Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3829
Hei,
jeg satt og grublet litt her, på lanekassen.no står det om det med borteboer stipend under videregåendeopplæring. det står følgende på siden deres:

Skal du bo borte for å ta videregående opplæring, kan du få bostipend i tillegg til andre stipend og lån. Som borteboer kan du få 3 850 kroner i bostipend per måned.
Har du ungdomsrett og bor borte fra foreldrene dine, kan du få bostipend hvis du i tillegg oppfyller ett av disse vilkårene:

Skolen ligger mer enn fire mil fra foreldrehjemmet
Du har mer enn tre timer samlet reisetid hver dag
Det er særlige forhold som gjør at du må bo borte under utdanningen

og det er på det site punktet jeg er litt nyskjerrig. Hva vil klassifiseres som særlige forhold? Noen eksempler eller noen som vet om noen som kjenner noen som får borteboerstipend av den grund?


Tusen takk!
Det første spørsmålet du må stille deg er, bor du borte under utdanningen? Uten at vi vet dette svaret, er det svært vanskelig å avgjøre særlige forhold.
Om det ikke går transport til/fra hjemmet og skolen hver dag.
Om det er forhold i hjemmet som gjør at du ikke kan/vil bo der - må da snakke med rådgiver o.l på skolen for å kunne få til noe slikt.
Hei Hei
Trådstarter
Jeg gjør ikke det nei. Men hvis jeg velger å flytte ut, grunndet "særlige forhold" vil de da være særlige nok for lanekassen. Jeg skal selvfølgelig ikke lure lanekassen. men jeg vil vite om noen av mine problemer vil bli akseptert som særligeforhold
Jeg fikk borteboer stipend selv om fare og stemora mi bor ca 1 1/2 mil unna skolen jeg gikk på og det var buss som gikk fra A til B..

Jeg fikk dette på grunnlag av at jeg og stemora mi kunne ikke forholde oss under samme tak uten å gå i strupen på hverandre med høy krangling daglig..

Barnevernet var innblandet en periode .. og dem kom tilslutt frem til at enten så måtte jeg, eller stemoren min ut av huset.. dermed var det lettest at jeg flyttet i en alder av 16, nesten 17..
Da fikk jeg borteboer + litt ekstra penger fra barnevernet til livsopphold siden jeg ikke var gammel nok til å få penger fra NAV.. men NAV vil ikke gi deg noenting når du går skole uansett, så du må nok ha jobb på siden..

Dette var kortversjon av mine problemer.. som var "særlige forhold".

Håper du fikk svar på det du lurte på
Sist endret av DiXi; 18. mai 2011 kl. 15:06.
De 3850,- du kan få i borteboerstipend er ingenting i forhold til hva foreldrene dine betaler for deg i dag. Med mindre du har en jobb ved siden av burde du tenke gjennom saken en gang til.
Sitter i samme situasjon som deg!

Dessverre for meg så bor ikke moren min langt nok unna skolen, så jeg har snakket med rådgiver om hvordan man kan løse det på en bra måte, og da fikk jeg vite at 'særlige' grunner kan være at forholdet til foreldrene dine er skikkelig dårlig, at de ikke har råd til å ha deg boende hos seg, eller at det kanskje rett og slett ikke er plass.

Men, hun tipset meg om noe veldig enkelt. (Dette gjelder da om foreldrene dine ikke bor sammen). Det er rett og slett og bare bytte registrert adresse til f.eks faren din, siden jeg bor hos min mor(forutsatt at han bor langt nok unna).

Det fikk iallefall jeg vite var det aller enkleste.
Hei Hei
Trådstarter
jeg har jobb. men måttte ha jobbet en del mer en nå hvis jeg skulle levd kun på egne middler.
Sitat av Pappagutten Vis innlegg
Men, hun tipset meg om noe veldig enkelt. (Dette gjelder da om foreldrene dine ikke bor sammen). Det er rett og slett og bare bytte registrert adresse til f.eks faren din, siden jeg bor hos min mor(forutsatt at han bor langt nok unna).
Vis hele sitatet...
Tipsa rådgiver deg om å lure lånekassen?
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Tipsa rådgiver deg om å lure lånekassen?
Vis hele sitatet...
Det er jo absolutt ikke å lure lånekassen, hvem sier at jeg 'egentlig ikke' bor hos faren min? Jeg bor jo for meg selv, det er jo bare noe som står på et papir.
Er det 4 + mil? Snakket med noen venniner som bor 3 mil unna, de fikk akkurat ikke borteboer
Hei Hei
Trådstarter
kan jeg endre hjemsted til min fars(som bor i utlandet) og så flytte ut og få borteboer stipend ?
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
kan jeg endre hjemsted til min fars(som bor i utlandet) og så flytte ut og få borteboer stipend ?
Vis hele sitatet...
Synes du selv det høres ut som en god idè?
"Hei, jeg heter Arne og bor i Colombia, men jeg går på skole i Horten. "
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Gjør som min bestemor, få foreldrene dine til å føre deg opp som leieboer i nabohuset. (nå var dette vel 30 år siden, så vet ikke om det funker like greit nå for tiden)
Hei Hei
Trådstarter
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Synes du selv det høres ut som en god idè?
"Hei, jeg heter Arne og bor i Colombia, men jeg går på skole i Horten. "
Vis hele sitatet...
vell, det er jo derfor jeg må få borteboer stipend!