Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2110
Jeg har i lang tid ønsket å leve dønn minimalistisk,først og fremst for å leve enklere men også den psykiske biten,"ting" har en tendens til å stresse meg,har derfor bare 2 par kniv og gaffler og 2 tallerkener i hus.

Har nå lyst å ta det et steg videre,nemlig og selge leiligheten og rett og slett kjøpe meg en større van typ Mercedes Sprinter 4x4 og bo i den .

I første omgang er planen å leie en i en mnds tid for å se om det er noe jeg kunne trives med, samtidig som at dette er noe som lokker er jeg litt skremt av tanken på å gi slipp på det komformative og tryggheten i det å ha en leilighet gir..

Noen her som har prøvd noe tilsvarende og har noe erfaringer med å bo i bil å kunne delt noen erfaringer,pros and cons osv ?
2pac alive in serbia
Har ikke prøvd det selv men drømmer om å gjøre det samme. Men hadde jeg vært deg hadde jeg leid ut leiligheten, gjerne til kommunen elns slik at en flyktning familie får et hjem å bo, og så kan du leve off-grid, men likevel beholde passiv inntekt.

Skulle elske å bygge en van med solcellepanel, gjenbrukte batteri og hatt alle dagligbruksting som bruker strøm på 5 eller 12 volt.

Ekstra gøy hadde det vært å reise med vanen til et fattig og fremmed land, og levd som en kongegrevling.
For all del, om det kjennes viktig nok for deg så kjør på.

En ting som du bør vurdere er hvordan blir dette økonomisk for deg. Leiligheten din vil øke i verdi over tid, samtidig som du betaler ned boliglånet og skattefri gevinst kan bli betydelig den dagen du velger å selge. En form for tvungen sparing.

En kassebil som sprinter koster fort nok til at du må ha lån på den. Så må du isolere, kjøpe webasto, material til ombygging osv. Og når du endelig har fått bygd om sprinter'n så vil jo bilen koste deg penger hver eneste måned, for å ikke å si hvert eneste døgn. Halve året må du varme opp, om du ikke har fast parkering med strøm må du på webasto. Koster penger og bruker diesel/bensin hver gang den slår seg på. Har du ikke fast plass, og bruker kassebilen mye, går det masse drivstoff, du kan regne med økt slitasje grunnet ekstra vekt. Du må ta inn på camping og betale døgnpris for å få vasket tøyet ditt. Så er det forsikring, veiavgift, service og driftskostnader. Dekk og oljeskift.

Det vil koste en hel del, og om du blir lei av å bo i en campingbil og skal selge så har bilen falt i verdi - og kanskje har du fortsatt lån fordi du kanskje måtte bytte kostbare komponenter som webasto, motor eller gearbox.

Du kan selvsagt legge på solceller, men det kommer jo med høy inngangspris og du vil jo også trenge en relativt stor batteribank for å få maks utnyttelse.

Om jeg var i din situasjon ville jeg vurdert kassebil mot nedskalering. Og veid for og imot. Kanskje kan du bo på mindre areal? En kreativ studioleilighet på 15-25 kvm? Den vil jo stige i verdi over tid, i motsetning til campingbilen.

Og kanskje kan du søke om å dele opp den leiligheten du bor i nå? Kanskje kan du skape 2 smarte studioleiligheter. En du bor i selv, og en du leier ut eller selger? En kan leve minimalistisk uten å bo i kassebil. Og med sikkerheten om at verdien av boligen på sikt vil øke.

Om du har penger nok og du takler kostnaden så er det sikkert en fet opplevelse å bo i campingbil noen år. Det gir maks frihet og mulighet til å leve aktivt og dra på turer konstant. Om jobben tillater hjemmekontor så kan du jo reise europa rundt og få masse gode minner og opplevelser.
Leiligheten øker bare i verdi om hen bor i minimum en by med rundt 7-10k i tettstedet. På bygda selges eiendom som regel for under, lik eller 200k over kjøpesum. Om man kjøper en enebolig på bygda for 2m og får solgt den for 2,3m 8 år senere så har man faktisk ikke tjent 300k. Den norske kronen har de siste årene tapt seg med 7% hvert eneste år. Dette betyr at for å ha like stor kjøpekraft som man hadde da man ga 2,3 for boligen må man minimum selge for 3,58 m. De fleste tror de da har tjent 1,28 millioner, NEI DU HAR GÅTT I NULL DET HETER INFLASJON
Jeg aner ikke hvor du bor, men jeg har vel ikke sett en eneste artikkel de siste 10-14 årene det slått opp at boligprisene har falt på bygdene våre. 7% inflasjon er heller ikke normalen, vi skal ned mot 2% så selv i de bygdene med minst tilflyttere og lavest økning i boligpriser. Det er jo heller ikke slik at dersom folk ikke kjøper bolig så har de ikke boutgifter, så blir vel argumentasjonerekken din nesten cherry picking?

