Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3519
Hei alle dere her.
Jeg har et lite dilemma her, jeg er en gutt på 18 år.

Har absolut ingen idè hva jeg skal gjøre i livet. Gikk byggfag i 2uker på VG1 så byttet jeg om til medier og kommunikasjon av medisinske årsaker. Nå er jeg snart ferdig med medier og kommunikasjon VG2.

Foreløpig har jeg absolut ingen interesser i media, går bare for og få fullført VG2. Har søkt IKT ved neste skoleår, men det frister veldig lite akuratt nå, så har veldig lyst til og ta et friår, da med jobb o.l. Da jeg har ingen jobberfaringer fra før, verken aribeidsuke eller noe.


Litt om meg selv.

Som jeg sa tidligere, er jeg en gutt på 18år. Jeg har diverse hobbyer, om det kan kalles det, anime, manga, tv-titting, spilling, tegning og lesing. Jeg er ganske sjenert av meg selv, og tar ikke lett kontakt med andre folk.

Takk for meg..
Hva med allmenn påbygg? Du må slite litt på skolen for å få de beste jobbene resten av livet, slik er det bare. Å fullføre videregående enten med studiespesialiserende eller en yrkeslinje du virkelig kunne tenkt å jobbe resten av livet er nesten obligatorisk.
Sist endret av Grix; 10. mai 2011 kl. 22:02.
Trådstarter
3 1
Skulle gjerne tatt allmenn påbygg, men er så lite motivert at jeg nesten ikke orker og stå opp av sengen om morningen, ligger bare og tenker på at jeg virkelig skal gidde og gå på skolen eller ei, har prøvd og snakke me de "gamle" om det, men de vet ikke selv hva jeg skal ta meg til. Har vurdert og gå til en rådgiver på skolen, men vet ikke helt hvordan jeg skal ta meg fram når jeg er hos han/henne.
Utdanning i forsvaret?
Mange muligheter der.
Hva med å bare ta et friår? Da får du ser hvordan arbeidslivet er, tjener litt penger, og får litt pause fra skolen!
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Ta et år på folkehøgskole!
Du trenger da ikke ta deg fram på noen spesiell måte? Når du er så rådløs som du sier du er nå, er mer profesjonell rådgivning det beste valget ditt. Da kan du nok få forklart at det aller beste for de som ikke vet hva de vil (altså ikke er egnet for yrkesfag) er allmennfag, er det du kommer lengst med i det lange løp i alle fall.

Å ta et friår er jo en tanke, men min erfaring er at de fleste går skikkelig lei skikkelig fort. Da de sitter igjen med lite annet enn et bortkastet år. Folkehøgskole derimot er jeg mer positivt innstilt til, har aldri hørt noen klage over å ha tatt en pause ved å gå ett år på en folkehøgskole. Du nevner at du ikke er mest frampå sosialt, da kan det virkelig være gull verdt med et år sammen med andre studenter på en linje med noe du interesserer deg for. Så om du er sikker på at du ikke takler å presse deg igjennom allmennfag, kjør på med folkeskole sier nå jeg.
Sist endret av Kithshok; 10. mai 2011 kl. 22:16.
Trådstarter
3 1
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Hva med å bare ta et friår? Da får du ser hvordan arbeidslivet er, tjener litt penger, og får litt pause fra skolen!
Vis hele sitatet...
Har prøvd nå i en 3 måneder med og skaffe deltidsjobb, er så og si klin umulig uten tidligere arbeids erfaringer, har prøvd i flere daglivarebutikker men har bare fått avslag.
Sitat av Bothrops
Ta et år på folkehøgskole!
Vis hele sitatet...
Hvordan er det på folkehøgskole egentlig?
Du lever bare èn gang. Gjør mest ut av det og gjør det du selv blir glad av
Sitat av Galdir Vis innlegg
Har prøvd nå i en 3 måneder med og skaffe deltidsjobb, er så og si klin umulig uten tidligere arbeids erfaringer, har prøvd i flere daglivarebutikker men har bare fått avslag.
Vis hele sitatet...
Hva kunne du tenkt deg å jobbe med da?

