring i sommerferien. Hadde ikke fått beskjed om at adressen måtte være endret før en eller annen dag midt i mars. Så hva er poenget med å ha folkeregistrert adresse hos mammaen sin om man ikke kan gå skole der man selv ønsker (fylket)?
Vis han skifter adressen til bake til moren så vil fylket hans kjøpe skoleplass i bergen/hordaland fylke. Men det er et lite minus. Der er ikke alltid fylket vil det. Så ta kontakt me inntakskonoret. og forhør deg hvordan det virker
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fikk svar fra Lånekassen idag, og ser ut som jeg har rett på borteboendestipend!

"Det går ikke fram hvilken utdanning det er snakk om. Jeg går ut fra at du skal ta videregående utdanning med ungdomsrett, og at det er bostipendet du lurer på? Dersom du skal ta folkehøgskole, privat yrkesrettet skole, fagskole e.l., er det ikke noe som heter bostipend, da får du støtte etter vilkårene i forskrift om tildeling del III, som du finner på www.lanekassen.no/forskrifter

For å kunne ha rett til bostipend, må det være bekreftet at:
- du ikke bor i samme hus som foreldrene dine, og at
- det er en reiseavstand mellom foreldrehjemmet og lærestedet på minst 40km èn vei,
- og/eller en reisetid tur/retur foreldrehjem - lærested på minst 3 timer.

Fyller du ikke vilkårene for reiseavstand eller -tid, må du dokumentere at du MÅ bo borte av særlige årsaker. Se forskrift om tildeling § 17. Hvor DU har adresse, har ikke betydning for vurderingen av bostipendet, så lenge du ikke bor i samme hus som foreldrene dine."
Heisann!
Jeg vet at du har løst problemet eller noe slikt, men det er slik:

- Har du FOLKEREGISTRERT adresse minst 3 timer tur-retur fra mora di sin folkeregistrerte adresse, har du rett på borteboerstipend.

det er hva jeg gjør.. mora mi bor i Trondheim, jeg bor i Verdal (har folkereg. adresse der nå ihvertfall), og får rett på borteboerstipend til høst ^^

Så du skal IKKE ha adressa til mora di, det skal du IKKE:P For da blir det definert som at du bor hos henne enda.
Sist endret av VLK; 15. juni 2009 kl. 21:44.
Gøy å høre at alt ordnet seg! Da har jeg og krav på bortebo-stipend til høsten. Sweet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av VLK Vis innlegg
Heisann!
Jeg vet at du har løst problemet eller noe slikt, men det er slik:

- Har du FOLKEREGISTRERT adresse minst 3 timer tur-retur fra mora di sin folkeregistrerte adresse, har du rett på borteboerstipend.

det er hva jeg gjør.. mora mi bor i Trondheim, jeg bor i Verdal (har folkereg. adresse der nå ihvertfall), og får rett på borteboerstipend til høst ^^

Så du skal IKKE ha adressa til mora di, det skal du IKKE:P For da blir det definert som at du bor hos henne enda.
Vis hele sitatet...
Hehe litt funny
Er selv i den situasjon at jeg funderer om jeg får borteboerstipend, da jeg flytter til verdal i sommer
Har en midlertidig adresse inntil jeg får leilighet.
Jævlig få utleiere det var på våren og tidlig på sommeren!

I allefall, mine foreldre bor i finnmark, så uten og ha talt anntall kilometer, så håper jeg det går bra!
Skal ta en telefon til lånekassen og kansje en til inntakskontoret idag da jeg har stått opp, så skal jeg få endra adressen litt kjapt.
Har ingenting å si hvor man er registrert boende... Selv har adressen stått hos meg på samme plass som min mor bor...
Men har alltid fått borteboer stipend, siden skolen har vært mer enn 40km unna..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det er betryggende værtfall...
Men i mitt tilfelle endret jeg hovedsaklig adressen for og få skolerett
Fristen er 1 juli, og fra og med idag klokken 7 min. over halv 2(tilfeldig), så er jeg offisielt trønder.