Vel det kan så være at småsteder ikke har den samme forventede prisøkning som i byene, men å gå i null er vel bedre enn tap? For en bil faller alltid i verdi, og før en selger så har en hatt hauger av utgifter. Selv om en skulle være så heldig at det ikke har forekommet noen kostbare reparasjoner så er det alltid service og olje, filter, dekk, bremser osv.
Grunnen til at det ikke skrives om er at folk ikke forstår økonomi. De tror som sagt de har tjent penger om man selger en bolig over kjøpesum. De veit åpenbart ikke hva infladjon er. 40,72% er hvor mye kronen har blitt utvannet siste 12 årene, tallet er hentet fra Norges bank. Kjøpte man da en bolig i 2010 for 2,3 millioner og selger for 3 millioner er gjerne overskriften tjente 700k, da man i realiteten tapte 236k.

Det lønner seg kun å kjøpe bolig om man har råd til å kjøpe i Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger. Da er man garantert å få gevinst. Under her risiker man å gå i null eller tape penger.

Man sparer i alle fall kommunale avgifter på å bo i en bil som raskt er 30k på et år, pluss mye mindre på vedlikehold om man ikke kjører noe særlig.

Grunnen til at kronen blir mer å mer utvannet er pengetrykking. Bitcoin har for eksempel en limit på 21 millioner. Mens de fleste andre valutaer har null begrensninger på hvor mye de kan bli trykket opp. Tar man opp et boliglån på 5 millioner, så mottar man 5m som banken har trykket opp. De har ikke pengene de har bare øket pengemengden og med det utvannet verdien på den ytterligere i tillegg tar de masse penger i rente på lånet.

At folk ikke engasjerer seg i dette teamet kan bare bety at nesten ingen har noen som helst forståelse på det. Noe som er litt merkelig, for det er folk som ikke tilhører de rike som de færreste gjør det går utover.
Sist endret av Tynnedekk; 3. februar 2024 kl. 20:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det lønner seg kun å kjøpe bolig om man har råd til å kjøpe i Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger. Da er man garantert å få gevinst. Under her risiker man å gå i null eller tape penger.
Vis hele sitatet...
Det er jo helt feil - for du har jo fortsatt boutgifter om du ikke kjøper. Siden du brukte 12 år som eksempel. Hva koster husleie for 12 år? Så selv om du har kjøpt bolig på bondelandet så har du betalt "husleie" til deg selv og ikke til en bolighai.

Så da blir plutselig det å gå null helt akseptabelt. For hva har en som leier tapt over 12 år? Leietakeren har jo tapt over en million. Om boligeieren går i null, og får 3.2 mill i hånden minus restlån så er det fortsatt langt bedre enn leietakeren som blåste en million eller to som leietaker.

Om en bruker en sprinter som alternativ bolig over 12 år hva koster det? En ny sprinter koster vel nesten 1 million? Så koster det sikkert 100 000 å bygge om. Og straks den er ferdig og du kan kjøre på oppdagelsesferd så løper kostnadene, og de løper måned for måned i alle 12 år. Og når sprinteren selges er den vesentlig mye mindre verdt.De reelle utgiftene for å bo i sprinteren inkl verdifall overgår gjerne leieprisene eller kommer veldig tett på.
Sist endret av _abc_; 3. februar 2024 kl. 20:52.
2pac alive in serbia
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg aner ikke hvor du bor, men jeg har vel ikke sett en eneste artikkel de siste 10-14 årene det slått opp at boligprisene har falt på bygdene våre. 7% inflasjon er heller ikke normalen, vi skal ned mot 2% så selv i de bygdene med minst tilflyttere og lavest økning i boligpriser. Det er jo heller ikke slik at dersom folk ikke kjøper bolig så har de ikke boutgifter, så blir vel argumentasjonerekken din nesten cherry picking?