Greit å vite dersom vi skal komme med noen tips.
Ser du nevner noe med helse og arbeid, hva med å høre om NAV kunne tenke se å påkoste deg et boltetrekkeingskurs på 7-8 tusen?
Det er et skrikende behov for boltetrekkere nå om dagen.
Det er ikke fysisk krevende og i tillegg har du mulighet til å jobbe rotasjonsordninger som feks. 14/21.

Gjør du dette kan du jo påbegynne allmennfaglig påbygning som privatist feks.

Edit: Allmennfaglig påbygning er vel et greit utgangspunkt? Da har du ihvertfall generell studiekompetanse du kan benytte deg av når du finner ut hva du vil med livet ditt.
Jeg tror det kan være positivt å ta et par år innen forskjellige yrker før du velger noe du virkelig vil satse på, da har du litt mer arbeidserfaring + et par ekstra år på nakken.
Sist endret av Knask; 10. mai 2011 kl. 22:30.
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Sitat av Galdir Vis innlegg

Litt om meg selv.

Som jeg sa tidligere, er jeg en gutt på 18år. Jeg har diverse hobbyer, om det kan kalles det, anime, manga, tv-titting, spilling, tegning og lesing. Jeg er ganske sjenert av meg selv, og tar ikke lett kontakt med andre folk.

Takk for meg..
Vis hele sitatet...
Du kan jo, om du er flink til å tegne, eller teknisk flink, så kan du lære andre å tegne? Kan ligge mye penger i det om du søker jobb innen dette? Du kan jo også lage kunst? Dunno, men tegning kan brukes til mye. Arkitekt, design ++
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Galdir Vis innlegg
Har prøvd nå i en 3 måneder med og skaffe deltidsjobb, er så og si klin umulig uten tidligere arbeids erfaringer, har prøvd i flere daglivarebutikker men har bare fått avslag.

Hvordan er det på folkehøgskole egentlig?
Vis hele sitatet...
Du bor et år på en skole langt unna, og blir kjent med masse snåle folk fra hele landet. Kan nesten garantere at det kommer til å bli et bra år. Skole-delen er ikke som en vanlig skole, og har veldig spesialiserte linjer (grafisk design, motorcross, fisking, ski, you name it) og det kreves egentlig så veldig mye, langt fra "skole-presset" på vgs

Folkehøgskole tråden
Sist endret av Bothrops; 10. mai 2011 kl. 23:00.
Katy Perry <3
Et friår kan vel også dra deg enda lengre vekk fra skole. Som enkelte her har foreslått, tror jeg allmenn er det beste du kan gjøre akkurat nå, da du ikke helt vet hva du vil gjøre. På den måten skaffer du deg generell studiekompetanse, noe som kommer veldig godt med videre i livet!
Hvem vet, kanskje er det et par interessante yrker som popper opp i hodet ditt i løpet av påbyggningsåret?

Lykke til! Du finner nok ut av det
Sist endret av saxoni; 10. mai 2011 kl. 23:59.
Mann deg opp og bli ferdig med det du må.
Du har nok en viss anelse om hva du vil drive med, så kjør på med det.

Det er ikke noe lettere å jobbe enn å gå på skole, selv om litt arbeidserfaring kommer godt med.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Utdanning i forsvaret?
Mange muligheter der.
Vis hele sitatet...
Støtter den!
Visst du har klasse B sertifikat kan du høre med din lokale Taxisentral om de trenger sjåfører? Kanskje høre med Posten?
Er det virkelig ikke noe du er nyskjerrig på her i livet? Å ta en utdanning handler ikke bare om å sikre seg en jobb for å tjene penger for å så glo på tv og lese manga! Det hadde i min mening vert et veldig lite givende liv. Det handler om å skaffe seg viten, om å forstå verdens vi lever i. Utdanning er et nøkkelgode som åpner opp for en bedre forsåelse, opplevelse og deltakelse av verden. Studer det som interesserer deg! Selv om studien ikke direkte fører til et spesifikt yrke slik som byggfag vil studien uansett åpne mange dører i forretningsverdenen.

