Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3695
Hei.
Jeg leste nettopp en tråd her om en huseier som nekter å utbetale depositum, og slashdot svarte da at å reise sak er å gå til retten og stevne motparten for avtalebrudd.

Men hvordan vil retten forholde seg til saken om det gjelder ulovlige ting?
Si at jeg har solgt en fyr 100 liter hjemmebrent, og vi har skrevet kontrakt på dette, og han nekter å betale, så reiser jeg en sak og sier at jeg solgte ham 100 liter sprit, men har ikke fått penger for dette...?
tror ikke det er så lurt å gå til sak over at en kar ikke har betalt for 100liter hjemmebrent..
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Tror ikke du vil få mye gjennomslag for dette...
Håper virkelig du går til retten med det!
Da kommer du selvfølgelig i alvorlig trøbbel selv, det blir rettsak (mot deg) og alle vil le av deg.
Sist endret av Don Veto; 10. mai 2011 kl. 14:54.
Prøver du å være morsom? Du må da skjønne at retten ikke vil hjelpe deg å gjennomføre et lovbrudd.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Humrer litt over det faktum at du har skrevet kontrakt på en ulovlig handel. Nei, du kommer nok ingen vei med dette i retten. Det eneste som skjer er vel at du blir anmeldt for produksjon av ulovlig rusmiddel og han blir anmeldt for kjøp.
Teller Penger
I sånne saker bruker man Torpedoer til å kreve inn pengene...
Trådstarter
Jeg har faktisk ikke gjort dette, nei. Bare noe jeg lurte på
Jeg hadde en kompis en gang som annmeldte dama si for å ha stikki av med 4 hasj planter som var hans.
Som politiet sa, du kan godt annmelde det men da må vi arrestere deg om vi finner plantene
I en sånn sak tar vel politiet fort begge to .
eneste å gjøre er å ordne opp i det selv.
Jeg siterer Kong kristian den femtis norske lov, femte bog, 1. capittel, 2Art. Alle Contracter som frivilligen giøris af dennem, der ere Myndige, og komne til deris Lavalder, være sig Kiøb, Sal, Gave, Mageskifte, Pant, Laan, Leje, Forpligter, Forløfter og andet ved hvad Navn det nævnis kand, som ikke er imod Loven, eller Ærbarhed, skulle holdis i alle deris Ord og Puncter, saasom de indgangne ere.

Er det ulovlig å fullføre en avtale er avtalen i følge denne loven, ugyldig.

kilde lovdata.
Sist endret av MB300Diesel; 10. mai 2011 kl. 15:55. Grunn: la til kilde
Trådstarter
Sitat av MB300Diesel Vis innlegg
Jeg siterer Kong kristian den femtis norske lov, femte bog, 1. capittel, 2Art. Alle Contracter som frivilligen giøris af dennem, der ere Myndige, og komne til deris Lavalder, være sig Kiøb, Sal, Gave, Mageskifte, Pant, Laan, Leje, Forpligter, Forløfter og andet ved hvad Navn det nævnis kand, som ikke er imod Loven, eller Ærbarhed, skulle holdis i alle deris Ord og Puncter, saasom de indgangne ere.

Er det ulovlig å fullføre en avtale er avtalen i følge denne loven, ugyldig.

kilde lovdata.
Vis hele sitatet...
Kjempebra!
Da vet jeg det
Og takk for kilde
Det hadde vært smartere å skrive noe annet i kontrakten. F.eks. 1 pall lecablokker.
192.168.1.1
Hacker's Avatar
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Hei.
Jeg leste nettopp en tråd her om en huseier som nekter å utbetale depositum, og slashdot svarte da at å reise sak er å gå til retten og stevne motparten for avtalebrudd.

Men hvordan vil retten forholde seg til saken om det gjelder ulovlige ting?
Si at jeg har solgt en fyr 100 liter hjemmebrent, og vi har skrevet kontrakt på dette, og han nekter å betale, så reiser jeg en sak og sier at jeg solgte ham 100 liter sprit, men har ikke fått penger for dette...?
Vis hele sitatet...
La oss si en prostituert ikke får pengene sine fra kunden etter en eller flere runder, vis hun andmelder kunden for å ikke a betalt får hun ikke pengene sine?
Sitat av Hacker Vis innlegg
La oss si en prostituert ikke får pengene sine fra kunden etter en eller flere runder, vis hun andmelder kunden for å ikke a betalt får hun ikke pengene sine?
Vis hele sitatet...
Salg er lov.
Kjøp er ulovlig.
Sannsynligvis får kundene 1 stk. hallik og et par kneknusere på døra.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hacker Vis innlegg
La oss si en prostituert ikke får pengene sine fra kunden etter en eller flere runder, vis hun andmelder kunden for å ikke a betalt får hun ikke pengene sine?
Vis hele sitatet...
Litt artig spørsmål, etter som sal ikkje er ulovleg, men kjøp er. Eg aner ikkje om det finst presedens på det, men eg vil kanskje tippe at ein slik avtale faktisk kan bli opprettholdt av ein domstol, i tillegg til at politiet vil kunne ilegge straff for forholdet...
Sitat av MB300Diesel Vis innlegg
Jeg siterer Kong kristian den femtis norske lov, femte bog, 1. capittel, 2Art. Alle Contracter som frivilligen giøris af dennem, der ere Myndige, og komne til deris Lavalder, være sig Kiøb, Sal, Gave, Mageskifte, Pant, Laan, Leje, Forpligter, Forløfter og andet ved hvad Navn det nævnis kand, som ikke er imod Loven, eller Ærbarhed, skulle holdis i alle deris Ord og Puncter, saasom de indgangne ere.

Er det ulovlig å fullføre en avtale er avtalen i følge denne loven, ugyldig.

kilde lovdata.
Vis hele sitatet...
Slashdot: Vil ikke gjennomføringen av en slik avtale komme i konflikt med loven jeg nevnte over? Ettersom deler av avtalen går ut på noe som er ulovlig, vil vel hele avtalen være ugyldig, eller?
Folkefiende
Toaru's Avatar
Du kan true med å anmelde han for besittelse av 100 liter hjemmebrent
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Det hadde vært smartere å skrive noe annet i kontrakten. F.eks. 1 pall lecablokker.
Vis hele sitatet...
Ufordelen her er at om de er jævlig kan de tvinge motparten til å kjøpe en pall med lecablokker til deg...

Ang horekjøp så er det vel utelukkende kunden som blir straffa. Han får vel 10 lapper i bot eller noe?

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Foer...p-1772904.html

Men ser ikke noe om at den prostituerte kan kreve pengene sine.....
De fleste bruker vel kanskje forhåndsbetaling?
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Ufordelen her er at om de er jævlig kan de tvinge motparten til å kjøpe en pall med lecablokker til deg...
Vis hele sitatet...
Hvordan i alle dager skal de klare det?

Kontrakten skal være sånn:
Undertegnede (NN) bekrefter herved å ha mottatt 1 pall lecablokker og forplikter seg til å betale Ola Nordmann _____ kr for dette innen DD.MM.ÅÅÅÅ.
Signatur NN

Altså den som skylder penger skriver under på at han har mottatt et produkt som han skal betale for, men enda ikke har betalt for.
For det første prisen på denne pallen med leca blokker må ligge nærliggende en pall med leca blokker.
Og hvis motparten her er jævlig så benytter han seg av angrefristen og gir deg tilbake 1 pall med leca blokker og skal ha pengene tilbake. Da står du der med skjegget i postkassa