Vel det kan så være at småsteder ikke har den samme forventede prisøkning som i byene, men å gå i null er vel bedre enn tap? For en bil faller alltid i verdi, og før en selger så har en hatt hauger av utgifter. Selv om en skulle være så heldig at det ikke har forekommet noen kostbare reparasjoner så er det alltid service og olje, filter, dekk, bremser osv.
Vis hele sitatet...
7% inflasjon relativ til dollaren er det vel snakk om?

Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Grunnen til at det ikke skrives om er at folk ikke forstår økonomi. De tror som sagt de har tjent penger om man selger en bolig over kjøpesum. De veit åpenbart ikke hva infladjon er. 40,72% er hvor mye kronen har blitt utvannet siste 12 årene, tallet er hentet fra Norges bank. Kjøpte man da en bolig i 2010 for 2,3 millioner og selger for 3 millioner er gjerne overskriften tjente 700k, da man i realiteten tapte 236k.

Det lønner seg kun å kjøpe bolig om man har råd til å kjøpe i Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger. Da er man garantert å få gevinst. Under her risiker man å gå i null eller tape penger.

Man sparer i alle fall kommunale avgifter på å bo i en bil som raskt er 30k på et år, pluss mye mindre på vedlikehold om man ikke kjører noe særlig.

Grunnen til at kronen blir mer å mer utvannet er pengetrykking. Bitcoin har for eksempel en limit på 21 millioner. Mens de fleste andre valutaer har null begrensninger på hvor mye de kan bli trykket opp. Tar man opp et boliglån på 5 millioner, så mottar man 5m som banken har trykket opp. De har ikke pengene de har bare øket pengemengden og med det utvannet verdien på den ytterligere i tillegg tar de masse penger i rente på lånet.

At folk ikke engasjerer seg i dette teamet kan bare bety at nesten ingen har noen som helst forståelse på det. Noe som er litt merkelig, for det er folk som ikke tilhører de rike som de færreste gjør det går utover.
Vis hele sitatet...
Jeg kjøpte boligen min i Stavanger for 3 år siden til 1.75 millioner. Nå er den verdt 2.3 millioner.

Du har rett med at verdens økning er relativt lav og ubetydelig hvis man ikke har lån. Derimot, hvis man har lån, er det VELDIG betydelig. Jeg hadde egenkapital på ca 300k. Hadde jeg solgt idag til 2.3k - salgsavgifter er jeg 500-550k over null, som er godt over 50% økning av min originale pengepot. Er vel derfor det anses som gratis penger å eie hus, spesielt hvis du har banklån.
Sist endret av frilansloser; 3. februar 2024 kl. 21:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Å kjøpe en ny sprinter er veldig dumt om man ikke driter penger. Er man smart kjøper man noe brukt for 200-400k. Ligger blant annet ut en campervan for under 300k som er finere og nesten større enn hva man får for 3m i Oslo.

Som huseier må man som sagt betale 30-40k årlig i kommunale avgifter, sikkert rundt 100-300k alt etter størrelsen i gjennomsnitt på vedlikehold i løpet av en 10 årsperiode. I tillegg har du nettleie. Men man har også renter på lånet. Da er man raskt på 80-100k i årlige utgifter på å eie en bolig man betalte 2,3 millioner for i 2010. Da må man faktisk ha hele 4,436 millioner for å gå i null. Det får man 100% ikke om man ikke bor i en storby. Regnestykket her er ganske snilt, og faktiske utgifter er nok enda større på å eie.

Så jo, det kan absolutt lønne seg å leie fremfor å eie om man finner noe for under 100k å ikke har råd til å kjøpe noe i de største byene.
2pac alive in serbia
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Å kjøpe en ny sprinter er veldig dumt om man ikke driter penger. Er man smart kjøper man noe brukt for 200-400k. Ligger blant annet ut en campervan for under 300k som er finere og nesten større enn hva man får for 3m i Oslo.

Som huseier må man som sagt betale 30-40k årlig i kommunale avgifter, sikkert rundt 100-300k alt etter størrelsen i gjennomsnitt på vedlikehold i løpet av en 10 årsperiode. I tillegg har du nettleie. Men man har også renter på lånet. Da er man raskt på 80-100k i årlige utgifter på å eie en bolig man betalte 2,3 millioner for i 2010. Da må man faktisk ha hele 4,436 millioner for å gå i null. Det får man 100% ikke om man ikke bor i en storby. Regnestykket her er ganske snilt, og faktiske utgifter er nok enda større på å eie.