Om du har en hobby å sitte å glo på tv og lese manga er totalt irrelevant. Det gjør nok de fleste.
Hva interesserer deg? Syntest du asiatisk kultur er en rik fascinerende kultur? Eller er du rett og slett fascinert over at fluer greier å gå vertikalt oppover veggene? Uansett hva du er interessert i! Studer det!
Sist endret av Psytrip; 11. mai 2011 kl. 01:18.
Vet du ikke hva du vil gjøre, så fullfør vg2 og ta et friår. Ikke gå på skole hvis du ikke vet om det er dette du vil eller ikke, da går bare ting skeis. Etter friåret, ser du hvordan ting ligger ann, kanskje har du funnet hva du vil. Hvis ikke, så tar du bare et friår til!
Hoppet av allmenn vg2 i vinter, startet å jobbe i en dagligvarebutikk. Det er kjekt å tjene egne penger og få litt erfaring, men har skjønte raskt at jeg ikke vil stable dasspapir til jeg blir sekstisyv. Har tenkt til å gi et forsøk på en ny linje til høsten, men for øyeblikket er motivasjonen fortsatt latterlig lav. Hjelper ikke akkurat på at inntekten kommer til å synke drastisk når jeg begynner på skole igjen, men...
Sist endret av Tastaturet; 11. mai 2011 kl. 02:44.
litt OT men er det bare jeg som sliter med å skaffe jobber uten å kjenne noen som jobber der? søkt i 3mnd nå på forskjellige butikker (der jeg kjenner ingen som jobber) og fått avslag på alle. Men så fikk en bekjent av meg jobb på en butikk (som jeg allerede har søkt på) er det slik at man MÅ ha kontakter innenfor jobben for å få jobb?
Sitat av OneTrueSaxon Vis innlegg
l[...]Men så fikk en bekjent av meg jobb på en butikk (som jeg allerede har søkt på) er det slik at man MÅ ha kontakter innenfor jobben for å få jobb?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hatt det, og har alltid fått den første jobben jeg har søkt på.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Fullfører du MK VG3, med relativt gode karakterer, har du jo store sjanser for å komme inn på universiteter rundt i landet, og i utlandet. Hvis du ikke har noen interesse for å studere videre på universitet, er jo utdanning i Forsvaret et godt alternativ.
Sitat av OneTrueSaxon Vis innlegg
litt OT men er det bare jeg som sliter med å skaffe jobber uten å kjenne noen som jobber der? søkt i 3mnd nå på forskjellige butikker (der jeg kjenner ingen som jobber) og fått avslag på alle. Men så fikk en bekjent av meg jobb på en butikk (som jeg allerede har søkt på) er det slik at man MÅ ha kontakter innenfor jobben for å få jobb?
Vis hele sitatet...
Du Må ikke kjenne noen, men hvis du søker på butikker i sentrum av en by er det sikkert minst 5 andre innom samme dagen og spør. Mange faktorer som spiller inn for om du får en jobb, men å kjenne noen er helt klart en fordel. (spesielt i yrker som ikke krever noen særlig utdanning vil jeg tro)
Sitat av Tastaturet Vis innlegg
Hoppet av allmenn vg2 i vinter, startet å jobbe i en dagligvarebutikk. Det er kjekt å tjene egne penger og få litt erfaring, men har skjønte raskt at jeg ikke vil stable dasspapir til jeg blir sekstisyv. Har tenkt til å gi et forsøk på en ny linje til høsten, men for øyeblikket er motivasjonen fortsatt latterlig lav. Hjelper ikke akkurat på at inntekten kommer til å synke drastisk når jeg begynner på skole igjen, men...
Vis hele sitatet...
Du burde satse på å spre opp så mye som mulig og fordele litt av pengene utover skoleåret. Da blir det ikke så hardt som når du plutselig er blakk og kun får litt småpenger i stipend.
DU kan jo begynne med og skaffe deg små jobber i butikker osv. slik at du får noen erfaringer.
Folkehøyskole er bra dersom man ikke helt hva man vil jobbe med og evt studere. Du får venner for livet, og er veldig "lite" skole, egentlig bare morro. Vil anefale det på sterkeste dersom du er skolelei og vil prøve noe nytt. Hvem vet, kanksje om 6 mnd på folkehøyskole, så faller det du vil drive med rett ned i huet på deg.

