Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2136
Jeg kom over dette bildet hvor det bensinpriser sammenlignes over et par land. Alle landene har også med faktorer som hvor mye skatt per liter bensin det blir betalt.

http://i.imgur.com/9f2lC.jpg

Det første som slår meg er ikke forskjellen vi ser, men heller forskjellen vi ikke ser. Verdien av $1 USD er helt forskjellig fra land til land, så det blir jo helt feil å bare sette disse verdiene inn i et søylediagram for å vise hvem som har det billigst/dyrest.

Hvis man skal regne det inn er norske priser per i dag over 14 NOK, eller en pris over $2.58 USD, noe som blir helt feil når den gjennomsnittelige nordmann tjener mye mer enn den gjennomsnittelige amerikaner.

Jeg har tenkt litt ved BNP, men er uansett usikker på hvordan man går frem.

Så hvordan skal vi regne ut verdien den egentlige verdien av penger?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av waf Vis innlegg
noe som blir helt feil når den gjennomsnittelige nordmann tjener mye mer enn den gjennomsnittelige amerika
Vis hele sitatet...
mye mer er vel ganske relativt, ifølge IMF tjener en gj.snittlig nordmann ca 281.000, mens en gj.snittlig amerikaner tjener 255.000.

å regne fiat-valuta på den måten er vanskelig, ettersom kroner og dollar bare er en fiktiv verdi basert på utallige underliggende faktorer som alt fra råvarer, produksjon, og gjeld.
Sist endret av somnium; 11. mai 2011 kl. 15:17.
Drivstoff er også ganske feil å se på når det kommer til prisnivå, for i alle de europeiske landene listet er det skatter og avgifter på det, mens det er lite av slikt i USA.

Den enkleste måten å regne verdien av penger må dermed være å finne et produkt som selges i "alle" land, men som ikke er subsidiert eller beskattet for mye. Feks en halvliter med Coca-Cola fra en noenlunde normal dagligvarebutikk. (minus pant i Norge). Ie, hvor mange flasker kan en nordmann kjøpe, kontra en amerikaner.
Sist endret av meitemark; 11. mai 2011 kl. 16:35.
Etter hva jeg har hørt skal en stor bigmac koste ca lønn for en time.

Kanskje bigmacer er verdin regne i? :P
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Etter hva jeg har hørt skal en stor bigmac koste ca lønn for en time.

Kanskje bigmacer er verdin regne i? :P
Vis hele sitatet...
Det gjorde de faktisk i samfunnsfagboka vi hadde i 7. klasse
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Etter hva jeg har hørt skal en stor bigmac koste ca lønn for en time.

Kanskje bigmacer er verdin regne i? :P
Vis hele sitatet...
Det vil være et for sammensatt produkt å regne på siden det består av for mange elementer som kan være forskjellig beskattet. Produktet man må regne på må være ferdig sammensatt fra produsent.
Det blir veldig feil å si at verdien av dollar er forskjellig fra land til land!
Skal du svare på ditt spørsmål, må du se dette fra et globalt økonomisk syn!
Det at dollaren er lavere i Norge enn i Sverige skyldes ikke fordi dollarens verdi er mindre i Norge enn i Sverige.
Valuta Kurs er det magiske ordet!

VELDG BASIC og enkelt forklart så funker verdensvalutaene slikt... (teoretisk)...
Ingen valuta har høyere/lavere verdi enn en annen valuta!
Det som skaper valutakursendringer i land er det at et land etterspør mer/mindre fra et annet land eller tilbyr mer/mindre til et annet land...

Jeg drev å skrev litt dypere, men fant fort ut at med mindre jeg forklarer alt så blir dette feil!

Hvis du er mer interessert og vil gå grundig til verks, sjekk heller dette ut og lag dann deg din egen konklusjon på hva du mener spiller viktigs rolle på oljeprisen vs. andre land!
Import/Eksport
Ekspansiv/kontraktiv pengepolitikk (går forsåvidt inn på import/eksport)
Valutakurs
Valutaenhet
Valutadannelse (Tilbud/Etterspørsel)
Pengepolitikk... Styringsrenta (NorgesBanken)
Konkurranseevne (mellom norske og utenlandske bedrifter)
Norsk investering i utlandet. (Statenspensjonsfond o.l.)
Utenlandsk investering i Norge. (Privat og statlige investeringer... som f.eks. Gaddafis penger :P )

husk også å sjekke ut hva resultatet av en endring i renta/valutakursen vil påføre den norske sysselsetingen!

Ikke vanskelig, men mye å skrive/ evnt. lese for deg, men hvis du vil gjøre dette grundig så sjekk det der ut for verdien er den samme!