Så jo, det kan absolutt lønne seg å leie fremfor å eie om man finner noe for under 100k å ikke har råd til å kjøpe noe i de største byene.
Vis hele sitatet...
Det er stor forskjell på borettslags bolig med to soverom kontra treetasjes hus beregnet for en storfamilie.

Hvis vi "krangler" om det er verdt å eie vs å leie, vil det alltid lønne seg å eie på sikt. Du kan også arve og gi arv videre.

Jeg skjønner egentlig ikke hva du prøver å argumentere her, er det det at folk flest ikke skjønner hva "verdi" betyr, eller at du vet bedre enn Ola nordmann hva som er fordel vs ulemper på å eie vs å leie?

Har du eid i det hele tatt?

Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Å kjøpe en ny sprinter er veldig dumt om man ikke driter penger. Er man smart kjøper man noe brukt for 200-400k. Ligger blant annet ut en campervan for under 300k som er finere og nesten større enn hva man får for 3m i Oslo.

Som huseier må man som sagt betale 30-40k årlig i kommunale avgifter, sikkert rundt 100-300k alt etter størrelsen i gjennomsnitt på vedlikehold i løpet av en 10 årsperiode. I tillegg har du nettleie. Men man har også renter på lånet. Da er man raskt på 80-100k i årlige utgifter på å eie en bolig man betalte 2,3 millioner for i 2010. Da må man faktisk ha hele 4,436 millioner for å gå i null. Det får man 100% ikke om man ikke bor i en storby. Regnestykket her er ganske snilt, og faktiske utgifter er nok enda større på å eie.

Så jo, det kan absolutt lønne seg å leie fremfor å eie om man finner noe for under 100k å ikke har råd til å kjøpe noe i de største byene.
Vis hele sitatet...
Jeg betaler 3700 månedlig i fellesavgift og det dekker kommunale avgifter, vaktmester internett pluss in leid styreleder, maling + vedlikehold av boligene etc.

Tror du overvurderer minstebeløpet for vedlikehold av bolig her.
Sist endret av frilansloser; 3. februar 2024 kl. 21:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frilansloser Vis innlegg
Det er stor forskjell på borettslags bolig med to soverom kontra treetasjes hus beregnet for en storfamilie.

Hvis vi "krangler" om det er verdt å eie vs å leie, vil det alltid lønne seg å eie på sikt. Du kan også arve og gi arv videre.

Jeg skjønner egentlig ikke hva du prøver å argumentere her, er det det at folk flest ikke skjønner hva "verdi" betyr, eller at du vet bedre enn Ola nordmann hva som er fordel vs ulemper på å eie vs å leie?

Har du eid i det hele tatt?



Jeg betaler 3700 månedlig i fellesavgift og det dekker kommunale avgifter, vaktmester internett pluss in leid styreleder, maling + vedlikehold av boligene etc.

Tror du overvurderer minstebeløpet for vedlikehold av bolig her.
Vis hele sitatet...
For å si det enkelt. Hadde jeg hatt monopol på melk og hadde vært år blandet den ut med 2% vann til forholdet var 60/40 melk og vann hadde jeg økt inntektene mine sinnsykt, mens jeg hadde blåst befolkningen. Slikt foregår utvanningen av penger også. Det er dette du og de fleste andre ikke forstår.

Tror du banken hadde lånebeløpet du lånte? De fleste tror det, hørt at til og med noen som jobber som lånerådgivere tror det. Sannheten er at de bare øker pengemengden. Økning i pengemengde = utvanning av dens verdi.
Sist endret av Tynnedekk; 3. februar 2024 kl. 21:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
2pac alive in serbia
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
For å si det enkelt. Hadde jeg hatt monopol på melk og hadde vært år blandet den ut med 2% vann til forholdet var 60/40 melk og vann hadde jeg økt inntektene mine sinnsykt, mens jeg hadde blåst befolkningen. Slikt foregår utvanningen av penger også. Det er dette du og de fleste andre ikke forstår.

Tror du banken hadde lånebeløpet du lånte? De fleste tror det, hørt at til og med noen som jobber som lånerådgivere tror det. Sannheten er at de bare øker pengemengden. Økning i pengemengde = utvanning av dens verdi.
Vis hele sitatet...
Fortell meg gjerne hvordan huset mitt vannes ut du. Eller hvordan å gå fra 300 til 550k verdi på 3 år matematisk går opp til å tape penger.