Men for all del må/BØR du fullføre VGS. Dersom du ikke har generell kompetanse, skal du slite med å få jobb senere... uansett hvilken jobb det er.
Sitat av OneTrueSaxon Vis innlegg
litt OT men er det bare jeg som sliter med å skaffe jobber uten å kjenne noen som jobber der? søkt i 3mnd nå på forskjellige butikker (der jeg kjenner ingen som jobber) og fått avslag på alle. Men så fikk en bekjent av meg jobb på en butikk (som jeg allerede har søkt på) er det slik at man MÅ ha kontakter innenfor jobben for å få jobb?
Vis hele sitatet...
Er du over 18? Det er lettere å få jobb da. I fjor når jeg var 17 søkte jeg sikkert på 10 forskjellige butikker uten svar, nå i år fikk jeg napp på andre forsøket, uten å kjenne noen som jobbet der.
Sitat av Amundo Vis innlegg
Folkehøyskole er bra dersom man ikke helt hva man vil jobbe med og evt studere. Du får venner for livet, og er veldig "lite" skole, egentlig bare morro. Vil anefale det på sterkeste dersom du er skolelei og vil prøve noe nytt. Hvem vet, kanksje om 6 mnd på folkehøyskole, så faller det du vil drive med rett ned i huet på deg.

Men for all del må/BØR du fullføre VGS. Dersom du ikke har generell kompetanse, skal du slite med å få jobb senere... uansett hvilken jobb det er.
Vis hele sitatet...
Men hva er fordelen med folkehøyskole fremfor å jobbe ett år? Det eneste argumentet ditt er at du får venner der, og jeg skjønner ikke hvorfor dette er så mye bedre enn å få venner der hvor du allerede er.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Men hva er fordelen med folkehøyskole fremfor å jobbe ett år? Det eneste argumentet ditt er at du får venner der, og jeg skjønner ikke hvorfor dette er så mye bedre enn å få venner der hvor du allerede er.
Vis hele sitatet...
Selv om du du f.eks ikke er av den hypersosiale typen, så vil du bli nødt til å omgås folk og kommer til å lære mye om å omgås og tolerere folk du ikke nødvendigvis liker og aldri ville kommet i kontakt med ellers. Vanskelig å sette fingern på akkurat hva som gjør fhs så bra. Forskjellen blir at dette er folk du lever med 24\7, ikke kollegaer du jobber med fra 9 til 5.
Jeg var veldig negativt innstillt da jeg begynte, men etter en uke eller to ville jeg ikke hjem igjen.
Sist endret av Bothrops; 11. mai 2011 kl. 10:12.
du bør hvertfall få generell studiekompetanse. da har du nesten alle mulige utdannelser å velge mellom. hvis du liker å tegne, så regner jeg med at du syns det er gøy å være litt kreativ også. da passer feks design eller kanskje webdesign/multimedie for deg?
Overflødig
Fossen's Avatar
Fullføre førstegangstjeneste? Da får du tid til å tenke hva du vil videre, uten å gå på tomgang (uten jobb og videre planer for utdanning).
Nå vet ikke jeg hva som er dine "medisinske årsaker", men har du kanskje vurdert å mønstre på båt som lettmatros?
Varierte arbeidsoppgaver, hyggelig mannskap (som oftest) og god lønn.

Eller vurdert å ta sommerjobb som servitør/bartender?