Fractional reserve banking er ikke skjult informasjon. Til og med South Park har lagd episoder som handler om dette....
Sitat av frilansloser Vis innlegg
Fortell meg gjerne hvordan huset mitt vannes ut du. Eller hvordan å gå fra 300 til 550k verdi på 3 år matematisk går opp til å tape penger.

Fractional reserve banking er ikke skjult informasjon. Til og med South Park har lagd episoder som handler om dette....
Vis hele sitatet...
Jeg har forklart detaljert hvordan penger utvannes. JEG HAR ALDRI HEVDET AT HUSET DITT VANNES UT. Å DET HAR JEG BÅDE NULL INTERESSE OG LYST TIL Å GJØRE GRATIS HELLER. REGN DET UT SELV OM DU VIL FINNE UT OM DU HAR TAPT ELLER TJENT PENGER.
2pac alive in serbia
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Jeg har forklart detaljert hvordan penger utvannes. JEG HAR ALDRI HEVDET AT HUSET DITT VANNES UT. Å DET HAR JEG BÅDE NULL INTERESSE OG LYST TIL Å GJØRE GRATIS HELLER. REGN DET UT SELV OM DU VIL FINNE UT OM DU HAR TAPT ELLER TJENT PENGER.
Vis hele sitatet...
Hiss deg ned litt, ok?
Sitat av frilansloser Vis innlegg


Jeg kjøpte boligen min i Stavanger for 3 år siden til 1.75 millioner. Nå er den verdt 2.3 millioner.

Du har rett med at verdens økning er relativt lav og ubetydelig hvis man ikke har lån. Derimot, hvis man har lån, er det VELDIG betydelig. Jeg hadde egenkapital på ca 300k. Hadde jeg solgt idag til 2.3k - salgsavgifter er jeg 500-550k over null, som er godt over 50% økning av min originale pengepot. Er vel derfor det anses som gratis penger å eie hus, spesielt hvis du har banklån.
Vis hele sitatet...
Om det er et poeng her så er det at kapital i bolig kanskje er det vi lyver mest for oss selv om. Noe du langt på vei beviser. 550k minus meglerutgifter er forresten 450k.
Stavanger har hatt landets desidert største kunstige økning i boligpriser i denne perioden og er jo ikke representativt for noe som helst annet enn de få det gjelder som har gjort det ekstraordinært bra i akkurat denne perioden. I følge Krogsveen er det 15.8% økning i denne perioden for Stavanger sentrum og likevel så kliner du til med med 31,4% for å lage et eksempel av hva, at du enten lyver eller har vært eksepsjonelt heldig utover normal prisøkning?

Oslo sentrum hadde i samme 3 års periode under 6% økning. Du hadde fått dekt inn megleromkostningene for fortjenesten i perioden og sånn sett gått i null med ditt eksempel. Du sitter igjen med økt kapital i form av nedbetaling av lån som ikke ville vært rare greiene.

Sitter litt i denne situasjonen selv i en av Østlandets større byer, kjøpte for noen år siden og eneste trøsten om jeg selger nå er at jeg kjøper på det markedet jeg selger hvis jeg får solgt riktignok. Kan faktisk ikke forvente å tjene noe mer enn å få dekt meglerkostnader hvis jeg er heldig, kapitalen har jeg jobbet og betalt skatt for i form av nedbetaling. Ingen gratis lunsj her. Om det er noe positivt med rentegalskapen for tiden er det på skatten.

Oppsummert, under normale forhold så er det å eie bolig noe som lønner seg på lang sikt, kortsiktig er det bare tap. Dessverre så er også megleromkostningene marginalt mindre for oss med de minste rimeligste boligene så det er veldig dyrt å skulle innkassere noen gevinst.

Familien og det som skulle blitt min arv fikk kjøpt seg inn i Oslo sentrum på slutten av 80-tallet. Noen hundre % verdiøkning i løpet av noen av mine tenår der. Etter diverse flytting og oppussinger så forsvant hele kapitalen og de sitter igjen i dag med lån som alle andre. Dårlig butikk ja og det har vært bittert men det jeg ikke skjønte den gang er at det koster å leve, det skjønner jeg i dag. Det er ingen gratis lunch.
2pac alive in serbia
Sitat av Dough Vis innlegg
Om det er et poeng her så er det at kapital i bolig kanskje er det vi lyver mest for oss selv om. Noe du langt på vei beviser. 550k minus meglerutgifter er forresten 450k.
Stavanger har hatt landets desidert største kunstige økning i boligpriser i denne perioden og er jo ikke representativt for noe som helst annet enn de få det gjelder som har gjort det ekstraordinært bra i akkurat denne perioden. I følge Krogsveen er det 15.8% økning i denne perioden for Stavanger sentrum og likevel så kliner du til med med 31,4% for å lage et eksempel av hva, at du enten lyver eller har vært eksepsjonelt heldig utover normal prisøkning?

Oslo sentrum hadde i samme 3 års periode under 6% økning. Du hadde fått dekt inn megleromkostningene for fortjenesten i perioden og sånn sett gått i null med ditt eksempel. Du sitter igjen med økt kapital i form av nedbetaling av lån som ikke ville vært rare greiene.

Sitter litt i denne situasjonen selv i en av Østlandets større byer, kjøpte for noen år siden og eneste trøsten om jeg selger nå er at jeg kjøper på det markedet jeg selger hvis jeg får solgt riktignok. Kan faktisk ikke forvente å tjene noe mer enn å få dekt meglerkostnader hvis jeg er heldig, kapitalen har jeg jobbet og betalt skatt for i form av nedbetaling. Ingen gratis lunsj her. Om det er noe positivt med rentegalskapen for tiden er det på skatten.

Oppsummert, under normale forhold så er det å eie bolig noe som lønner seg på lang sikt, kortsiktig er det bare tap. Dessverre så er også megleromkostningene marginalt mindre for oss med de minste rimeligste boligene så det er veldig dyrt å skulle innkassere noen gevinst.

Familien og det som skulle blitt min arv fikk kjøpt seg inn i Oslo sentrum på slutten av 80-tallet. Noen hundre % verdiøkning i løpet av noen av mine tenår der. Etter diverse flytting og oppussinger så forsvant hele kapitalen og de sitter igjen i dag med lån som alle andre. Dårlig butikk ja og det har vært bittert men det jeg ikke skjønte den gang er at det koster å leve, det skjønner jeg i dag. Det er ingen gratis lunch.
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg var eksepsjonelt heldig med å kjøpe bolig til en jævlig god pris da. Men det heter å ha øynene åpne, og ikke gå for det første man ser.. med andre ord, jeg kjøpte under markedsverdi.

Merk også at jeg har nedbetalt på boligen i noen år også. Dette er penger jeg også får tilbake. Med andre ord nuller nedbetaling + megler utgifter hverandre.
Høres nice ut og bo i van, men selv hadde jeg nok holdt det til 1 år, litt hjemme, farte rundt igjen. Men hva med å gå for en bobil av noe slag, så slipper du å bygge om. En del fete gamle bobiler også, har du noe peil på å skru motor/nevenyttig?

Mvh
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
At folk ikke engasjerer seg i dette teamet kan bare bety at nesten ingen har noen som helst forståelse på det. Noe som er litt merkelig, for det er folk som ikke tilhører de rike som de færreste gjør det går utover.
Vis hele sitatet...
Kanskje folk ikke er like opphisset over dette som deg, fordi det er allmennkunnskap, og ikke en oppsiktsvekkende nyhet at vi har inflasjon.

Det er helt normal å justere for inflasjon når man kalkulerer gevinst på en investering.
Sist endret av mentalmelt; 4. februar 2024 kl. 14:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Kanskje folk ikke er like opphisset over dette som deg, fordi det er allmennkunnskap, og ikke en oppsiktsvekkende nyhet at vi har inflasjon.

Det er helt normal å justere for inflasjon når man kalkulerer gevinst på en investering.
Vis hele sitatet...
Det som er normalt å tro er at 1000 kr for 5 år siden er verdt det samme i dag. Å at det er allmennkunnskap å vite at trykking av penger er en viktig faktor for inflasjon og dens verdi, er helt natta utsagn. Har snakket med folk med bachelorgrad som ikke forstår basic inflasjon. Det samme virker det som de som har kommentert her heller ikke har forstått. Men det er greit, gidder ikke å kaste bort mer tid på denne nettsiden.
2pac alive in serbia
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Det som er normalt å tro er at 1000 kr for 5 år siden er verdt det samme i dag. Å at det er allmennkunnskap å vite at trykking av penger er en viktig faktor for inflasjon og dens verdi, er helt natta utsagn. Har snakket med folk med bachelorgrad som ikke forstår basic inflasjon. Det samme virker det som de som har kommentert her heller ikke har forstått. Men det er greit, gidder ikke å kaste bort mer tid på denne nettsiden.
Vis hele sitatet...
Det er ikke normalt å tro, med mindre du enda er 8 år gammel. Det varierer dog en del i hvordan folk "sparer" penger. Noen setter det på høyrente mens andre investerer. Hva er det du egentlig vil, prøver du å si at folk er dumme - minus deg? Ok.
Har fått smaken for minimalistisk livsstil jeg og. Ikke gått så langt som å selge leiligheten enda men oppholder meg på enkle hytter, telt og campingvogner gjennom året. Blir ikke helt det samme som å bo i bil, men setter pris på de gangene jeg er i nærheten av fellesanlegg med dusj og kjøkken etter en uke uten. Tror mikrohus er drømmen for meg! Vurdert å prøve det før du kvitter deg med kåken og tilgang på alt som er sivilisert? Jeg mener.. Er kjipern å angre og finne ut av at man ikke orker vanlife i lengden!
Har du fast jobb eller mulighet til å kjøre og stoppe hvor du vil?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Blir jo skrekkens investeringer å gå fra bolig marked til en bil som taper verdi hvert år.

Kjøp en Volkswagen elektrisk og sett inn noen tepper og litt røkelse, så kan du sjekke reggaechix på fesstival' som den reineste Van Diesel
Kanskje noe å reflektere over:

« De som kjøpte bolig i Kristiania i juni 1899 fikk ikke realverdien tilbake før 100 år senere.»

Kilde: https://www.norges-bank.no/tema/Om-N...t/1899-krisen/
Og i løpet av de 100 årene fra 1899-1999 så var det ny bobler også boligbobler. Likevel var kjøp av egen bolig lukrativt for folk flest. I løpet av de 100 årene ble det skapt boligkakser, vanlige folk fikk bedre råd takket være egen bolig, de kunne senere finansiere feks ny bil med sikkerhet i bolig å få lavere rente. Andre lånte penger til nye boliger eller kjøp av eksisterende boliger enten for utleie eller spekulasjoner.

Poenget er at stort sett vil det alltid være lønnsomt å kjøpe egen bolig over tid. Boligmarkedet endrer seg, alltid. Opp og ned. Men de som har egen bolig og som har råd å sitte på den til markedet snur vil stort sett alltid komme ut med gevinst.

Personlig ville jeg valgt egen bolig over campingbil. Eneste alternativ jeg ser for å leve i en campingbil var om jeg samtidig kunne klart å beholde boligen og feks leie den ut. Om ikke finansene var sterke nok til det ville jeg beholdt boligen, og skalert ned drømmen om campinglivet kraftig. Langhelger og ferier i telt, evt. combicamper eller campingvogn. Kanskje en liten vw caddy el transit av den minste typen. Innredet på billigste vis til helgebruk, og ferier. Og evt sørget for at jobbsituasjonen gjorde det mulig å ha hjemmekontor et par dager i uken slik at jeg kunne hatt hjemmekontor i campingvogn/caddy mandager og fredager.

Da ville jeg mest sannsynlig kunne realisere gevinst ved boligsalg, samtidig som jeg hadde fått dekket behovet for campingliv, uten å risikere å miste en boligopptur.
Kan man egentlig spare særlig penger på å bo sånn, kontra en vvanlig leilighet da? Det var faktisk en episode fra Luksusfellen for noen år siden, hvor en person trodde at han kunne spare en del penger på campingvogn. Men det koster selvfølgelig en del å leie campingplass året rundt. Dessuten er det vel ikke mulig å koble opp elektrisitet og internett på samme måte, som hvis man bor i vanlig hus. Ergo dette koster fort mer penger. Så hvis man sitter på forskjellige streaming-tjenester eller Youtube veldig mye, så går det fort med en del kroner der.

I tillegg var det sikkert dårlig plass og lite å finne på i en liten campingvogn eller noe, så fyren fra Luksusfellen hadde vel ikke særlig lyst til å ta med venner dit. Derfor tilbrakte han i stedet veldig mye tid ved nattklubber eller lignende. Så pengene flyr jo fort ut på den måten.